Skip to main content

10.04.2024 | Original Article

Mock court: a valuable tool to teach legal procedures to undergraduate medical students

verfasst von: Benjy Tom Varughese, Daniel Manoj, Antony L Arakkal, Latif Rajesh Johnson, Ranjit Immanuel James

Erschienen in: International Journal of Legal Medicine

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Teaching through role-plays is a preferred modality when certain behaviours or skills need to be taught. They provide a risk-free environment that simulates a real-life scenario. For a clinician, appearance in a Court of Law as an expert witness is a part of his/her legal obligation.

Objective

To explore the utility of Mock Court as an additional teaching tool for undergraduate medical students, in understanding and familiarizing with legal procedures, specifically the courtroom procedures.

Methodology

We conducted Mock Court sessions with the students playing various roles, following which feedback was collected from the students, teachers and guest assessors. The data was statistically analysed by comparison of frequencies and paired t-test (pre- and post-session comparison).

Results

The study revealed a positive effect of the Mock Court sessions on the students, based on their increased confidence, motivation and a better grasp of legal procedures. There was a statistically significant (p < 0.001) improvement in the understanding of specific aspects of courtroom procedures after the session.

Conclusion

The authors recommend the active implementation of Mock Court as a teaching aid for undergraduate medical students, and the use of PDSA (Deming) cycle as a tool for quality-checks and self-improvement in subsequent sessions.
Literatur
13.
Zurück zum Zitat James RI, Manoj D, Oliver A, Johnson LR, Sen M, Pichamuthu K (2023) Student perceptions of high-fidelity simulation mannequins for teaching toxicology. J South India Medicolegal Assoc 15:9–18 James RI, Manoj D, Oliver A, Johnson LR, Sen M, Pichamuthu K (2023) Student perceptions of high-fidelity simulation mannequins for teaching toxicology. J South India Medicolegal Assoc 15:9–18
29.
Zurück zum Zitat Amorøe TN, Rystedt H, Oxelmark L, Dieckmann P, Andréll P (2023) How theories of complexity and resilience affect interprofessional simulation-based education: a qualitative analysis of facilitators’ perspectives. BMC Med Educ 23(717). https://doi.org/10.1186/s12909-023-04690-7 Amorøe TN, Rystedt H, Oxelmark L, Dieckmann P, Andréll P (2023) How theories of complexity and resilience affect interprofessional simulation-based education: a qualitative analysis of facilitators’ perspectives. BMC Med Educ 23(717). https://​doi.​org/​10.​1186/​s12909-023-04690-7
30.
Metadaten
Titel
Mock court: a valuable tool to teach legal procedures to undergraduate medical students
verfasst von
Benjy Tom Varughese
Daniel Manoj
Antony L Arakkal
Latif Rajesh Johnson
Ranjit Immanuel James
Publikationsdatum
10.04.2024
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Legal Medicine
Print ISSN: 0937-9827
Elektronische ISSN: 1437-1596
DOI
https://doi.org/10.1007/s00414-024-03226-y

Neu im Fachgebiet Rechtsmedizin

Molekularpathologische Untersuchungen im Wandel der Zeit

Open Access Biomarker Leitthema

Um auch an kleinen Gewebeproben zuverlässige und reproduzierbare Ergebnisse zu gewährleisten ist eine strenge Qualitätskontrolle in jedem Schritt des Arbeitsablaufs erforderlich. Eine nicht ordnungsgemäße Prüfung oder Behandlung des …

Vergleichende Pathologie in der onkologischen Forschung

Pathologie Leitthema

Die vergleichende experimentelle Pathologie („comparative experimental pathology“) ist ein Fachbereich an der Schnittstelle von Human- und Veterinärmedizin. Sie widmet sich der vergleichenden Erforschung von Gemeinsamkeiten und Unterschieden von …

Gastrointestinale Stromatumoren

Open Access GIST CME-Artikel

Gastrointestinale Stromatumoren (GIST) stellen seit über 20 Jahren ein Paradigma für die zielgerichtete Therapie mit Tyrosinkinaseinhibitoren dar. Eine elementare Voraussetzung für eine mögliche neoadjuvante oder adjuvante Behandlung bei …

Personalisierte Medizin in der Onkologie

Aufgrund des erheblichen technologischen Fortschritts in der molekularen und genetischen Diagnostik sowie zunehmender Erkenntnisse über die molekulare Pathogenese von Krankheiten hat in den letzten zwei Jahrzehnten ein grundlegender …