Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 5/2011

01.05.2011 | Original Article

Mutations of p53 and K-ras correlate TF expression in human colorectal carcinomas: TF downregulation as a marker of poor prognosis

verfasst von: Benqiang Rao, Yuanhong Gao, Jun Huang, Xiaoyan Gao, Xinhui Fu, Meijin Huang, Jiayin Yao, Jingping Wang, Wanglin Li, Junxiao Zhang, Huanliang Liu, Lei Wang, Jianping Wang

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 5/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Tissue factor (TF) is emphasized as the promising target in the future targeted therapy strategy for colorectal cancer (CRC). Recent evidence showed that TF expression is under the control of K-ras and p53. However, a comprehensive evaluation of TF expression, K-ras status, and p53 mutation has not been systematically analyzed. The aims of this study were to identify the percentages of positive TF in CRC patients; analyze the associations of TF expression, K-ras status, and p53 mutation; and evaluate the prognostic value of TF in CRC patients.

Methods

Ninety-six CRC samples were tested for TF expression, p53 mutation, and K-ras status by semiquantitative immunohistochemistry, Western blotting analysis, direct sequencing, and real-time quantitative PCR. Associations were sought with TF expression and clinical outcomes.

Results

TF expression was related to clinical stages, tumor differentiation, and tumor size. The positive proportions of TF expression on tumor cells and tumor vascular endothelial cells were 70% and 53% respectively in CRC patients. The positive proportion of TF co-expression on both cancer cells and tumor vascular endothelial cells was 40%, compared to an 83% total TF positive proportion in CRC patients. TF expression on CRC appeared to be increased with K-ras and/or p53 mutation(s). Disease-free survival and overall survival were significantly reduced in CRC patients with high TF expression.

Conclusions

TF may participate in both K-ras and p53 mutations involved in colorectal carcinogenesis and could be considered as a prognostic indicator for patients CRC.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Buller HR, van Doormaal FF, van Sluis GL et al (2007) Cancer and thrombosis: from molecular mechanisms to clinical presentations. J Thromb Haemost 5:246–254PubMedCrossRef Buller HR, van Doormaal FF, van Sluis GL et al (2007) Cancer and thrombosis: from molecular mechanisms to clinical presentations. J Thromb Haemost 5:246–254PubMedCrossRef
2.
3.
Zurück zum Zitat Chen J, Bierhaus A, Schiekofer S et al (2001) Tissue factor—a receptor involved in the control of cellular properties, including angiogenesis. Thromb Haemost 86:334–345PubMed Chen J, Bierhaus A, Schiekofer S et al (2001) Tissue factor—a receptor involved in the control of cellular properties, including angiogenesis. Thromb Haemost 86:334–345PubMed
4.
Zurück zum Zitat Rickles FR (2006) Mechanisms of cancer-induced thrombosis in cancer. Pathophysiol Haemost Thromb 35:103–110PubMedCrossRef Rickles FR (2006) Mechanisms of cancer-induced thrombosis in cancer. Pathophysiol Haemost Thromb 35:103–110PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Giesen PL, Rauch U, Bohrmann B et al (1999) Blood-borne tissue factor: another view of thrombosis. Proc Natl Acad Sci USA 96:2311–2315PubMedCrossRef Giesen PL, Rauch U, Bohrmann B et al (1999) Blood-borne tissue factor: another view of thrombosis. Proc Natl Acad Sci USA 96:2311–2315PubMedCrossRef
7.
8.
Zurück zum Zitat Tesselaar ME, Romijn FP, van der Linden IK et al (2007) Microparticle-associated tissue factor activity: a link between cancer and thrombosis? J Thromb Haemost 5:520–527PubMedCrossRef Tesselaar ME, Romijn FP, van der Linden IK et al (2007) Microparticle-associated tissue factor activity: a link between cancer and thrombosis? J Thromb Haemost 5:520–527PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Khorana AA, Francis CW, Menzies KE et al (2008) Plasma tissue factor may be predictive of venous thromboembolism in pancreatic cancer. J Thromb Haemost 6:1983–1985PubMedCrossRef Khorana AA, Francis CW, Menzies KE et al (2008) Plasma tissue factor may be predictive of venous thromboembolism in pancreatic cancer. J Thromb Haemost 6:1983–1985PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kakkar AK, DeRuvo N, Chinswangwatanakul V et al (1995) Extrinsic-pathway activation in cancer with high factor VIIa and tissue factor. Lancet 346:1004–1005PubMedCrossRef Kakkar AK, DeRuvo N, Chinswangwatanakul V et al (1995) Extrinsic-pathway activation in cancer with high factor VIIa and tissue factor. Lancet 346:1004–1005PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Seto Shin-ichi, Onodera H, Kaido T et al (2000) Tissue factor expression in human colorectal carcinoma: correlation with hepatic metastasis and impact on prognosis. Cancer 8(2):295–301CrossRef Seto Shin-ichi, Onodera H, Kaido T et al (2000) Tissue factor expression in human colorectal carcinoma: correlation with hepatic metastasis and impact on prognosis. Cancer 8(2):295–301CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Shigemori C, Wade H, Matsumoto K et al (1998) Tissue factor expression and metastatic potential of CRC. Thromb Haemost 80(6):894–898PubMed Shigemori C, Wade H, Matsumoto K et al (1998) Tissue factor expression and metastatic potential of CRC. Thromb Haemost 80(6):894–898PubMed
13.
Zurück zum Zitat Statom CA, Chetwood AS, Cameron IC et al (2007) The angiogenic switch occurs at the adenoma stage I the adenoma–carcinoma sequence in CRC. Gut 12l(13):213–220 Statom CA, Chetwood AS, Cameron IC et al (2007) The angiogenic switch occurs at the adenoma stage I the adenoma–carcinoma sequence in CRC. Gut 12l(13):213–220
14.
Zurück zum Zitat Nakasaki T, Wada H, Shigemori C et al (2002) Expression of tissue factor and vascular endothelial growth factor is associated with angiogenesis in CRC. Am J Hematol 69(40):247–254PubMedCrossRef Nakasaki T, Wada H, Shigemori C et al (2002) Expression of tissue factor and vascular endothelial growth factor is associated with angiogenesis in CRC. Am J Hematol 69(40):247–254PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Lykke J, Nielsen HJ (2004) Haemostatic alterations in CRC: perspectives for future treatment. J Surg Omcol 88(4):269–275CrossRef Lykke J, Nielsen HJ (2004) Haemostatic alterations in CRC: perspectives for future treatment. J Surg Omcol 88(4):269–275CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Yu JL, May L, Lhotak V et al (2005) Oncogenic events regulate tissue factor expression in CRC cells: implications for tumor progression and angiogenesis. Blood 105(4):1734–1741PubMedCrossRef Yu JL, May L, Lhotak V et al (2005) Oncogenic events regulate tissue factor expression in CRC cells: implications for tumor progression and angiogenesis. Blood 105(4):1734–1741PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Sierko E, Wojtukiewicz MZ et al (2010) Expression of tissue factor pathway inhibitor (TFPI) in human breast and colon cancer tissue. Thromb Haemost 103:198–204PubMedCrossRef Sierko E, Wojtukiewicz MZ et al (2010) Expression of tissue factor pathway inhibitor (TFPI) in human breast and colon cancer tissue. Thromb Haemost 103:198–204PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Hu Z, Garen A (2000) Intratumoral injection of adenoviral vectors encoding tumor-targeted immunoconjugated for cancer immunotherapy in mouse models of prostatic cancer. Proc Natl Acad Sci USA 97(16):9221–9225PubMedCrossRef Hu Z, Garen A (2000) Intratumoral injection of adenoviral vectors encoding tumor-targeted immunoconjugated for cancer immunotherapy in mouse models of prostatic cancer. Proc Natl Acad Sci USA 97(16):9221–9225PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Francis JL, Amirkhosravi A (2002) Effect of antihemostatic agents on experimental tumor dissemination. Semin Thromb Hemost 28(1):29–38PubMedCrossRef Francis JL, Amirkhosravi A (2002) Effect of antihemostatic agents on experimental tumor dissemination. Semin Thromb Hemost 28(1):29–38PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Nilsson F, Kosmehl H, Zardi L, Neri D (2001) Targeted delivery of tissue factor to the ED-B domain of fibronectin, a marker of angiogenesisi, mediates the infarction of solid tumors in mice. Cancer Res 61:711–716PubMed Nilsson F, Kosmehl H, Zardi L, Neri D (2001) Targeted delivery of tissue factor to the ED-B domain of fibronectin, a marker of angiogenesisi, mediates the infarction of solid tumors in mice. Cancer Res 61:711–716PubMed
21.
Zurück zum Zitat Jass JR (2006) CRC: a multipathway disease. Crit Rev Oncogenesis 12:273–287PubMed Jass JR (2006) CRC: a multipathway disease. Crit Rev Oncogenesis 12:273–287PubMed
22.
Zurück zum Zitat Anwar S, Frayling IM, Scott NA et al (2004) Systematic review of genetic influences on the prognosis of CRC. Br J Surg 91:1275–1291PubMedCrossRef Anwar S, Frayling IM, Scott NA et al (2004) Systematic review of genetic influences on the prognosis of CRC. Br J Surg 91:1275–1291PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Sameer AS, Pandith AS, Syeed N et al (2009) Molecular gate keepers succumb to gene aberrations in CRC in Kashmiri population, revealing a high incidence area. Saudi J Gastroenterol 15:244–252PubMedCrossRef Sameer AS, Pandith AS, Syeed N et al (2009) Molecular gate keepers succumb to gene aberrations in CRC in Kashmiri population, revealing a high incidence area. Saudi J Gastroenterol 15:244–252PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Smith G, Bounds R, Wolf H et al (2010) Activating K-Ras mutations outwith ‘hotspot’ codons in sporadic colorectal tumours—implications for personalised cancer medicine. Br J Cancer 102(4):693–703PubMedCrossRef Smith G, Bounds R, Wolf H et al (2010) Activating K-Ras mutations outwith ‘hotspot’ codons in sporadic colorectal tumours—implications for personalised cancer medicine. Br J Cancer 102(4):693–703PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Fearon ER, Vogelstein B (1990) A genetic model for colorectal tumorigenesis. Cell 61:759–767PubMedCrossRef Fearon ER, Vogelstein B (1990) A genetic model for colorectal tumorigenesis. Cell 61:759–767PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Mir MM, Dar NA, Gochhait S et al (2005) p53 mutation profile of squamous cell carcinomas of the esophagus in Kashmir (India): a high-incidence area. Int J Cancer 116:62–68PubMedCrossRef Mir MM, Dar NA, Gochhait S et al (2005) p53 mutation profile of squamous cell carcinomas of the esophagus in Kashmir (India): a high-incidence area. Int J Cancer 116:62–68PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Al-Kuraya KS (2009) K-RAS and TP53 mutations in colorectal carcinoma. Saudi J Gastroenterol 15(4):217–219PubMedCrossRef Al-Kuraya KS (2009) K-RAS and TP53 mutations in colorectal carcinoma. Saudi J Gastroenterol 15(4):217–219PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Cho YB, Chun HK, Yun HR et al (2009) Histological grade predicts survival time associated with recurrence after resection for CRC. Hepatogastroenterology 56(94–95):1335–1340PubMed Cho YB, Chun HK, Yun HR et al (2009) Histological grade predicts survival time associated with recurrence after resection for CRC. Hepatogastroenterology 56(94–95):1335–1340PubMed
29.
Zurück zum Zitat Desolneux G, Burtin P, Lermite E et al. (2011) Prognostic factors in node-negative CRC: a retrospective study from a prospective database. Int J Colorectal Dis (in press) Desolneux G, Burtin P, Lermite E et al. (2011) Prognostic factors in node-negative CRC: a retrospective study from a prospective database. Int J Colorectal Dis (in press)
Metadaten
Titel
Mutations of p53 and K-ras correlate TF expression in human colorectal carcinomas: TF downregulation as a marker of poor prognosis
verfasst von
Benqiang Rao
Yuanhong Gao
Jun Huang
Xiaoyan Gao
Xinhui Fu
Meijin Huang
Jiayin Yao
Jingping Wang
Wanglin Li
Junxiao Zhang
Huanliang Liu
Lei Wang
Jianping Wang
Publikationsdatum
01.05.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 5/2011
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-011-1164-1

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2011

International Journal of Colorectal Disease 5/2011 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.