Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 5/2009

01.05.2009 | Breast Oncology

Modified Wise-Pattern Reduction Mammaplasty, a New Tool for Upper Quadrantectomies: A Preliminary Report

verfasst von: F. Santanelli, PhD, G. Paolini, MD, A. Campanale, MD, B. Longo, MD, C. Amanti, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 5/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Quadrantectomy is an oncological safe procedure for early breast cancer, but it often results in poor aesthetic results such as breast shape deformity, more visible if the tumor is located in the upper pole. We suggest the use of a modified Wise-pattern breast reduction in patients with moderate to severe breast hypertrophy and tumor located in upper quadrants that keeps the oncological advantages of the quadrantectomy but with better aesthetical results.

Material and Methods

Quadrantectomy of the upper quadrant, immediate breast reconstruction and contralateral breast reduction to obtain symmetry was performed on 11 patients affected by early breast cancer with bra cup size from C to E. To replace the skin area removed with mastectomy from the upper quadrants, a similar-size area from the lower pole was preserved.

Results

All patients healed uneventfully within 15 days, and no local or distant recurrences occurred with mean follow-up of 26.5 months (range 19–39 months). In all cases natural breast shape was achieved. The scars were similar to a reduction mammaplasty, and the medial or lateral scar on the upper quadrant did not aesthetically disfigure the décolleté.

Conclusions

Modified Wise-pattern reduction mammaplasty is a valid technique as immediate breast reconstruction to obtain a natural breast mound after upper quadrantectomies on patients with medium/large breasts.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Veronesi U, Cascinelli N, Mariani L, et al Twenty-year follow-up of a randomized study comparing breast-conserving surgery with radical mastectomy for early breast cancer N Engl J Med. 2002;347(16):1227–32.PubMedCrossRef Veronesi U, Cascinelli N, Mariani L, et al Twenty-year follow-up of a randomized study comparing breast-conserving surgery with radical mastectomy for early breast cancer N Engl J Med. 2002;347(16):1227–32.PubMedCrossRef
2.
3.
Zurück zum Zitat Luini A, Gatti G, Galimberti V, et al Conservative treatment of breast cancer: its evolution Breast Cancer Res Treat. 2005;94(3):195–8.PubMedCrossRef Luini A, Gatti G, Galimberti V, et al Conservative treatment of breast cancer: its evolution Breast Cancer Res Treat. 2005;94(3):195–8.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Luini A, Gatti G, Zurrida S, et al The evolution of the conservative approach to breast cancer Breast. 2007;16(2):120–9.PubMedCrossRef Luini A, Gatti G, Zurrida S, et al The evolution of the conservative approach to breast cancer Breast. 2007;16(2):120–9.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Veronesi U, Zurrida S Breast conservation: current results and future perspectives at the European Institute of Oncology Int J Cancer. 2007;120(7):1381–6.PubMedCrossRef Veronesi U, Zurrida S Breast conservation: current results and future perspectives at the European Institute of Oncology Int J Cancer. 2007;120(7):1381–6.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Veronesi U, Zurrida S. Optimal Surgical Treatment of Breast Cancer. The Oncologist. 1996;1:340–6.PubMed Veronesi U, Zurrida S. Optimal Surgical Treatment of Breast Cancer. The Oncologist. 1996;1:340–6.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Berrino P, Campora E, Santi P Postquadrantectomy breast deformities: classification and techniques of surgical correction Plast Reconstr Surg. 1987;79(4):567.PubMedCrossRef Berrino P, Campora E, Santi P Postquadrantectomy breast deformities: classification and techniques of surgical correction Plast Reconstr Surg. 1987;79(4):567.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Clough KB, Cuminet J, Fitoussi A, et al. Cosmetic sequelae after conservative treatment for breast cancer: classification and results of surgical correction Ann Plast Surg. 1998;41(5):471–81.PubMedCrossRef Clough KB, Cuminet J, Fitoussi A, et al. Cosmetic sequelae after conservative treatment for breast cancer: classification and results of surgical correction Ann Plast Surg. 1998;41(5):471–81.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Wewers ME, Lowe NK. A critical review of visual analogue scales in the measurement of clinical phenomena Res Nurs Health. 1990;13:227–36.PubMedCrossRef Wewers ME, Lowe NK. A critical review of visual analogue scales in the measurement of clinical phenomena Res Nurs Health. 1990;13:227–36.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Redmond CK, Veronesi U, Banfi A, et al Conservative treatment of breast cancer. A trial in progress at the National Cancer Institute of Milan Cancer. 1977;39:2822–2826.CrossRef Redmond CK, Veronesi U, Banfi A, et al Conservative treatment of breast cancer. A trial in progress at the National Cancer Institute of Milan Cancer. 1977;39:2822–2826.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Veronesi U, Saccozzi R, Delvecchio M Comparing radical mastectomy with quadrantectomy, axillary dissection and radiotherapy in patients with small cancers of breast N Engl J Med. 1981;305:6.PubMed Veronesi U, Saccozzi R, Delvecchio M Comparing radical mastectomy with quadrantectomy, axillary dissection and radiotherapy in patients with small cancers of breast N Engl J Med. 1981;305:6.PubMed
12.
Zurück zum Zitat Sarrazin D, Le M, Rouesse J, et al Conservative treatment versus mastectomy in breast cancar tomours whit macroscopic diameter of 20 mm or less Cancer. 1984;53(5):1209–13. Sarrazin D, Le M, Rouesse J, et al Conservative treatment versus mastectomy in breast cancar tomours whit macroscopic diameter of 20 mm or less Cancer. 1984;53(5):1209–13.
13.
Zurück zum Zitat Fisher B, Bauer M, Margolese R, et al Five years results of randomized clinical trial comparing total mastectomy and segmental mastectomy with or without radiation in the treatment of breat cancer N Engl J Med. 1985;312(11):665–73.PubMedCrossRef Fisher B, Bauer M, Margolese R, et al Five years results of randomized clinical trial comparing total mastectomy and segmental mastectomy with or without radiation in the treatment of breat cancer N Engl J Med. 1985;312(11):665–73.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Veronesi U, Salvadori B, Luini A, et al Conservative treatment of early breast cancer. Long-term results of 1232 cases treated with quadrantectomy, axillary dissection, and radiotherapy Ann Surg. 1990;211(3):250–9.PubMed Veronesi U, Salvadori B, Luini A, et al Conservative treatment of early breast cancer. Long-term results of 1232 cases treated with quadrantectomy, axillary dissection, and radiotherapy Ann Surg. 1990;211(3):250–9.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Veronesi U, Banfi A, Salvadori B, et al Breast conservation is the treatment of choice in small breast cancer: long-term results of a randomized trial Eur J Cancer. 1990;26(6):668–70.PubMedCrossRef Veronesi U, Banfi A, Salvadori B, et al Breast conservation is the treatment of choice in small breast cancer: long-term results of a randomized trial Eur J Cancer. 1990;26(6):668–70.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Fisher B, Anderson S, Redmond CK, et al Reanalysis and results after 12 years of follow-up in a randomized clinical trial comparing total mastectomy with lumpectomy with or without irradiation in the treatment of breast cancer N Engl J Med. 1995;333(22):1456–61.PubMedCrossRef Fisher B, Anderson S, Redmond CK, et al Reanalysis and results after 12 years of follow-up in a randomized clinical trial comparing total mastectomy with lumpectomy with or without irradiation in the treatment of breast cancer N Engl J Med. 1995;333(22):1456–61.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Veronesi U, Salvadori B, Luini A, Greco M, Saccozzi R, del Vecchio M, et al Breast conservation is a safe method in patients with small cancer of the breast Long-term results of three randomised trials on 1,973 patients Eur J Cancer. 1995;31A(10):1574–9.PubMedCrossRef Veronesi U, Salvadori B, Luini A, Greco M, Saccozzi R, del Vecchio M, et al Breast conservation is a safe method in patients with small cancer of the breast Long-term results of three randomised trials on 1,973 patients Eur J Cancer. 1995;31A(10):1574–9.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Fisher B, Anderson S, Bryant J, et al Twenty-year followup of a randomized trial comparing total mastectomy, lumpectomy, an lumpectomy plus irradiation for the treatment of invasive breast cancer N Engl J Med. 2002;347(16):1233–41.PubMedCrossRef Fisher B, Anderson S, Bryant J, et al Twenty-year followup of a randomized trial comparing total mastectomy, lumpectomy, an lumpectomy plus irradiation for the treatment of invasive breast cancer N Engl J Med. 2002;347(16):1233–41.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Ray GR, Fish VJ, Lee RH, et al Biopsy and definitive radiation therapy in stage I and II adenocarcinoma of female breast: analysis of cosmetic and the role of electron beam supplementation Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1983;9(1):23–8.PubMed Ray GR, Fish VJ, Lee RH, et al Biopsy and definitive radiation therapy in stage I and II adenocarcinoma of female breast: analysis of cosmetic and the role of electron beam supplementation Int J Radiat Oncol Biol Phys. 1983;9(1):23–8.PubMed
20.
Zurück zum Zitat Petit JY, De Lorenzi F, Rietjens M, et al Technical tricks to improve the cosmetic results of breast-conserving treatment Breast. 2007;16(1):13–6.PubMedCrossRef Petit JY, De Lorenzi F, Rietjens M, et al Technical tricks to improve the cosmetic results of breast-conserving treatment Breast. 2007;16(1):13–6.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Dixon JM, Venizelos B, Chan P. Latissimus dorsi mini-flap: a technique for extending breast conservation The Breast. 2002;11(1):58–65.PubMedCrossRef Dixon JM, Venizelos B, Chan P. Latissimus dorsi mini-flap: a technique for extending breast conservation The Breast. 2002;11(1):58–65.PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Munhoz AM, Montag E, Arruda EG, et al The role of the lateral thoracodorsal fasciocutaneous flap in immediate conservative breast surgery reconstruction. Plast Reconstr Surg. 2006;117(6):1699–710.PubMedCrossRef Munhoz AM, Montag E, Arruda EG, et al The role of the lateral thoracodorsal fasciocutaneous flap in immediate conservative breast surgery reconstruction. Plast Reconstr Surg. 2006;117(6):1699–710.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Kronowitz SJ, Feledy JA, Hunt KK, et al Determining the optimal approach to breast reconstruction after partial mastectomy Plast Reconstr Surg. 2006;117(1):1–11. Kronowitz SJ, Feledy JA, Hunt KK, et al Determining the optimal approach to breast reconstruction after partial mastectomy Plast Reconstr Surg. 2006;117(1):1–11.
24.
Zurück zum Zitat Rietjens M, De Lorenzi F, Veronesi P, et al Breast conservative treatment in association with implant augmentation and intraoperative radiotherapy J Plast Reconstr Aesthet Surg. 2006;59(5):532–5.PubMedCrossRef Rietjens M, De Lorenzi F, Veronesi P, et al Breast conservative treatment in association with implant augmentation and intraoperative radiotherapy J Plast Reconstr Aesthet Surg. 2006;59(5):532–5.PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Hamdi M, Van Landuyt K, de Frene B, et al The versatility of the inter-costal artery perforator (ICAP) flaps J PlastReconstr Aesthet Surg. 2006;59(6):644–52.CrossRef Hamdi M, Van Landuyt K, de Frene B, et al The versatility of the inter-costal artery perforator (ICAP) flaps J PlastReconstr Aesthet Surg. 2006;59(6):644–52.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Kijima Y, Yoshinaka H, Owaki T, Aikou T. Early experience of immediate reconstruction using autologous free dermal fat graft after breast conservational surgery J Plast Reconstr Aesthet Surg. 2007;60(5):495–502. Kijima Y, Yoshinaka H, Owaki T, Aikou T. Early experience of immediate reconstruction using autologous free dermal fat graft after breast conservational surgery J Plast Reconstr Aesthet Surg. 2007;60(5):495–502.
27.
Zurück zum Zitat Da Silva Neto MP, Adão O, Scandiuzzi D, Chaem LH The rhomboid flap for immediate breast reconstruction after quadrantectomy and axillary dissection Plast Reconstr Surg. 2007;119(3):1134–6.PubMedCrossRef Da Silva Neto MP, Adão O, Scandiuzzi D, Chaem LH The rhomboid flap for immediate breast reconstruction after quadrantectomy and axillary dissection Plast Reconstr Surg. 2007;119(3):1134–6.PubMedCrossRef
28.
Zurück zum Zitat Regnault P Breast ptosis. Definition and treatment Clin Plast Surg. 1976;3:193.PubMed Regnault P Breast ptosis. Definition and treatment Clin Plast Surg. 1976;3:193.PubMed
Metadaten
Titel
Modified Wise-Pattern Reduction Mammaplasty, a New Tool for Upper Quadrantectomies: A Preliminary Report
verfasst von
F. Santanelli, PhD
G. Paolini, MD
A. Campanale, MD
B. Longo, MD
C. Amanti, MD
Publikationsdatum
01.05.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 5/2009
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-009-0358-z

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2009

Annals of Surgical Oncology 5/2009 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.