Skip to main content
Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery 2/2019

14.12.2018 | Original Article

M1/M2 Macrophages Play Different Roles in Adipogenic Differentiation of PDGFRα+ Preadipocytes In Vitro

verfasst von: Hao Cheng, Jie Luan, Dali Mu, Qian Wang, Jun Qi, Zifei Li, Su Fu

Erschienen in: Aesthetic Plastic Surgery | Ausgabe 2/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

PGGFRα+ preadipocytes are the major subpopulations that can regenerate into adipocytes. Two different types of macrophages exist in the fat tissue: the classically activated macrophage (M1) and the alternatively activated macrophage (M2). In this study, we investigated whether M1/M2 macrophages play distinct roles in adipogenic differentiation of PDGFRα+ preadipocytes.

Methods

Mouse preadipocytes and macrophages were isolated from C57BL/6 male mice of 6–8 weeks. The culture supernate of M1 and M2 macrophages was collected and co-cultured with the PDGFRα+ preadipocytes. After 3 days, Oil Red O staining was used to evaluate to adipogenic differentiation of PDGFRα+ preadipocytes and the expression of adipogenic-related transcription factors (C/EBP-α, PPARγ) were also tested.

Results

The results showed that when cultured in vitro, M1 macrophages could significantly suppress the adipogenesis of PDGFRα+ preadipocytes as well as the C/EBP-α and PPARγ expression, but M2 macrophages did not have significant influence on the adipogenesis of PDGFRα+ preadipocytes nor on C/EBP-α and PPARγ expression compared with the control group.

Conclusions

M1 macrophages significantly suppress PDGFRα+ preadipocyte adipogenesis which provides a possible way to improve adipogenesis and fat retention after fat-free grafting by mitigating acute inflammation and manipulating M1 macrophage levels.

No Level Assigned

This journal requires that authors assign a level of evidence to each article. For a full description of these Evidence-Based Medicine ratings, please refer to the Table of Contents or the online Instructions to Authors www.​springer.​com/​00266.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Kato H et al (2014) Degeneration, regeneration, and cicatrization after fat grafting: dynamic total tissue remodeling during the first 3 months. Plast Reconstr Surg 133(3):303e–313ePubMed Kato H et al (2014) Degeneration, regeneration, and cicatrization after fat grafting: dynamic total tissue remodeling during the first 3 months. Plast Reconstr Surg 133(3):303e–313ePubMed
3.
Zurück zum Zitat Debels H et al (2013) Macrophages play a key role in angiogenesis and adipogenesis in a mouse tissue engineering model. Tissue Eng Part A 19(23–24):2615–2625CrossRefPubMedPubMedCentral Debels H et al (2013) Macrophages play a key role in angiogenesis and adipogenesis in a mouse tissue engineering model. Tissue Eng Part A 19(23–24):2615–2625CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Cai J et al (2018) Early macrophage infiltration improves fat graft survival by inducing angiogenesis and hematopoietic stem cell recruitment. Plast Reconstr Surg 141(2):376–386PubMed Cai J et al (2018) Early macrophage infiltration improves fat graft survival by inducing angiogenesis and hematopoietic stem cell recruitment. Plast Reconstr Surg 141(2):376–386PubMed
5.
Zurück zum Zitat Eto H et al (2012) The fate of adipocytes after nonvascularized fat grafting: evidence of early death and replacement of adipocytes. Plast Reconstr Surg 129(5):1081–1092CrossRefPubMed Eto H et al (2012) The fate of adipocytes after nonvascularized fat grafting: evidence of early death and replacement of adipocytes. Plast Reconstr Surg 129(5):1081–1092CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Sorisky A, Molgat AS, Gagnon A (2013) Macrophage-induced adipose tissue dysfunction and the preadipocyte: should I stay (and differentiate) or should I go? Adv Nutr 4(1):67–75CrossRefPubMedPubMedCentral Sorisky A, Molgat AS, Gagnon A (2013) Macrophage-induced adipose tissue dysfunction and the preadipocyte: should I stay (and differentiate) or should I go? Adv Nutr 4(1):67–75CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Prunet-Marcassus B et al (2006) From heterogeneity to plasticity in adipose tissues: site-specific differences. Exp Cell Res 312(6):727–736CrossRefPubMed Prunet-Marcassus B et al (2006) From heterogeneity to plasticity in adipose tissues: site-specific differences. Exp Cell Res 312(6):727–736CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Moreno-Navarrete JM, Fernández-Real JM (2012) Adipocyte differentiation. In: Symonds ME (ed) Adipose tissue biology. Springer, New York, NY, pp 17–38CrossRef Moreno-Navarrete JM, Fernández-Real JM (2012) Adipocyte differentiation. In: Symonds ME (ed) Adipose tissue biology. Springer, New York, NY, pp 17–38CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Xu H et al (2003) Chronic inflammation in fat plays a crucial role in the development of obesity-related insulin resistance. J Clin Invest 112(12):1821–1830CrossRefPubMedPubMedCentral Xu H et al (2003) Chronic inflammation in fat plays a crucial role in the development of obesity-related insulin resistance. J Clin Invest 112(12):1821–1830CrossRefPubMedPubMedCentral
15.
Zurück zum Zitat Gordon S, Taylor PR (2005) Monocyte and macrophage heterogeneity. Nat Rev Immunol 5(12):953–964CrossRefPubMed Gordon S, Taylor PR (2005) Monocyte and macrophage heterogeneity. Nat Rev Immunol 5(12):953–964CrossRefPubMed
16.
17.
Zurück zum Zitat Mantovani A et al (2004) The chemokine system in diverse forms of macrophage activation and polarization. Trends Immunol 25(12):677–686CrossRefPubMed Mantovani A et al (2004) The chemokine system in diverse forms of macrophage activation and polarization. Trends Immunol 25(12):677–686CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
M1/M2 Macrophages Play Different Roles in Adipogenic Differentiation of PDGFRα+ Preadipocytes In Vitro
verfasst von
Hao Cheng
Jie Luan
Dali Mu
Qian Wang
Jun Qi
Zifei Li
Su Fu
Publikationsdatum
14.12.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Aesthetic Plastic Surgery / Ausgabe 2/2019
Print ISSN: 0364-216X
Elektronische ISSN: 1432-5241
DOI
https://doi.org/10.1007/s00266-018-1294-8

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Aesthetic Plastic Surgery 2/2019 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.