Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 10/2019

03.12.2018

Comparison of inflammatory stress response between laparoscopic and open approach for pediatric inguinal hernia repair in children

verfasst von: Miro Jukić, Zenon Pogorelić, Daniela Šupe-Domić, Ana Jerončić

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 10/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The aim of this study was to compare inflammatory stress response between laparoscopic percutaneous inguinal ring suturing (PIRS) and open modified Marcy technique for pediatric inguinal hernia repair.

Methods

From May 2017 to April 2018, 32 male children with median age of 4.5 years undergoing inguinal hernia repair were included in randomized controlled trial. The patients were divided in two groups, by using random number generator, depending on surgical approach. The blood was tested in three time frames for white blood cells count (WBC), C-reactive protein (CRP), Interleukin-6 (IL-6), and tumor necrosis factor alpha (TNF-α).

Results

Significant increase in concentration for all inflammatory biomarkers, that occur over time, has been found (p < 0.001 for all). Additionally, it was also found that the type of surgery significantly influenced the level of WBC, CRP, and IL-6 with Marcy showing a higher level of inflammatory response (WBC 11.4 ± 3.1 × 109/L; CRP 11.5 mg/L; IL-6 11.0 pg/mL) than the PIRS (WBC 7.6 ± 1.6 × 109/L; CRP 0.8 mg/L; IL-6 2.0 pg/mL) (p < 0.001 for all). Similar pattern was also found for TNF-α (Marcy 16.8 pg/mL; PIRS 10.1 pg/mL), but correlation between surgery type and concentration of this biomarker was significant only at the 0.1 level (p = 0.055). The mean operation time was significantly shorter (9 ± 2 min) in PIRS group compared to Marcy group (25 ± 7 min) (p < 0.001). Significantly lower median of visual analog scale score (VAS) was found in PIRS group (VAS = 2) compared to Marcy group (VAS = 6) (p < 0.001).

Conclusions

Use of laparoscopic (PIRS) technique in children shows significantly lower surgical stress in comparison to open hernia repair.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Pogorelić Z, Rikalo M, Jukić M, Katić J, Jurić I, Furlan D, Budimir D, Biočić M (2017) Modified Marcy repair for indirect inguinal hernia in children: a 24-year single-center experience of 6826 pediatric patients. Surg Today 47:108–113CrossRef Pogorelić Z, Rikalo M, Jukić M, Katić J, Jurić I, Furlan D, Budimir D, Biočić M (2017) Modified Marcy repair for indirect inguinal hernia in children: a 24-year single-center experience of 6826 pediatric patients. Surg Today 47:108–113CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Thomas DT, Göcmen KB, Tulgar S, Boga I (2016) Percutaneous internal ring suturing is a safe and effective method for the minimal invasive treatment of pediatric inguinal hernia: experience with 250 cases. J Pediatr Surg 51:1330–1335CrossRef Thomas DT, Göcmen KB, Tulgar S, Boga I (2016) Percutaneous internal ring suturing is a safe and effective method for the minimal invasive treatment of pediatric inguinal hernia: experience with 250 cases. J Pediatr Surg 51:1330–1335CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Oral A, Karaca L, Ahiskalioglu A, Yildiz A, Yigiter M, Celikkaya ME, Chyndolotov T, Salman AB (2018) Effects of laparascopic hernia repair by PIRS (percutan internal ring suturing) technique on testicular artery blood supply. J Investig Surg 2:1–5 Oral A, Karaca L, Ahiskalioglu A, Yildiz A, Yigiter M, Celikkaya ME, Chyndolotov T, Salman AB (2018) Effects of laparascopic hernia repair by PIRS (percutan internal ring suturing) technique on testicular artery blood supply. J Investig Surg 2:1–5
4.
Zurück zum Zitat Patkowski D, Czernik J, Chrzan R, Jaworski W, Apoznański W (2006) Percutaneous internal ring suturing: a simple minimally invasive technique for inguinal hernia repair in children. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 16:513–517CrossRef Patkowski D, Czernik J, Chrzan R, Jaworski W, Apoznański W (2006) Percutaneous internal ring suturing: a simple minimally invasive technique for inguinal hernia repair in children. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 16:513–517CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Hao W, Chan IH, Liu X, Tang PM, Tam PK, Wong KK (2012) Early post-operative interleukin-6 and tumor necrosis factor-α levels after single-port laparoscopic varicocelectomy in children. Pediatr Surg Int 28:281–286CrossRef Hao W, Chan IH, Liu X, Tang PM, Tam PK, Wong KK (2012) Early post-operative interleukin-6 and tumor necrosis factor-α levels after single-port laparoscopic varicocelectomy in children. Pediatr Surg Int 28:281–286CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Hackam DJ, Rotstein OD (1998) Host response to laparoscopic surgery: mechanisms and clinical correlates. Can J Surg 41:103–111PubMedPubMedCentral Hackam DJ, Rotstein OD (1998) Host response to laparoscopic surgery: mechanisms and clinical correlates. Can J Surg 41:103–111PubMedPubMedCentral
8.
9.
Zurück zum Zitat Nast-Kolb D, Waydhas C, Gippner-steppert C, Schneider I, Trupka A, Ruchholtz S, Zettl R, Schweiberer L, Jochum M (1997) Indicators of the posttraumatic inflammatory response correlate with organ failure in patients with multiple injuries. J Trauma 42:446–454CrossRef Nast-Kolb D, Waydhas C, Gippner-steppert C, Schneider I, Trupka A, Ruchholtz S, Zettl R, Schweiberer L, Jochum M (1997) Indicators of the posttraumatic inflammatory response correlate with organ failure in patients with multiple injuries. J Trauma 42:446–454CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Kragsbjerg P, Holmberg H, Vikerfors T (1995) Serum concentrations of interleukin-6, tumour necrosis factor-alpha, and C-reactive protein in patients undergoing major operations. Eur J Surg 161:17–22PubMed Kragsbjerg P, Holmberg H, Vikerfors T (1995) Serum concentrations of interleukin-6, tumour necrosis factor-alpha, and C-reactive protein in patients undergoing major operations. Eur J Surg 161:17–22PubMed
11.
Zurück zum Zitat Toft P, Tonnesen E, Helbo-Hansen HS, Lillevang ST, Rasmussen JW, Christensen NJ (1994) Redistribution of granulocytes in patients after major surgical stress. APMIS 102:43–48CrossRef Toft P, Tonnesen E, Helbo-Hansen HS, Lillevang ST, Rasmussen JW, Christensen NJ (1994) Redistribution of granulocytes in patients after major surgical stress. APMIS 102:43–48CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Toft P, Tonnesen E (2008) The systemic inflammatory response to anaesthesia and surgery. Curr Anaesth Crit Care 19:349–353CrossRef Toft P, Tonnesen E (2008) The systemic inflammatory response to anaesthesia and surgery. Curr Anaesth Crit Care 19:349–353CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Faul F, Erdfelder E, Buchner A, Lang AG (2009) Statistical power analyses using G*Power 3.1: tests for correlation and regression analyses. Behav Res Methods 41(4):1149–1160CrossRef Faul F, Erdfelder E, Buchner A, Lang AG (2009) Statistical power analyses using G*Power 3.1: tests for correlation and regression analyses. Behav Res Methods 41(4):1149–1160CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Miltenburg DM, Nuchtern JG, Jaksic T, Kozinetiz C, Brandt ML (1998) Laparoscopic evaluation of the pediatric inguinal hernia: a meta-analysis. J Pediatr Surg 33:874–879CrossRef Miltenburg DM, Nuchtern JG, Jaksic T, Kozinetiz C, Brandt ML (1998) Laparoscopic evaluation of the pediatric inguinal hernia: a meta-analysis. J Pediatr Surg 33:874–879CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Naito Y, Tamai S, Shingu K, Shindo K, Matsui T, Segawa H, Nakai Y, Mori K (1992) Responses of plasma adrenocorticotropic hormone, cortisol, and cytokines during and after upper abdominal surgery. Anesthesiology 77:426–431CrossRef Naito Y, Tamai S, Shingu K, Shindo K, Matsui T, Segawa H, Nakai Y, Mori K (1992) Responses of plasma adrenocorticotropic hormone, cortisol, and cytokines during and after upper abdominal surgery. Anesthesiology 77:426–431CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Novitsky YW, Litwin DE, Callery MP (2004) The net immunologic advantage of laparoscopic surgery. Surg Endosc 18:1411–1419CrossRef Novitsky YW, Litwin DE, Callery MP (2004) The net immunologic advantage of laparoscopic surgery. Surg Endosc 18:1411–1419CrossRef
17.
Zurück zum Zitat van Berge Henegouwen MI, van der Poll T, van Deventer SJ, Gouma DJ (1998) Peritoneal cytokine release after elective gastrointestinal surgery and postoperative complications. Am J Surg 175:311–316CrossRef van Berge Henegouwen MI, van der Poll T, van Deventer SJ, Gouma DJ (1998) Peritoneal cytokine release after elective gastrointestinal surgery and postoperative complications. Am J Surg 175:311–316CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Redmond HP, Watson WG, Houghton T, Condron C, Watson RG, Bouchier-Hayes D (1994) Immune function in patients undergoing open vs laparoscopic cholecystectomy. Arch Surg 129:1240–1246CrossRef Redmond HP, Watson WG, Houghton T, Condron C, Watson RG, Bouchier-Hayes D (1994) Immune function in patients undergoing open vs laparoscopic cholecystectomy. Arch Surg 129:1240–1246CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Özçınar B, Aksakal N, Yanar F, Ağcaoğlu O, Peker KD, Türkoğlu Ü, Mercan S, Özarmağan S, Erbil Y (2014) Increased interleukin 1 and tumor necrosis factor alpha levels after thyroid surgery. Ulus Cerrahi Derg 30:80–84PubMedPubMedCentral Özçınar B, Aksakal N, Yanar F, Ağcaoğlu O, Peker KD, Türkoğlu Ü, Mercan S, Özarmağan S, Erbil Y (2014) Increased interleukin 1 and tumor necrosis factor alpha levels after thyroid surgery. Ulus Cerrahi Derg 30:80–84PubMedPubMedCentral
20.
Zurück zum Zitat Mimica Ž, Pogorelić Z, Perko Z, Sršen D, Stipić R, Dujmović D (2007) Effect of surgical incision on pain and respiratory function after abdominal surgery: a randomized clinical trial. Hepatogastroenterology 54:2216–2220PubMed Mimica Ž, Pogorelić Z, Perko Z, Sršen D, Stipić R, Dujmović D (2007) Effect of surgical incision on pain and respiratory function after abdominal surgery: a randomized clinical trial. Hepatogastroenterology 54:2216–2220PubMed
Metadaten
Titel
Comparison of inflammatory stress response between laparoscopic and open approach for pediatric inguinal hernia repair in children
verfasst von
Miro Jukić
Zenon Pogorelić
Daniela Šupe-Domić
Ana Jerončić
Publikationsdatum
03.12.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 10/2019
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-018-06611-y

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2019

Surgical Endoscopy 10/2019 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.