Skip to main content
Erschienen in: Journal of General Internal Medicine 9/2014

01.09.2014 | Editorial

Oversimplifying Overdiagnosis

verfasst von: Ruth Etzioni, PhD, Roman Gulati, MS

Erschienen in: Journal of General Internal Medicine | Ausgabe 9/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Estimating the frequency of overdiagnosis due to cancer screening is not a simple task, because overdiagnosis is almost never observable. Since we treat most cancers and their precursors, we rarely get to follow a tumor over its natural course and learn whether that tumor would have persisted as an indolent lesion, spontaneously regressed, or progressed to the point of producing symptoms. …
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Etzioni R, Gulati R, Mallinger L, Mandelblatt J. Influence of study features and methods on overdiagnosis estimates in breast and prostate cancer screening. Ann Intern Med 2013;158:831–8. PMC: 3733533. Etzioni R, Gulati R, Mallinger L, Mandelblatt J. Influence of study features and methods on overdiagnosis estimates in breast and prostate cancer screening. Ann Intern Med 2013;158:831–8. PMC: 3733533.
3.
Zurück zum Zitat Biesheuvel C, Barratt A, Howard K, Houssami N, Irwig L. Effects of study methods and biases on estimates of invasive breast cancer over detection with mammography screening: a systematic review. Lancet Oncol 2007;8:1129–38. PMC. Biesheuvel C, Barratt A, Howard K, Houssami N, Irwig L. Effects of study methods and biases on estimates of invasive breast cancer over detection with mammography screening: a systematic review. Lancet Oncol 2007;8:1129–38. PMC.
4.
Zurück zum Zitat Duffy SW, Parmar D. Overdiagnosis in breast cancer screening: the importance of length of observation period and lead time. Breast Cancer Res 2013;15:R41. PMC: 3706885. Duffy SW, Parmar D. Overdiagnosis in breast cancer screening: the importance of length of observation period and lead time. Breast Cancer Res 2013;15:R41. PMC: 3706885.
5.
Zurück zum Zitat Miller AB, Wall C, Baines CJ, Sun P, To T, Narod SA. Twenty-five year follow-up for breast cancer incidence and mortality of the Canadian National Breast Screening Study: randomized screening trial. BMJ 2014;348:g366. PMC: 3921437. Miller AB, Wall C, Baines CJ, Sun P, To T, Narod SA. Twenty-five year follow-up for breast cancer incidence and mortality of the Canadian National Breast Screening Study: randomized screening trial. BMJ 2014;348:g366. PMC: 3921437.
6.
Zurück zum Zitat Bleyer A, Welch HG. Effect of three decades of screening mammography on breast-cancer incidence. N Engl J Med 2012;367:1998–2005. PMC. Bleyer A, Welch HG. Effect of three decades of screening mammography on breast-cancer incidence. N Engl J Med 2012;367:1998–2005. PMC.
7.
Zurück zum Zitat Duffy SW, Lynge E, Jonsson H, Ayyaz S, Olsen AH. Complexities in the estimation of overdiagnosis in breast cancer screening. Br J Cancer 2008;99:1176–8. PMC. Duffy SW, Lynge E, Jonsson H, Ayyaz S, Olsen AH. Complexities in the estimation of overdiagnosis in breast cancer screening. Br J Cancer 2008;99:1176–8. PMC.
8.
Zurück zum Zitat Zelen M, Feinleib M. On the theory of screening for chronic diseases. Biometrika 1969;56:601–14. PMC. Zelen M, Feinleib M. On the theory of screening for chronic diseases. Biometrika 1969;56:601–14. PMC.
9.
Zurück zum Zitat Pinsky PF. Estimation and prediction for cancer screening models using deconvolution and smoothing. Biometrics 2001;57:389–95. PMC. Pinsky PF. Estimation and prediction for cancer screening models using deconvolution and smoothing. Biometrics 2001;57:389–95. PMC.
10.
Zurück zum Zitat De Gruttola V, Lagakos SW. Analysis of doubly-censored survival data, with application to AIDS. Biometrics 1989;45:1–11. PMC. De Gruttola V, Lagakos SW. Analysis of doubly-censored survival data, with application to AIDS. Biometrics 1989;45:1–11. PMC.
11.
Zurück zum Zitat Vink MA, Bogaards JA, van Kemenade FJ, de Melker HE, Meijer CJ, Berkhof J. Clinical progression of high-grade cervical intraepithelial neoplasia: estimating the time to preclinical cervical cancer from doubly censored national registry data. Am J Epidemiol 2013;178:1161–9. PMC. Vink MA, Bogaards JA, van Kemenade FJ, de Melker HE, Meijer CJ, Berkhof J. Clinical progression of high-grade cervical intraepithelial neoplasia: estimating the time to preclinical cervical cancer from doubly censored national registry data. Am J Epidemiol 2013;178:1161–9. PMC.
12.
Zurück zum Zitat Fryback DG, Stout NK, Rosenberg MA, Trentham-Dietz A, Kuruchittham V, Remington PL. The Wisconsin Breast Cancer Epidemiology Simulation Model. J Natl Cancer Inst Monogr 2006:37–47. PMC. Fryback DG, Stout NK, Rosenberg MA, Trentham-Dietz A, Kuruchittham V, Remington PL. The Wisconsin Breast Cancer Epidemiology Simulation Model. J Natl Cancer Inst Monogr 2006:37–47. PMC.
13.
Zurück zum Zitat Seigneurin A, Francois O, Labarere J, Oudeville P, Monlong J, Colonna M. Overdiagnosis from non-progressive cancer detected by screening mammography: stochastic simulation study with calibration to population based registry data. BMJ 2011;343:d7017. PMC: 3222945. Seigneurin A, Francois O, Labarere J, Oudeville P, Monlong J, Colonna M. Overdiagnosis from non-progressive cancer detected by screening mammography: stochastic simulation study with calibration to population based registry data. BMJ 2011;343:d7017. PMC: 3222945.
14.
Zurück zum Zitat Zahl PH, Gotzsche PC, Maehlen J. Natural history of breast cancers detected in the Swedish mammography screening programme: a cohort study. Lancet Oncol 2011;12:1118–24. PMC. Zahl PH, Gotzsche PC, Maehlen J. Natural history of breast cancers detected in the Swedish mammography screening programme: a cohort study. Lancet Oncol 2011;12:1118–24. PMC.
15.
Zurück zum Zitat Zahl PH, Maehlen J, Welch HG. The natural history of invasive breast cancers detected by screening mammography. Arch Intern Med 2008;168:2311–6. PMC. Zahl PH, Maehlen J, Welch HG. The natural history of invasive breast cancers detected by screening mammography. Arch Intern Med 2008;168:2311–6. PMC.
Metadaten
Titel
Oversimplifying Overdiagnosis
verfasst von
Ruth Etzioni, PhD
Roman Gulati, MS
Publikationsdatum
01.09.2014
Verlag
Springer US
Erschienen in
Journal of General Internal Medicine / Ausgabe 9/2014
Print ISSN: 0884-8734
Elektronische ISSN: 1525-1497
DOI
https://doi.org/10.1007/s11606-014-2867-0

Weitere Artikel der Ausgabe 9/2014

Journal of General Internal Medicine 9/2014 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.