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Neurosurgical Review

Ausgabe 5/2020

Inhalt (20 Artikel)

Review

Reliability of intraoperative ultrasound in detecting tumor residual after brain diffuse glioma surgery: a systematic review and meta-analysis

Gianluca Trevisi, Paolo Barbone, Giorgio Treglia, Maria Vittoria Mattoli, Annunziato Mangiola

Review

Machine learning applications to clinical decision support in neurosurgery: an artificial intelligence augmented systematic review

Quinlan D. Buchlak, Nazanin Esmaili, Jean-Christophe Leveque, Farrokh Farrokhi, Christine Bennett, Massimo Piccardi, Rajiv K. Sethi

Review

A review of virtual reality simulators for neuroendoscopy

Britty Baby, Ramandeep Singh, Ashish Suri, Rohan Raju Dhanakshirur, Argha Chakraborty, Subodh Kumar, Prem Kumar Kalra, Subhashis Banerjee

Original Article

Symptomatic tandem spinal stenosis: a clinical, diagnostic, and surgical challenge

Gianpaolo Jannelli, Nalla Silva Baticam, Karima Tizi, Andre Truffert, Agustina Maria Lascano, Enrico Tessitore

Open Access Original Article

The impact of obesity and smoking on young individuals suffering from lumbar disc herniation: a retrospective analysis of 97 cases

Sara Lener, Christoph Wipplinger, Sebastian Hartmann, Claudius Thomé, Anja Tschugg

Original Article

Operative versus non-operative treatment of traumatic brain injuries in patients 80 years of age or older

Patrick Czorlich, Marius Marc-Daniel Mader, Pedram Emami, Manfred Westphal, Rolf Lefering, Michael Hoffmann

Original Article

Chordoid glioma: an entity occurring not exclusively in the third ventricle

Bao Yang, Chenlong Yang, Jiang Du, Jingyi Fang, Guang Li, Shuo Wang, Yulun Xu

Original Article

Hemodynamic stress distribution identified by SPECT reflects ischemic symptoms of Moyamoya disease patients

Nobuhiko Arai, Takashi Horiguchi, Satoshi Takahashi, Tadaki Nakahara, Takenori Akiyama, Masahiro Jinzaki, Kazunari Yoshida

Original Article

Clinical characteristics and surgical outcomes of spinal myxopapillary ependymomas

Tie Liu, Chenlong Yang, Xiaofeng Deng, Anqi Li, Yu Xin, Jun Yang, Yulun Xu

Original Article

Risk factors for decompressive craniectomy after endovascular treatment in acute ischemic stroke

Guoyi Peng, Chuming Huang, Weiqiang Chen, Chukai Xu, Mingfa Liu, Haixiong Xu, Chuwei Cai

Original Article

A good choice for the patients with prior failed ventriculoperitoneal shunt treatment of suprasellar arachnoid cysts: endoscopic fenestration

Guo-Fo Ma, Chu-Zhong Li, Ya-Zhuo Zhang, Xin-Sheng Wang, Peng Zhao, Song-Bai Gui

Original Article

Cerebral glucose metabolism changes in chronic ischemia patients following subcranial-intracranial bypass

Zaitao Yu, Xiangen Shi, Zhongqing Zhou, Yang Yang, Pengbo Li, Yuqi Zhang

Original Article

Decision-making in temporal lobe epilepsy surgery based on invasive stereo-electroencephalography (sEEG)

Lasse Dührsen, Thomas Sauvigny, Franz L. Ricklefs, Wolfgang Hamel, Johannes A. Koeppen, Jonas M. Hebel, Michael Lanz, Tobias Martens

Original Article

Comparison of the effectiveness and safety of bioactive glass ceramic to allograft bone for anterior cervical discectomy and fusion with anterior plate fixation

Hyung Cheol Kim, Jae Keun Oh, Du Su Kim, Jeffrey S. Roh, Tae Woo Kim, Seong Bae An, Hyeong Seok Jeon, Dong Ah Shin, Seong Yi, Keung Nyun Kim, Do Heum Yoon, Yoon Ha

Update Chirurgie

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S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.