Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 1/2010

01.01.2010 | Hepatobiliary Tumors

A Comparative Study of Antiviral Therapy After Resection of Hepatocellular Carcinoma in the Immune-Active Phase of Hepatitis B Virus Infection

verfasst von: Nan Li, MD, Eric C. H. Lai, MBChB, MRCS(Ed), FRACS, Jie Shi, MD, Wei-Xing Guo, MD, Jie Xue, MD, Bing Huang, MD, Wan-Yee Lau, MD, FRCS, FACS, FRACS(Hon), Meng-Chao Wu, MD, Shu-Qun Cheng, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 1/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The role of antiviral therapy for patients in the immune-active phase of hepatitis B virus (HBV) infection who underwent partial hepatectomy for hepatocellular carcinoma (HCC) is unknown.

Methods

From January 2004 to June 2007, a nonrandomized comparative study for postoperative antiviral treatment was conducted on patients who underwent curative hepatectomy for advanced HCC. Patients in the treatment group (n = 43) received lamivudine with or without adefovir dipivoxil, while the control group (n = 36) received no antiviral treatment.

Results

The treatment group had a significantly higher HBeAg seroconversion rate (57.2% vs. 5.6%) and a higher HBV DNA suppression rate (87.2% vs. 2.8%) after 12 months of antiviral treatment. The treatment group also had a significantly greater increase in residual liver volume per unit surface area following hepatectomy (78.0 ± 40.1 cm3/m2 vs. 35.8 ± 56.0 cm3/m2) at 6-month postoperation. After a median follow-up of 12 months, there was no significant difference in recurrence rate after surgery between the treatment group and the control group (76.7% and 91.7%). There was a significant difference in the overall survival rate but not in the disease-free survival rate. The 1- and 2-year overall survival rates were 41.9% and 7.0%, respectively, for the treatment group, and 33.3% and 0%, respectively, for the control group. The 1- and 2-year disease-free survival rates were 23.3% and 2.3%, respectively, for the treatment group, and 8.3% and 0%, respectively, for the control group.

Conclusion

Although nucleoside analogs did not reduce short-term recurrence rate, they promoted postoperative viral clearance and increased residual liver volume, which significantly enhanced tolerance to subsequent therapy for disease recurrence.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat El-Serag HB, Rudolph KL. Hepatocellular carcinoma: epidemiology and molecular carcinogenesis. Gastroenterology. 2007;132:2557–76.CrossRefPubMed El-Serag HB, Rudolph KL. Hepatocellular carcinoma: epidemiology and molecular carcinogenesis. Gastroenterology. 2007;132:2557–76.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Lau WY. Management of hepatocellular carcinoma. J R Coll Surg Edinb. 2002;47:389–99.PubMed Lau WY. Management of hepatocellular carcinoma. J R Coll Surg Edinb. 2002;47:389–99.PubMed
3.
4.
Zurück zum Zitat Lau WY, Lai EC. Hepatocellular carcinoma: current management and recent advances. Hepatobiliary Pancreat Dis Int. 2008;7:237–57.PubMed Lau WY, Lai EC. Hepatocellular carcinoma: current management and recent advances. Hepatobiliary Pancreat Dis Int. 2008;7:237–57.PubMed
5.
Zurück zum Zitat Lau WY, Lai EC. The current role of radiofrequency ablation in the management of hepatocellular carcinoma: a systematic review. Ann Surg. 2009;249:20–5.CrossRefPubMed Lau WY, Lai EC. The current role of radiofrequency ablation in the management of hepatocellular carcinoma: a systematic review. Ann Surg. 2009;249:20–5.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Lau WY, Lai EC, Lau SH. The current role of neoadjuvant/adjuvant/chemoprevention therapy in partial hepatectomy for hepatocellular carcinoma: a systematic review. Hepatobiliary Pancreat Dis Int. 2009;8:124–33.PubMed Lau WY, Lai EC, Lau SH. The current role of neoadjuvant/adjuvant/chemoprevention therapy in partial hepatectomy for hepatocellular carcinoma: a systematic review. Hepatobiliary Pancreat Dis Int. 2009;8:124–33.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Chen CJ, Yang HI, Su J, Jen CL, You SL, Lu SN, et al. Risk of hepatocellular carcinoma across a biological gradient of serum hepatitis B virus DNA level. JAMA. 2006;295:65–73.CrossRefPubMed Chen CJ, Yang HI, Su J, Jen CL, You SL, Lu SN, et al. Risk of hepatocellular carcinoma across a biological gradient of serum hepatitis B virus DNA level. JAMA. 2006;295:65–73.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Shamliyan TA, MacDonald R, Shaukat A, Taylor BC, Yuan JM, Johnson JR, et al. Antiviral therapy for adults with chronic hepatitis B: a systematic review for a National Institutes of Health Consensus Development Conference. Ann Intern Med. 2009;150:111–24.PubMed Shamliyan TA, MacDonald R, Shaukat A, Taylor BC, Yuan JM, Johnson JR, et al. Antiviral therapy for adults with chronic hepatitis B: a systematic review for a National Institutes of Health Consensus Development Conference. Ann Intern Med. 2009;150:111–24.PubMed
9.
Zurück zum Zitat Shuqun C, Mengchao W, Han C, Feng S, Jiahe Y, Wenming C, et al. The role of antivirus therapy treatment of hepatocellular carcinoma with chronic hepatitids B infection. Chin-Germ J Clin Oncol. 2005;4:330–3.CrossRef Shuqun C, Mengchao W, Han C, Feng S, Jiahe Y, Wenming C, et al. The role of antivirus therapy treatment of hepatocellular carcinoma with chronic hepatitids B infection. Chin-Germ J Clin Oncol. 2005;4:330–3.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Lau WY, Lai EC. Neoadjuvant/adjuvant/chemoprevention therapy and tumor downstaging. In: Lau WY, editor. Hepatocellular carcinoma. Singapore: World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.; 2008. p. 709–38. Lau WY, Lai EC. Neoadjuvant/adjuvant/chemoprevention therapy and tumor downstaging. In: Lau WY, editor. Hepatocellular carcinoma. Singapore: World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.; 2008. p. 709–38.
11.
Zurück zum Zitat Ikeda K, Arase Y, Saitoh S, Kobayashi M, Suzuki Y, Suzuki F, et al. Interferon beta prevents recurrence of hepatocellular carcinoma after complete resection or ablation of the primary tumor-A prospective randomized study of hepatitis C virus-related liver cancer. Hepatology. 2000;32:228–32.CrossRefPubMed Ikeda K, Arase Y, Saitoh S, Kobayashi M, Suzuki Y, Suzuki F, et al. Interferon beta prevents recurrence of hepatocellular carcinoma after complete resection or ablation of the primary tumor-A prospective randomized study of hepatitis C virus-related liver cancer. Hepatology. 2000;32:228–32.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Kubo S, Nishiguchi S, Hirohashi K, Tanaka H, Shuto T, Kinoshita H. Randomized clinical trial of long-term outcome after resection of hepatitis C virus-related hepatocellular carcinoma by postoperative interferon therapy. Br J Surg. 2002;89:418–22.CrossRefPubMed Kubo S, Nishiguchi S, Hirohashi K, Tanaka H, Shuto T, Kinoshita H. Randomized clinical trial of long-term outcome after resection of hepatitis C virus-related hepatocellular carcinoma by postoperative interferon therapy. Br J Surg. 2002;89:418–22.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Sun HC, Tang ZY, Wang L, Qin LX, Ma ZC, Ye QH, et al. Postoperative interferon alpha treatment postponed recurrence and improved overall survival in patients after curative resection of HBV-related hepatocellular carcinoma: a randomized clinical trial. J Cancer Res Clin Oncol. 2006;132:458–65.CrossRefPubMed Sun HC, Tang ZY, Wang L, Qin LX, Ma ZC, Ye QH, et al. Postoperative interferon alpha treatment postponed recurrence and improved overall survival in patients after curative resection of HBV-related hepatocellular carcinoma: a randomized clinical trial. J Cancer Res Clin Oncol. 2006;132:458–65.CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Lo CM, Liu CL, Chan SC, Lam CM, Poon RT, Ng IO, et al. A randomized, controlled trial of postoperative adjuvant interferon therapy after resection of hepatocellular carcinoma. Ann Surg. 2007;245:831–42.CrossRefPubMed Lo CM, Liu CL, Chan SC, Lam CM, Poon RT, Ng IO, et al. A randomized, controlled trial of postoperative adjuvant interferon therapy after resection of hepatocellular carcinoma. Ann Surg. 2007;245:831–42.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Dienstag JL, Schiff ER, Wright TL, Perrillo RP, Hann HW, Goodman Z, et al. Lamivudine as initial treatment for chronic hepatitis B in the United States. N Engl J Med. 1999;341:1256–63.CrossRefPubMed Dienstag JL, Schiff ER, Wright TL, Perrillo RP, Hann HW, Goodman Z, et al. Lamivudine as initial treatment for chronic hepatitis B in the United States. N Engl J Med. 1999;341:1256–63.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Liaw YF, Sung JJ, Chow WC, Farrell G, Lee CZ, Yuen H, et al. Lamivudine for patients with chronic hepatitis B and advanced liver disease. N Engl J Med. 2004;351:1521–31.CrossRefPubMed Liaw YF, Sung JJ, Chow WC, Farrell G, Lee CZ, Yuen H, et al. Lamivudine for patients with chronic hepatitis B and advanced liver disease. N Engl J Med. 2004;351:1521–31.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Piao CY, Fujioka S, Iwasaki Y, Fujio K, Kaneyoshi T, Araki Y, et al. Lamivudine treatment in patients with HBV-related hepatocellular carcinoma—using an untreated, matched control cohort. Acta Med Okayama. 2005;59:217–24.PubMed Piao CY, Fujioka S, Iwasaki Y, Fujio K, Kaneyoshi T, Araki Y, et al. Lamivudine treatment in patients with HBV-related hepatocellular carcinoma—using an untreated, matched control cohort. Acta Med Okayama. 2005;59:217–24.PubMed
19.
Zurück zum Zitat Kuzuya T, Katano Y, Kumada T, Toyoda H, Nakano I, Hirooka Y, et al. Efficacy of antiviral therapy with lamivudine after initial treatment for hepatitis B virus-related hepatocellular carcinoma. J Gastroenterol Hepatol. 2007;22:1929–35.CrossRefPubMed Kuzuya T, Katano Y, Kumada T, Toyoda H, Nakano I, Hirooka Y, et al. Efficacy of antiviral therapy with lamivudine after initial treatment for hepatitis B virus-related hepatocellular carcinoma. J Gastroenterol Hepatol. 2007;22:1929–35.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
A Comparative Study of Antiviral Therapy After Resection of Hepatocellular Carcinoma in the Immune-Active Phase of Hepatitis B Virus Infection
verfasst von
Nan Li, MD
Eric C. H. Lai, MBChB, MRCS(Ed), FRACS
Jie Shi, MD
Wei-Xing Guo, MD
Jie Xue, MD
Bing Huang, MD
Wan-Yee Lau, MD, FRCS, FACS, FRACS(Hon)
Meng-Chao Wu, MD
Shu-Qun Cheng, MD
Publikationsdatum
01.01.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 1/2010
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-009-0694-z

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2010

Annals of Surgical Oncology 1/2010 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.