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Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 3/2012

01.07.2012 | Translational Research and Biomarkers

Claudin-4 Expression Predicts Survival in Pancreatic Ductal Adenocarcinoma

verfasst von: Kosuke Tsutsumi, MD, PhD, Norihiro Sato, MD, PhD, Reiko Tanabe, MD, Kazuhiro Mizumoto, MD, PhD, Katsuya Morimatsu, MD, Tadashi Kayashima, MD, Hayato Fujita, MD, PhD, Kenoki Ohuchida, MD, PhD, Takao Ohtsuka, MD, PhD, Shunichi Takahata, MD, PhD, Masafumi Nakamura, MD, PhD, Masao Tanaka, MD, PhD, FACS

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Sonderheft 3/2012

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Abstract

Background

Identification of prognostic markers would be useful in the clinical management of patients with pancreatic ductal adenocarcinoma (PDAC). The clinical relevance of claudin-4 (CLDN4), recently identified as overexpressed in PDAC, is unknown.

Methods

Using quantitative real-time reverse transcription-polymerase chain reaction (qRT-PCR), we analyzed CLDN4 mRNA expression in a panel of 9 pancreatic cancer cell lines and formalin-fixed paraffin-embedded (FFPE) tissues from 100 patients with PDAC. The CLDN4 expression levels were then correlated with clinicopathological variables and patient outcome. We also performed immunohistochemical analysis in 20 FFPE samples of PDAC to investigate the expression of CLDN4 protein.

Results

Increased expression of CLDN4 was confirmed in all the pancreatic cancer cell lines tested compared with normal ductal epithelial cells and fibroblasts. We found that low expression of CLDN4 was significantly associated with shorter survival in patients with PDAC (hazard ratio; 1.362, 95% confidence interval; 1.011–1.873, P = 0.0419). Patients with high CLDN4 expression survived longer for a median of 63.0 months, compared with 14.7 months in patients with low CLDN4 expression (P = 0.0067). In immunohistochemical analysis, the level of CLDN4 mRNA expression was significantly correlated with the expression of CLDN4 protein (P = 0.0168).

Conclusion

Increased expression of CLDN4 mRNA predicts better prognosis in PDAC.
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Metadaten
Titel
Claudin-4 Expression Predicts Survival in Pancreatic Ductal Adenocarcinoma
verfasst von
Kosuke Tsutsumi, MD, PhD
Norihiro Sato, MD, PhD
Reiko Tanabe, MD
Kazuhiro Mizumoto, MD, PhD
Katsuya Morimatsu, MD
Tadashi Kayashima, MD
Hayato Fujita, MD, PhD
Kenoki Ohuchida, MD, PhD
Takao Ohtsuka, MD, PhD
Shunichi Takahata, MD, PhD
Masafumi Nakamura, MD, PhD
Masao Tanaka, MD, PhD, FACS
Publikationsdatum
01.07.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe Sonderheft 3/2012
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-011-1970-2

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Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.