Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Rheumatology 1/2013

Open Access 01.11.2013 | Meeting abstract

OR2-002 – The risk of FMF in MEFV heterozygotes

verfasst von: I Jéru, V Hentgen, E Cochet, P Duquesnoy, G Le Borgne, E Grimprel, K Stankovic Stojanovic, S Karabina, G Grateau, S Amselem

Erschienen in: Pediatric Rheumatology | Sonderheft 1/2013

download
DOWNLOAD
print
DRUCKEN
insite
SUCHEN

Introduction

Familial Mediterranean fever (FMF) is an autosomal recessive autoinflammatory disorder due to MEFV mutations and one of the most frequent Mediterranean genetic diseases. The observation of many heterozygous patients in whom a second mutated allele was excluded led to propose that heterozygosity could be causal; however, this might often be coincidental due to the very high rate of mutations in Mediterranean populations.

Objectives

To better delineate the pathogenicity of heterozygosity in order to help genetic counselling and better manage the disease.

Methods

Complementary statistical approaches were used: estimation of FMF prevalence at population levels, genotype comparison in siblings from 63 familial forms, and genotype study in 557 patients from four Mediterranean populations.

Results

At population level, we did not observe any contribution of heterozygosity to the disease prevalence. In affected siblings of patients carrying two MEFV mutations, 92% carry two mutated alleles whereas 4% are heterozygous with typical FMF diagnosis. We also demonstrated statistically that patients are more prone to be heterozygous than healthy individuals, as shown by the higher ratio heterozygous carriers/non carriers in patients (p<10-7 - p<0.003). The risk for heterozygotes to develop FMF was estimated between 2.1x10-3 and 5.8x10-3 and the relative risk, as compared to individuals carrying no MEFV mutation, between 6.3 and 8.1.

Conclusion

This is the first statistical demonstration that heterozygosity is not responsible for classical Mendelian FMF, but constitutes a susceptibility factor for clinically-similar complex conditions. We also provide a first estimate of the risk for heterozygotes to develop FMF.

Disclosure of interest

None declared.
This article is published under license to BioMed Central Ltd. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://​creativecommons.​org/​licenses/​by/​2.​0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Metadaten
Titel
OR2-002 – The risk of FMF in MEFV heterozygotes
verfasst von
I Jéru
V Hentgen
E Cochet
P Duquesnoy
G Le Borgne
E Grimprel
K Stankovic Stojanovic
S Karabina
G Grateau
S Amselem
Publikationsdatum
01.11.2013
Verlag
BioMed Central
Erschienen in
Pediatric Rheumatology / Ausgabe Sonderheft 1/2013
Elektronische ISSN: 1546-0096
DOI
https://doi.org/10.1186/1546-0096-11-S1-A2

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2013

Pediatric Rheumatology 1/2013 Zur Ausgabe

Neuer Typ-1-Diabetes bei Kindern am Wochenende eher übersehen

23.04.2024 Typ-1-Diabetes Nachrichten

Wenn Kinder an Werktagen zum Arzt gehen, werden neu auftretender Typ-1-Diabetes und diabetische Ketoazidosen häufiger erkannt als bei Arztbesuchen an Wochenenden oder Feiertagen.

Neue Studienergebnisse zur Myopiekontrolle mit Atropin

22.04.2024 Fehlsichtigkeit Nachrichten

Augentropfen mit niedrig dosiertem Atropin können helfen, das Fortschreiten einer Kurzsichtigkeit bei Kindern zumindest zu verlangsamen, wie die Ergebnisse einer aktuellen Studie mit verschiedenen Dosierungen zeigen.

Spinale Muskelatrophie: Neugeborenen-Screening lohnt sich

18.04.2024 Spinale Muskelatrophien Nachrichten

Seit 2021 ist die Untersuchung auf spinale Muskelatrophie Teil des Neugeborenen-Screenings in Deutschland. Eine Studie liefert weitere Evidenz für den Nutzen der Maßnahme.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.