Skip to main content
Erschienen in: Neurosurgical Review 3/2021

18.07.2020 | Original Article

Minimally invasive trans-sulcal parafascicular surgical resection of cerebral tumors: translating anatomy to early clinical experience

verfasst von: Alejandro Monroy-Sosa, José Omar Navarro-Fernández, Srikant S. Chakravarthi, Jossana Rodríguez-Orozco, Richard Rovin, Jaime de la Garza, Amin Kassam

Erschienen in: Neurosurgical Review | Ausgabe 3/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The minimally invasive port-based trans-sulcal parafascicular surgical corridor (TPSC) has incrementally evolved to provide a safe, feasible, and effective alternative to access subcortical and intraventricular pathologies. A detailed anatomical foundation is important in mitigating cortical and white matter tract injury with this corridor. Thus, the aims of this study are (1) to provide a detailed anatomical construct and overview of TPSCs and (2) to translate an anatomical framework to early clinical experience. Based on regional anatomical constraints, suitable parafascicular entry points were identified and described. Fiber tracts at both minimal and increased risks for each corridor were analyzed. TPSC-managed cases for metastatic or primary brain tumors were retrospectively reviewed. Adult patients 18 years or older with Karnofsky Performance Status (KPS) ≥ 70 were included. Subcortical brain metastases between 2 and 6 cm or primary brain tumors between 2 and 5 cm were included. Patient-specific corridors and trajectories were determined using MRI-tractography. Anatomy: The following TPSCs were described and translated to clinical practice: superior frontal, inferior frontal, inferior temporal, intraparietal, and postcentral sulci. Clinical: Eleven patients (5 males, 6 females) were included (mean age = 52 years). Seven tumors were metastatic, and 4 were primary. Gross total, near total, and subtotal resection was achieved in 7, 3, and 1 patient(s), respectively. Three patients developed intraoperative complications; all recovered from their intraoperative deficits and returned to baseline in 30 days. A detailed TPSC anatomical framework is critical in conducting safe and effective port-based surgical access. This review may represent one of the few early translational TPSC studies bridging anatomical data to clinical subcortical and intraventricular surgical practice.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Akbari SHA, Sylvester PT, Kulwin C, Shah MV, Somasundaram A, Kamath AA, Beaumont TL, Rich KM, Chicoine MR (2019) Initial experience using intraoperative magnetic resonance imaging during a trans-sulcal tubular retractor approach for the resection of deep-seated brain tumors: a case series. Oper Neurosurg (Hagerstown) 16:292–301. https://doi.org/10.1093/ons/opy108CrossRef Akbari SHA, Sylvester PT, Kulwin C, Shah MV, Somasundaram A, Kamath AA, Beaumont TL, Rich KM, Chicoine MR (2019) Initial experience using intraoperative magnetic resonance imaging during a trans-sulcal tubular retractor approach for the resection of deep-seated brain tumors: a case series. Oper Neurosurg (Hagerstown) 16:292–301. https://​doi.​org/​10.​1093/​ons/​opy108CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Bakhsheshian J, Strickland BA, Jackson C, Chaichana KL, Young R, Pradilla G, Chen JW, Bailes J, Zada G (2019) Multicenter investigation of channel-based subcortical trans-sulcal exoscopic resection of metastatic brain tumors: a retrospective case series. Oper Neurosurg (Hagerstown) 16:159–166. https://doi.org/10.1093/ons/opy079CrossRef Bakhsheshian J, Strickland BA, Jackson C, Chaichana KL, Young R, Pradilla G, Chen JW, Bailes J, Zada G (2019) Multicenter investigation of channel-based subcortical trans-sulcal exoscopic resection of metastatic brain tumors: a retrospective case series. Oper Neurosurg (Hagerstown) 16:159–166. https://​doi.​org/​10.​1093/​ons/​opy079CrossRef
4.
5.
Zurück zum Zitat Chakravarthi S, Monroy-Sosa A, Fukui M, Gonen L, Wolfe T, Gardner T, Celix J, Jennings J, Rovin R, Kassam A (2018) Robotically-operated video optical telescopic-microscopy resection of an arteriovenous malformation with port-assisted intraoperative surgical devascularization: 2-dimensional operative video. Oper Neurosurg (Hagerstown) 15:350–351. https://doi.org/10.1093/ons/opx267CrossRef Chakravarthi S, Monroy-Sosa A, Fukui M, Gonen L, Wolfe T, Gardner T, Celix J, Jennings J, Rovin R, Kassam A (2018) Robotically-operated video optical telescopic-microscopy resection of an arteriovenous malformation with port-assisted intraoperative surgical devascularization: 2-dimensional operative video. Oper Neurosurg (Hagerstown) 15:350–351. https://​doi.​org/​10.​1093/​ons/​opx267CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Chakravarthi SS, Kassam AB, Fukui MB, Monroy-Sosa A, Rothong N, Cunningham J, Jennings JE, Guenther N, Connelly J, Kaemmerer T, Nash KC, Lindsay M, Rissell J, Celix JM, Rovin RA (2019) Awake surgical management of third ventricular tumors: a preliminary safety, feasibility, and clinical applications study. Oper Neurosurg (Hagerstown) 17:208–226. https://doi.org/10.1093/ons/opy405CrossRef Chakravarthi SS, Kassam AB, Fukui MB, Monroy-Sosa A, Rothong N, Cunningham J, Jennings JE, Guenther N, Connelly J, Kaemmerer T, Nash KC, Lindsay M, Rissell J, Celix JM, Rovin RA (2019) Awake surgical management of third ventricular tumors: a preliminary safety, feasibility, and clinical applications study. Oper Neurosurg (Hagerstown) 17:208–226. https://​doi.​org/​10.​1093/​ons/​opy405CrossRef
9.
11.
Zurück zum Zitat Gonen L, Chakravarthi SS, Monroy-Sosa A, Celix JM, Kojis N, Singh M, Jennings J, Fukui MB, Rovin RA, Kassam AB (2017) Initial experience with a robotically operated video optical telescopic-microscope in cranial neurosurgery: feasibility, safety, and clinical applications. Neurosurg Focus 42:E9. https://doi.org/10.3171/2017.3.FOCUS1712CrossRefPubMed Gonen L, Chakravarthi SS, Monroy-Sosa A, Celix JM, Kojis N, Singh M, Jennings J, Fukui MB, Rovin RA, Kassam AB (2017) Initial experience with a robotically operated video optical telescopic-microscope in cranial neurosurgery: feasibility, safety, and clinical applications. Neurosurg Focus 42:E9. https://​doi.​org/​10.​3171/​2017.​3.​FOCUS1712CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Jennings JE, Kassam AB, Fukui MB, Monroy-Sosa A, Chakravarthi S, Kojis N, Rovin RA (2018) The surgical white matter chassis: a practical 3-dimensional atlas for planning subcortical surgical trajectories. Oper Neurosurg (Hagerstown) 14:469–482. https://doi.org/10.1093/ons/opx177CrossRef Jennings JE, Kassam AB, Fukui MB, Monroy-Sosa A, Chakravarthi S, Kojis N, Rovin RA (2018) The surgical white matter chassis: a practical 3-dimensional atlas for planning subcortical surgical trajectories. Oper Neurosurg (Hagerstown) 14:469–482. https://​doi.​org/​10.​1093/​ons/​opx177CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Monroy-Sosa A, Jennings J, Chakravarthi S, Fukui MB, Celix J, Kojis N, Lindsay M, Walia S, Rovin R, Kassam A (2019) Microsurgical anatomy of the vertical rami of the superior longitudinal fasciculus: an intraparietal sulcus dissection study. Oper Neurosurg (Hagerstown) 16:226–238. https://doi.org/10.1093/ons/opy077CrossRef Monroy-Sosa A, Jennings J, Chakravarthi S, Fukui MB, Celix J, Kojis N, Lindsay M, Walia S, Rovin R, Kassam A (2019) Microsurgical anatomy of the vertical rami of the superior longitudinal fasciculus: an intraparietal sulcus dissection study. Oper Neurosurg (Hagerstown) 16:226–238. https://​doi.​org/​10.​1093/​ons/​opy077CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Monroy-Sosa A, Chakravarthi SS, Fukui MB, Kura B, Jennings JE, Celix JM, Nash KC, Kassam M, Rovin RA, Kassam AB (2020) White matter-governed superior frontal sulcus surgical paradigm: a radioanatomic microsurgical study-part I. Oper Neurosurg (Hagerstown). https://doi.org/10.1093/ons/opaa065 Monroy-Sosa A, Chakravarthi SS, Fukui MB, Kura B, Jennings JE, Celix JM, Nash KC, Kassam M, Rovin RA, Kassam AB (2020) White matter-governed superior frontal sulcus surgical paradigm: a radioanatomic microsurgical study-part I. Oper Neurosurg (Hagerstown). https://​doi.​org/​10.​1093/​ons/​opaa065
20.
Zurück zum Zitat Quinones-Hinojosa A, Raza SM, Ahmed I, Rincon-Torroella J, Chaichana K, Olivi A (2017) Middle temporal gyrus versus inferior temporal gyrus transcortical approaches to high-grade astrocytomas in the mediobasal temporal lobe: a comparison of outcomes, functional restoration, and surgical considerations. Acta Neurochir Suppl 124:159–164. https://doi.org/10.1007/978-3-319-39546-3_25CrossRefPubMed Quinones-Hinojosa A, Raza SM, Ahmed I, Rincon-Torroella J, Chaichana K, Olivi A (2017) Middle temporal gyrus versus inferior temporal gyrus transcortical approaches to high-grade astrocytomas in the mediobasal temporal lobe: a comparison of outcomes, functional restoration, and surgical considerations. Acta Neurochir Suppl 124:159–164. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-319-39546-3_​25CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Szmuda T, Sloniewski P, Szmuda M, Waszak PM, Starzynska A (2014) Quantification of white matter fibre pathways disruption in frontal transcortical approach to the lateral ventricle or the interventricular foramen in diffusion tensor tractography. Folia Morphol (Warsz) 73:129–138. https://doi.org/10.5603/FM.2013.0063CrossRef Szmuda T, Sloniewski P, Szmuda M, Waszak PM, Starzynska A (2014) Quantification of white matter fibre pathways disruption in frontal transcortical approach to the lateral ventricle or the interventricular foramen in diffusion tensor tractography. Folia Morphol (Warsz) 73:129–138. https://​doi.​org/​10.​5603/​FM.​2013.​0063CrossRef
Metadaten
Titel
Minimally invasive trans-sulcal parafascicular surgical resection of cerebral tumors: translating anatomy to early clinical experience
verfasst von
Alejandro Monroy-Sosa
José Omar Navarro-Fernández
Srikant S. Chakravarthi
Jossana Rodríguez-Orozco
Richard Rovin
Jaime de la Garza
Amin Kassam
Publikationsdatum
18.07.2020
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Neurosurgical Review / Ausgabe 3/2021
Print ISSN: 0344-5607
Elektronische ISSN: 1437-2320
DOI
https://doi.org/10.1007/s10143-020-01349-5

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2021

Neurosurgical Review 3/2021 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Wie sieht der OP der Zukunft aus?

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Recycling im OP – möglich, aber teuer

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.