Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 4/2013

01.04.2013 | Trauma Surgery

Lateral cortical notching in specific cases of delayed unions or nonunions after intertrochanteric and reversed fractures

verfasst von: Roland Biber, Hermann-Josef Bail, Hans-Werner Stedtfeld

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 4/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Stabilization of both intertrochanteric and reversed trochanteric fractures is commonly performed by proximal femoral nailing. However, biomechanics significantly differ between these two fracture types.

Patients and methods

In this study we report on the occurrence of delayed union or nonunion after inter- or reversed trochanteric fractures in eight patients (7 females and 1 male).

Results

Mean age was 73.3 years (range 63–82). The interval between initial operation and first intervention ranged between 4.3 and 15.0 months (mean 8.4 months). Failure of bone healing may cause permanent strain on the implant leading to nail breakage, which we observed in three of these eight cases.

Conclusion

Dynamization is part of the general treatment concept for delayed union and nonunion after intramedullary fracture fixation. Normally it is performed by removal of interlocking screws or by occupying a ‘dynamic’ interlocking hole. We can show, however, that some types of inter- and reversed trochanteric fractures develop a characteristic kind of nonunion at the level of the lesser trochanter. This condition causes pain while walking and includes the risk of implant failure due to material fatigue. In these cases dynamization may be blocked by the cortex of the distal fragment directly contacting the prominent lag screw or its sleeve. We describe a procedure we call “lateral notching”, which is needed to make distal conventional dynamization effective and to allow for bone healing.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bojan AJ, Beimel A, Speitling A, Taglang G, Ekholm C, Joennson A (2010) 3066 consecutive Gamma Nails. 12 years experience at a single centre. BMC Musculoskelet Disord 11:133PubMedCrossRef Bojan AJ, Beimel A, Speitling A, Taglang G, Ekholm C, Joennson A (2010) 3066 consecutive Gamma Nails. 12 years experience at a single centre. BMC Musculoskelet Disord 11:133PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Hesse B, Gaechter A (2004) Complications following the treatment of trochanteric fractures with the gamma nail. Arch Orthop Trauma Surg 124:692–698PubMedCrossRef Hesse B, Gaechter A (2004) Complications following the treatment of trochanteric fractures with the gamma nail. Arch Orthop Trauma Surg 124:692–698PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Liu Y, Tao R, Liu F, Wang Y, Zhou Z, Cao Y, Wang H (2010) Mid-term outcomes after intramedullary fixation of peritrochanteric femoral fractures using the new proximal femoral nail antirotation (PFNA). Injury 41:810–817PubMedCrossRef Liu Y, Tao R, Liu F, Wang Y, Zhou Z, Cao Y, Wang H (2010) Mid-term outcomes after intramedullary fixation of peritrochanteric femoral fractures using the new proximal femoral nail antirotation (PFNA). Injury 41:810–817PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Biber R, Grüninger S, Singler K, Sieber C, Bail H (2012) Is proximal femoral nailing a good procedure for teaching in orthogeriatrics? Arch Orthop Trauma Surg 132:997–1002PubMedCrossRef Biber R, Grüninger S, Singler K, Sieber C, Bail H (2012) Is proximal femoral nailing a good procedure for teaching in orthogeriatrics? Arch Orthop Trauma Surg 132:997–1002PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Krettek C (2001) Principles of intramedullary fracture stabilization. Unfallchirurg 104:749–769PubMedCrossRef Krettek C (2001) Principles of intramedullary fracture stabilization. Unfallchirurg 104:749–769PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Marti R, Raaymakers EL, Nolte P, Besselaar PP (1996) Non-unions of the proximal femur. Orthopade 25:454–462PubMedCrossRef Marti R, Raaymakers EL, Nolte P, Besselaar PP (1996) Non-unions of the proximal femur. Orthopade 25:454–462PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Biber R, Stedtfeld HW (2007) Management of metaphyseal nonunions of the femur with retrograde nailing. Unfallchirurg 110:780–783PubMedCrossRef Biber R, Stedtfeld HW (2007) Management of metaphyseal nonunions of the femur with retrograde nailing. Unfallchirurg 110:780–783PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Lateral cortical notching in specific cases of delayed unions or nonunions after intertrochanteric and reversed fractures
verfasst von
Roland Biber
Hermann-Josef Bail
Hans-Werner Stedtfeld
Publikationsdatum
01.04.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 4/2013
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-013-1683-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2013

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 4/2013 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.