Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 2/2015

01.02.2015 | Original Paper

National trends and perioperative outcomes in primary and revision total shoulder arthroplasty

Trends in total shoulder arthroplasty

verfasst von: Brian E. Schwartz, David D. Savin, Ari R. Youderian, David Mossad, Benjamin A. Goldberg

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 2/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Total shoulder arthroplasty (TSA) is a highly successful procedure for management of glenohumeral arthritis, fractures and rotator cuff tears. The purpose of this study was to evaluate patient demographics, perioperative outcomes and assess recent national trends in both primary and revision TSA.

Methods

The National Hospital Discharge Survey database was searched for patients admitted to US hospitals for primary and revision TSA from 2001 to 2010.

Results

A total of 1,297 patients who underwent primary TSA and 184 patients who underwent revision TSA were identified. The rates of primary TSA (r = 0.88) and revision TSA (r = 0.85) both demonstrated a strong positive correlation with time. The mean patient age of the primary group was significantly higher than the revision group. Gender was not significantly different between the groups. There was no significant difference in the racial make-up between the revision and primary groups. African Americans accounted for 3.3 % of primaries versus 4.3 % of revisions (p = 0.615). Revision TSA patients had a significantly longer average LOS (3.06 days vs 2.46 days, p < 0.01), more medical comorbidities (6.0 vs 5.1 comorbidities, p < 0.01) and a higher rate of developing a myocardial infarction (2.2 % versus 0 %, p < 0.01) than the primary TSA group.

Conclusions

This study demonstrates that the rate of TSA is rapidly increasing in the US, with over a four-fold increase in revisions and five-fold increase in primaries over the ten years studied.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Caniggia M, Fornara P, Franci M et al (1999) Shoulder arthroplasty. Indications, contraindications and complications. Panminerva Med 41:341–349PubMed Caniggia M, Fornara P, Franci M et al (1999) Shoulder arthroplasty. Indications, contraindications and complications. Panminerva Med 41:341–349PubMed
2.
Zurück zum Zitat Fenlin JM, Frieman BG (1998) Indications, technique, and results of total shoulder arthroplasty in osteoarthritis. Orthop Clin N Am 29:423–434CrossRef Fenlin JM, Frieman BG (1998) Indications, technique, and results of total shoulder arthroplasty in osteoarthritis. Orthop Clin N Am 29:423–434CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Barrett WP, Franklin JL, Jackins SE et al (1987) Total shoulder arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 69:865–872PubMed Barrett WP, Franklin JL, Jackins SE et al (1987) Total shoulder arthroplasty. J Bone Joint Surg Am 69:865–872PubMed
6.
7.
Zurück zum Zitat Trofa D, Rajaee SS, Smith EL (2014) Nationwide trends in total shoulder arthroplasty and hemiarthroplasty for osteoarthritis. Am J Orthop Belle Mead NJ 43:166–172PubMed Trofa D, Rajaee SS, Smith EL (2014) Nationwide trends in total shoulder arthroplasty and hemiarthroplasty for osteoarthritis. Am J Orthop Belle Mead NJ 43:166–172PubMed
8.
9.
Zurück zum Zitat Carter MJ, Mikuls TR, Nayak S et al (2012) Impact of total shoulder arthroplasty on generic and shoulder-specific health-related quality-of-life measures. J Bone Jt Surg 94:e127. doi:10.2106/JBJS.K.00204 CrossRef Carter MJ, Mikuls TR, Nayak S et al (2012) Impact of total shoulder arthroplasty on generic and shoulder-specific health-related quality-of-life measures. J Bone Jt Surg 94:e127. doi:10.​2106/​JBJS.​K.​00204 CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Young A, Walch G, Boileau P et al (2011) A multicentre study of the long-term results of using a flat-back polyethylene glenoid component in shoulder replacement for primary osteoarthritis. J Bone Joint Surg (Br) 93:210–216. doi:10.1302/0301-620X.93B2.25086 CrossRef Young A, Walch G, Boileau P et al (2011) A multicentre study of the long-term results of using a flat-back polyethylene glenoid component in shoulder replacement for primary osteoarthritis. J Bone Joint Surg (Br) 93:210–216. doi:10.​1302/​0301-620X.​93B2.​25086 CrossRef
12.
15.
Zurück zum Zitat Vitale MG, Krant JJ, Gelijns AC et al (1999) Geographic variations in the rates of operative procedures involving the shoulder, including total shoulder replacement, humeral head replacement, and rotator cuff repair. J Bone Joint Surg Am 81:763–772PubMed Vitale MG, Krant JJ, Gelijns AC et al (1999) Geographic variations in the rates of operative procedures involving the shoulder, including total shoulder replacement, humeral head replacement, and rotator cuff repair. J Bone Joint Surg Am 81:763–772PubMed
19.
22.
Zurück zum Zitat Skinner J, Weinstein JN, Sporer SM, Wennberg JE (2003) Racial, ethnic, and geographic disparities in rates of knee arthroplasty among Medicare patients. N Engl J Med 349:1350–1359. doi:10.1056/NEJMsa021569 PubMedCrossRef Skinner J, Weinstein JN, Sporer SM, Wennberg JE (2003) Racial, ethnic, and geographic disparities in rates of knee arthroplasty among Medicare patients. N Engl J Med 349:1350–1359. doi:10.​1056/​NEJMsa021569 PubMedCrossRef
23.
Zurück zum Zitat Nelson CL (2007) Disparities in orthopaedic surgical intervention. J Am Acad Orthop Surg 15(Suppl 1):S13–S17PubMed Nelson CL (2007) Disparities in orthopaedic surgical intervention. J Am Acad Orthop Surg 15(Suppl 1):S13–S17PubMed
24.
Zurück zum Zitat Vegini JB, Steglich V, Bonilauri Ferreira APR et al (2012) Do insurance and race represent independent predictors of undergoing total shoulder arthroplasty? A secondary data analysis of 3529 patients. J Shoulder Elbow Surg 21:661–666. doi:10.1016/j.jse.2011.02.007 PubMedCrossRef Vegini JB, Steglich V, Bonilauri Ferreira APR et al (2012) Do insurance and race represent independent predictors of undergoing total shoulder arthroplasty? A secondary data analysis of 3529 patients. J Shoulder Elbow Surg 21:661–666. doi:10.​1016/​j.​jse.​2011.​02.​007 PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Sperling JW, Cofield RH (1998) Revision total shoulder arthroplasty for the treatment of glenoid arthrosis. J Bone Joint Surg Am 80:860–867PubMed Sperling JW, Cofield RH (1998) Revision total shoulder arthroplasty for the treatment of glenoid arthrosis. J Bone Joint Surg Am 80:860–867PubMed
27.
Metadaten
Titel
National trends and perioperative outcomes in primary and revision total shoulder arthroplasty
Trends in total shoulder arthroplasty
verfasst von
Brian E. Schwartz
David D. Savin
Ari R. Youderian
David Mossad
Benjamin A. Goldberg
Publikationsdatum
01.02.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 2/2015
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-014-2614-5

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

International Orthopaedics 2/2015 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.