Skip to main content
Erschienen in: HNO 1/2018

19.01.2018 | Original articles

Long-term changes in multimodal intensive tinnitus therapy

A 5‑year follow-up

verfasst von: P. Brüggemann, J. Otto, N. Lorenz, S. Schorsch, A. J. Szczepek, B. Böcking, Prof. Dr. med. B. Mazurek

Erschienen in: HNO | Sonderheft 1/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

We present 5‑year follow-up data for tinnitus-specific and comorbid depressive symptoms as well as stress-related outcome variables of an intensive multimodal 7‑day tinnitus therapy.

Method

Tinnitus burden (Tinnitus Questionnaire), stress (Perceived Stress Questionnaire), and depressive symptomatology (General Depression Scale) were measured at the 5‑year follow-up after a multimodal intensive 7‑day intervention. In all, 94 patients participated in the study.

Results

All outcome variables showed significant improvement at the end of the 7‑day intensive treatment. These effects remained significant after 5 years.

Conclusion

The results of the present study support the effectiveness of the 7‑day multimodal intensive therapy for tinnitus. Posttreatment improvements were related to both tinnitus burden as well as stress and depressive symptoms and were maintained at the 5‑year follow-up.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Bauer CA, Brozoski TJ (2011) Effect of tinnitus retraining therapy on the loudness and annoyance of tinnitus: a controlled trial. Ear Hear 32:145–155CrossRefPubMed Bauer CA, Brozoski TJ (2011) Effect of tinnitus retraining therapy on the loudness and annoyance of tinnitus: a controlled trial. Ear Hear 32:145–155CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Bauer CA, Berry J, Brozoski TJ (2016) Clinical trials supported by the Tinnitus Research Consortium: Lessons learned, the Southern Illinois University experience. Hear Res 334:65–71CrossRefPubMed Bauer CA, Berry J, Brozoski TJ (2016) Clinical trials supported by the Tinnitus Research Consortium: Lessons learned, the Southern Illinois University experience. Hear Res 334:65–71CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Biesinger EH, Greimel V, Lendle T, Höning R, Albegger K (1998) Strategien in der ambulaten Behandlung des Tinnitus. HNO 46:157–169CrossRefPubMed Biesinger EH, Greimel V, Lendle T, Höning R, Albegger K (1998) Strategien in der ambulaten Behandlung des Tinnitus. HNO 46:157–169CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Brüggemann P, Szczepek AJ, Rose M, McKenna L, Olze H, Mazurek B (2016) Impact of multiple factors on the degree of tinnitus distress. Front Hum Neurosci 10:341CrossRefPubMedPubMedCentral Brüggemann P, Szczepek AJ, Rose M, McKenna L, Olze H, Mazurek B (2016) Impact of multiple factors on the degree of tinnitus distress. Front Hum Neurosci 10:341CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Cima RF, Maes IH, Joore MA, Scheyen DJ, El Refaie A, Baguley DM, Anteunis LJ, van Breukelen GJ, Vlaeyen JW (2012) Specialised treatment based on cognitive behaviour therapy versus usual care for tinnitus: a randomised controlled trial. Lancet 379:1951–1959CrossRefPubMed Cima RF, Maes IH, Joore MA, Scheyen DJ, El Refaie A, Baguley DM, Anteunis LJ, van Breukelen GJ, Vlaeyen JW (2012) Specialised treatment based on cognitive behaviour therapy versus usual care for tinnitus: a randomised controlled trial. Lancet 379:1951–1959CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat De Ridder D, Vanneste S, Weisz N, Londero A, Schlee W, Elgoyhen AB, Langguth B (2014) An integrative model of auditory phantom perception: tinnitus as a unified percept of separable subnetworks. Neurosci Biobehav Rev 44:16–32CrossRefPubMed De Ridder D, Vanneste S, Weisz N, Londero A, Schlee W, Elgoyhen AB, Langguth B (2014) An integrative model of auditory phantom perception: tinnitus as a unified percept of separable subnetworks. Neurosci Biobehav Rev 44:16–32CrossRefPubMed
8.
9.
Zurück zum Zitat Fliege H, Rose M, Arck P et al (2001) Validation of the “Perceived StressvQuestionnaire” (PSQ) in a German sample. Diagnostika 47:142–152CrossRef Fliege H, Rose M, Arck P et al (2001) Validation of the “Perceived StressvQuestionnaire” (PSQ) in a German sample. Diagnostika 47:142–152CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Forti S, Costanzo S, Crocetti A, Pignataro L, Del Bo L, Ambrosetti U (2009) Are results of tinnitus retraining therapy maintained over time? 18-month follow-up after completion of therapy. Audiol Neurootol 14(5):286–289CrossRefPubMed Forti S, Costanzo S, Crocetti A, Pignataro L, Del Bo L, Ambrosetti U (2009) Are results of tinnitus retraining therapy maintained over time? 18-month follow-up after completion of therapy. Audiol Neurootol 14(5):286–289CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Goebel G, Hiller W (1998) Tinnitusfragebogen (TF)—Ein Instrument zur Erfassung von Belastung und Schweregrad bei Tinnitus, Handanweisung. Hogrefe, Göttingen Goebel G, Hiller W (1998) Tinnitusfragebogen (TF)—Ein Instrument zur Erfassung von Belastung und Schweregrad bei Tinnitus, Handanweisung. Hogrefe, Göttingen
12.
Zurück zum Zitat Goebel G, Hiller W (1999) Assessing audiological, pathophysiological, and psychological variables in chronic tinnitus: a study of reliability and search for prognostic factors. Int J Behav Med 6(4):312–330CrossRefPubMed Goebel G, Hiller W (1999) Assessing audiological, pathophysiological, and psychological variables in chronic tinnitus: a study of reliability and search for prognostic factors. Int J Behav Med 6(4):312–330CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Georgiewa P, Bohner G, Rothemund Y, Klingebiel R, Olze H, Klapp B, Mazurek B (2012) Affective processing in tinnitus patients assessed by functional magnetic resonance imaging. Otolaryngology S3:3, 2CrossRef Georgiewa P, Bohner G, Rothemund Y, Klingebiel R, Olze H, Klapp B, Mazurek B (2012) Affective processing in tinnitus patients assessed by functional magnetic resonance imaging. Otolaryngology S3:3, 2CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Hautzinger M, Bailer M (1993) Allgemeine Depressionsskala. Göttingen, Hogrefe Hautzinger M, Bailer M (1993) Allgemeine Depressionsskala. Göttingen, Hogrefe
15.
16.
Zurück zum Zitat Hesse G (2016) Evidence and lack of evidence in the treatment of tinnitus. Laryngorhinootologie 95((1):155–191 Hesse G (2016) Evidence and lack of evidence in the treatment of tinnitus. Laryngorhinootologie 95((1):155–191
17.
Zurück zum Zitat Hesse G, Rienhoff NK, Nelting N, Laubert A (2001) Ergebnisse stationärer Therapie bei Patienten mit chronisch komplexem Tinnitus. Laryngorhinootologie 80(9):503–508CrossRefPubMed Hesse G, Rienhoff NK, Nelting N, Laubert A (2001) Ergebnisse stationärer Therapie bei Patienten mit chronisch komplexem Tinnitus. Laryngorhinootologie 80(9):503–508CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Hoare DJ, Hall DA (2011) Clinical guidelines and practice: a commentary on the complexity of tinnitus management. Eval Health Prof 34:413–420CrossRefPubMedPubMedCentral Hoare DJ, Hall DA (2011) Clinical guidelines and practice: a commentary on the complexity of tinnitus management. Eval Health Prof 34:413–420CrossRefPubMedPubMedCentral
19.
Zurück zum Zitat Hoare DJ, Kowalkowski VL, Kang S et al (2011) Systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials examining tinnitus management. Laryngoscope 121:1555–1564CrossRefPubMedPubMedCentral Hoare DJ, Kowalkowski VL, Kang S et al (2011) Systematic review and meta-analyses of randomized controlled trials examining tinnitus management. Laryngoscope 121:1555–1564CrossRefPubMedPubMedCentral
20.
Zurück zum Zitat Jastreboff PJ (1999) Tinnitus retraining therapy. Br J Audiol 33(1):68–70PubMed Jastreboff PJ (1999) Tinnitus retraining therapy. Br J Audiol 33(1):68–70PubMed
21.
22.
Zurück zum Zitat Jastreboff PJ, Hazell JW (1993) A neurophysiological approach to tinnitus: clinical implications. Br J Audiol 27:7–17CrossRefPubMed Jastreboff PJ, Hazell JW (1993) A neurophysiological approach to tinnitus: clinical implications. Br J Audiol 27:7–17CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Kroener-Herwig B, Biesinger E, Gerhards F, Goebel G, Verena Greimel K, Hiller W (2000) Retraining therapy for chronic tinnitus. A critical analysis of its status. Scand Audiol 29(2):67–78CrossRefPubMed Kroener-Herwig B, Biesinger E, Gerhards F, Goebel G, Verena Greimel K, Hiller W (2000) Retraining therapy for chronic tinnitus. A critical analysis of its status. Scand Audiol 29(2):67–78CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Langguth B, Kreuzer PM, Kleinjung T, De Ridder D (2013) Tinnitus: causes and clinical management. Lancet Neurol 12(9):920–930CrossRefPubMed Langguth B, Kreuzer PM, Kleinjung T, De Ridder D (2013) Tinnitus: causes and clinical management. Lancet Neurol 12(9):920–930CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Lopez-Escamez JA, Bibas T, Cima RF, Van de Heyning P, Knipper M, Mazurek B, Szczepek A, Cederroth CR (2016) Genetics of tinnitus: an emerging area for molecular diagnosis and drug development. Front Neurosci 19(10):377–389 Lopez-Escamez JA, Bibas T, Cima RF, Van de Heyning P, Knipper M, Mazurek B, Szczepek A, Cederroth CR (2016) Genetics of tinnitus: an emerging area for molecular diagnosis and drug development. Front Neurosci 19(10):377–389
27.
Zurück zum Zitat Mazurek B, Georgiewa P, Seydel C, Haupt H, Scherer H, Klapp BF, Reisshauer A (2005) Integrated intensive treatment of tinnitus: method and initial results. Gesundheitswesen 67:485–491CrossRefPubMed Mazurek B, Georgiewa P, Seydel C, Haupt H, Scherer H, Klapp BF, Reisshauer A (2005) Integrated intensive treatment of tinnitus: method and initial results. Gesundheitswesen 67:485–491CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Mazurek B, Fischer F, Haupt H, Georgiewa P, Reisshauer A, Klapp BF (2006) A modified version of tinnitus retraining therapy: observing long-term outcome and predictors. Audiol Neurootol 11:276–286CrossRefPubMed Mazurek B, Fischer F, Haupt H, Georgiewa P, Reisshauer A, Klapp BF (2006) A modified version of tinnitus retraining therapy: observing long-term outcome and predictors. Audiol Neurootol 11:276–286CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Rauschecker JP, May ES, Maudoux A, Ploner M (2015) Frontostriatal gating of tinnitus and chronic pain. Trends Cogn Sci (Regul Ed) 19(10):567–578CrossRef Rauschecker JP, May ES, Maudoux A, Ploner M (2015) Frontostriatal gating of tinnitus and chronic pain. Trends Cogn Sci (Regul Ed) 19(10):567–578CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Seydel C, Georgiewa P, Reisshauer A, Klapp BF, Mazurek B (2008) Group therapeutic concept for chronic tinnitus. HNO 56(3):332–339CrossRefPubMed Seydel C, Georgiewa P, Reisshauer A, Klapp BF, Mazurek B (2008) Group therapeutic concept for chronic tinnitus. HNO 56(3):332–339CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Seydel C, Haupt H, Szczepek AJ, Klapp BF, Mazurek B (2010) Long-term improvement in tinnitus after modified tinnitus retraining therapy enhanced by a variety of psychological approaches. Audiol Neurootol 15:69–80CrossRefPubMed Seydel C, Haupt H, Szczepek AJ, Klapp BF, Mazurek B (2010) Long-term improvement in tinnitus after modified tinnitus retraining therapy enhanced by a variety of psychological approaches. Audiol Neurootol 15:69–80CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Seydel C, Haupt H, Szczepek AJ, Hartmann A, Rose M, Mazurek B (2015) Three years later: report on the state of well-being of patients with chronic tinnitus who underwent modified tinnitus retraining therapy. Audiol Neurootol 20(1):26–38CrossRefPubMed Seydel C, Haupt H, Szczepek AJ, Hartmann A, Rose M, Mazurek B (2015) Three years later: report on the state of well-being of patients with chronic tinnitus who underwent modified tinnitus retraining therapy. Audiol Neurootol 20(1):26–38CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Zirke N, Seydel C, Szczepek AJ, Olze H, Haupt H, Mazurek B (2013) Psychological comorbidity in patients with chronic tinnitus: analysis and comparison with chronic pain, asthma or atopic dermatitis patients. Qual Life Res 22(2):263–272CrossRefPubMed Zirke N, Seydel C, Szczepek AJ, Olze H, Haupt H, Mazurek B (2013) Psychological comorbidity in patients with chronic tinnitus: analysis and comparison with chronic pain, asthma or atopic dermatitis patients. Qual Life Res 22(2):263–272CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Zenner HP, Delb W, Kroner-Herwig B et al (2015) On the interdisciplinary S3 guidelines for the treatment of chronic idiopathic tinnitus. HNO 63:419–427CrossRefPubMed Zenner HP, Delb W, Kroner-Herwig B et al (2015) On the interdisciplinary S3 guidelines for the treatment of chronic idiopathic tinnitus. HNO 63:419–427CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Zenner HP, Delb W, Kröner-Herwig B, Jäger B, Peroz I, Hesse G, Mazurek B, Goebel G, Gerloff C, Trollmann R, Biesinger E, Seidler H, Langguth B (2017) A multidisciplinary systematic review of the treatment for chronic idiopathic tinnitus. Eur Arch Otorhinolaryngol 274(5):2079–2091CrossRefPubMed Zenner HP, Delb W, Kröner-Herwig B, Jäger B, Peroz I, Hesse G, Mazurek B, Goebel G, Gerloff C, Trollmann R, Biesinger E, Seidler H, Langguth B (2017) A multidisciplinary systematic review of the treatment for chronic idiopathic tinnitus. Eur Arch Otorhinolaryngol 274(5):2079–2091CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Long-term changes in multimodal intensive tinnitus therapy
A 5‑year follow-up
verfasst von
P. Brüggemann
J. Otto
N. Lorenz
S. Schorsch
A. J. Szczepek
B. Böcking
Prof. Dr. med. B. Mazurek
Publikationsdatum
19.01.2018
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
HNO / Ausgabe Sonderheft 1/2018
Print ISSN: 0017-6192
Elektronische ISSN: 1433-0458
DOI
https://doi.org/10.1007/s00106-017-0463-4

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2018

HNO 1/2018 Zur Ausgabe

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Nur selten Nachblutungen nach Abszesstonsillektomie

03.05.2024 Tonsillektomie Nachrichten

In einer Metaanalyse von 18 Studien war die Rate von Nachblutungen nach einer Abszesstonsillektomie mit weniger als 7% recht niedrig. Nur rund 2% der Behandelten mussten nachoperiert werden. Die Therapie scheint damit recht sicher zu sein.

Rezidivierender Peritonsillarabszess nach Oralsex

02.05.2024 Peritonsillarabszess Kasuistik

Die erotischen Dimensionen von Peritonsillarabszessen scheinen eng begrenzt zu sein. Das heißt aber nicht, solche Abszesse und Erotik hätten nichts miteinander gemein, wie ein Fallbericht verdeutlicht.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.