Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 4/2013

01.04.2013 | Original Paper

Minimally invasive and open surgical treatment of proximal tibia fractures using a polyaxial locking plate system: a prospective multi-centre study

verfasst von: Jens A. Jöckel, Johannes Erhardt, Miscia Vincenti, Jörg Reissig, Reinhard Hoffmann, Baher Husain, Gert Täger, Axel Partenheimer, Helmut Lill, Florian Gebhard, Götz Röderer

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 4/2013

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The purpose of this study was to determine whether a polyaxial locking plate of the latest generation (NCB PT®, Zimmer Inc.) which can be applied both open and minimally invasively, can be used as a routine method of treatment for proximal tibia fractures.

Methods

Eighty-six patients (35 women, 51 men; mean age 51 years) were enrolled in this prospective multicentre trial. Ninety-six percent of the fractures were intra-articular (AO type B and C); 36 % were treated open and 64 % minimally invasively. Follow-up was obtained three, six and 12 months after surgery.

Results

No implant failure occurred. At 12 months, the functional result using a knee-specific score was good to excellent in 95 %, and 99 % of the fractures were radiologically healed.

Conclusion

The system is a versatile implant for proximal tibia fracture treatment. Polyaxiality and a specific locking mechanism are compatible with different fracture patterns. The minimally invasive technique effectively protects soft tissues but should not be performed at the expense of fracture reduction. Early functional results and complication rate are comparable to those in the literature.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dirschl DR, Dawson PA (2004) Injury severity assessment in tibial plateau fractures. Clin Orthop Relat Res 423:85–92PubMedCrossRef Dirschl DR, Dawson PA (2004) Injury severity assessment in tibial plateau fractures. Clin Orthop Relat Res 423:85–92PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Jiang R, Luo CF, Wang MC, Yang TY, Zeng BF (2008) A comparative study of less invasive stabilization system (LISS) fixation and two-incision double plating for the treatment of bicondylar tibial plateau fractures. Knee 15(2):139–143. doi:10.1016/j.knee.2007.12.001 PubMedCrossRef Jiang R, Luo CF, Wang MC, Yang TY, Zeng BF (2008) A comparative study of less invasive stabilization system (LISS) fixation and two-incision double plating for the treatment of bicondylar tibial plateau fractures. Knee 15(2):139–143. doi:10.​1016/​j.​knee.​2007.​12.​001 PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Tejwani NC, Hak DJ, Finkemeier CG, Wolinsky PR (2006) High-energy proximal tibial fractures: treatment options and decision making. Instr Course Lect 55:367–379PubMed Tejwani NC, Hak DJ, Finkemeier CG, Wolinsky PR (2006) High-energy proximal tibial fractures: treatment options and decision making. Instr Course Lect 55:367–379PubMed
8.
Zurück zum Zitat Stevens DG, Beharry R, McKee MD, Waddell JP, Schemitsch EH (2001) The long-term functional outcome of operatively treated tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 15(5):312–320PubMedCrossRef Stevens DG, Beharry R, McKee MD, Waddell JP, Schemitsch EH (2001) The long-term functional outcome of operatively treated tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 15(5):312–320PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Partenheimer A, Gosling T, Muller M, Schirmer C, Kaab M, Matschke S, Ryf C, Renner N, Wiebking U, Krettek C (2007) Management of bicondylar fractures of the tibial plateau with unilateral fixed-angle plate fixation. Unfallchirurg 110(8):675–683. doi:10.1007/s00113-007-1271-1 PubMedCrossRef Partenheimer A, Gosling T, Muller M, Schirmer C, Kaab M, Matschke S, Ryf C, Renner N, Wiebking U, Krettek C (2007) Management of bicondylar fractures of the tibial plateau with unilateral fixed-angle plate fixation. Unfallchirurg 110(8):675–683. doi:10.​1007/​s00113-007-1271-1 PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Erhardt JB, Grob K, Röderer G, Hoffmann A, Forster TN, Kuster MS (2008) Treatment of periprosthetic femur fractures with the non-contact bridging plate: a new angular stable implant. Arch Orthop Trauma Surg 128(4):409–416. doi:10.1007/s00402-007-0396-6 PubMedCrossRef Erhardt JB, Grob K, Röderer G, Hoffmann A, Forster TN, Kuster MS (2008) Treatment of periprosthetic femur fractures with the non-contact bridging plate: a new angular stable implant. Arch Orthop Trauma Surg 128(4):409–416. doi:10.​1007/​s00402-007-0396-6 PubMedCrossRef
12.
13.
Zurück zum Zitat Lobenhoffer P, Gerich T, Bertram T, Lattermann C, Pohlemann T, Tscheme H (1997) Particular posteromedial and posterolateral approaches for the treatment of tibial head fractures. Unfallchirurg 100(12):957–967PubMedCrossRef Lobenhoffer P, Gerich T, Bertram T, Lattermann C, Pohlemann T, Tscheme H (1997) Particular posteromedial and posterolateral approaches for the treatment of tibial head fractures. Unfallchirurg 100(12):957–967PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Ranawat CS, Shine JJ (1973) Duo-condylar total knee arthroplasty. Clin Orthop Relat Res 94:185–195PubMedCrossRef Ranawat CS, Shine JJ (1973) Duo-condylar total knee arthroplasty. Clin Orthop Relat Res 94:185–195PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Gandek B, Ware JE, Aaronson NK, Apolone G, Bjorner JB, Brazier JE, Bullinger M, Kaasa S, Leplege A, Prieto L, Sullivan M (1998) Cross-validation of item selection and scoring for the SF-12 health survey in nine countries: results from the IQOLA Project. International Quality of Life Assessment. J Clin Epidemiol 51(11):1171–1178PubMedCrossRef Gandek B, Ware JE, Aaronson NK, Apolone G, Bjorner JB, Brazier JE, Bullinger M, Kaasa S, Leplege A, Prieto L, Sullivan M (1998) Cross-validation of item selection and scoring for the SF-12 health survey in nine countries: results from the IQOLA Project. International Quality of Life Assessment. J Clin Epidemiol 51(11):1171–1178PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Cole PA, Zlowodzki M, Kregor PJ (2003) Compartment pressures after submuscular fixation of proximal tibia fractures. Injury 34(Suppl 1):A43–A46PubMedCrossRef Cole PA, Zlowodzki M, Kregor PJ (2003) Compartment pressures after submuscular fixation of proximal tibia fractures. Injury 34(Suppl 1):A43–A46PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Gaudinez RF, Mallik AR, Szporn M (1996) Hybrid external fixation of comminuted tibial plateau fractures. Clin Orthop Relat Res 328:203–210PubMedCrossRef Gaudinez RF, Mallik AR, Szporn M (1996) Hybrid external fixation of comminuted tibial plateau fractures. Clin Orthop Relat Res 328:203–210PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Koval KJ, Sanders R, Borrelli J, Helfet D, DiPasquale T, Mast JW (1992) Indirect reduction and percutaneous screw fixation of displaced tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 6(3):340–346PubMedCrossRef Koval KJ, Sanders R, Borrelli J, Helfet D, DiPasquale T, Mast JW (1992) Indirect reduction and percutaneous screw fixation of displaced tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 6(3):340–346PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Gosling T, Schandelmaier P, Muller M, Hankemeier S, Wagner M, Krettek C (2005) Single lateral locked screw plating of bicondylar tibial plateau fractures. Clin Orthop Relat Res 439:207–214PubMedCrossRef Gosling T, Schandelmaier P, Muller M, Hankemeier S, Wagner M, Krettek C (2005) Single lateral locked screw plating of bicondylar tibial plateau fractures. Clin Orthop Relat Res 439:207–214PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Minimally invasive and open surgical treatment of proximal tibia fractures using a polyaxial locking plate system: a prospective multi-centre study
verfasst von
Jens A. Jöckel
Johannes Erhardt
Miscia Vincenti
Jörg Reissig
Reinhard Hoffmann
Baher Husain
Gert Täger
Axel Partenheimer
Helmut Lill
Florian Gebhard
Götz Röderer
Publikationsdatum
01.04.2013
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 4/2013
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-013-1820-x

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2013

International Orthopaedics 4/2013 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.