Skip to main content
Erschienen in: Pituitary 6/2019

25.09.2019

The acromegalic spine: fractures, deformities and spinopelvic balance

verfasst von: Bruno de Azevedo Oliveira, Bruna Araujo, Tainá Mafalda dos Santos, Bárbara Roberta Ongaratti, Carolina Garcia Soares Leães Rech, Nelson Pires Ferreira, Júlia Fernanda Semmelmann Pereira-Lima, Miriam da Costa Oliveira

Erschienen in: Pituitary | Ausgabe 6/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Axial skeleton arthropathy and osteoporotic vertebral fractures are common findings in acromegalic patients and can result in severe spinal deformity.

Objective

To investigate the presence of spinal fractures and deformities, sagittal imbalances, and spinopelvic compensatory mechanisms in acromegalics.

Patients and methods

58 patients with acromegaly from a referral neuroendocrinology center were prospectively evaluated by panoramic spine radiographs to detect the presence of fractures and scoliosis, to measure thoracic kyphosis, lumbar lordosis (LL), pelvic incidence (PI), pelvic tilt (PT) and sagittal vertical axis (SVA). Sagittal imbalance criteria were considered: thoracic kyphosis > 50°, PI-LL > 10°, PT > 20° and SVA > 5 cm. Their medical records were analyzed for clinical and laboratorial data.

Results

The prevalence of fractures was 13.8%, predominantly in the thoracic spine, with mild and anterior wedge compressions. Scoliosis was present in 34.5% of the cases, all with degenerative lumbar curve apex. Thoracic kyphosis > 50º occurred in 36.8% of patients, PI-LL > 10° in 48.3%, PT > 20° in 41.4% and SVA > 5 cm in 12.1%.

Conclusion

Increased number of vertebral fractures and high prevalence of spinal deformities related to sagittal imbalance were detected, indicating the importance of monitoring bone comorbidities in acromegaly, with radiological evaluation of the spine as part of the follow up.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mestron A, Webb SM, Astorga R, Benito P, Catala M, Gaztambide S, Gomez JM, Halperin I, Lucas-Morante T, Moreno B, Obiols G, de Pablos P, Paramo C, Pico A, Torres E, Varela C, Vazquez JA, Zamora J, Albareda M, Gilabert M (2004) Epidemiology, clinical characteristics, outcome, morbidity and mortality in acromegaly based on the Spanish Acromegaly Registry (Registro Español de Acromegalia, REA). Eur J Endocrinol 151:439–446CrossRefPubMed Mestron A, Webb SM, Astorga R, Benito P, Catala M, Gaztambide S, Gomez JM, Halperin I, Lucas-Morante T, Moreno B, Obiols G, de Pablos P, Paramo C, Pico A, Torres E, Varela C, Vazquez JA, Zamora J, Albareda M, Gilabert M (2004) Epidemiology, clinical characteristics, outcome, morbidity and mortality in acromegaly based on the Spanish Acromegaly Registry (Registro Español de Acromegalia, REA). Eur J Endocrinol 151:439–446CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Cobb JR (1948) The American Academy of Orthopedic Surgeons Instructional Course Lectures, vol 5. Edwards, Ann Arbor, MI Cobb JR (1948) The American Academy of Orthopedic Surgeons Instructional Course Lectures, vol 5. Edwards, Ann Arbor, MI
12.
Zurück zum Zitat Banerjee A, Patel K, Wren AM (2003) Acromegaly—clinical manifestations and diagnosis. Pharm J 13:273–278 Banerjee A, Patel K, Wren AM (2003) Acromegaly—clinical manifestations and diagnosis. Pharm J 13:273–278
17.
Zurück zum Zitat Mercado M, Gonzalez B, Vargas G, Ramirez C, de los Monteros ALE, Sosa E, Jervis P, Roldan P, Mendoza V, López-Félix B, Guinto G, (2014) Successful mortality reduction and control of comorbidities in patients with acromegaly followed at a highly specialized multidisciplinary clinic. J Clin Endocrinol Metab 99(12):4438–4446. https://doi.org/10.1210/jc.2014-2670 CrossRefPubMed Mercado M, Gonzalez B, Vargas G, Ramirez C, de los Monteros ALE, Sosa E, Jervis P, Roldan P, Mendoza V, López-Félix B, Guinto G, (2014) Successful mortality reduction and control of comorbidities in patients with acromegaly followed at a highly specialized multidisciplinary clinic. J Clin Endocrinol Metab 99(12):4438–4446. https://​doi.​org/​10.​1210/​jc.​2014-2670 CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Maione L, Brue T, Beckers A, Delemer B, Petrossians P, Borson-Chazot F, Chabre O, François P, Bertherat J, Cortet-Rudelli C, Chanson P (2017) French Acromegaly Registry Group. Changes in the management and comorbidities of acromegaly over three decades: the French Acromegaly Registry. Eur J Endocrinol 176(5), 645–655 Doi: 10.1530/EJE-16-1064.CrossRefPubMed Maione L, Brue T, Beckers A, Delemer B, Petrossians P, Borson-Chazot F, Chabre O, François P, Bertherat J, Cortet-Rudelli C, Chanson P (2017) French Acromegaly Registry Group. Changes in the management and comorbidities of acromegaly over three decades: the French Acromegaly Registry. Eur J Endocrinol 176(5), 645–655 Doi: 10.1530/EJE-16-1064.CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Padova G, Borzì G, Incorvaia L, Siciliano G, Migliorino V, Vetri M, Tita P (2011) Prevalence of osteoporosis and vertebral fractures in acromegalic patients. Clin Cases Miner Bone Metab 8(3):37–43PubMedPubMedCentral Padova G, Borzì G, Incorvaia L, Siciliano G, Migliorino V, Vetri M, Tita P (2011) Prevalence of osteoporosis and vertebral fractures in acromegalic patients. Clin Cases Miner Bone Metab 8(3):37–43PubMedPubMedCentral
29.
Zurück zum Zitat Madeira M, Neto LV, de Paula Paranhos Neto F, Barbosa Lima IC, Carvalho de Mendonça LM, Gadelha MR, Fleiuss de Farias ML, (2013) Acromegaly has a negative influence on trabecular bone, but not on cortical bone, as assessed by high-resolution peripheral quantitative computed tomography. J Clin Endocrinol Metab 98(4):1734–1741. https://doi.org/10.1210/jc.2012-4073 CrossRefPubMed Madeira M, Neto LV, de Paula Paranhos Neto F, Barbosa Lima IC, Carvalho de Mendonça LM, Gadelha MR, Fleiuss de Farias ML, (2013) Acromegaly has a negative influence on trabecular bone, but not on cortical bone, as assessed by high-resolution peripheral quantitative computed tomography. J Clin Endocrinol Metab 98(4):1734–1741. https://​doi.​org/​10.​1210/​jc.​2012-4073 CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Claessen KM, Kroon HM, Pereira AM, Appelman-Dijkstra NM, Verstegen MJ, Kloppenburg M, Hamdy NA, Biermasz NR (2013) Progression of vertebral fractures despite long-term biochemical control of acromegaly: a prospective follow-up study. J Clin Endocrinol Metab 98(12):4808–4815. https://doi.org/10.1210/jc.2013-2695 CrossRefPubMed Claessen KM, Kroon HM, Pereira AM, Appelman-Dijkstra NM, Verstegen MJ, Kloppenburg M, Hamdy NA, Biermasz NR (2013) Progression of vertebral fractures despite long-term biochemical control of acromegaly: a prospective follow-up study. J Clin Endocrinol Metab 98(12):4808–4815. https://​doi.​org/​10.​1210/​jc.​2013-2695 CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Mammis A, Eloy JA, Liu JK (2010) Early descriptions of acromegaly and gigantism and their historical evolution as clinical entities. Neurosurg Focus 29(4):E1CrossRefPubMed Mammis A, Eloy JA, Liu JK (2010) Early descriptions of acromegaly and gigantism and their historical evolution as clinical entities. Neurosurg Focus 29(4):E1CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Scarpa R, De Blasi D, Pivonello R, Marzullo P, Manguso F, Sodano A, Oriente P, Lombardi G, Colao A (2004) Acromegalic axial arthropathy: a clinical case–control study. J Clin Endocrinol Metab 89(2):598–603CrossRefPubMed Scarpa R, De Blasi D, Pivonello R, Marzullo P, Manguso F, Sodano A, Oriente P, Lombardi G, Colao A (2004) Acromegalic axial arthropathy: a clinical case–control study. J Clin Endocrinol Metab 89(2):598–603CrossRefPubMed
40.
Zurück zum Zitat Black DM, Arden NK, Palermo L, Pearson J, Cummings SR (1999) Prevalent vertebral deformities predict hip fractures and new vertebral deformities but not wrist fractures. Study of Osteoporotic Fractures Research Group. J Bone Miner Res. 14(5), 821–828 Doi: 10.1359/jbmr.1999.14.5.821.CrossRefPubMed Black DM, Arden NK, Palermo L, Pearson J, Cummings SR (1999) Prevalent vertebral deformities predict hip fractures and new vertebral deformities but not wrist fractures. Study of Osteoporotic Fractures Research Group. J Bone Miner Res. 14(5), 821–828 Doi: 10.1359/jbmr.1999.14.5.821.CrossRefPubMed
41.
Zurück zum Zitat Melton LJ, Atkinson EJ, Cooper C, O'Fallon WM, Riggs BL (1999) Vertebral fractures predict subsequent fractures. Osteoporos Int 10(3):214–221CrossRefPubMed Melton LJ, Atkinson EJ, Cooper C, O'Fallon WM, Riggs BL (1999) Vertebral fractures predict subsequent fractures. Osteoporos Int 10(3):214–221CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
The acromegalic spine: fractures, deformities and spinopelvic balance
verfasst von
Bruno de Azevedo Oliveira
Bruna Araujo
Tainá Mafalda dos Santos
Bárbara Roberta Ongaratti
Carolina Garcia Soares Leães Rech
Nelson Pires Ferreira
Júlia Fernanda Semmelmann Pereira-Lima
Miriam da Costa Oliveira
Publikationsdatum
25.09.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Pituitary / Ausgabe 6/2019
Print ISSN: 1386-341X
Elektronische ISSN: 1573-7403
DOI
https://doi.org/10.1007/s11102-019-00991-7

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2019

Pituitary 6/2019 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.