Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 5/2004

01.05.2004 | Original article

Computer-enhanced laparoscopic training system (CELTS): bridging the gap

verfasst von: N. Stylopoulos, S. Cotin, S.K. Maithel, M. Ottensmeyer, P.G. Jackson, R.S. Bardsley, P.F. Neumann, D.W. Rattner, S.L. Dawson

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 5/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

There is a large and growing gap between the need for better surgical training methodologies and the systems currently available for such training. In an effort to bridge this gap and overcome the disadvantages of the training simulators now in use, we developed the Computer-Enhanced Laparoscopic Training System (CELTS).

Methods

CELTS is a computer-based system capable of tracking the motion of laparoscopic instruments and providing feedback about performance in real time. CELTS consists of a mechanical interface, a customizable set of tasks, and an Internet-based software interface. The special cognitive and psychomotor skills a laparoscopic surgeon should master were explicitly defined and transformed into quantitative metrics based on kinematics analysis theory. A single global standardized and task-independent scoring system utilizing a z-score statistic was developed. Validation exercises were performed.

Results

The scoring system clearly revealed a gap between experts and trainees, irrespective of the task performed; none of the trainees obtained a score above the threshold that distinguishes the two groups. Moreover, CELTS provided educational feedback by identifying the key factors that contributed to the overall score. Among the defined metrics, depth perception, smoothness of motion, instrument orientation, and the outcome of the task are major indicators of performance and key parameters that distinguish experts from trainees. Time and path length alone, which are the most commonly used metrics in currently available systems, are not considered good indicators of performance.

Conclusion

CELTS is a novel and standardized skills trainer that combines the advantages of computer simulation with the features of the traditional and popular training boxes. CELTS can easily be used with a wide array of tasks and ensures comparability across different training conditions. This report further shows that a set of appropriate and clinically relevant performance metrics can be defined and a standardized scoring system can be designed.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Cotin, S, Stylopoulos, N, Ottensmeyer, M, Neumann, P, Rattner, D, Dawson, S 2002Metrics for laparoscopic skills trainers: the weakest link!Dohi, TKikinis, R eds. Lecture notes in computer science; vol 2488.Springer-VerlagBerlin3543 Cotin, S, Stylopoulos, N, Ottensmeyer, M, Neumann, P, Rattner, D, Dawson, S 2002Metrics for laparoscopic skills trainers: the weakest link!Dohi, TKikinis, R eds. Lecture notes in computer science; vol 2488.Springer-VerlagBerlin3543
3.
Zurück zum Zitat Derossis, AM, Fried, GM, Abrahamowicz, M, Sigman, HH, Barkun, JS, Meakins, JL 1998Development of a model for training and evaluation of laparoscopic skills.Am J Surg175482487CrossRefPubMed Derossis, AM, Fried, GM, Abrahamowicz, M, Sigman, HH, Barkun, JS, Meakins, JL 1998Development of a model for training and evaluation of laparoscopic skills.Am J Surg175482487CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Healy GB, Shore A, Meglan D, Russel M, Satava R (2002) The use of simulators in surgical education. Final report to the Board of Regents of the American College of Surgeons. Working Conference, Boston College, Chestnut Hill, MA, USA, 19–21 April 2002 Healy GB, Shore A, Meglan D, Russel M, Satava R (2002) The use of simulators in surgical education. Final report to the Board of Regents of the American College of Surgeons. Working Conference, Boston College, Chestnut Hill, MA, USA, 19–21 April 2002
5.
Zurück zum Zitat Kohn, LTCorrigan, JMDonaldson, MF eds. 1999To err is human: building a safer health system.Institute of Medicine, National Academy PressWashington (DC) Kohn, LTCorrigan, JMDonaldson, MF eds. 1999To err is human: building a safer health system.Institute of Medicine, National Academy PressWashington (DC)
6.
Zurück zum Zitat Metrics for Objective Assessment of Surgical Skills Workshop, Scottsdale, AZ, USA, 9–10 July 2001. Final report. Available online at: http://www.tatrc.org Metrics for Objective Assessment of Surgical Skills Workshop, Scottsdale, AZ, USA, 9–10 July 2001. Final report. Available online at: http://​www.​tatrc.​org
8.
Zurück zum Zitat Rosser, JC, Rosser, LE, Savalgi, RS 1997Skill acquisition and assessment for laparoscopic surgery.Arch Surg132200204PubMed Rosser, JC, Rosser, LE, Savalgi, RS 1997Skill acquisition and assessment for laparoscopic surgery.Arch Surg132200204PubMed
9.
Zurück zum Zitat Seymour, NE, Gallagher, AG, Roman, SA, O’Brien, MK, Bansal, VK, Andersen, DK, Satava, RM 2002Virtual reality training improves operating room performance: results of a randomized double-blinded studyAnn Surg236458464CrossRefPubMed Seymour, NE, Gallagher, AG, Roman, SA, O’Brien, MK, Bansal, VK, Andersen, DK, Satava, RM 2002Virtual reality training improves operating room performance: results of a randomized double-blinded studyAnn Surg236458464CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat United States Surgical Corporation (USSC) Surgical Skills Training Center2000Report on the analysis and validation of the FLS examination.SAGES: Fundamentals of Laparoscopic Surgery (FLS) Project. Society of American Gastrointestinal Endoscopic SurgeonsSanta Monica (CA)120 United States Surgical Corporation (USSC) Surgical Skills Training Center2000Report on the analysis and validation of the FLS examination.SAGES: Fundamentals of Laparoscopic Surgery (FLS) Project. Society of American Gastrointestinal Endoscopic SurgeonsSanta Monica (CA)120
Metadaten
Titel
Computer-enhanced laparoscopic training system (CELTS): bridging the gap
verfasst von
N. Stylopoulos
S. Cotin
S.K. Maithel
M. Ottensmeyer
P.G. Jackson
R.S. Bardsley
P.F. Neumann
D.W. Rattner
S.L. Dawson
Publikationsdatum
01.05.2004
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 5/2004
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-003-8932-0

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2004

Surgical Endoscopy 5/2004 Zur Ausgabe

Letter to the editor

The author replies

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.