Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 3/2020

01.03.2020 | Original Article

The C-reactive protein to albumin ratio predicts postoperative complications in oldest-old patients with colorectal cancer

verfasst von: Shintaro Hashimoto, Tetsuro Tominaga, Takashi Nonaka, Kiyoaki Hamada, Masato Araki, Hiroaki Takeshita, Hidetoshi Fukuoka, Hideo Wada, Kazuo To, Hideaki Komatsu, Kenji Tanaka, Terumitsu Sawai, Takeshi Nagayasu

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 3/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The C-reactive protein to albumin ratio (CAR) is a simple and useful score for predicting the outcomes of patients with various cancers. The aim of this study was to evaluate the CAR and short-term outcomes in oldest-old patients with colorectal cancer.

Methods

A total of 126 patients aged 85 years and older with colorectal cancer who underwent resection for primary colon cancer from April 2015 to December 2018 were included. The preoperative cutoff value of the CAR for predicting postoperative complications was 0.19 on receiver operating characteristic curve analysis. Clinical characteristics and inflammation-based scores were compared between patients with a high CAR (CAR ≥ 0.19, n = 44) and a low CAR (CAR < 0.19, n = 82).

Results

A high preoperative CAR level (≥ 0.19) was significantly associated with stoma construction (p = 0.004), blood loss (p = 0.003), postoperative complications (p = 0.016), and systemic inflammation marker levels, including a low neutrophil to lymphocyte ratio (p = 0.006), a low platelet to lymphocyte ratio (p = 0.005), a low prognostic nutritional index (p < 0.001), and a high modified Glasgow prognostic score (p < 0.001). On univariate and multivariate analyses, only the CAR was an independent predictor of postoperative complications (HR 2.864, p = 0.029).

Conclusions

A high CAR was significantly associated with postoperative complications for oldest-old patients with colorectal cancer.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
3.
7.
Zurück zum Zitat Hamaker ME, Acampo T, Remijn JA, van Tuyl SA, Pronk A, van der Zaag ES, Paling HA, Smorenburg CH, de Rooij SE, van Munster BC (2013) Diagnostic choices and clinical outcomes in octogenarians and nonagenarians with iron-deficiency anemia in the Netherlands. J Am Geriatr Soc 61(4):495–501. https://doi.org/10.1111/jgs.12168 CrossRefPubMed Hamaker ME, Acampo T, Remijn JA, van Tuyl SA, Pronk A, van der Zaag ES, Paling HA, Smorenburg CH, de Rooij SE, van Munster BC (2013) Diagnostic choices and clinical outcomes in octogenarians and nonagenarians with iron-deficiency anemia in the Netherlands. J Am Geriatr Soc 61(4):495–501. https://​doi.​org/​10.​1111/​jgs.​12168 CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Ying HQ, Deng QW, He BS, Pan YQ, Wang F, Sun HL, Chen J, Liu X, Wang SK (2014) The prognostic value of preoperative NLR, d-NLR, PLR and LMR for predicting clinical outcome in surgical colorectal cancer patients. Med Oncol (Northwood, London, England) 31(12):305. https://doi.org/10.1007/s12032-014-0305-0 CrossRef Ying HQ, Deng QW, He BS, Pan YQ, Wang F, Sun HL, Chen J, Liu X, Wang SK (2014) The prognostic value of preoperative NLR, d-NLR, PLR and LMR for predicting clinical outcome in surgical colorectal cancer patients. Med Oncol (Northwood, London, England) 31(12):305. https://​doi.​org/​10.​1007/​s12032-014-0305-0 CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Petrelli F, Barni S, Coinu A, Bertocchi P, Borgonovo K, Cabiddu M, Ghilardi M, Zaniboni A (2015) The modified Glasgow prognostic score and survival in colorectal cancer: a pooled analysis of the literature. Rev Recent Clin Trials 10(2):135–141CrossRefPubMed Petrelli F, Barni S, Coinu A, Bertocchi P, Borgonovo K, Cabiddu M, Ghilardi M, Zaniboni A (2015) The modified Glasgow prognostic score and survival in colorectal cancer: a pooled analysis of the literature. Rev Recent Clin Trials 10(2):135–141CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Shibutani M, Maeda K, Nagahara H, Iseki Y, Ikeya T, Hirakawa K (2016) Prognostic significance of the preoperative ratio of C-reactive protein to albumin in patients with colorectal cancer. Anticancer Res 36(3):995–1001PubMed Shibutani M, Maeda K, Nagahara H, Iseki Y, Ikeya T, Hirakawa K (2016) Prognostic significance of the preoperative ratio of C-reactive protein to albumin in patients with colorectal cancer. Anticancer Res 36(3):995–1001PubMed
19.
Zurück zum Zitat Abbas S, Booth M (2003) Major abdominal surgery in octogenarians. New Z Med J 116(1172):U402 Abbas S, Booth M (2003) Major abdominal surgery in octogenarians. New Z Med J 116(1172):U402
23.
Zurück zum Zitat Hida K, Okamura R, Sakai Y, Konishi T, Akagi T, Yamaguchi T, Akiyoshi T, Fukuda M, Yamamoto S, Yamamoto M, Nishigori T, Kawada K, Hasegawa S, Morita S, Watanabe M (2018) Open versus laparoscopic surgery for advanced low rectal cancer: a large, multicenter, propensity score matched cohort study in Japan. Ann Surg 268(2):318–324. https://doi.org/10.1097/sla.0000000000002329 CrossRefPubMed Hida K, Okamura R, Sakai Y, Konishi T, Akagi T, Yamaguchi T, Akiyoshi T, Fukuda M, Yamamoto S, Yamamoto M, Nishigori T, Kawada K, Hasegawa S, Morita S, Watanabe M (2018) Open versus laparoscopic surgery for advanced low rectal cancer: a large, multicenter, propensity score matched cohort study in Japan. Ann Surg 268(2):318–324. https://​doi.​org/​10.​1097/​sla.​0000000000002329​ CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Yamamoto S, Inomata M, Katayama H, Mizusawa J, Etoh T, Konishi F, Sugihara K, Watanabe M, Moriya Y, Kitano S (2014) Short-term surgical outcomes from a randomized controlled trial to evaluate laparoscopic and open D3 dissection for stage II/III colon cancer: Japan Clinical Oncology Group Study JCOG 0404. Ann Surg 260(1):23–30. https://doi.org/10.1097/sla.0000000000000499 CrossRefPubMed Yamamoto S, Inomata M, Katayama H, Mizusawa J, Etoh T, Konishi F, Sugihara K, Watanabe M, Moriya Y, Kitano S (2014) Short-term surgical outcomes from a randomized controlled trial to evaluate laparoscopic and open D3 dissection for stage II/III colon cancer: Japan Clinical Oncology Group Study JCOG 0404. Ann Surg 260(1):23–30. https://​doi.​org/​10.​1097/​sla.​0000000000000499​ CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Lacy AM, Garcia-Valdecasas JC, Pique JM, Delgado S, Campo E, Bordas JM, Taura P, Grande L, Fuster J, Pacheco JL et al (1995) Barcelona short-term outcome analysis of a randomized study comparing laparoscopic vs open colectomy for colon cancer. Surg Endosc 9(10):1101–1105CrossRefPubMed Lacy AM, Garcia-Valdecasas JC, Pique JM, Delgado S, Campo E, Bordas JM, Taura P, Grande L, Fuster J, Pacheco JL et al (1995) Barcelona short-term outcome analysis of a randomized study comparing laparoscopic vs open colectomy for colon cancer. Surg Endosc 9(10):1101–1105CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Kinoshita A, Onoda H, Takano K, Imai N, Saeki C, Fushiya N, Miyakawa Y, Nishino H, Tajiri H (2012) Pretreatment serum C-reactive protein level predicts poor prognosis in patients with hepatocellular carcinoma. Med Oncol (Northwood, London, England) 29(4):2800–2808. https://doi.org/10.1007/s12032-012-0220-1 CrossRef Kinoshita A, Onoda H, Takano K, Imai N, Saeki C, Fushiya N, Miyakawa Y, Nishino H, Tajiri H (2012) Pretreatment serum C-reactive protein level predicts poor prognosis in patients with hepatocellular carcinoma. Med Oncol (Northwood, London, England) 29(4):2800–2808. https://​doi.​org/​10.​1007/​s12032-012-0220-1 CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Nozoe T, Matsumata T, Sugimachi K (2000) Preoperative elevation of serum C-reactive protein is related to impaired immunity in patients with colorectal cancer. Am J Clin Oncol 23(3):263–266CrossRefPubMed Nozoe T, Matsumata T, Sugimachi K (2000) Preoperative elevation of serum C-reactive protein is related to impaired immunity in patients with colorectal cancer. Am J Clin Oncol 23(3):263–266CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat De Magistris L, Paquette B, Orry D, Facy O, Di Giacomo G, Rat P, Binquet C, Ortega-Deballon P (2016) Preoperative inflammation increases the risk of infection after elective colorectal surgery: results from a prospective cohort. Int J Color Dis 31(9):1611–1617. https://doi.org/10.1007/s00384-016-2620-8 CrossRef De Magistris L, Paquette B, Orry D, Facy O, Di Giacomo G, Rat P, Binquet C, Ortega-Deballon P (2016) Preoperative inflammation increases the risk of infection after elective colorectal surgery: results from a prospective cohort. Int J Color Dis 31(9):1611–1617. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00384-016-2620-8 CrossRef
33.
Zurück zum Zitat Matsumoto Y, Tsujimoto H, Ono S, Shinomiya N, Miyazaki H, Hiraki S, Takahata R, Yoshida K, Saitoh D, Yamori T, Yamamoto J, Hase K (2016) Abdominal infection suppresses the number and activity of intrahepatic natural killer cells and promotes tumor growth in a murine liver metastasis model. Ann Surg Oncol 23:257–265. https://doi.org/10.1245/s10434-015-4466-7 CrossRef Matsumoto Y, Tsujimoto H, Ono S, Shinomiya N, Miyazaki H, Hiraki S, Takahata R, Yoshida K, Saitoh D, Yamori T, Yamamoto J, Hase K (2016) Abdominal infection suppresses the number and activity of intrahepatic natural killer cells and promotes tumor growth in a murine liver metastasis model. Ann Surg Oncol 23:257–265. https://​doi.​org/​10.​1245/​s10434-015-4466-7 CrossRef
Metadaten
Titel
The C-reactive protein to albumin ratio predicts postoperative complications in oldest-old patients with colorectal cancer
verfasst von
Shintaro Hashimoto
Tetsuro Tominaga
Takashi Nonaka
Kiyoaki Hamada
Masato Araki
Hiroaki Takeshita
Hidetoshi Fukuoka
Hideo Wada
Kazuo To
Hideaki Komatsu
Kenji Tanaka
Terumitsu Sawai
Takeshi Nagayasu
Publikationsdatum
01.03.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 3/2020
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-019-03491-z

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2020

International Journal of Colorectal Disease 3/2020 Zur Ausgabe

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.