Skip to main content
Erschienen in: Rheumatology International 5/2011

01.05.2011 | Short Communication

Long-term remission after successful pregnancy in autologous peripheral blood stem cell transplanted system lupus erythematosus patients

verfasst von: Jianbo Meng, Jinkai Wang, Wenjie Liang, Shan Qin, Chuntao Wu

Erschienen in: Rheumatology International | Ausgabe 5/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Pregnancies in systemic lupus erythematosus (SLE) patients are high risk to both mother and fetus because of increased rates of complications. During the past years, we have treated many cases of SLE patients using autologous peripheral blood stem cell transplantation with good outcome after pregnancy. The rate of maternal hypertension and lupus nephritis was greatly reduced in autologous peripheral blood stem cell transplanted group (n = 11) when compared to non-transplant group (n = 39) (P < 0.05). In addition, the outcome of lupus flare activity of the mother after delivery is significantly better in transplanted group than that in non-transplanted group (P < 0.05). Here, we describe two typical cases of long duration (>6 years) of remission after successful pregnancy in refractory SLE patients post-autologous peripheral blood stem cell transplantation. Our report demonstrated that peripheral blood stem cell transplantation is safe and effective, thereby could be recommended as prior strategy in refractory SLE patients, especially for those women of child-bearing age who plan for pregnancy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Clowse M, Jamison M, Myers E et al (2008) A national study of the complications of lupus pregnancy. Am J Obstet Gynecol 199:127.e1–127.e6CrossRef Clowse M, Jamison M, Myers E et al (2008) A national study of the complications of lupus pregnancy. Am J Obstet Gynecol 199:127.e1–127.e6CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Molad Y (2006) Systemic lupus erythematosus and pregnancy. Curr Opin Obstet Gynecol 18:613–617PubMedCrossRef Molad Y (2006) Systemic lupus erythematosus and pregnancy. Curr Opin Obstet Gynecol 18:613–617PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Wagner SJ, Craici I, Reed D et al (2009) Maternal and fetal outcomes in pregnant patients with active lupus nephritis. Lupus 18:342–347PubMedCrossRef Wagner SJ, Craici I, Reed D et al (2009) Maternal and fetal outcomes in pregnant patients with active lupus nephritis. Lupus 18:342–347PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Burt RK, Traynor AE (2003) Hematopoietic stem cell transplantation for systemic lupus erythematosus. Arthritis Res Ther 5:207–209PubMedCrossRef Burt RK, Traynor AE (2003) Hematopoietic stem cell transplantation for systemic lupus erythematosus. Arthritis Res Ther 5:207–209PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Marmont AM (1998) Stem cell transplantation for severe autoimmune diseases: progress and problems. Haematologica 83:733–743PubMed Marmont AM (1998) Stem cell transplantation for severe autoimmune diseases: progress and problems. Haematologica 83:733–743PubMed
6.
Zurück zum Zitat Ikehara S (1998) Bone marrow transplantation for autoimmune diseases. Acta Haematol 99:116–132PubMedCrossRef Ikehara S (1998) Bone marrow transplantation for autoimmune diseases. Acta Haematol 99:116–132PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Molad Y, Borkowski T, Monselise A et al (2005) Maternal and fetal outcome of lupus pregnancy: a prospective study of 29 pregnancies. Lupus 14:145–151PubMedCrossRef Molad Y, Borkowski T, Monselise A et al (2005) Maternal and fetal outcome of lupus pregnancy: a prospective study of 29 pregnancies. Lupus 14:145–151PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Marmont AM, van Lint MT, Gualandi F et al (1997) Autologous marrow stem cell transplantation for severe systemic lupus erythematosus of long duration. Lupus 6:545–548PubMedCrossRef Marmont AM, van Lint MT, Gualandi F et al (1997) Autologous marrow stem cell transplantation for severe systemic lupus erythematosus of long duration. Lupus 6:545–548PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Burt RK, Traynor A, Ramsey-Goldman R (1997) Hematopoietic stem cell transplantation for systemic lupus erythematosus. N Engl J Med 337:1777–1778PubMedCrossRef Burt RK, Traynor A, Ramsey-Goldman R (1997) Hematopoietic stem cell transplantation for systemic lupus erythematosus. N Engl J Med 337:1777–1778PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Traynor AE, Schroeder J, Rosa RM et al (2000) Treatment of severe systemic lupus erythematosus with high-dose of chemotherapy and haemopoietic stem-cell transplantation: a phase I study. Lancet 356:701–707PubMedCrossRef Traynor AE, Schroeder J, Rosa RM et al (2000) Treatment of severe systemic lupus erythematosus with high-dose of chemotherapy and haemopoietic stem-cell transplantation: a phase I study. Lancet 356:701–707PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Traynor A, Burt RK (1999) Haematopoietic stem cell transplantation for active systemic lupus erythematosus. Rheumatology 8:767–772CrossRef Traynor A, Burt RK (1999) Haematopoietic stem cell transplantation for active systemic lupus erythematosus. Rheumatology 8:767–772CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Burt RK, Slavin S, Burns Wh et al (2002) Induction of tolerance in autoimmune diseases by hematopoietic stem cell transplantation: getting closer to a cure? Blood 99:870–887CrossRef Burt RK, Slavin S, Burns Wh et al (2002) Induction of tolerance in autoimmune diseases by hematopoietic stem cell transplantation: getting closer to a cure? Blood 99:870–887CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Traynor A, Barr WG, Rosa RM et al (2002) Hametopoietic stem cell transplantation for severe and refractory lupus. Analysis after five years and fifteen patients. Arthritis Rheum 46:2917–2923PubMedCrossRef Traynor A, Barr WG, Rosa RM et al (2002) Hametopoietic stem cell transplantation for severe and refractory lupus. Analysis after five years and fifteen patients. Arthritis Rheum 46:2917–2923PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Theophilopoulos AN (1995) The basis of autoimmunity: part II. Genetic predisposition. Immunol Today 16:150–159CrossRef Theophilopoulos AN (1995) The basis of autoimmunity: part II. Genetic predisposition. Immunol Today 16:150–159CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Marmont AM (1994) Immune ablation followed by a allogeneic or autologous bone marrow transplantation: a new treatment for severe autoimmune diseases? Stem Cells 12:125–135PubMedCrossRef Marmont AM (1994) Immune ablation followed by a allogeneic or autologous bone marrow transplantation: a new treatment for severe autoimmune diseases? Stem Cells 12:125–135PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Buyon JP, Petri MA, Kim MY et al (2005) The effect of combined estrogen and progesterone hormone replacement therapy on disease activity in systemic lupus erythematosus: a randomized trail. Ann Intern Med 142:953–962PubMed Buyon JP, Petri MA, Kim MY et al (2005) The effect of combined estrogen and progesterone hormone replacement therapy on disease activity in systemic lupus erythematosus: a randomized trail. Ann Intern Med 142:953–962PubMed
17.
Zurück zum Zitat Pisoni CN, D’Cruz DP (2008) The safety of mycophenolate mofetil in pregnancy. Expert Opin Drug Saf 7:219–222PubMedCrossRef Pisoni CN, D’Cruz DP (2008) The safety of mycophenolate mofetil in pregnancy. Expert Opin Drug Saf 7:219–222PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Thompson A, Han VKM, Yang K (2002) Spatial and temporal patterns of expression of 11b-hydroxysteroid dehydrogenase types 1 and 2 messenger RNA and glucocorticoid receptor protein in the murine placenta and uterus during late pregnancy. Biol Reprod 67:1708–1718PubMedCrossRef Thompson A, Han VKM, Yang K (2002) Spatial and temporal patterns of expression of 11b-hydroxysteroid dehydrogenase types 1 and 2 messenger RNA and glucocorticoid receptor protein in the murine placenta and uterus during late pregnancy. Biol Reprod 67:1708–1718PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Long-term remission after successful pregnancy in autologous peripheral blood stem cell transplanted system lupus erythematosus patients
verfasst von
Jianbo Meng
Jinkai Wang
Wenjie Liang
Shan Qin
Chuntao Wu
Publikationsdatum
01.05.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Rheumatology International / Ausgabe 5/2011
Print ISSN: 0172-8172
Elektronische ISSN: 1437-160X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00296-010-1588-x

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2011

Rheumatology International 5/2011 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

„Jeder Fall von plötzlichem Tod muss obduziert werden!“

17.05.2024 Plötzlicher Herztod Nachrichten

Ein signifikanter Anteil der Fälle von plötzlichem Herztod ist genetisch bedingt. Um ihre Verwandten vor diesem Schicksal zu bewahren, sollten jüngere Personen, die plötzlich unerwartet versterben, ausnahmslos einer Autopsie unterzogen werden.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Schlechtere Vorhofflimmern-Prognose bei kleinem linken Ventrikel

17.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Nicht nur ein vergrößerter, sondern auch ein kleiner linker Ventrikel ist bei Vorhofflimmern mit einer erhöhten Komplikationsrate assoziiert. Der Zusammenhang besteht nach Daten aus China unabhängig von anderen Risikofaktoren.

Semaglutid bei Herzinsuffizienz: Wie erklärt sich die Wirksamkeit?

17.05.2024 Herzinsuffizienz Nachrichten

Bei adipösen Patienten mit Herzinsuffizienz des HFpEF-Phänotyps ist Semaglutid von symptomatischem Nutzen. Resultiert dieser Benefit allein aus der Gewichtsreduktion oder auch aus spezifischen Effekten auf die Herzinsuffizienz-Pathogenese? Eine neue Analyse gibt Aufschluss.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.