Skip to main content
Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery 10/2020

04.09.2019 | Original Article

The Clinical Value of Fluorescent Lymphography with Indocyanine Green During Robotic Surgery for Gastric Cancer: a Matched Cohort Study

verfasst von: Fabio Cianchi, Giampiero Indennitate, Beatrice Paoli, Manuela Ortolani, Gabriele Lami, Natalia Manetti, Ottaviano Tarantino, Sara Messeri, Caterina Foppa, Benedetta Badii, Luca Novelli, Ileana Skalamera, Tommaso Nelli, Francesco Coratti, Giuliano Perigli, Fabio Staderini

Erschienen in: Journal of Gastrointestinal Surgery | Ausgabe 10/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Near-infrared (NIR) fluorescence imaging with indocyanine green (ICG) has been recently introduced for lymphatic mapping in several tumors. We aimed at investigating whether this technology may improve the intraoperative visualization of lymph nodes during robotic gastrectomy for gastric cancer.

Methods

Between June 2014 and June 2018, a total of 94 patients underwent robotic gastrectomy with D2 lymph node dissection for gastric cancer. In 37 patients, ICG was injected endoscopically into the submucosal layer around the tumor the day before surgery. After propensity score matching, the results of these 37 patients were compared with the results of 37 control patients who had undergone robotic gastrectomy without ICG injection.

Results

Among the 37 patients within the ICG group, no adverse events related to ICG injection or intraoperative NIR imaging occurred. After completion of D2 lymph node dissection, no residual fluorescent lymph nodes were left in the surgical field. A mean of 19.4 ± 14.7 fluorescent lymph nodes was identified per patient. The mean total number of harvested lymph nodes was significantly higher in the ICG group than in the control group (50.8 vs 40.1, P = 0.03). In the ICG group, 23 patients had metastatic lymph nodes. The accuracy, sensitivity, and specificity of ICG fluorescence for metastatic lymph nodes were 62.2%, 52.6%, and 63.0%, respectively.

Conclusion

Our study indicates that NIR imaging with ICG may provide additional node detection during robotic surgery for gastric cancer. Unfortunately, this technique failed to show good selectivity for metastatic lymph nodes.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Son T, Kwon IG and Hyung WJ. Minimally invasive surgery for gastric cancer treatment: current status and future perspectives. Gut Liver 2014;8:229–236.CrossRef Son T, Kwon IG and Hyung WJ. Minimally invasive surgery for gastric cancer treatment: current status and future perspectives. Gut Liver 2014;8:229–236.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Strong VE, Devaud N, Karpeh M. The role of laparoscopy for gastric surgery in the West. Gastric Cancer 2009;2:127–131.CrossRef Strong VE, Devaud N, Karpeh M. The role of laparoscopy for gastric surgery in the West. Gastric Cancer 2009;2:127–131.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Zou ZH, Zhao LY, Mou TY, Hu YF, Yu J, Liu H, Chen H, Wu JM, An SL, Li GX. Laparoscopic vs open D2 gastrectomy for locally advanced gastric cancer: a meta-analysis. World J Gastroenterol 2014;20:16750–16764.CrossRef Zou ZH, Zhao LY, Mou TY, Hu YF, Yu J, Liu H, Chen H, Wu JM, An SL, Li GX. Laparoscopic vs open D2 gastrectomy for locally advanced gastric cancer: a meta-analysis. World J Gastroenterol 2014;20:16750–16764.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Alander JT, Kaartinen I, Laakso A, Patila T, Spillmann T, Tuchin VV, Venermo M, Välisuo P. A review of indocyanine green fluorescent imaging in surgery. Int J Biomed Imaging 2012;2012:940585.CrossRef Alander JT, Kaartinen I, Laakso A, Patila T, Spillmann T, Tuchin VV, Venermo M, Välisuo P. A review of indocyanine green fluorescent imaging in surgery. Int J Biomed Imaging 2012;2012:940585.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Majlesara A, Golriz M, Hafezi M, Saffari A, Stenau E, Maier-Hein L, Müller-Stich BP, Mehrabi A. Indocyanine green fluorescence imaging in hepatobiliary surgery. Photodiagnosis Photodyn Ther 2017;17:208–215.CrossRef Majlesara A, Golriz M, Hafezi M, Saffari A, Stenau E, Maier-Hein L, Müller-Stich BP, Mehrabi A. Indocyanine green fluorescence imaging in hepatobiliary surgery. Photodiagnosis Photodyn Ther 2017;17:208–215.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Keller DS, Ishizawa T, Cohen R, Chand M. Indocyanine green fluorescence imaging in colorectal surgery: overview, applications, and future directions. Lancet Gastroenterol Hepatol 2017;2:757–766.CrossRef Keller DS, Ishizawa T, Cohen R, Chand M. Indocyanine green fluorescence imaging in colorectal surgery: overview, applications, and future directions. Lancet Gastroenterol Hepatol 2017;2:757–766.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Nimura H, Narimiya N, Mitsumori N, Yamazaki Y, Yanaga K, Urashima M. Infrared ray electronic endoscopy combined with indocyanine green injection for detection of sentinel nodes of patients with gastric cancer. Br J Surg 2004;91:575–579.CrossRef Nimura H, Narimiya N, Mitsumori N, Yamazaki Y, Yanaga K, Urashima M. Infrared ray electronic endoscopy combined with indocyanine green injection for detection of sentinel nodes of patients with gastric cancer. Br J Surg 2004;91:575–579.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Kimmig R, Aktas B, Buderath P, Rusch P, Heubner M. Intraoperative navigation in robotically assisted compartmental surgery of uterine cancer by visualisation of embryologically derived lymphatic networks with indocyanine-green (ICG). J Surg Oncol 2016;113:554–559.CrossRef Kimmig R, Aktas B, Buderath P, Rusch P, Heubner M. Intraoperative navigation in robotically assisted compartmental surgery of uterine cancer by visualisation of embryologically derived lymphatic networks with indocyanine-green (ICG). J Surg Oncol 2016;113:554–559.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Manny TB, Hemal AK. Fluorescence-enhanced robotic radical cystectomy using unconjugated indocyanine green for pelvic lymphangiography, tumor marking, and mesenteric angiography: the initial clinical experience. Urology 2014;83:824–829.CrossRef Manny TB, Hemal AK. Fluorescence-enhanced robotic radical cystectomy using unconjugated indocyanine green for pelvic lymphangiography, tumor marking, and mesenteric angiography: the initial clinical experience. Urology 2014;83:824–829.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Hachey KJ, Gilmore DM, Armstrong KW, Harris SE, Hornick JL, Colson YL, Wee JO. Safety and feasibility of near-infrared image-guided lymphatic mapping of regional lymph nodes in esophageal cancer. J Thorac Cardiovasc Surg 2016;152:546–554.CrossRef Hachey KJ, Gilmore DM, Armstrong KW, Harris SE, Hornick JL, Colson YL, Wee JO. Safety and feasibility of near-infrared image-guided lymphatic mapping of regional lymph nodes in esophageal cancer. J Thorac Cardiovasc Surg 2016;152:546–554.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Tajima Y, Yamazaki K, Masuda Y, Kato M, Yasuda D, Aoki T, Kato T, Murakami M, Miwa M, Kusano M. Sentinel node mapping guided by indocyanine green fluorescence imaging in gastric cancer. Ann Surg 2009;249:58–62.CrossRef Tajima Y, Yamazaki K, Masuda Y, Kato M, Yasuda D, Aoki T, Kato T, Murakami M, Miwa M, Kusano M. Sentinel node mapping guided by indocyanine green fluorescence imaging in gastric cancer. Ann Surg 2009;249:58–62.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Tajima Y, Murakami M, Yamazaki K, Masuda Y, Kato M, Sato A, Goto S, Otsuka K, Kato T, Kusano M. Sentinel node mapping guided by indocyanine green fluorescence imaging during laparoscopic surgery in gastric cancer. Ann Surg Oncol 2010;17:1787–17893.CrossRef Tajima Y, Murakami M, Yamazaki K, Masuda Y, Kato M, Sato A, Goto S, Otsuka K, Kato T, Kusano M. Sentinel node mapping guided by indocyanine green fluorescence imaging during laparoscopic surgery in gastric cancer. Ann Surg Oncol 2010;17:1787–17893.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Tummers QR, Boogerd LS, de Steur WO, Verbeek FP, Boonstra MC, Handgraaf HJ, Frangioni JV, van de Velde CJ, Hartgrink HH, Vahrmeijer AL. Near-infrared fluorescence sentinel lymph node detection in gastric cancer: A pilot study. World J Gastroenterol 2016;22:3644–3651.CrossRef Tummers QR, Boogerd LS, de Steur WO, Verbeek FP, Boonstra MC, Handgraaf HJ, Frangioni JV, van de Velde CJ, Hartgrink HH, Vahrmeijer AL. Near-infrared fluorescence sentinel lymph node detection in gastric cancer: A pilot study. World J Gastroenterol 2016;22:3644–3651.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Skubleny D, Dang JT, Skulsky S, Switzer N, Tian C, Shi X, de Gara C, Birch DW, Karmali S. Diagnostic evaluation of sentinel lymph node biopsy using indocyanine green and infrared or fluorescent imaging in gastric cancer: a systematic review and meta-analysis. Surg End 2018;32:2620–2631.CrossRef Skubleny D, Dang JT, Skulsky S, Switzer N, Tian C, Shi X, de Gara C, Birch DW, Karmali S. Diagnostic evaluation of sentinel lymph node biopsy using indocyanine green and infrared or fluorescent imaging in gastric cancer: a systematic review and meta-analysis. Surg End 2018;32:2620–2631.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Kim TH, Kong SH, Park JH, Son YG, Huh YJ, Suh YS, Lee HJ, Yang HK. Assessment of the completeness of lymph node dissection using near-infrared imaging with indocyanine green in laparoscopic gastrectomy for gastric cancer. J Gastric Cancer 2018;18:161–171.CrossRef Kim TH, Kong SH, Park JH, Son YG, Huh YJ, Suh YS, Lee HJ, Yang HK. Assessment of the completeness of lymph node dissection using near-infrared imaging with indocyanine green in laparoscopic gastrectomy for gastric cancer. J Gastric Cancer 2018;18:161–171.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Herrera-Almario G, Patane M, Sarkaria I, Strong VE. Initial report of near-infrared fluorescence imaging as an intraoperative adjunct for lymph node harvesting during robot-assisted laparoscopic gastrectomy. J Surg Oncol 2016; 113:768–770.CrossRef Herrera-Almario G, Patane M, Sarkaria I, Strong VE. Initial report of near-infrared fluorescence imaging as an intraoperative adjunct for lymph node harvesting during robot-assisted laparoscopic gastrectomy. J Surg Oncol 2016; 113:768–770.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Lan YT, Huang KH, Chen PH, Liu CA, Lo SS, Wu CW Shyr YM, Fang WL. A pilot study of lymph node mapping with indocyanine green in robotic gastrectomy for gastric cancer. SAGE Open Med 2017; 5:1–8.CrossRef Lan YT, Huang KH, Chen PH, Liu CA, Lo SS, Wu CW Shyr YM, Fang WL. A pilot study of lymph node mapping with indocyanine green in robotic gastrectomy for gastric cancer. SAGE Open Med 2017; 5:1–8.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Japanese Gastric Cancer Association: Japanese classification of gastric carcinoma, 2nd English ed. Gastric Cancer 1998;1:10–24.CrossRef Japanese Gastric Cancer Association: Japanese classification of gastric carcinoma, 2nd English ed. Gastric Cancer 1998;1:10–24.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Cianchi F, Indennitate G, Trallori G, Ortolani M, Paoli B, Macrì G, Lami G, Mallardi B, Badii B, Staderini F, Qirici E, Taddei A, Ringressi MN, Messerini L, Novelli L, Bagnoli S, Bonanomi A, Foppa C, Skalamera I, Fiorenza G, Perigli G. Robotic vs laparoscopic distal gastrectomy with D2 lymphadenectomy for gastric cancer: a retrospective comparative mono-institutional study. BMC Surg 2016; 16:65. Cianchi F, Indennitate G, Trallori G, Ortolani M, Paoli B, Macrì G, Lami G, Mallardi B, Badii B, Staderini F, Qirici E, Taddei A, Ringressi MN, Messerini L, Novelli L, Bagnoli S, Bonanomi A, Foppa C, Skalamera I, Fiorenza G, Perigli G. Robotic vs laparoscopic distal gastrectomy with D2 lymphadenectomy for gastric cancer: a retrospective comparative mono-institutional study. BMC Surg 2016; 16:65.
20.
Zurück zum Zitat Cianchi F, Indennitate G, Trallori G, Paoli B, Ortolani M, Taddei A, Lami G, Foppa C, Badii B, Novelli L, Skalamera I, Montanelli P, Coratti F, Perigli G, Staderini F. Lymph node mapping with near-infrared imaging during robotic surgery for gastric cancer: a pilot study. Ann Laparosc Endosc Surg 2018;3:31.CrossRef Cianchi F, Indennitate G, Trallori G, Paoli B, Ortolani M, Taddei A, Lami G, Foppa C, Badii B, Novelli L, Skalamera I, Montanelli P, Coratti F, Perigli G, Staderini F. Lymph node mapping with near-infrared imaging during robotic surgery for gastric cancer: a pilot study. Ann Laparosc Endosc Surg 2018;3:31.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Kinami S, Fujimura T, Ojima E, Fushida S, Ojima T, Funaki H, Fujita H, Takamura H, Ninomiya I, Nishimura G, Kayahara M, Ohta T, Yoh Z. PTD classification: proposal for a new classification of gastric cancer location based on physiological lymphatic flow. Int J Clin Oncol 2008; 13:320–329.CrossRef Kinami S, Fujimura T, Ojima E, Fushida S, Ojima T, Funaki H, Fujita H, Takamura H, Ninomiya I, Nishimura G, Kayahara M, Ohta T, Yoh Z. PTD classification: proposal for a new classification of gastric cancer location based on physiological lymphatic flow. Int J Clin Oncol 2008; 13:320–329.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Edge SB, Byrd DR, Compton CC, Fritz AG, Greene FL, Troti A. AJCC Cancer staging manual, 7th edition. New York: Springer Verlag, 2010. Edge SB, Byrd DR, Compton CC, Fritz AG, Greene FL, Troti A. AJCC Cancer staging manual, 7th edition. New York: Springer Verlag, 2010.
23.
Zurück zum Zitat Wu CW, Hsiung CA, Lo SS, Hsieh MC, Chen JH, Li AF, Lui WY, Whang-Peng J. Nodal dissection for patients with gastric cancer: a randomized controlled trial. Lancet Oncol. 2006;7:309–315.CrossRef Wu CW, Hsiung CA, Lo SS, Hsieh MC, Chen JH, Li AF, Lui WY, Whang-Peng J. Nodal dissection for patients with gastric cancer: a randomized controlled trial. Lancet Oncol. 2006;7:309–315.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Coburn NG. Lymph nodes and gastric cancer. J Surg Oncol. 2009; 99:199–206.CrossRef Coburn NG. Lymph nodes and gastric cancer. J Surg Oncol. 2009; 99:199–206.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Songun I, Outter H, Kranenbarg EM, Sasako M, van de Velde CJ. Surgical treatment of gastric cancer: 15-year follow up results of the randomized nationwide Dutch D1D2 trial. Lancet Oncol. 2010;11:439–449.CrossRef Songun I, Outter H, Kranenbarg EM, Sasako M, van de Velde CJ. Surgical treatment of gastric cancer: 15-year follow up results of the randomized nationwide Dutch D1D2 trial. Lancet Oncol. 2010;11:439–449.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Son T, Hyung WJ, Lee JH, Kim YM, Kim HI, An JY, Cheong JH, Noh SH. Clinical implication of an insufficient number of examined lymph nodes after curative resection for gastric cancer. Cancer. 2012;118:4687–4693.CrossRef Son T, Hyung WJ, Lee JH, Kim YM, Kim HI, An JY, Cheong JH, Noh SH. Clinical implication of an insufficient number of examined lymph nodes after curative resection for gastric cancer. Cancer. 2012;118:4687–4693.CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Verlato G, Roviello F, Marchet A, Giacopuzzi S, Marrelli D, Nitti D, de Manzoni G. Indexes of surgical quality in gastric cancer surgery: experience of an Italian network. Ann Surg Oncol. 2009;16:594–602.CrossRef Verlato G, Roviello F, Marchet A, Giacopuzzi S, Marrelli D, Nitti D, de Manzoni G. Indexes of surgical quality in gastric cancer surgery: experience of an Italian network. Ann Surg Oncol. 2009;16:594–602.CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Takahashi N, Nimura H, Fujita T, Mitsumori N, Shiraishi N, Kitano S, Satodate H, Yanaga K. Laparoscopic sentinel node navigation surgery for early gastric cancer: a prospective multicenter trial. Langenbecks Arch Surg 2017;402:27–32CrossRef Takahashi N, Nimura H, Fujita T, Mitsumori N, Shiraishi N, Kitano S, Satodate H, Yanaga K. Laparoscopic sentinel node navigation surgery for early gastric cancer: a prospective multicenter trial. Langenbecks Arch Surg 2017;402:27–32CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Kinami S, Oonishi T, Fujita J, Tomita Y, Funaki H, Fujita H, Nakano Y, Ueda N, Kosaka T. Optimal settings and accuracy of indocyanine green fluorescence imaging for sentinel node biopsy in early gastric cancer. Oncol Lett 2016; 11:4055–4062.CrossRef Kinami S, Oonishi T, Fujita J, Tomita Y, Funaki H, Fujita H, Nakano Y, Ueda N, Kosaka T. Optimal settings and accuracy of indocyanine green fluorescence imaging for sentinel node biopsy in early gastric cancer. Oncol Lett 2016; 11:4055–4062.CrossRef
Metadaten
Titel
The Clinical Value of Fluorescent Lymphography with Indocyanine Green During Robotic Surgery for Gastric Cancer: a Matched Cohort Study
verfasst von
Fabio Cianchi
Giampiero Indennitate
Beatrice Paoli
Manuela Ortolani
Gabriele Lami
Natalia Manetti
Ottaviano Tarantino
Sara Messeri
Caterina Foppa
Benedetta Badii
Luca Novelli
Ileana Skalamera
Tommaso Nelli
Francesco Coratti
Giuliano Perigli
Fabio Staderini
Publikationsdatum
04.09.2019
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of Gastrointestinal Surgery / Ausgabe 10/2020
Print ISSN: 1091-255X
Elektronische ISSN: 1873-4626
DOI
https://doi.org/10.1007/s11605-019-04382-y

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2020

Journal of Gastrointestinal Surgery 10/2020 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.