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Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 7/2022

13.04.2022 | Hepatobiliary Tumors

Association of Preoperative Body Mass Index with Surgical Textbook Outcomes Following Hepatectomy for Hepatocellular Carcinoma: A Multicenter Study of 1206 Patients

verfasst von: Zhi-Peng Liu, MD, Lan-Qing Yao, MD, Yong-Kang Diao, MD, Zi-Xiang Chen, MD, Zi-Han Feng, MD, Wei-Min Gu, MD, Zheng-Liang Chen, MD, Ting-Hao Chen, MD, Ya-Hao Zhou, MD, Hong Wang, MD, Xin-Fei Xu, MD, Ming-Da Wang, MD, Chao Li, MD, Lei Liang, MD, Cheng-Wu Zhang, MD, Timothy M. Pawlik, MD, MPH, PhD, Wan Yee Lau, MD, FRCS, FACS, FRACS (Hon), Feng Shen, MD, PhD, Zhi-Yu Chen, MD, Tian Yang, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 7/2022

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Abstract

Background

Assessment of quality in the perioperative period is critical to ensure good patient care. Textbook outcomes (TO) have been proposed to combine several parameters into a single defined quality metric. The association of preoperative body mass index (BMI) with incidences of achieving or not achieving TO (non-TO) among patients undergoing hepatectomy for hepatocellular carcinoma (HCC) was characterized.

Methods

Patients who underwent curative-intent hepatectomy for HCC between 2015 and 2018 were identified from a multicenter database. These patients were divided into three groups based on preoperative BMI: low-BMI (≤ 18.4 kg/m2), normal-BMI (18.5–24.9 kg/m2), and high-BMI (≥ 25.0 kg/m2). The incidences of non-TO among these three groups were compared. Multivariate analyses were performed to identify whether there was any independent association between preoperative BMI and non-TO.

Results

Among 1206 patients, 100 (8.3%), 660 (54.7%), and 446 (37.0%) were in the low-BMI, normal-BMI, and high-BMI groups, respectively. The incidence of non-TO was 65.6% in the whole cohort. The incidence of non-TO was significantly higher among patients in the low- and high-BMI cohorts versus the normal-BMI cohort (75.0% and 74.7% versus 58.0%, both P < 0.01). After adjustment of other confounding factors on multivariate analysis, low-BMI and high-BMI were independently associated with higher incidences of non-TO compared with normal-BMI (OR: 1.98 and 2.27, both P < 0.05).

Conclusions

Two out of three patients did not achieve TO after hepatectomy for HCC. Both preoperative low-BMI and high-BMI were independently associated with lower odds to achieve optimal TO following HCC resection.
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Metadaten
Titel
Association of Preoperative Body Mass Index with Surgical Textbook Outcomes Following Hepatectomy for Hepatocellular Carcinoma: A Multicenter Study of 1206 Patients
verfasst von
Zhi-Peng Liu, MD
Lan-Qing Yao, MD
Yong-Kang Diao, MD
Zi-Xiang Chen, MD
Zi-Han Feng, MD
Wei-Min Gu, MD
Zheng-Liang Chen, MD
Ting-Hao Chen, MD
Ya-Hao Zhou, MD
Hong Wang, MD
Xin-Fei Xu, MD
Ming-Da Wang, MD
Chao Li, MD
Lei Liang, MD
Cheng-Wu Zhang, MD
Timothy M. Pawlik, MD, MPH, PhD
Wan Yee Lau, MD, FRCS, FACS, FRACS (Hon)
Feng Shen, MD, PhD
Zhi-Yu Chen, MD
Tian Yang, MD
Publikationsdatum
13.04.2022
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 7/2022
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-022-11721-y

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Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.