Skip to main content
Erschienen in: MUSCULOSKELETAL SURGERY 1/2011

01.07.2011

Massive rotator cuff tear treated with a synthetic patch: a case report 16 years after surgery

verfasst von: R. Russo, L. Vernaglia Lombardi, V. Visconti, G. Della Rotonda

Erschienen in: MUSCULOSKELETAL SURGERY | Sonderheft 1/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Massive rotator cuff tears usually cannot be repaired due to tendon atrophy and marked retraction, as well as muscles fatty degeneration. There are several options for surgical treatment: open or arthroscopic debridement with or without subacromial decompression, arthroscopic isolated biceps tenotomy, partial tendon repair, use of synthetic or biologic patches, tendon transfers, hemiarthroplasty, reverse arthroplasty, and arthrodesis. In this article, we will discuss a particular case of massive rotator cuff tear treated with Marlex mesh. The patient was clinically, radiologically, and MRI checked 16 years after the surgical implant. The active function of shoulder had preserved very well, the Constant score was 76. The X-rays showed a limited progression of osteoarthritis without further cranial migration of the humeral head. At MR cartilage preservation was appreciated, the patch being in good position and the teres minor being smaller than average but it was nonetheless present. This case report can highlight the usefulness of patches in patients with irreparable rotator cuff lesion both for the immediate benefit in terms of pain, strength, movement, and in perspective allowing for the preservation of anatomical structures that might avoid the need for a prosthetic implant over the years.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Patte D, Goutallier D (2006) Chirurgie de la coiffe des rotateus Encycl Med Chir, tech chir orthop traum. 44(285):16 Patte D, Goutallier D (2006) Chirurgie de la coiffe des rotateus Encycl Med Chir, tech chir orthop traum. 44(285):16
2.
Zurück zum Zitat Neer CS, Craig EV, Fukuda H (1983) Cuff tear arthropathy. J Bone Jt Surg 65-a:1232–1244 Neer CS, Craig EV, Fukuda H (1983) Cuff tear arthropathy. J Bone Jt Surg 65-a:1232–1244
3.
Zurück zum Zitat Ozaki J, Fugimoto S, Masuhara K, Tamai S, Yoshimoto S (1986) Reconstruction of chronic massive rotator cuff tears with synthetic materials. Clin Orthop 202:173–183PubMed Ozaki J, Fugimoto S, Masuhara K, Tamai S, Yoshimoto S (1986) Reconstruction of chronic massive rotator cuff tears with synthetic materials. Clin Orthop 202:173–183PubMed
4.
Zurück zum Zitat Costant CR, Murley AH (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop 214:160–164 Costant CR, Murley AH (1987) A clinical method of functional assessment of the shoulder. Clin Orthop 214:160–164
5.
Zurück zum Zitat Felley B, Gallo RA, Craig EV (2009) Cuff tear arthropathy: current trends in diagnosis and surgical management. J Should Elbow Surg 18:484–494CrossRef Felley B, Gallo RA, Craig EV (2009) Cuff tear arthropathy: current trends in diagnosis and surgical management. J Should Elbow Surg 18:484–494CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Swanson AB, De Groot Swanson G, Sattel AB, Cendo RD, Hynes D, Jar-Ning W (1989) Bipolar implant shoulder arthroplasty. Long-terms results. Clin Orthop 249:227–247PubMed Swanson AB, De Groot Swanson G, Sattel AB, Cendo RD, Hynes D, Jar-Ning W (1989) Bipolar implant shoulder arthroplasty. Long-terms results. Clin Orthop 249:227–247PubMed
7.
Zurück zum Zitat Gristina AG, Roman RL, Kammire GC (1988) Total shoulder replacement. Orthop Clin N Am 31:445–453 Gristina AG, Roman RL, Kammire GC (1988) Total shoulder replacement. Orthop Clin N Am 31:445–453
8.
Zurück zum Zitat Williams GR, Rockwood CA (1996) Hemiarthroplasty in rotator cuff-deficient shoulders. J Should Elbow Surg 5:362–367CrossRef Williams GR, Rockwood CA (1996) Hemiarthroplasty in rotator cuff-deficient shoulders. J Should Elbow Surg 5:362–367CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Zuckerman JD, Scott AJ, Gallagher MA (2000) Hemiarthroplasty for cuff tear arthropathy. J Should Elbow Surg 9:169–172CrossRef Zuckerman JD, Scott AJ, Gallagher MA (2000) Hemiarthroplasty for cuff tear arthropathy. J Should Elbow Surg 9:169–172CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Sanchez-Sotelo J, Cofield RH, Rowland CM (2001) Shoulder hemiarthroplasty for glenohumeral osteoarthritis associated with severe rotator cuff deficiency. J Bone Jt Surg Am 83:1814–1822 Sanchez-Sotelo J, Cofield RH, Rowland CM (2001) Shoulder hemiarthroplasty for glenohumeral osteoarthritis associated with severe rotator cuff deficiency. J Bone Jt Surg Am 83:1814–1822
11.
Zurück zum Zitat Visotsky JL, Basamania C, Seebauer L, Rockwood CA, Jensen KL (2004) Cuff tear arthropathy: pathogenesis, classification, and algorithm for treatment. J Bone Jt Surg Am 86(Suppl 2):35–40 Visotsky JL, Basamania C, Seebauer L, Rockwood CA, Jensen KL (2004) Cuff tear arthropathy: pathogenesis, classification, and algorithm for treatment. J Bone Jt Surg Am 86(Suppl 2):35–40
12.
Zurück zum Zitat Pipkin G (1967) Claviculectomy as an adjunct to shoulder arthrodesis. Clin Orthop 54:145–159PubMed Pipkin G (1967) Claviculectomy as an adjunct to shoulder arthrodesis. Clin Orthop 54:145–159PubMed
13.
Zurück zum Zitat Valenti P (2005) Delta 3 reversed prosthesis, long term results. In: Walch G, Boileau P, Mole D (eds) 3rd International conference on shoulder arthroplasty Valenti P (2005) Delta 3 reversed prosthesis, long term results. In: Walch G, Boileau P, Mole D (eds) 3rd International conference on shoulder arthroplasty
14.
Zurück zum Zitat Rokito AS, Cuomo F, Gallagher MA (1999) Long term functional outcome of repair of large and massive chronic tears of the rotator cuff. J Bone Jt Surg Am 81(7):991–997 Rokito AS, Cuomo F, Gallagher MA (1999) Long term functional outcome of repair of large and massive chronic tears of the rotator cuff. J Bone Jt Surg Am 81(7):991–997
15.
Zurück zum Zitat Melillo AS, Savoie FH, Field LD (1985) Massive rotator cuff tears: debridment versus repair. J Bone Jt Am 67:1349–1354 Melillo AS, Savoie FH, Field LD (1985) Massive rotator cuff tears: debridment versus repair. J Bone Jt Am 67:1349–1354
16.
Zurück zum Zitat Bigliani LU, Cordasco FA, Mcilveen SJ (1992) Operative repairs of massive rotator cuff tears: long term results. J Should Bone Jt 1:120–130 Bigliani LU, Cordasco FA, Mcilveen SJ (1992) Operative repairs of massive rotator cuff tears: long term results. J Should Bone Jt 1:120–130
17.
Zurück zum Zitat Liem D et al (2008) Arthroscopic debridment of massive irreparable rotator cuff tears. Arthroscopy 7:743–748CrossRef Liem D et al (2008) Arthroscopic debridment of massive irreparable rotator cuff tears. Arthroscopy 7:743–748CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Walch G, Edwards TB, Boulahia A, Nové-Josserand L, Neyton L, Szabo I (2005) Arthroscopic tenotomy of the long head of the biceps in the treatment of rotator cuff tears: clinical and radiographic results of 307 cases. J Should Elbow Surg 14(3):238–246 Walch G, Edwards TB, Boulahia A, Nové-Josserand L, Neyton L, Szabo I (2005) Arthroscopic tenotomy of the long head of the biceps in the treatment of rotator cuff tears: clinical and radiographic results of 307 cases. J Should Elbow Surg 14(3):238–246
19.
Zurück zum Zitat Mura N, O’Driscoll SW, Zobitz ME, Heers G, An KN (2003) Biomechanical effect of patch graft for large rotator cuff tears: a cadaver study. Clin Orthop Relat Res 415:131–138PubMedCrossRef Mura N, O’Driscoll SW, Zobitz ME, Heers G, An KN (2003) Biomechanical effect of patch graft for large rotator cuff tears: a cadaver study. Clin Orthop Relat Res 415:131–138PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Goutallier D, Bernageau J, Patte D (1989) L’evaluation par le scanner de la trophicité des muscles des coiffes des rotateurs ayant une rupture tendineuse. Rev Chir Orthop 75:126–127 Goutallier D, Bernageau J, Patte D (1989) L’evaluation par le scanner de la trophicité des muscles des coiffes des rotateurs ayant une rupture tendineuse. Rev Chir Orthop 75:126–127
21.
Zurück zum Zitat Nové-Josserand L, Costa P, Liotard JP, Safar JF, Walch G, Zilber S (2009) Results of latissimus dorsi tendon transfer for irreparable cuff tears. Orthop Traumatol Surg Res 95(2):108–113PubMedCrossRef Nové-Josserand L, Costa P, Liotard JP, Safar JF, Walch G, Zilber S (2009) Results of latissimus dorsi tendon transfer for irreparable cuff tears. Orthop Traumatol Surg Res 95(2):108–113PubMedCrossRef
22.
Zurück zum Zitat Zafra M, Carpintero P, Carrasco C (2009) Latissimus dorsi transfer for the treatment of massive tears of the rotator cuff. Int Orthop 33(2):457–462PubMedCrossRef Zafra M, Carpintero P, Carrasco C (2009) Latissimus dorsi transfer for the treatment of massive tears of the rotator cuff. Int Orthop 33(2):457–462PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Degreef I, Debeer P, Van Herck B, Van Den Eeden E, Peers K, De Smet L (2005) Treatment of irreparable rotator cuff tears by latissimus dorsi muscle transfer. Acta Orthop Belg 71(6):667–671PubMed Degreef I, Debeer P, Van Herck B, Van Den Eeden E, Peers K, De Smet L (2005) Treatment of irreparable rotator cuff tears by latissimus dorsi muscle transfer. Acta Orthop Belg 71(6):667–671PubMed
Metadaten
Titel
Massive rotator cuff tear treated with a synthetic patch: a case report 16 years after surgery
verfasst von
R. Russo
L. Vernaglia Lombardi
V. Visconti
G. Della Rotonda
Publikationsdatum
01.07.2011
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
MUSCULOSKELETAL SURGERY / Ausgabe Sonderheft 1/2011
Print ISSN: 2035-5106
Elektronische ISSN: 2035-5114
DOI
https://doi.org/10.1007/s12306-011-0124-9

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2011

MUSCULOSKELETAL SURGERY 1/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

TEP mit Roboterhilfe führt nicht zu größerer Zufriedenheit

15.05.2024 Knie-TEP Nachrichten

Der Einsatz von Operationsrobotern für den Einbau von Totalendoprothesen des Kniegelenks hat die Präzision der Eingriffe erhöht. Für die postoperative Zufriedenheit der Patienten scheint das aber unerheblich zu sein, wie eine Studie zeigt.

Lever-Sign-Test hilft beim Verdacht auf Kreuzbandriss

15.05.2024 Vordere Kreuzbandruptur Nachrichten

Mit dem Hebelzeichen-Test lässt sich offenbar recht zuverlässig feststellen, ob ein vorderes Kreuzband gerissen ist. In einer Metaanalyse war die Vorhersagekraft vor allem bei positivem Testergebnis hoch.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.