Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 9/2012

01.09.2012 | Review Article

Meta-analysis of Prospective Randomized Studies Comparing Single-Incision Laparoscopic Cholecystectomy (SILC) and Conventional Multiport Laparoscopic Cholecystectomy (CMLC)

verfasst von: Adolfo Pisanu, Isabella Reccia, Giulia Porceddu, Alessandro Uccheddu

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 9/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Single-incision laparoscopic cholecystectomy (SILC) has gained acceptance among surgeons as there is a trend to minimize the invasiveness of laparoscopy. The aim of this meta-analysis has been to assess the feasibility and safety of SILC when compared to conventional multiport laparoscopic cholecystectomy (CMLC).

Methods

A literature search for trials comparing SILC and CMLC was performed. Studies were reviewed for the outcomes of interest: patient characteristics; operative time and conversion rate; postoperative pain; length of hospital stay; postoperative complications; and patient satisfactory score (0–10). Standardized mean difference (SMD) was calculated for continuous variables and odds ratio for qualitative variables.

Results

Twelve prospective randomized trials comparing SILC and CMLC were analyzed. Overall, 892 patients were randomized to either SILC (465) or CMLC (427). Operative time was significantly longer in SILC (63.0 vs. 45.8 min, SMD = 1.004, 95% CI = 0.434–1.573). Patient satisfactory score significantly favored SILC (8.2 vs. 7.2, SMD = −0.759, 95% CI = −1.064 to −0.455). No other difference was found.

Conclusions

SILC is a safe and effective procedure for the treatment of uncomplicated benign gallbladder disease with a significant patient satisfaction. New multicenter randomized trials are expected to evaluate SILC in more complex circumstances such as acute cholecystitis, previous abdominal surgery, and severe obesity.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mühe E. Die erste: cholecystecktomie durch das laparoskop (The first laparoscopic cholecystectomy). Langenbecks Arch Surg 1986;369:804. Mühe E. Die erste: cholecystecktomie durch das laparoskop (The first laparoscopic cholecystectomy). Langenbecks Arch Surg 1986;369:804.
2.
Zurück zum Zitat Keus F, de Jong JA, Gooszen HG, van Laarhoven CJ. Laparoscopic versus open cholecystectomy for patients with symptomatic cholecystolithiasis. Cochrane Database Syst Rev 2006;18,4:CD006231. Keus F, de Jong JA, Gooszen HG, van Laarhoven CJ. Laparoscopic versus open cholecystectomy for patients with symptomatic cholecystolithiasis. Cochrane Database Syst Rev 2006;18,4:CD006231.
3.
Zurück zum Zitat Navarra G, Pozza E, Occhionorelli S, Carcoforo P, Donini I. One-wound laparoscopic cholecystectomy. Br J Surg 1997;84:695.PubMedCrossRef Navarra G, Pozza E, Occhionorelli S, Carcoforo P, Donini I. One-wound laparoscopic cholecystectomy. Br J Surg 1997;84:695.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Bresadola F, Pasqualucci A, Donini A, Chiarandini P, Anania G, Terrosu G, Sistu MA, Pasetto A. Elective transumbilical compared with standard laparoscopic cholecystectomy. Eur J Surg 1999;165:29–34.PubMedCrossRef Bresadola F, Pasqualucci A, Donini A, Chiarandini P, Anania G, Terrosu G, Sistu MA, Pasetto A. Elective transumbilical compared with standard laparoscopic cholecystectomy. Eur J Surg 1999;165:29–34.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Piskun J, Rajpal S. Transumbilical laparoscopic cholecystectomy utilizes no incisions outside the umbilicus. J Laparoendosc Adv Surg Tech 1999;9:361–364.CrossRef Piskun J, Rajpal S. Transumbilical laparoscopic cholecystectomy utilizes no incisions outside the umbilicus. J Laparoendosc Adv Surg Tech 1999;9:361–364.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Tsimoyiannis EC, Tsimogiannis KT, Pappas-Gogos G, Farantos C, Benetatos N, Mavridou P, Manataki A. Different pain scores in single transumbilical incision laparoscopic cholecystectomy versus classic laparoscopic cholecystectomy: a randomized controlled trial. Surg Endosc 2010;24:1842–1848.PubMedCrossRef Tsimoyiannis EC, Tsimogiannis KT, Pappas-Gogos G, Farantos C, Benetatos N, Mavridou P, Manataki A. Different pain scores in single transumbilical incision laparoscopic cholecystectomy versus classic laparoscopic cholecystectomy: a randomized controlled trial. Surg Endosc 2010;24:1842–1848.PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Lee PC, Lo C, Lai PS, Chang JJ, Huang SJ, Lin MT, Lee PH. Randomized clinical trial of single-incision laparoscopic cholecystectomy versus minilaparoscopic cholecystectomy. Br J Surg 2010;97:1007–1012.PubMedCrossRef Lee PC, Lo C, Lai PS, Chang JJ, Huang SJ, Lin MT, Lee PH. Randomized clinical trial of single-incision laparoscopic cholecystectomy versus minilaparoscopic cholecystectomy. Br J Surg 2010;97:1007–1012.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Aprea G, Bottazzi EC, Guida F, Masone S, Persico G. Laparoendoscopic single site (LESS) versus classic video-laparoscopic cholecystectomy: a randomized prospective study. J Surg Research 2011;166:109–112.CrossRef Aprea G, Bottazzi EC, Guida F, Masone S, Persico G. Laparoendoscopic single site (LESS) versus classic video-laparoscopic cholecystectomy: a randomized prospective study. J Surg Research 2011;166:109–112.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Zheng M, Qin M, Zhao H. Laparoendoscopic single-site cholecystectomy: a randomized controlled study. Minim Invasive Ther Allied Technol 2012; 21:113–17.PubMedCrossRef Zheng M, Qin M, Zhao H. Laparoendoscopic single-site cholecystectomy: a randomized controlled study. Minim Invasive Ther Allied Technol 2012; 21:113–17.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Phillips MS, Marks JM, Roberts K, Tacchino R, Onders R, DeNoto G, Rivas H, Islam A, Soper N, Gecelter G, Rubach E, Paraskevas P, Shah S. Intermediate results of a prospective randomized controlled trial of traditional four-port laparoscopic cholecystectomy versus single-incision laparoscopic cholecystectomy. Surg Endosc 2012; 26:1296–303.PubMedCrossRef Phillips MS, Marks JM, Roberts K, Tacchino R, Onders R, DeNoto G, Rivas H, Islam A, Soper N, Gecelter G, Rubach E, Paraskevas P, Shah S. Intermediate results of a prospective randomized controlled trial of traditional four-port laparoscopic cholecystectomy versus single-incision laparoscopic cholecystectomy. Surg Endosc 2012; 26:1296–303.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Marks J, Tacchino R, Roberts K, Onders R, Denoto G, Paraskeva P, Rivas H, Soper N, Rosemurgy A, Shah S. Prospective randomized controlled trial of traditional laparoscopic cholecystectomy versus single-incision laparoscopic cholecystectomy: report of preliminary data. Am J Surg 2011;201:369–373.PubMedCrossRef Marks J, Tacchino R, Roberts K, Onders R, Denoto G, Paraskeva P, Rivas H, Soper N, Rosemurgy A, Shah S. Prospective randomized controlled trial of traditional laparoscopic cholecystectomy versus single-incision laparoscopic cholecystectomy: report of preliminary data. Am J Surg 2011;201:369–373.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Ma J, Cassera MA, Spaun GQ, Hammill CW, Hansen PD, Aliabadi-Wahle S. Randomized controlled trial comparing single-port laparoscopic cholecystectomy and four-port laparoscopic cholecystectomy. Ann Surg 2011;254:22–27.PubMedCrossRef Ma J, Cassera MA, Spaun GQ, Hammill CW, Hansen PD, Aliabadi-Wahle S. Randomized controlled trial comparing single-port laparoscopic cholecystectomy and four-port laparoscopic cholecystectomy. Ann Surg 2011;254:22–27.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Lirici MM, Califano AD, Angelini P, Corcione F. Laparo-endoscopic single site cholecystectomy versus standard laparoscopic cholecystectomy: results of a pilot randomized trial. Am J Surg 2011;202:45–52.PubMedCrossRef Lirici MM, Califano AD, Angelini P, Corcione F. Laparo-endoscopic single site cholecystectomy versus standard laparoscopic cholecystectomy: results of a pilot randomized trial. Am J Surg 2011;202:45–52.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Lai ECH, Yang GPC, Tang CN, Yih PCL, Chan OCY, Li MKW. Prospective randomized comparative study of single incision laparoscopic cholecystectomy versus conventional four-port laparoscopic cholecystectomy. Am J Surg 2011;202:254–258.PubMedCrossRef Lai ECH, Yang GPC, Tang CN, Yih PCL, Chan OCY, Li MKW. Prospective randomized comparative study of single incision laparoscopic cholecystectomy versus conventional four-port laparoscopic cholecystectomy. Am J Surg 2011;202:254–258.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Cao GZ, Cai WC, Qin MF, Zhao HZ, Yue P, Li Y. Randomized clinical trial of single-incision versus conventional laparoscopic cholecystectomy: short-term operative outcomes. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 2011;21:311–313.PubMedCrossRef Cao GZ, Cai WC, Qin MF, Zhao HZ, Yue P, Li Y. Randomized clinical trial of single-incision versus conventional laparoscopic cholecystectomy: short-term operative outcomes. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 2011;21:311–313.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Bucher P, Pugin F, Buchs NC, Ostermann S, Morel P. Randomized clinical trial of laparoendoscopic single-site versus conventional laparoscopic cholecystectomy. Br J Surg 2011;98:1695–1702.PubMedCrossRef Bucher P, Pugin F, Buchs NC, Ostermann S, Morel P. Randomized clinical trial of laparoendoscopic single-site versus conventional laparoscopic cholecystectomy. Br J Surg 2011;98:1695–1702.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Asakuma M, Hayashi M, Komeda K, Shimizu T, Hirokawa F, Miyamoto Y, Okuda J, Tanigawa N. Impact of single-port cholecystectomy on postoperative pain. Br J Surg 2011; 98:991–995.PubMedCrossRef Asakuma M, Hayashi M, Komeda K, Shimizu T, Hirokawa F, Miyamoto Y, Okuda J, Tanigawa N. Impact of single-port cholecystectomy on postoperative pain. Br J Surg 2011; 98:991–995.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Sinan H, Demirbas S, Ozer MT, Sucullu I, Akyol M. Single-incision laparoscopic cholecystectomy versus laparoscopic cholecystectomy: a prospective randomized study. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 2012;22:12–16.PubMedCrossRef Sinan H, Demirbas S, Ozer MT, Sucullu I, Akyol M. Single-incision laparoscopic cholecystectomy versus laparoscopic cholecystectomy: a prospective randomized study. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech 2012;22:12–16.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Chamberlain RS, Sakpal SV. A comprehensive review of single-incision laparoscopic surgery (SILS) and natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES) techniques for cholecystectomy. J Gastrointest Surg 2009;13:1733–1740.PubMedCrossRef Chamberlain RS, Sakpal SV. A comprehensive review of single-incision laparoscopic surgery (SILS) and natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES) techniques for cholecystectomy. J Gastrointest Surg 2009;13:1733–1740.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Antoniou SA, Pointner R, Granderath FA. Single-incision laparoscopic cholecystectomy: a systematic review. Surg Endosc 2011;25:367–377.PubMedCrossRef Antoniou SA, Pointner R, Granderath FA. Single-incision laparoscopic cholecystectomy: a systematic review. Surg Endosc 2011;25:367–377.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Markar SR, Karthikesalingam A, Thrumurthy S, Muirhead L, Kinross J, Paraskeva P. Single-incision laparoscopic surgery (SILS) vs. conventional multiport cholecystectomy: systematic review and meta-analysis. Surg Endosc 2012;26:1205–213.PubMedCrossRef Markar SR, Karthikesalingam A, Thrumurthy S, Muirhead L, Kinross J, Paraskeva P. Single-incision laparoscopic surgery (SILS) vs. conventional multiport cholecystectomy: systematic review and meta-analysis. Surg Endosc 2012;26:1205–213.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Liberati A, Altman DG, Tetzlaff J, Mulrow C, Gøtzsche PC, Ioannidis JP, Clarke M, Devereaux PJ, Kleijnen J, Moher D. The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: explanation and elaboration. BMJ 2009; 339:b2700.PubMedCrossRef Liberati A, Altman DG, Tetzlaff J, Mulrow C, Gøtzsche PC, Ioannidis JP, Clarke M, Devereaux PJ, Kleijnen J, Moher D. The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate healthcare interventions: explanation and elaboration. BMJ 2009; 339:b2700.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat DerSimonian R, Laird N. Meta-analysis in clinical trials. Control Clin Trials 1986;7:177-188.PubMedCrossRef DerSimonian R, Laird N. Meta-analysis in clinical trials. Control Clin Trials 1986;7:177-188.PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Philipp SR, Miedema BW, Thaler K. Singl-incision laparoscopic cholecystectomy using conventional instruments: early experience in comparison with the gold standard. J Am Coll Surg 2009;209:632–637.PubMedCrossRef Philipp SR, Miedema BW, Thaler K. Singl-incision laparoscopic cholecystectomy using conventional instruments: early experience in comparison with the gold standard. J Am Coll Surg 2009;209:632–637.PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Kravetz AJ, Iddings D, Basson MD, Kia MA. The learning curve with single-port cholecystectomy. JSLS 2009;13:332–336.PubMed Kravetz AJ, Iddings D, Basson MD, Kia MA. The learning curve with single-port cholecystectomy. JSLS 2009;13:332–336.PubMed
26.
Zurück zum Zitat Gill IS, Advincula AP, Aron M, Cadeddu J, Canes D, Curcillo PG 2nd, Desai MM, Evanko JC, Falcone T, Fazio V, Gettman M, Gumbs AA, Haber GP, Kaouk JH, Kim F, King SA, Ponsky J, Remzi F, Rivas H, Rosemurgy A, Ross S, Schauer P, Sotelo R, Speranza J, Sweeney J Teixeira J. Consensus statement of the consortium for laparoendoscopic single-site surgery. Surg Endosc 2010;24:762–768.PubMedCrossRef Gill IS, Advincula AP, Aron M, Cadeddu J, Canes D, Curcillo PG 2nd, Desai MM, Evanko JC, Falcone T, Fazio V, Gettman M, Gumbs AA, Haber GP, Kaouk JH, Kim F, King SA, Ponsky J, Remzi F, Rivas H, Rosemurgy A, Ross S, Schauer P, Sotelo R, Speranza J, Sweeney J Teixeira J. Consensus statement of the consortium for laparoendoscopic single-site surgery. Surg Endosc 2010;24:762–768.PubMedCrossRef
27.
Zurück zum Zitat Allemann P, Schafer M, Demartines N. Critical appraisal of single port access cholecystectomy. Br J Surg 2010;97:1476–1480.PubMedCrossRef Allemann P, Schafer M, Demartines N. Critical appraisal of single port access cholecystectomy. Br J Surg 2010;97:1476–1480.PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Hodgett SE, Hernandez JM, Morton CA, Ross SB, Albrink M, Rosemurgy AS. Laparoendoscopic single site (LESS) cholecystectomy. J Gastrointest Surg 2009;13:188–189.PubMedCrossRef Hodgett SE, Hernandez JM, Morton CA, Ross SB, Albrink M, Rosemurgy AS. Laparoendoscopic single site (LESS) cholecystectomy. J Gastrointest Surg 2009;13:188–189.PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Love KM, Durham CA, Meara MP, Mays AC, Bower CE. Single-incision laparoscopic cholecystectomy: a cost comparison. Surg Endosc 2011;25:1553–58.PubMedCrossRef Love KM, Durham CA, Meara MP, Mays AC, Bower CE. Single-incision laparoscopic cholecystectomy: a cost comparison. Surg Endosc 2011;25:1553–58.PubMedCrossRef
30.
Zurück zum Zitat Rivas H, Varela E, Scott D. Single-incision laparoscopic cholecystectomy: initial evaluation of a large series of patients. Surg Endosc 2010;24:1403–1412.PubMedCrossRef Rivas H, Varela E, Scott D. Single-incision laparoscopic cholecystectomy: initial evaluation of a large series of patients. Surg Endosc 2010;24:1403–1412.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Meta-analysis of Prospective Randomized Studies Comparing Single-Incision Laparoscopic Cholecystectomy (SILC) and Conventional Multiport Laparoscopic Cholecystectomy (CMLC)
verfasst von
Adolfo Pisanu
Isabella Reccia
Giulia Porceddu
Alessandro Uccheddu
Publikationsdatum
01.09.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 9/2012
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-012-1956-9

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2012

Journal of Gastrointestinal Surgery 9/2012 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.