Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 7/2015

01.07.2015 | Melanomas

Older Age is Associated with a Higher Incidence of Melanoma Death but a Lower Incidence of Sentinel Lymph Node Metastasis in the SEER Databases (2003–2011)

verfasst von: Margaret W. Cavanaugh-Hussey, MD, MPH, Euphemia W. Mu, MD, Sewon Kang, MD, MPH, Charles M. Balch, MD, Timothy Wang, MD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 7/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Elderly melanoma patients are known to have lower survival rates than younger patients with melanoma. Paradoxically, a few recent studies have shown a lower frequency of sentinel lymph node (SLN) positivity in older individuals. This is the first analysis of a large national sample to examine the relationship between SLN metastasis and melanoma death across all age groups.

Methods

The U.S. Surveillance Epidemiology and End Results (SEER) Databases were queried to examine SLN biopsy and mortality outcomes in 158,813 melanoma cases reported from 2003 to 2011, the most current data available in SEER.

Results

In bivariate analyses of the 47,577 cases with coded tumor depths and nodal surgery, increasing age varied directly with melanoma death and inversely with SLN positivity, for tumor depths >1 mm (P < 0.001). In multivariate regression analyses, 60–79 year-olds were more likely to die of melanoma compared with 20–39 year-olds [odds ratio (OR) 1.83, 95 % confidence interval (CI) 1.64–2.05], but they were less likely to be SLN-positive (OR 0.62, 95 % CI 0.57–0.68). The inverse association between melanoma mortality and SLN positivity was most pronounced at the extremes of age.

Discussion

The finding that increasing age is associated with a higher incidence of melanoma death but a lower incidence of SLN metastasis highlights the need for further study into age-related differences in melanoma biology, immunological surveillance, and host response. It also questions whether the 5- and 10-year survival rates associated with the current melanoma staging system should be stratified by age to predict outcomes more accurately for melanoma patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Austin PF, Cruse CW, Lyman G, Schroer K, Glass F, Reintgen DS. Age as a prognostic factor in the malignant melanoma population. Ann Surg Oncol. 1994;1(6):487–94.PubMedCrossRef Austin PF, Cruse CW, Lyman G, Schroer K, Glass F, Reintgen DS. Age as a prognostic factor in the malignant melanoma population. Ann Surg Oncol. 1994;1(6):487–94.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Balch CM, Soong SJ, Gershenwald JE, et al. Prognostic factors analysis of 17,600 melanoma patients: validation of the American Joint Committee on Cancer Melanoma Staging System. J Clin Oncol. 2001;19(16):3622–34.PubMed Balch CM, Soong SJ, Gershenwald JE, et al. Prognostic factors analysis of 17,600 melanoma patients: validation of the American Joint Committee on Cancer Melanoma Staging System. J Clin Oncol. 2001;19(16):3622–34.PubMed
3.
Zurück zum Zitat Balch, CM, Gershenwald JE, Soong SJ, et al. Multivariate analysis of prognostic factors among 2,313 patients with stage III melanoma: comparison of nodal micrometastases versus macrometastases. J Clin Oncol. 2010;28(14):2452–9.PubMedCentralPubMedCrossRef Balch, CM, Gershenwald JE, Soong SJ, et al. Multivariate analysis of prognostic factors among 2,313 patients with stage III melanoma: comparison of nodal micrometastases versus macrometastases. J Clin Oncol. 2010;28(14):2452–9.PubMedCentralPubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Lasithiotakis K, Leiter U, Meier F, et al. Age and gender are significant independent predictors of survival in primary cutaneous melanoma. Cancer. 2008;112(8):1795–804.PubMedCrossRef Lasithiotakis K, Leiter U, Meier F, et al. Age and gender are significant independent predictors of survival in primary cutaneous melanoma. Cancer. 2008;112(8):1795–804.PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Sabel MS, Lee J, Cai S, Englesbe MJ, Holcombe S, Wang S. Sarcopenia as a prognostic factor among patients with stage III melanoma. Ann Surg Oncol. 2011;18(13):3579–85.PubMedCrossRef Sabel MS, Lee J, Cai S, Englesbe MJ, Holcombe S, Wang S. Sarcopenia as a prognostic factor among patients with stage III melanoma. Ann Surg Oncol. 2011;18(13):3579–85.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Thompson JF, Soon SJ, Balch CM, et al. Prognostic significance of mitotic rate in localized primary cutaneous melanoma: an analysis of patients in the multi-institutional American Joint Committee on Cancer. J Clin Oncol. 2011;29(16):2199–205.PubMedCentralPubMedCrossRef Thompson JF, Soon SJ, Balch CM, et al. Prognostic significance of mitotic rate in localized primary cutaneous melanoma: an analysis of patients in the multi-institutional American Joint Committee on Cancer. J Clin Oncol. 2011;29(16):2199–205.PubMedCentralPubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Chao C, Martin RC 2nd, Ross MI, et al. Correlation between prognostic factors and increasing age in melanoma. Ann Surg Oncol. 2004;11(3):259–64.PubMedCrossRef Chao C, Martin RC 2nd, Ross MI, et al. Correlation between prognostic factors and increasing age in melanoma. Ann Surg Oncol. 2004;11(3):259–64.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Macdonald, JB, Dueck AC, Gray RJ, Wasif N, Swanson DL, Sekulic A, Pockaj BA. Malignant melanoma in the elderly: different regional disease and poorer prognosis. J Cancer. 2011;2:538–43.PubMedCentralPubMedCrossRef Macdonald, JB, Dueck AC, Gray RJ, Wasif N, Swanson DL, Sekulic A, Pockaj BA. Malignant melanoma in the elderly: different regional disease and poorer prognosis. J Cancer. 2011;2:538–43.PubMedCentralPubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Paek SC, Griffith KA, Johnson TM, et al. The impact of factors beyond Breslow depth on predicting sentinel lymph node positivity in melanoma. Cancer. 2007;109(1):100–8.PubMedCrossRef Paek SC, Griffith KA, Johnson TM, et al. The impact of factors beyond Breslow depth on predicting sentinel lymph node positivity in melanoma. Cancer. 2007;109(1):100–8.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Page AJ, Li A, Hestley A, Murray D, Carlson GW, Delman KA. Increasing age is associated with worse prognostic factors and increased distant recurrences despite fewer sentinel lymph node positives in melanoma. Int J Surg Oncol. 2012;456987. Page AJ, Li A, Hestley A, Murray D, Carlson GW, Delman KA. Increasing age is associated with worse prognostic factors and increased distant recurrences despite fewer sentinel lymph node positives in melanoma. Int J Surg Oncol. 2012;456987.
11.
Zurück zum Zitat Statius Muller MG, van Leeuwen PA, de Lange-De Klerk ES, et al. The sentinel lymph node status is an important factor for predicting clinical outcome in patients with stage I or II cutaneous melanoma. Cancer. 2001;91(12):2401–8. Statius Muller MG, van Leeuwen PA, de Lange-De Klerk ES, et al. The sentinel lymph node status is an important factor for predicting clinical outcome in patients with stage I or II cutaneous melanoma. Cancer. 2001;91(12):2401–8.
12.
Zurück zum Zitat Balch CM, Thompson JF, Gershenwald JE, et al. Age as a predictor of sentinel node metastasis among patients with localized melanoma: an inverse correlation of melanoma mortality and incidence of sentinel node metastasis among young and old patients. Ann Surg Oncol. 2014;21(4):1075–81.PubMedCentralPubMedCrossRef Balch CM, Thompson JF, Gershenwald JE, et al. Age as a predictor of sentinel node metastasis among patients with localized melanoma: an inverse correlation of melanoma mortality and incidence of sentinel node metastasis among young and old patients. Ann Surg Oncol. 2014;21(4):1075–81.PubMedCentralPubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Siegel R, Ward E, Brawley O, Jemal A. Cancer Statistics, 2011: the impact of eliminating socioeconomic and racial disparities on premature cancer deaths. CA Cancer J Clin. 2011;61(4):212–36.PubMedCrossRef Siegel R, Ward E, Brawley O, Jemal A. Cancer Statistics, 2011: the impact of eliminating socioeconomic and racial disparities on premature cancer deaths. CA Cancer J Clin. 2011;61(4):212–36.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Lange JR, Kang S, Balch CM. Melanoma in the older patient: measuring frailty as an index of survival (2011). Ann Surg Oncol. 2011;18(13):3531–2.PubMedCrossRef Lange JR, Kang S, Balch CM. Melanoma in the older patient: measuring frailty as an index of survival (2011). Ann Surg Oncol. 2011;18(13):3531–2.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Tsai S, Balch C, Lange J. Epidemiology and treatment of melanoma in elderly patients. Nat Rev Clin Oncol. 2010;7(3):148–52.PubMedCrossRef Tsai S, Balch C, Lange J. Epidemiology and treatment of melanoma in elderly patients. Nat Rev Clin Oncol. 2010;7(3):148–52.PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Gershenwald JE, Soong SJ, Balch CM. 2010 TNM staging system for cutaneous melanoma…and beyond. Ann Surg Oncol. 2010;17(6):1475–7.PubMedCrossRef Gershenwald JE, Soong SJ, Balch CM. 2010 TNM staging system for cutaneous melanoma…and beyond. Ann Surg Oncol. 2010;17(6):1475–7.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Soong SJ, Ding S, Coit DG, Balch CM, Gershenwald JE, Thompson JF, Gimotty P. Predicting survival outcome of localized melanoma: an electronic prediction tool based on the AJCC Melanoma Database. Ann Surg Oncol. 2010;17(8):2006–14.PubMedCrossRef Soong SJ, Ding S, Coit DG, Balch CM, Gershenwald JE, Thompson JF, Gimotty P. Predicting survival outcome of localized melanoma: an electronic prediction tool based on the AJCC Melanoma Database. Ann Surg Oncol. 2010;17(8):2006–14.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Varani J, Warner RL, Gharaee-Kermani M, et al. Vitamin A antagonizes decreased cell growth and elevated collagen-degrading matrix metalloproteinases and stimulates collagen accumulation in naturally aged human skin. J Invest Dermatol. 2000;114(3):480–6.PubMedCrossRef Varani J, Warner RL, Gharaee-Kermani M, et al. Vitamin A antagonizes decreased cell growth and elevated collagen-degrading matrix metalloproteinases and stimulates collagen accumulation in naturally aged human skin. J Invest Dermatol. 2000;114(3):480–6.PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Conway WC, Faries MB, Nicholl MB, Terando AM, Glass EC, Sim M, Morton DL. Age-related lymphatic dysfunction in melanoma patients. Ann Surg Oncol. 2009;16(6):1548–52.PubMedCentralPubMedCrossRef Conway WC, Faries MB, Nicholl MB, Terando AM, Glass EC, Sim M, Morton DL. Age-related lymphatic dysfunction in melanoma patients. Ann Surg Oncol. 2009;16(6):1548–52.PubMedCentralPubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Pan WR, Suami H, Taylor GI. Senile changes in human lymph nodes. Lymphat Res Biol. 2008;6(2):77–83.PubMedCrossRef Pan WR, Suami H, Taylor GI. Senile changes in human lymph nodes. Lymphat Res Biol. 2008;6(2):77–83.PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Pawlick, TM, Ross M, Johnson M, et al. Predictors and natural history of in-transit melanoma after sentinel lymphadenectomy. Ann Surg Oncol. 2005;12(8):587–96.CrossRef Pawlick, TM, Ross M, Johnson M, et al. Predictors and natural history of in-transit melanoma after sentinel lymphadenectomy. Ann Surg Oncol. 2005;12(8):587–96.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Leppänen E, Leidenius M, Krogerus L, von Smitten K. The effect of patient and tumour characteristics on visualization of sentinel nodes after a single intratumoural injection of Tc 99m labelled human albumin colloid in breast cancer. Eur J Surg Oncol. 2002;28(8):821–6.PubMedCrossRef Leppänen E, Leidenius M, Krogerus L, von Smitten K. The effect of patient and tumour characteristics on visualization of sentinel nodes after a single intratumoural injection of Tc 99m labelled human albumin colloid in breast cancer. Eur J Surg Oncol. 2002;28(8):821–6.PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Scosyrev E, Messing J, Noyes K, Veazie P, Messing E. Surveillance Epidemiology and End Results (SEER) program and population-based research in urologic oncology: an overview. Urol Oncol. 2012;30(2):126–32.PubMedCrossRef Scosyrev E, Messing J, Noyes K, Veazie P, Messing E. Surveillance Epidemiology and End Results (SEER) program and population-based research in urologic oncology: an overview. Urol Oncol. 2012;30(2):126–32.PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat Bach PB, Guadagnoli E, Schrag D, Schussler N, Warren JL. Patient demographic and socioeconomic characteristics in the SEER-Medicare Database: applications and limitations. Med Care. 2002;40(8 Suppl):IV-19-25. Bach PB, Guadagnoli E, Schrag D, Schussler N, Warren JL. Patient demographic and socioeconomic characteristics in the SEER-Medicare Database: applications and limitations. Med Care. 2002;40(8 Suppl):IV-19-25.
27.
Zurück zum Zitat Lachiewicz AM, Berwick M, Wiggins CL, Thomas NE. Epidemiological support for melanoma heterogeneity Using the Surveillance, Epidemiology, and End Results Program. J Invest Dermatol. 2008;128(5):1340–2.PubMedCrossRef Lachiewicz AM, Berwick M, Wiggins CL, Thomas NE. Epidemiological support for melanoma heterogeneity Using the Surveillance, Epidemiology, and End Results Program. J Invest Dermatol. 2008;128(5):1340–2.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Older Age is Associated with a Higher Incidence of Melanoma Death but a Lower Incidence of Sentinel Lymph Node Metastasis in the SEER Databases (2003–2011)
verfasst von
Margaret W. Cavanaugh-Hussey, MD, MPH
Euphemia W. Mu, MD
Sewon Kang, MD, MPH
Charles M. Balch, MD
Timothy Wang, MD
Publikationsdatum
01.07.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 7/2015
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-015-4538-8

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2015

Annals of Surgical Oncology 7/2015 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Real-World-Daten sprechen eher für Dupilumab als für Op.

14.05.2024 Rhinosinusitis Nachrichten

Zur Behandlung schwerer Formen der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) stehen seit Kurzem verschiedene Behandlungsmethoden zur Verfügung, darunter Biologika, wie Dupilumab, und die endoskopische Sinuschirurgie (ESS). Beim Vergleich der beiden Therapieoptionen war Dupilumab leicht im Vorteil.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.