Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Clinical Pharmacy 3/2013

01.06.2013 | Research Article

A retrospective observational analysis to evaluate the off-label use of bevacizumab alone or with irinotecan in recurrent glioblastoma

verfasst von: Michele Cecchi, Monica Vaiani, Marco Ceroti, Roberto Banfi

Erschienen in: International Journal of Clinical Pharmacy | Ausgabe 3/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background Recurrent glioblastoma is nearly always fatal, with median survival rates of approximately 12–14 months. Previous phase II clinical trials showed promising results with bevacizumab, alone or in combination with irinotecan, in patients with recurrent glioblastoma. Objective To assess whether the survival of patients with recurrent glioblastoma receiving bevacizumab alone or with irinotecan in everyday practice is comparable to that reported in clinical trials. Setting This was a retrospective observational study conducted at a single hospital in Italy. Method Patients with recurrent glioblastoma who had received bevacizumab alone or with irinotecan from January 2009 to September 2011 were included in our study. Main outcome measure Progression-free survival (PFS) and overall survival (OS), and rates of PFS and OS at 6 months. Results Median PFS was 5.1 months in the bevacizumab group (n = 9) and 15.4 months in the bevacizumab + irinotecan group (n = 10), with 6-month PFS rates of 45 and 69 %, respectively. Median OS was 6.8 months for bevacizumab alone and 11.1 months for bevacizumab + irinotecan, with 6-month OS rates of 100 and 90 %, respectively. Conclusion Although the number of patients included is not sufficient to allow a conclusive statement about the place of bevacizumab in the treatment of recurrent glioblastoma, the data appear promising, and are consistent with the results of clinical trials.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kreisl TN, Kim L, Moore K, Duic P, Royce C, Stroud I, et al. Phase II trial of single-agent bevacizumab followed by bevacizumab plus irinotecan at tumor progression in recurrent glioblastoma. J Clin Oncol. 2009;27:740–5.PubMedCrossRef Kreisl TN, Kim L, Moore K, Duic P, Royce C, Stroud I, et al. Phase II trial of single-agent bevacizumab followed by bevacizumab plus irinotecan at tumor progression in recurrent glioblastoma. J Clin Oncol. 2009;27:740–5.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Stupp R, Mason WP, van den Bent MJ, Weller M, Fisher B, Taphoorn MJ, et al. Radiotherapy plus concomitant and adjuvant temozolomide for glioblastoma. N Engl J Med. 2005;352:987–96.PubMedCrossRef Stupp R, Mason WP, van den Bent MJ, Weller M, Fisher B, Taphoorn MJ, et al. Radiotherapy plus concomitant and adjuvant temozolomide for glioblastoma. N Engl J Med. 2005;352:987–96.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Nishikawa R. Standard therapy for glioblastoma—a review of where we are. Neurol Med Chir (Tokyo). 2010;50:713–9.CrossRef Nishikawa R. Standard therapy for glioblastoma—a review of where we are. Neurol Med Chir (Tokyo). 2010;50:713–9.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Ferrara N, Gerber HP, LeCouter J. The biology of VEGF and its receptors. Nat Med. 2003;9:669–76.PubMedCrossRef Ferrara N, Gerber HP, LeCouter J. The biology of VEGF and its receptors. Nat Med. 2003;9:669–76.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Vredenburgh JJ, Desjardins A, Herndon JE 2nd, Marcello J, Reardon DA, Quinn JA, et al. Bevacizumab plus irinotecan in recurrent glioblastoma multiforme. J Clin Oncol. 2007;25:4722–9.PubMedCrossRef Vredenburgh JJ, Desjardins A, Herndon JE 2nd, Marcello J, Reardon DA, Quinn JA, et al. Bevacizumab plus irinotecan in recurrent glioblastoma multiforme. J Clin Oncol. 2007;25:4722–9.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Friedman HS, Prados MD, Wen PY, Mikkelsen T, Schiff D, Abrey LE, et al. Bevacizumab alone and in combination with irinotecan in recurrent glioblastoma. J Clin Oncol. 2009;27:4733–40.PubMedCrossRef Friedman HS, Prados MD, Wen PY, Mikkelsen T, Schiff D, Abrey LE, et al. Bevacizumab alone and in combination with irinotecan in recurrent glioblastoma. J Clin Oncol. 2009;27:4733–40.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Cohen MH, Shen YL, Keegan P, Pazdur R. FDA drug approval summary: bevacizumab (Avastin) as treatment of recurrent glioblastoma multiforme. Oncologist. 2009;14:1131–8.PubMedCrossRef Cohen MH, Shen YL, Keegan P, Pazdur R. FDA drug approval summary: bevacizumab (Avastin) as treatment of recurrent glioblastoma multiforme. Oncologist. 2009;14:1131–8.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Trippoli S, Pelagotti F, Messori A, Vacca F, Vaiani M, Maltoni S. Survival of patients with recurrent malignant glioma treated with temozolomide: a retrospective observational study. Drugs R D. 2003;4:285–91.PubMedCrossRef Trippoli S, Pelagotti F, Messori A, Vacca F, Vaiani M, Maltoni S. Survival of patients with recurrent malignant glioma treated with temozolomide: a retrospective observational study. Drugs R D. 2003;4:285–91.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Palozzo AC. An Italian model to evaluate appropriateness and effectiveness of drugs. EJOP. 2011;5:24–5. Palozzo AC. An Italian model to evaluate appropriateness and effectiveness of drugs. EJOP. 2011;5:24–5.
12.
Zurück zum Zitat Zhang G, Huang S, Wang Z. A meta-analysis of bevacizumab alone and in combination with irinotecan in the treatment of patients with recurrent glioblastoma multiforme. J Clin Neurosci. 2012;19(12):1636–40.PubMedCrossRef Zhang G, Huang S, Wang Z. A meta-analysis of bevacizumab alone and in combination with irinotecan in the treatment of patients with recurrent glioblastoma multiforme. J Clin Neurosci. 2012;19(12):1636–40.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
A retrospective observational analysis to evaluate the off-label use of bevacizumab alone or with irinotecan in recurrent glioblastoma
verfasst von
Michele Cecchi
Monica Vaiani
Marco Ceroti
Roberto Banfi
Publikationsdatum
01.06.2013
Verlag
Springer Netherlands
Erschienen in
International Journal of Clinical Pharmacy / Ausgabe 3/2013
Print ISSN: 2210-7703
Elektronische ISSN: 2210-7711
DOI
https://doi.org/10.1007/s11096-013-9765-0

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2013

International Journal of Clinical Pharmacy 3/2013 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.