Skip to main content
Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 7/2005

01.07.2005 | Laryngology

Bilateral peritonsillar abscesses

verfasst von: G. Lehnerdt, K. Senska, M. Fischer, K. Jahnke

Erschienen in: European Archives of Oto-Rhino-Laryngology | Ausgabe 7/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

In the discussion about the management of the peritonsillar abscess (PTA) in regard to the pros and cons of tonsillectomy à chaud versus à froid, the risk of obscure contralateral abscesses is often neglected. To the authors’ knowledge, there are only a few series of PTA being analyzed for the abscess rate of bilateral PTA. A group of 541 abscess tonsillectomies was retrospectively analyzed for the presence of a bilateral manifestation of peritonsillar abscess. Twenty-one patients (3.88%) had bilateral abscesses. None of these had been detected prior to the operation. Of the 541 patients, 2.22% had postoperative hemorrhages that had to be arrested under general anesthesia. Within the discussion about abscess tonsillectomy versus stab incision followed by interval tonsillectomy (à froid), the rate of almost 4% bilateral abscesses should be taken into consideration as dangerous complications such as mediastinitis could develop from the remaining abscess formation of the contralateral side.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Beeden AG, Evans JNG (1970) Quinsy tonsillectomy—a further report. J Laryngol Otol 84: 443–448 Beeden AG, Evans JNG (1970) Quinsy tonsillectomy—a further report. J Laryngol Otol 84: 443–448
2.
Zurück zum Zitat Boesen T, Jensen F (1992) Preoperative ultrasonographic verification of peritonsillar abscesses in patients with severe tonsillitis. Eur Arch Otorhinolaryngol 249:131–133CrossRef Boesen T, Jensen F (1992) Preoperative ultrasonographic verification of peritonsillar abscesses in patients with severe tonsillitis. Eur Arch Otorhinolaryngol 249:131–133CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bonding P (1973) Tonsillectomy à chaud. J Laryngol Otol 87:1171–1182PubMed Bonding P (1973) Tonsillectomy à chaud. J Laryngol Otol 87:1171–1182PubMed
4.
Zurück zum Zitat Brook I, Shah K (1981) Bilateral peritonsillar abscess: an unusual presentation. South Med J 74:514–515 Brook I, Shah K (1981) Bilateral peritonsillar abscess: an unusual presentation. South Med J 74:514–515
5.
Zurück zum Zitat Burstin PP, Marshall CL (1998) Infectious mononucleosis and bilateral peritonsillar abscesses resulting in airway obstruction. J Laryngol Otol 112:1186–1188 Burstin PP, Marshall CL (1998) Infectious mononucleosis and bilateral peritonsillar abscesses resulting in airway obstruction. J Laryngol Otol 112:1186–1188
6.
Zurück zum Zitat Chowdhury CR, Bricknell MCM (1992) The management of quinsy—a prospective study. J Laryngol Otol 106:986–988PubMed Chowdhury CR, Bricknell MCM (1992) The management of quinsy—a prospective study. J Laryngol Otol 106:986–988PubMed
7.
Zurück zum Zitat Christensen PH, Schonsted-Madsen U (1983) Unilateral immediate tonsillectomy as the treatment of peritonsillar abscess: results, with special attention to pharyngitis. J Laryngol Otol 97:1105–1109PubMed Christensen PH, Schonsted-Madsen U (1983) Unilateral immediate tonsillectomy as the treatment of peritonsillar abscess: results, with special attention to pharyngitis. J Laryngol Otol 97:1105–1109PubMed
8.
Zurück zum Zitat Fagan JJ, Wormald PJ (1994) Quinsy tonsillectomy or interval tonsillectomy—a prospective randomised trial. SAMJ 84:689–690 Fagan JJ, Wormald PJ (1994) Quinsy tonsillectomy or interval tonsillectomy—a prospective randomised trial. SAMJ 84:689–690
9.
Zurück zum Zitat Grahme B (1958) Abscess tonsillectomy; 725 cases. AMA Arch Otolaryngol 68:332–336 Grahme B (1958) Abscess tonsillectomy; 725 cases. AMA Arch Otolaryngol 68:332–336
10.
Zurück zum Zitat Herbild O, Bonding P (1981) Peritonsillar abscess: recurrence rate and treatment. Arch Otolaryngol 107:540–542PubMed Herbild O, Bonding P (1981) Peritonsillar abscess: recurrence rate and treatment. Arch Otolaryngol 107:540–542PubMed
11.
Zurück zum Zitat Kanesada K, Mogi G (1981) Bilateral peritonsillar abscesses. Auris Nasus Larynx. 8:35–39 Kanesada K, Mogi G (1981) Bilateral peritonsillar abscesses. Auris Nasus Larynx. 8:35–39
12.
Zurück zum Zitat Klask J, Windfuhr JP, Schmelzer A (2003) Haemostasis as a cost-factor in post-tonsillectomy haemorrhage. Gesundh Ökon Qual Manag 8:238–243 Klask J, Windfuhr JP, Schmelzer A (2003) Haemostasis as a cost-factor in post-tonsillectomy haemorrhage. Gesundh Ökon Qual Manag 8:238–243
13.
Zurück zum Zitat Kristensen S, Juul A, Nielsen F (1985) Quinsy: a bilateral presentation. J Laryngol Otol 99:401–402 Kristensen S, Juul A, Nielsen F (1985) Quinsy: a bilateral presentation. J Laryngol Otol 99:401–402
14.
Zurück zum Zitat Lau SK (1987) Sleep apnoea due to bilateral peritonsillar abscess. J Laryngol Otol 101:617–618 Lau SK (1987) Sleep apnoea due to bilateral peritonsillar abscess. J Laryngol Otol 101:617–618
15.
Zurück zum Zitat Lockhart R, Parker GS, Tami TA (1991) Role of quinsy tonsillectomy in the management of peritonsillar abscess. Ann Otol Rhinol Laryngol 100:569–571PubMed Lockhart R, Parker GS, Tami TA (1991) Role of quinsy tonsillectomy in the management of peritonsillar abscess. Ann Otol Rhinol Laryngol 100:569–571PubMed
16.
Zurück zum Zitat Lyon M, Glisson P, Blaivas M (2003) Bilateral peritonsillar abscess diagnosed on the basis of intraoral sonography. J Ultrasound Med 22:993–996 Lyon M, Glisson P, Blaivas M (2003) Bilateral peritonsillar abscess diagnosed on the basis of intraoral sonography. J Ultrasound Med 22:993–996
17.
Zurück zum Zitat Mobley SR (2001) Bilateral peritonsillar abscess: case report and presentation of its clinical appearance. Ear Nose Throat J 80:381–382 Mobley SR (2001) Bilateral peritonsillar abscess: case report and presentation of its clinical appearance. Ear Nose Throat J 80:381–382
18.
Zurück zum Zitat Reiss M, Reiss G (1999) Unusual complications of a bilateral peritonsillar abscess. Schweiz Rundsch Med Prax 88:1404–1406 Reiss M, Reiss G (1999) Unusual complications of a bilateral peritonsillar abscess. Schweiz Rundsch Med Prax 88:1404–1406
19.
Zurück zum Zitat Sorensen JA, Godballe C, Andersen NH, Jorgensen K (1991) Peritonsillar abscess: risk of disease in the remaining tonsil after unilateral tonsillectomy à chaud. J Laryngol Otol 105:442–444PubMed Sorensen JA, Godballe C, Andersen NH, Jorgensen K (1991) Peritonsillar abscess: risk of disease in the remaining tonsil after unilateral tonsillectomy à chaud. J Laryngol Otol 105:442–444PubMed
20.
Zurück zum Zitat Templer JW, Holinger LD, Wood RP 2nd, Tra NT, DeBlanc GB (1977) Immediate tonsillectomy for the treatment of peritonsillar abscess. Am J Surg 134:596–598CrossRefPubMed Templer JW, Holinger LD, Wood RP 2nd, Tra NT, DeBlanc GB (1977) Immediate tonsillectomy for the treatment of peritonsillar abscess. Am J Surg 134:596–598CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Windfuhr JP, Ulbrich T (2001) Post-tonsillectomy hemorrhage: results of a 3-month follow-up. Ear Nose Throat J 80:794–798 Windfuhr JP, Ulbrich T (2001) Post-tonsillectomy hemorrhage: results of a 3-month follow-up. Ear Nose Throat J 80:794–798
Metadaten
Titel
Bilateral peritonsillar abscesses
verfasst von
G. Lehnerdt
K. Senska
M. Fischer
K. Jahnke
Publikationsdatum
01.07.2005
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Archives of Oto-Rhino-Laryngology / Ausgabe 7/2005
Print ISSN: 0937-4477
Elektronische ISSN: 1434-4726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00405-004-0870-5

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2005

European Archives of Oto-Rhino-Laryngology 7/2005 Zur Ausgabe

Akuter Schwindel: Wann lohnt sich eine MRT?

28.04.2024 Schwindel Nachrichten

Akuter Schwindel stellt oft eine diagnostische Herausforderung dar. Wie nützlich dabei eine MRT ist, hat eine Studie aus Finnland untersucht. Immerhin einer von sechs Patienten wurde mit akutem ischämischem Schlaganfall diagnostiziert.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

HNO-Op. auch mit über 90?

16.04.2024 HNO-Chirurgie Nachrichten

Mit Blick auf das Risiko für Komplikationen nach elektiven Eingriffen im HNO-Bereich scheint das Alter der Patienten kein ausschlaggebender Faktor zu sein. Entscheidend ist offenbar, wie fit die Betroffenen tatsächlich sind.

Intrakapsuläre Tonsillektomie gewinnt an Boden

16.04.2024 Tonsillektomie Nachrichten

Gegenüber der vollständigen Entfernung der Gaumenmandeln hat die intrakapsuläre Tonsillektomie einige Vorteile, wie HNO-Fachleute aus den USA hervorheben. Sie haben die aktuelle Literatur zu dem Verfahren gesichtet.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.