Skip to main content
Erschienen in: Journal of Cancer Research and Clinical Oncology 12/2020

28.08.2020 | Review – Clinical Oncology

Pseudoprogression and hyperprogression in lung cancer: a comprehensive review of literature

verfasst von: Laiyan Zhou, Mai Zhang, Rui Li, Jianxin Xue, You Lu

Erschienen in: Journal of Cancer Research and Clinical Oncology | Ausgabe 12/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Immune checkpoint inhibitors are associated with clinical benefit in lung cancer. However, response patterns to immunotherapy, including pseudoprogression and hyperprogression, are difficult to diagnose, and their mechanisms remain unclear. This review aimed to describe two response patterns observed in lung cancer, namely pseudoprogression and hyperprogression, including their epidemiology, diagnostic characteristics, and plausible mechanisms.

Methods

We performed a comprehensive literature search in the PubMed database, using keywords “pseudoprogression”, “hyperprogression”, and “lung cancer”, among others. The literature was examined for pseudoprogression and hyperprogression characteristics and plausible mechanisms.

Results

Pseudoprogression manifests in multiple forms; however, the immune system-related response criteria and biopsy data are helpful to make accurate diagnosis. Serological biomarkers, such as neutrophil-to-lymphocyte ratio (NLR) and circulating tumor DNA (ctDNA), might help distinguish pseudoprogression from true progression. The incidence of hyperprogression ranges within 5–19.2%, depending on definition. The unique response pattern of rapid progression is observed not only with immunotherapy, but also with other treatment regimens. Molecular mutations and amplifications may result in hyperprogression; however, the exact mechanism remains unclear.

Conclusion

Atypical response patterns, such as pseudoprogression and hyperprogression, are increasingly common in clinical practice. Immune-related response criteria can help diagnose pseudoprogression. Molecular mechanisms of hyperprogression remain unclear. Biomarkers for pseudoprogression and hyperprogression are required.
Literatur
Zurück zum Zitat Di Giacomo AM, Danielli R, Guidoboni M et al (2009) Therapeutic efficacy of ipilimumab, an anti-CTLA-4 monoclonal antibody, in patients with metastatic melanoma unresponsive to prior systemic treatments: clinical and immunological evidence from three patient cases. Cancer Immunol Immunother 58:1297–1306. https://doi.org/10.1007/s00262-008-0642-yCrossRefPubMed Di Giacomo AM, Danielli R, Guidoboni M et al (2009) Therapeutic efficacy of ipilimumab, an anti-CTLA-4 monoclonal antibody, in patients with metastatic melanoma unresponsive to prior systemic treatments: clinical and immunological evidence from three patient cases. Cancer Immunol Immunother 58:1297–1306. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00262-008-0642-yCrossRefPubMed
Zurück zum Zitat Saenger YM, Wolchok JD (2008) The heterogeneity of the kinetics of response to ipilimumab in metastatic melanoma: patient cases. Cancer Immun 8:1PubMedPubMedCentral Saenger YM, Wolchok JD (2008) The heterogeneity of the kinetics of response to ipilimumab in metastatic melanoma: patient cases. Cancer Immun 8:1PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Pseudoprogression and hyperprogression in lung cancer: a comprehensive review of literature
verfasst von
Laiyan Zhou
Mai Zhang
Rui Li
Jianxin Xue
You Lu
Publikationsdatum
28.08.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Journal of Cancer Research and Clinical Oncology / Ausgabe 12/2020
Print ISSN: 0171-5216
Elektronische ISSN: 1432-1335
DOI
https://doi.org/10.1007/s00432-020-03360-1

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2020

Journal of Cancer Research and Clinical Oncology 12/2020 Zur Ausgabe

„Überwältigende“ Evidenz für Tripeltherapie beim metastasierten Prostata-Ca.

22.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Patienten mit metastasiertem hormonsensitivem Prostatakarzinom sollten nicht mehr mit einer alleinigen Androgendeprivationstherapie (ADT) behandelt werden, mahnt ein US-Team nach Sichtung der aktuellen Datenlage. Mit einer Tripeltherapie haben die Betroffenen offenbar die besten Überlebenschancen.

So sicher sind Tattoos: Neue Daten zur Risikobewertung

22.05.2024 Melanom Nachrichten

Das größte medizinische Problem bei Tattoos bleiben allergische Reaktionen. Melanome werden dadurch offensichtlich nicht gefördert, die Farbpigmente könnten aber andere Tumoren begünstigen.

CAR-M-Zellen: Warten auf das große Fressen

22.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

Auch myeloide Immunzellen lassen sich mit chimären Antigenrezeptoren gegen Tumoren ausstatten. Solche CAR-Fresszell-Therapien werden jetzt für solide Tumoren entwickelt. Künftig soll dieser Prozess nicht mehr ex vivo, sondern per mRNA im Körper der Betroffenen erfolgen.

Blutdrucksenkung könnte Uterusmyome verhindern

Frauen mit unbehandelter oder neu auftretender Hypertonie haben ein deutlich erhöhtes Risiko für Uterusmyome. Eine Therapie mit Antihypertensiva geht hingegen mit einer verringerten Inzidenz der gutartigen Tumoren einher.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.