Skip to main content
Erschienen in: Journal of Clinical Immunology 1/2018

Open Access 11.12.2017 | Original Article

The 2017 IUIS Phenotypic Classification for Primary Immunodeficiencies

verfasst von: Aziz Bousfiha, Leïla Jeddane, Capucine Picard, Fatima Ailal, H. Bobby Gaspar, Waleed Al-Herz, Talal Chatila, Yanick J. Crow, Charlotte Cunningham-Rundles, Amos Etzioni, Jose Luis Franco, Steven M. Holland, Christoph Klein, Tomohiro Morio, Hans D. Ochs, Eric Oksenhendler, Jennifer Puck, Mimi L. K. Tang, Stuart G. Tangye, Troy R. Torgerson, Jean-Laurent Casanova, Kathleen E. Sullivan

Erschienen in: Journal of Clinical Immunology | Ausgabe 1/2018

download
DOWNLOAD
print
DRUCKEN
insite
SUCHEN

Abstract

Since the 1990s, the International Union of Immunological Societies (IUIS) PID expert committee (EC), now called Inborn Errors of Immunity Committee, has published every other year a classification of the inborn errors of immunity. This complete catalog serves as a reference for immunologists and researchers worldwide. However, it was unadapted for clinicians at the bedside. For those, the IUIS PID EC is now publishing a phenotypical classification since 2013, which proved to be more user-friendly. There are now 320 single-gene inborn errors of immunity underlying phenotypes as diverse as infection, malignancy, allergy, auto-immunity, and auto-inflammation. We herein propose the revised 2017 phenotypic classification, based on the accompanying 2017 IUIS Inborn Errors of Immunity Committee classification.
Human primary immunodeficiency diseases (PID) comprise 330 distinct disorders with 320 different gene defects listed [1]. Long considered as rare diseases, recent studies tend to show that they are more common than generally thought, if only by their rapidly increasing number [2, 3].The International Union of Immunological Societies (IUIS) PID expert committee proposed a PID classification since 1999 [1], which facilitates clinical research and comparative studies worldwide; it is updated every other year to include new disorders or disease-causing genes. This classification is organized in tables, each of which groups PIDs that share a given pathogenesis. As this catalog is not adapted for use by the clinician at the bedside, the now called Inborn Errors of Immunity Committee proposed since 2013 a phenotypic complement to its classification [4]. Moreover, a smartphone application has been published, based on the 2015 phenotypic classification [5]. As the number of inborn errors of immunity is quickly increasing, and at an even faster pace since the advent of next-generation sequencing, this phenotypic classification requires revision at the same pace as the classical IUIS classification.
Here, we present an update of these figures (Figs. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, and 9), based on the accompanying 2017 report in inborn errors of immunity. We included all diseases included in the 2017 update of the IUIS classification [1] and split some categories in two parts to ease the lecture. An algorithm was assigned to each of the nine main groups of the classification and the same color was used for each group of similar conditions. Disease names are presented in red and genes in bold and italics. Mode of inheritance is expressed when adequate; if not expressed, the default mode of transmission is autosomal recessive. Clinical features that point to several diseases are presented in italics before the disease names.

Compliance with Ethical Standards

Conflict of Interest

The authors declare that they have no conflict of interest.
Open Access This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons license, and indicate if changes were made.
download
DOWNLOAD
print
DRUCKEN

Unsere Produktempfehlungen

e.Med Interdisziplinär

Kombi-Abonnement

Für Ihren Erfolg in Klinik und Praxis - Die beste Hilfe in Ihrem Arbeitsalltag

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de.

e.Med Innere Medizin

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Innere Medizin erhalten Sie Zugang zu CME-Fortbildungen des Fachgebietes Innere Medizin, den Premium-Inhalten der internistischen Fachzeitschriften, inklusive einer gedruckten internistischen Zeitschrift Ihrer Wahl.

e.Med Allgemeinmedizin

Kombi-Abonnement

Mit e.Med Allgemeinmedizin erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Premium-Inhalten der allgemeinmedizinischen Zeitschriften, inklusive einer gedruckten Allgemeinmedizin-Zeitschrift Ihrer Wahl.

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Picard C, Gaspar HB, Al-Herz W, Bousfiha A, Chatila T, Crow YJ, et al. International Union of Immunological Societies: 2017 Primary Immunodeficiency Diseases Committee report on inborn errors of immunity. J Clin Immunol 2017(in Press). Picard C, Gaspar HB, Al-Herz W, Bousfiha A, Chatila T, Crow YJ, et al. International Union of Immunological Societies: 2017 Primary Immunodeficiency Diseases Committee report on inborn errors of immunity. J Clin Immunol 2017(in Press).
2.
Zurück zum Zitat Bousfiha AA, Jeddane L, Ailal F, Benhsaien I, Mahlaoui N, Casanova JL, et al. Primary immunodeficiency diseases worldwide: more common than generally thought. J Clin Immunol. 2013;33(1):1–7.CrossRefPubMed Bousfiha AA, Jeddane L, Ailal F, Benhsaien I, Mahlaoui N, Casanova JL, et al. Primary immunodeficiency diseases worldwide: more common than generally thought. J Clin Immunol. 2013;33(1):1–7.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Kobrynski L, Powell RW, Bowen S. Prevalence and morbidity of primary immunodeficiency diseases, United States 2001-2007. J Clin Immunol. 2014;34(8):954–61.CrossRefPubMedPubMedCentral Kobrynski L, Powell RW, Bowen S. Prevalence and morbidity of primary immunodeficiency diseases, United States 2001-2007. J Clin Immunol. 2014;34(8):954–61.CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Bousfiha AA, Jeddane L, Ailal F, Al Herz W, Conley ME, Cunningham-Rundles C, et al. A phenotypic approach for IUIS PID classification and diagnosis: guidelines for clinicians at the bedside. J Clin Immunol. 2013;33(6):1078–87.CrossRefPubMedPubMedCentral Bousfiha AA, Jeddane L, Ailal F, Al Herz W, Conley ME, Cunningham-Rundles C, et al. A phenotypic approach for IUIS PID classification and diagnosis: guidelines for clinicians at the bedside. J Clin Immunol. 2013;33(6):1078–87.CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Jeddane L, Ouair H, Benhsaien I, El Bakkouri J, Bousfiha AA. Primary immunodeficiency classification on smartphone. J Clin Immunol. 2017;37(1):1–2.CrossRefPubMed Jeddane L, Ouair H, Benhsaien I, El Bakkouri J, Bousfiha AA. Primary immunodeficiency classification on smartphone. J Clin Immunol. 2017;37(1):1–2.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
The 2017 IUIS Phenotypic Classification for Primary Immunodeficiencies
verfasst von
Aziz Bousfiha
Leïla Jeddane
Capucine Picard
Fatima Ailal
H. Bobby Gaspar
Waleed Al-Herz
Talal Chatila
Yanick J. Crow
Charlotte Cunningham-Rundles
Amos Etzioni
Jose Luis Franco
Steven M. Holland
Christoph Klein
Tomohiro Morio
Hans D. Ochs
Eric Oksenhendler
Jennifer Puck
Mimi L. K. Tang
Stuart G. Tangye
Troy R. Torgerson
Jean-Laurent Casanova
Kathleen E. Sullivan
Publikationsdatum
11.12.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Clinical Immunology / Ausgabe 1/2018
Print ISSN: 0271-9142
Elektronische ISSN: 1573-2592
DOI
https://doi.org/10.1007/s10875-017-0465-8

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2018

Journal of Clinical Immunology 1/2018 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Wo hapert es noch bei der Umsetzung der POMGAT-Leitlinie?

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Das Risiko für Vorhofflimmern in der Bevölkerung steigt

02.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Das Risiko, im Lauf des Lebens an Vorhofflimmern zu erkranken, ist in den vergangenen 20 Jahren gestiegen: Laut dänischen Zahlen wird es drei von zehn Personen treffen. Das hat Folgen weit über die Schlaganfallgefährdung hinaus.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.