Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 11/2018

17.07.2018 | Original Contributions

No Difference in Ghrelin-Producing Cell Expression in Obese Versus Non-obese Stomach: a Prospective Histopathological Case-Control Study

verfasst von: Mario Musella, Francesco Di Capua, Maria D’Armiento, Nunzio Velotti, Alessio Bocchetti, Katia Di Lauro, Giuseppe Galloro, Severo Campione, Giuseppe Petrella, Francesco Paolo D’Armiento

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 11/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

To understand the role of ghrelin in the mechanism of action of laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG), a prospective cohort case-control study to assess the expression of ghrelin-producing cells (GPC) in two groups of patients was designed.

Methods

Specimens of resected stomach from 26 obese patients who underwent LSG (group A), were compared by immunohistochemistry to control stomach samples from 26 non-obese patients (group B) resected for other pathologies or during autopsy; (GIST: 6 cases, inflammatory diseases: 4 cases, post-mortem autopsy cases with stomachs from healthy persons victims of traumatic accidents: 16 cases). Immunohistochemistry investigation was performed with the use of Ventana Benchmark ultra, anti-ghrelin antibody NOVUS, mouse monoclonal 2F4, diluted at 1:100.

Results

No significant difference in the expression of GPC number between group A and B was found (p = 0.87). No significant correlation between patients presenting a GPC number above (subgroup 1) or below (subgroup 2) the average, and EWL% changes, both at 1 and 6 years of follow-up, was recorded.

Conclusions

Our study has shown that the expression of GPC is similar in the stomach of obese and non-obese controls, being mostly influenced by the inflammatory status of the gastric mucosa. A variation in the preoperative number of GPC has not influenced the weight loss in patients who underwent LSG.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bray GA, Frühbeck G, Ryan DH, et al. Management of obesity. Lancet. 2016;387(10031):1947–56.CrossRefPubMed Bray GA, Frühbeck G, Ryan DH, et al. Management of obesity. Lancet. 2016;387(10031):1947–56.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Musella M, Milone M, Bianco P, et al. Acute leaks following laparoscopic sleeve gastrectomy: early surgical repair according to a management algorithm. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2016;26(2):85–91.CrossRefPubMed Musella M, Milone M, Bianco P, et al. Acute leaks following laparoscopic sleeve gastrectomy: early surgical repair according to a management algorithm. J Laparoendosc Adv Surg Tech A. 2016;26(2):85–91.CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Hutter MM, Schirmer BD, Jones DB, et al. First report from the American College of Surgeons Bariatric Surgery Center Network: laparoscopic sleeve gastrectomy has morbidity and effectiveness positioned between the band and the bypass. Ann Surg. 2011;254(3):410–20.CrossRefPubMedPubMedCentral Hutter MM, Schirmer BD, Jones DB, et al. First report from the American College of Surgeons Bariatric Surgery Center Network: laparoscopic sleeve gastrectomy has morbidity and effectiveness positioned between the band and the bypass. Ann Surg. 2011;254(3):410–20.CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Schauer PR, Bhatt DL, Kirwan JP, et al. Bariatric surgery versus intensive medical therapy for diabetes—3-year outcomes. N Engl J Med. 2014;370(21):2002–13.CrossRefPubMedPubMedCentral Schauer PR, Bhatt DL, Kirwan JP, et al. Bariatric surgery versus intensive medical therapy for diabetes—3-year outcomes. N Engl J Med. 2014;370(21):2002–13.CrossRefPubMedPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Zigman JM, Bouret SG, Andrews ZB. Obesity impairs the action of the neuroendocrine ghrelin system. Trends Endocrinol Metab. 2016;27(1):54–63.CrossRefPubMed Zigman JM, Bouret SG, Andrews ZB. Obesity impairs the action of the neuroendocrine ghrelin system. Trends Endocrinol Metab. 2016;27(1):54–63.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Gagnon J, Baggio LL, Drucker DJ, et al. Ghrelin is a novel regulator of GLP-1 secretion. Diabetes. 2015;64(5):1513–21.CrossRefPubMed Gagnon J, Baggio LL, Drucker DJ, et al. Ghrelin is a novel regulator of GLP-1 secretion. Diabetes. 2015;64(5):1513–21.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Cornejo MP, De Francesco PN, García Romero G, Portiansky EL, Zigman JM, Reynaldo M, Perello M (2018). Ghrelin receptor signaling targets segregated clusters of neurons within the nucleus of the solitary tract. Brain Struct Funct May 14; Epub 2018 May 14 Cornejo MP, De Francesco PN, García Romero G, Portiansky EL, Zigman JM, Reynaldo M, Perello M (2018). Ghrelin receptor signaling targets segregated clusters of neurons within the nucleus of the solitary tract. Brain Struct Funct May 14; Epub 2018 May 14
9.
Zurück zum Zitat Terra X, Auguet T, Guiu-Jurado E, et al. Long-term changes in leptin, chemerin and ghrelin levels following different bariatric surgery procedures: Roux-en-Y gastric bypass and sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2013;23(11):1790–8.CrossRefPubMed Terra X, Auguet T, Guiu-Jurado E, et al. Long-term changes in leptin, chemerin and ghrelin levels following different bariatric surgery procedures: Roux-en-Y gastric bypass and sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2013;23(11):1790–8.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Braghetto I, Taladriz C, Lanzarini E, et al. Plasma ghrelin levels in the late postoperative period of vertical sleeve gastrectomy. Rev Med Chil. 2015;143(7):864–9.CrossRefPubMed Braghetto I, Taladriz C, Lanzarini E, et al. Plasma ghrelin levels in the late postoperative period of vertical sleeve gastrectomy. Rev Med Chil. 2015;143(7):864–9.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Benaiges D, Más-Lorenzo A, Goday A, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy: more than a restrictive bariatric surgery procedure? World J Gastroenterol. 2015;21(41):11804–14.CrossRefPubMedPubMedCentral Benaiges D, Más-Lorenzo A, Goday A, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy: more than a restrictive bariatric surgery procedure? World J Gastroenterol. 2015;21(41):11804–14.CrossRefPubMedPubMedCentral
12.
Zurück zum Zitat Musella M, Milone M, Gaudioso D, et al. A decade of bariatric surgery. What have we learned? Outcome in 520 patients from a single institution. Int J Surg. 2014;12(Suppl 1):S183–8.CrossRefPubMed Musella M, Milone M, Gaudioso D, et al. A decade of bariatric surgery. What have we learned? Outcome in 520 patients from a single institution. Int J Surg. 2014;12(Suppl 1):S183–8.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Musella M, Milone M, Maietta P, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy: efficacy of fibrin sealant in reducing postoperative bleeding. A randomized controlled trial. Updat Surg. 2014;66(3):197–201.CrossRef Musella M, Milone M, Maietta P, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy: efficacy of fibrin sealant in reducing postoperative bleeding. A randomized controlled trial. Updat Surg. 2014;66(3):197–201.CrossRef
14.
15.
Zurück zum Zitat Gagner M, Deitel M, Kalberer TL, et al. The second international consensus summit for sleeve gastrectomy, March 19-21, 2009. Surg Obes Rel Dis. 2009;5:476–85.CrossRef Gagner M, Deitel M, Kalberer TL, et al. The second international consensus summit for sleeve gastrectomy, March 19-21, 2009. Surg Obes Rel Dis. 2009;5:476–85.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Moszkowicz D, Rau C, Guenzi M, et al. Laparoscopic omega-loop gastric bypass for the conversion of failed sleeve gastrectomy: early experience. J Visc Surg. 2013;150(6):373–8.CrossRefPubMed Moszkowicz D, Rau C, Guenzi M, et al. Laparoscopic omega-loop gastric bypass for the conversion of failed sleeve gastrectomy: early experience. J Visc Surg. 2013;150(6):373–8.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Rosenthal RJ, International Sleeve Gastrectomy Expert Panel. International sleeve gastrectomy expert panel consensus statement: best practice guidelines based on experience of > 12,000 cases. Surg Obes Relat Dis. 2012;8:8–19.CrossRefPubMed Rosenthal RJ, International Sleeve Gastrectomy Expert Panel. International sleeve gastrectomy expert panel consensus statement: best practice guidelines based on experience of > 12,000 cases. Surg Obes Relat Dis. 2012;8:8–19.CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Galloro G, Magno L, Musella M, et al. A novel dedicated endoscopic stent for staple-line leaks after laparoscopic sleeve gastrectomy: a case series. Surg Obes Relat Dis. 2014;10(4):607–11.CrossRefPubMed Galloro G, Magno L, Musella M, et al. A novel dedicated endoscopic stent for staple-line leaks after laparoscopic sleeve gastrectomy: a case series. Surg Obes Relat Dis. 2014;10(4):607–11.CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Milone M, Di Minno MN, Lupoli R, et al. Wernicke encephalopathy in subjects undergoing restrictive weight loss surgery: a systematic review of literature data. Eur Eat Disord Rev. 2014;22(4):223–9.CrossRefPubMed Milone M, Di Minno MN, Lupoli R, et al. Wernicke encephalopathy in subjects undergoing restrictive weight loss surgery: a systematic review of literature data. Eur Eat Disord Rev. 2014;22(4):223–9.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat DuPree CE, Blair K, Steele SR, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy in patients with preexisting gastroesophageal reflux disease: a national analysis. JAMA Surg. 2014;149:328–34.CrossRefPubMed DuPree CE, Blair K, Steele SR, et al. Laparoscopic sleeve gastrectomy in patients with preexisting gastroesophageal reflux disease: a national analysis. JAMA Surg. 2014;149:328–34.CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Genco A, Soricelli E, Casella G, et al. Gastroesophageal reflux disease and Barrett’s esophagus after laparoscopic sleeve gastrectomy: a possible, underestimated long-term complication. Surg Obes Relat Dis. 2017;13(4):568–74.CrossRefPubMed Genco A, Soricelli E, Casella G, et al. Gastroesophageal reflux disease and Barrett’s esophagus after laparoscopic sleeve gastrectomy: a possible, underestimated long-term complication. Surg Obes Relat Dis. 2017;13(4):568–74.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Arman GA, Himpens J, Dhaenens J, et al. Long-term (11+years) outcomes in weight, patient satisfaction, comorbidities, and gastroesophageal reflux treatment after laparoscopic sleeve gastrectomy. Surg Obes Relat Dis. 2016;12(10):1778–86.CrossRefPubMed Arman GA, Himpens J, Dhaenens J, et al. Long-term (11+years) outcomes in weight, patient satisfaction, comorbidities, and gastroesophageal reflux treatment after laparoscopic sleeve gastrectomy. Surg Obes Relat Dis. 2016;12(10):1778–86.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Juodeikis Ž, Brimas G. Long-term results after sleeve gastrectomy: a systematic review. Surg Obes Relat Dis. 2017;13(4):693–9.CrossRefPubMed Juodeikis Ž, Brimas G. Long-term results after sleeve gastrectomy: a systematic review. Surg Obes Relat Dis. 2017;13(4):693–9.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Ye Q, Chen Y, Zhan X, et al. Comparison of laparoscopic sleeve gastrectomy and laparoscopic greater curvature plication regarding efficacy and safety: a meta-analysis. Obes Surg. 2017;27(5):1358–64.CrossRefPubMed Ye Q, Chen Y, Zhan X, et al. Comparison of laparoscopic sleeve gastrectomy and laparoscopic greater curvature plication regarding efficacy and safety: a meta-analysis. Obes Surg. 2017;27(5):1358–64.CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Yousseif A, Emmanuel J, Karra E, et al. Differential effects of laparoscopic sleeve gastrectomy and laparoscopic gastric bypass on appetite, circulating acyl-ghrelin, peptide YY3-36 and active GLP-1 levels in non-diabetic humans. Obes Surg. 2014;24(2):241–52.CrossRefPubMed Yousseif A, Emmanuel J, Karra E, et al. Differential effects of laparoscopic sleeve gastrectomy and laparoscopic gastric bypass on appetite, circulating acyl-ghrelin, peptide YY3-36 and active GLP-1 levels in non-diabetic humans. Obes Surg. 2014;24(2):241–52.CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Kawasaki T, Ohta M, Kawano Y, et al. Effects of sleeve gastrectomy and gastric banding on the hypothalamic feeding center in an obese rat model. Surg Today. 2015;45(12):1560–6.CrossRefPubMed Kawasaki T, Ohta M, Kawano Y, et al. Effects of sleeve gastrectomy and gastric banding on the hypothalamic feeding center in an obese rat model. Surg Today. 2015;45(12):1560–6.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Goitein D, Lederfein D, Tzioni R, et al. Mapping of ghrelin gene expression and cell distribution in the stomach of morbidly obese patients—a possible guide for efficient sleeve gastrectomy construction. Obes Surg. 2012;22(4):617–22.CrossRefPubMed Goitein D, Lederfein D, Tzioni R, et al. Mapping of ghrelin gene expression and cell distribution in the stomach of morbidly obese patients—a possible guide for efficient sleeve gastrectomy construction. Obes Surg. 2012;22(4):617–22.CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Langer FB, Reza Hoda MA, Bohdjalian A, et al. Sleeve gastrectomy and gastric banding: effects on plasma ghrelin levels. Obes Surg. 2005;15(7):1024–9.CrossRefPubMed Langer FB, Reza Hoda MA, Bohdjalian A, et al. Sleeve gastrectomy and gastric banding: effects on plasma ghrelin levels. Obes Surg. 2005;15(7):1024–9.CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Melissas J, Koukouraki S, Askoxylakis J, et al. Sleeve gastrectomy—a restrictive procedure? Obes Surg. 2007;17:57–62.CrossRefPubMed Melissas J, Koukouraki S, Askoxylakis J, et al. Sleeve gastrectomy—a restrictive procedure? Obes Surg. 2007;17:57–62.CrossRefPubMed
30.
Zurück zum Zitat Karamanakos SN, Vagenas K, Kalfarentzos F, et al. Weight loss, appetite suppression, and changes in fasting and postprandial ghrelin and peptide-YY levels after Roux-en-Y gastric bypass and sleeve gastrectomy: a prospective, double blind study. Ann Surg. 2008;247(3):401–7.CrossRefPubMed Karamanakos SN, Vagenas K, Kalfarentzos F, et al. Weight loss, appetite suppression, and changes in fasting and postprandial ghrelin and peptide-YY levels after Roux-en-Y gastric bypass and sleeve gastrectomy: a prospective, double blind study. Ann Surg. 2008;247(3):401–7.CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Tymitz K, Engel A, McDonough S, et al. Changes in ghrelin levels following bariatric surgery: review of the literature. Obes Surg. 2011;21(1):125–30.CrossRefPubMed Tymitz K, Engel A, McDonough S, et al. Changes in ghrelin levels following bariatric surgery: review of the literature. Obes Surg. 2011;21(1):125–30.CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Couce MA, Cottam D, Esplen J, et al. Is ghrelin the culprit for weight loss after gastric bypass surgery? A negative answer. Obes Surg. 2006;16:870–8.CrossRefPubMed Couce MA, Cottam D, Esplen J, et al. Is ghrelin the culprit for weight loss after gastric bypass surgery? A negative answer. Obes Surg. 2006;16:870–8.CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Farey JE, Preda TC, Fisher OM, et al. Effect of laparoscopic sleeve gastrectomy on fasting gastrointestinal, pancreatic, and adipose-derived hormones and on non-esterified fatty acids. Obes Surg. 2017;27(2):399–407.CrossRefPubMed Farey JE, Preda TC, Fisher OM, et al. Effect of laparoscopic sleeve gastrectomy on fasting gastrointestinal, pancreatic, and adipose-derived hormones and on non-esterified fatty acids. Obes Surg. 2017;27(2):399–407.CrossRefPubMed
34.
Zurück zum Zitat Maksud FA, Alves JS, Diniz MT, et al. Density of ghrelin-producing cells is higher in the gastric mucosa of morbidly obese patients. Eur J Endocrinol. 2011;165(1):57–62.CrossRefPubMed Maksud FA, Alves JS, Diniz MT, et al. Density of ghrelin-producing cells is higher in the gastric mucosa of morbidly obese patients. Eur J Endocrinol. 2011;165(1):57–62.CrossRefPubMed
35.
Zurück zum Zitat Tschöp M, Weyer C, Tataranni PA, et al. Circulating ghrelin levels are decreased in human obesity. Diabetes. 2001;50(4):707–9.CrossRefPubMed Tschöp M, Weyer C, Tataranni PA, et al. Circulating ghrelin levels are decreased in human obesity. Diabetes. 2001;50(4):707–9.CrossRefPubMed
36.
Zurück zum Zitat Safaan T, Bashah M, El Ansari W, et al. Histopathological changes in laparoscopic sleeve gastrectomy specimens: prevalence, risk factors, and value of routine histopathologic examination. Obes Surg. 2017;27(7):1741–9.CrossRefPubMedPubMedCentral Safaan T, Bashah M, El Ansari W, et al. Histopathological changes in laparoscopic sleeve gastrectomy specimens: prevalence, risk factors, and value of routine histopathologic examination. Obes Surg. 2017;27(7):1741–9.CrossRefPubMedPubMedCentral
37.
Zurück zum Zitat Zhuang Y, Cheng P, Liu XF, et al. A pro-inflammatory role for Th22 cells in Helicobacter pylori-associated gastritis. Gut. 2015;64(9):1368–78.CrossRefPubMed Zhuang Y, Cheng P, Liu XF, et al. A pro-inflammatory role for Th22 cells in Helicobacter pylori-associated gastritis. Gut. 2015;64(9):1368–78.CrossRefPubMed
38.
Zurück zum Zitat Chambers AP, Kirchner H, Wilson-Perez HE, et al. The effects of vertical sleeve gastrectomy in rodents are ghrelin independent. Gastroenterology. 2013;144(1):50–2.CrossRefPubMed Chambers AP, Kirchner H, Wilson-Perez HE, et al. The effects of vertical sleeve gastrectomy in rodents are ghrelin independent. Gastroenterology. 2013;144(1):50–2.CrossRefPubMed
39.
Zurück zum Zitat Fahmy MH, Sarhan MD, Osman AM, et al. Early weight recidivism following laparoscopic sleeve gastrectomy: a prospective observational study. Obes Surg. 2016;26(11):2654–60.CrossRefPubMed Fahmy MH, Sarhan MD, Osman AM, et al. Early weight recidivism following laparoscopic sleeve gastrectomy: a prospective observational study. Obes Surg. 2016;26(11):2654–60.CrossRefPubMed
40.
Zurück zum Zitat Kitamura Y, Okazaki T, Nagatsuka Y, et al. Immunohistochemical distribution of phosphatidylglucoside using anti-phosphatidylglucoside monoclonal antibody (DIM21). Biochem Biophys Res Commun. 2007;362(2):252–5.CrossRefPubMed Kitamura Y, Okazaki T, Nagatsuka Y, et al. Immunohistochemical distribution of phosphatidylglucoside using anti-phosphatidylglucoside monoclonal antibody (DIM21). Biochem Biophys Res Commun. 2007;362(2):252–5.CrossRefPubMed
41.
Zurück zum Zitat Matsuo T, Yamaguchi H, Kageyama H, et al. Localization of neuroendocrine regulatory peptide-1 and-2 in human tissues. Regul Pept. 2010;163(1–3):43–8.CrossRefPubMed Matsuo T, Yamaguchi H, Kageyama H, et al. Localization of neuroendocrine regulatory peptide-1 and-2 in human tissues. Regul Pept. 2010;163(1–3):43–8.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
No Difference in Ghrelin-Producing Cell Expression in Obese Versus Non-obese Stomach: a Prospective Histopathological Case-Control Study
verfasst von
Mario Musella
Francesco Di Capua
Maria D’Armiento
Nunzio Velotti
Alessio Bocchetti
Katia Di Lauro
Giuseppe Galloro
Severo Campione
Giuseppe Petrella
Francesco Paolo D’Armiento
Publikationsdatum
17.07.2018
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 11/2018
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-018-3401-y

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2018

Obesity Surgery 11/2018 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.