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Erschienen in: Hernia 1/2014

01.02.2014 | Original Article

Criteria for definition of a complex abdominal wall hernia

verfasst von: N. J. Slater, A. Montgomery, F. Berrevoet, A. M. Carbonell, A. Chang, M. Franklin, K. W. Kercher, B. J. Lammers, E. Parra-Davilla, S. Roll, S. Towfigh, E. van Geffen, J. Conze, H. van Goor

Erschienen in: Hernia | Ausgabe 1/2014

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Abstract

Purpose

A clear definition of “complex (abdominal wall) hernia” is missing, though the term is often used. Practically all “complex hernia” literature is retrospective and lacks proper description of the population. There is need for clarification and classification to improve patient care and allow comparison of different surgical approaches. The aim of this study was to reach consensus on criteria used to define a patient with “complex” hernia.

Methods

Three consensus meetings were convened by surgeons with expertise in complex abdominal wall hernias, aimed at laying down criteria that can be used to define “complex hernia” patients, and to divide patients in severity classes. To aid discussion, literature review was performed to identify hernia classification systems, and to find evidence for patient and hernia variables that influence treatment and/or prognosis.

Results

Consensus was reached on 22 patient and hernia variables for “complex” hernia criteria inclusion which were grouped under four categories: “Size and location”, “Contamination/soft tissue condition”, “Patient history/risk factors”, and “Clinical scenario”. These variables were further divided in three patient severity classes (‘Minor’, ‘Moderate’, and ‘Major’) to provide guidance for peri-operative planning and measures, the risk of a complicated post-operative course, and the extent of financial costs associated with treatment of these hernia patients.

Conclusion

Common criteria that can be used in defining and describing “complex” (abdominal wall) hernia patients have been identified and divided under four categories and three severity classes. Next step would be to create and validate treatment algorithms to guide the choice of surgical technique including mesh type for the various complex hernias.
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Metadaten
Titel
Criteria for definition of a complex abdominal wall hernia
verfasst von
N. J. Slater
A. Montgomery
F. Berrevoet
A. M. Carbonell
A. Chang
M. Franklin
K. W. Kercher
B. J. Lammers
E. Parra-Davilla
S. Roll
S. Towfigh
E. van Geffen
J. Conze
H. van Goor
Publikationsdatum
01.02.2014
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Hernia / Ausgabe 1/2014
Print ISSN: 1265-4906
Elektronische ISSN: 1248-9204
DOI
https://doi.org/10.1007/s10029-013-1168-6

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Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.