Skip to main content
Erschienen in: Internal and Emergency Medicine 6/2020

08.01.2020 | IM - ORIGINAL

Anticoagulant therapy in the treatment of splanchnic vein thrombosis associated to acute pancreatitis: a 3-year single-centre experience

verfasst von: Danilo Pagliari, Rossella Cianci, Maria Gabriella Brizi, Francesco Antonio Mancarella, Massimiliano Musso, Marco Cintoni, Laura Franza, Roberto Antonio Flore, Antonio Gasbarrini, Paolo Tondi

Erschienen in: Internal and Emergency Medicine | Ausgabe 6/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Splanchnic vein thrombosis (SVT) is a possible complication of acute pancreatitis (AP). There are no precise guidelines on the use of anticoagulant therapy (AT) in these patients. The aim of the study was to determine the safety and the efficacy of AT in AP-associated SVT. Two hundred twenty-one patients were retrospectively and consecutively enrolled from the Pancreatic Outpatient Clinic of the “A. Gemelli” hospital. Patients had a diagnosis of AP and a diagnostic imaging to evaluate whether they had or not SVT. Twenty-seven out of 221 AP patients had SVT (12.21%) and AT therapy was administered to 16 patients (59.3%), for 5.2 ± 2.2 months. A therapeutic dose of low molecular weight heparin was administered (100 UI/kg b.i.d.) at the diagnosis, with fondaparinux 7.5 mg/day, or vitamin K antagonist, or the novel direct oral anti-coagulants, upon discharge. The presence of SVT resulted significantly associated to male sex (p = 0.002). The recanalization rates were 11/16 (68.7%) in patients who received AT, and 3/11 (27.3%) in patients who did not receive it. There was a significant difference between the recanalization rates with and without AT (p = 0.03, OR 5.87). No SVT recurrence was registered during follow-up. No treated patient developed haemorrhagic complications after AT. No deaths were recorded, either in the group undergoing AT or in the one that was not. In conclusion, AT in AP-associated SVT appears to be safe and effective; yet prospective clinical trials are needed to confirm our results.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mallick IH, Winslet MC (2004) Vascular complications of pancreatitis. JOP J Pancreas 5(5):328–337 Mallick IH, Winslet MC (2004) Vascular complications of pancreatitis. JOP J Pancreas 5(5):328–337
3.
Zurück zum Zitat Valla DC, Condat B (2000) Portal vein thrombosis in adults: pathophysiology, pathogenesis and management. J Hepatol 32(5):865–871CrossRef Valla DC, Condat B (2000) Portal vein thrombosis in adults: pathophysiology, pathogenesis and management. J Hepatol 32(5):865–871CrossRef
12.
13.
Zurück zum Zitat Ahmed M, Aziz MU, Mansoor MA, Anwar S (2016) Vascular complications in cases of acute pancreatitis - CT scan based study. JPMA J Pak Med Assoc 66(8):977–989PubMed Ahmed M, Aziz MU, Mansoor MA, Anwar S (2016) Vascular complications in cases of acute pancreatitis - CT scan based study. JPMA J Pak Med Assoc 66(8):977–989PubMed
20.
Zurück zum Zitat Heider TR, Azeem S, Galanko JA, Behrns KE (2004) The natural history of pancreatitis-induced splenic vein thrombosis. Ann Surg 239(6):876–880 (discussion 880–872) Heider TR, Azeem S, Galanko JA, Behrns KE (2004) The natural history of pancreatitis-induced splenic vein thrombosis. Ann Surg 239(6):876–880 (discussion 880–872)
22.
Zurück zum Zitat Dorffel T, Wruck T, Ruckert RI, Romaniuk P, Dorffel Q, Wermke W (2000) Vascular complications in acute pancreatitis assessed by color duplex ultrasonography. Pancreas 21(2):126–133CrossRef Dorffel T, Wruck T, Ruckert RI, Romaniuk P, Dorffel Q, Wermke W (2000) Vascular complications in acute pancreatitis assessed by color duplex ultrasonography. Pancreas 21(2):126–133CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Ponziani FR, Zocco MA, Campanale C, Rinninella E, Tortora A, Di Maurizio L, Bombardieri G, De Cristofaro R, De Gaetano AM, Landolfi R, Gasbarrini A (2010) Portal vein thrombosis: insight into physiopathology, diagnosis, and treatment. World J Gastroenterol 16(2):143–155CrossRef Ponziani FR, Zocco MA, Campanale C, Rinninella E, Tortora A, Di Maurizio L, Bombardieri G, De Cristofaro R, De Gaetano AM, Landolfi R, Gasbarrini A (2010) Portal vein thrombosis: insight into physiopathology, diagnosis, and treatment. World J Gastroenterol 16(2):143–155CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Plessier A, Darwish-Murad S, Hernandez-Guerra M, Consigny Y, Fabris F, Trebicka J, Heller J, Morard I, Lasser L, Langlet P, Denninger MH, Vidaud D, Condat B, Hadengue A, Primignani M, Garcia-Pagan JC, Janssen HL, Valla D, European Network for Vascular Disorders of the Liver (2010) Acute portal vein thrombosis unrelated to cirrhosis: a prospective multicenter follow-up study. Hepatology 51(1):210–218. https://doi.org/10.1002/hep.23259CrossRefPubMed Plessier A, Darwish-Murad S, Hernandez-Guerra M, Consigny Y, Fabris F, Trebicka J, Heller J, Morard I, Lasser L, Langlet P, Denninger MH, Vidaud D, Condat B, Hadengue A, Primignani M, Garcia-Pagan JC, Janssen HL, Valla D, European Network for Vascular Disorders of the Liver (2010) Acute portal vein thrombosis unrelated to cirrhosis: a prospective multicenter follow-up study. Hepatology 51(1):210–218. https://​doi.​org/​10.​1002/​hep.​23259CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Kaleya RN, Boley SJ (1995) Acute mesenteric ischemia. Crit Care Clin 11(2):479–512CrossRef Kaleya RN, Boley SJ (1995) Acute mesenteric ischemia. Crit Care Clin 11(2):479–512CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Condat B, Pessione F, Hillaire S, Denninger MH, Guillin MC, Poliquin M, Hadengue A, Erlinger S, Valla D (2001) Current outcome of portal vein thrombosis in adults: risk and benefit of anticoagulant therapy. Gastroenterology 120(2):490–497CrossRef Condat B, Pessione F, Hillaire S, Denninger MH, Guillin MC, Poliquin M, Hadengue A, Erlinger S, Valla D (2001) Current outcome of portal vein thrombosis in adults: risk and benefit of anticoagulant therapy. Gastroenterology 120(2):490–497CrossRef
Metadaten
Titel
Anticoagulant therapy in the treatment of splanchnic vein thrombosis associated to acute pancreatitis: a 3-year single-centre experience
verfasst von
Danilo Pagliari
Rossella Cianci
Maria Gabriella Brizi
Francesco Antonio Mancarella
Massimiliano Musso
Marco Cintoni
Laura Franza
Roberto Antonio Flore
Antonio Gasbarrini
Paolo Tondi
Publikationsdatum
08.01.2020
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Internal and Emergency Medicine / Ausgabe 6/2020
Print ISSN: 1828-0447
Elektronische ISSN: 1970-9366
DOI
https://doi.org/10.1007/s11739-019-02271-5

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2020

Internal and Emergency Medicine 6/2020 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.