Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Rheumatology 1/2013

Open Access 01.11.2013 | Meeting abstract

P01-010 – Anti-TNF agents in intractable FMF: four cases

verfasst von: L Kaly, D Rimar, G Slobodin, N Jiries, I Rosner, M Rozenbaum

Erschienen in: Pediatric Rheumatology | Sonderheft 1/2013

download
DOWNLOAD
print
DRUCKEN
insite
SUCHEN

Introduction

Familial Mediterranean Fever (FMF) is an autoinflammatory disease characterized by recurrent attacks of fever and serositis. A relation between FMF and Ankylosing Spondylitis (AS) has been suggested in small cohort studies, although there is no consensus regarding the role of HLA B27. Colchicine, the mainstay treatment in FMF, does not improve the axial or peripheral symptoms due to spondylarthropathy. There are controversial data about the efficacy of Tumor Necrosis Factor Alpha (TNF α) blockade in FMF patients [1].

Case Report

We report our experience in 4 patients with intractable FMF treated with oral colchicine and supplemental weekly IV colchicine [2], that were treated with TNF α blockade for symptomatic axial spondylarthropathy.
One 26 years old man with MEFV mutations V726A and E148Q, negative for HLAB27, with concomitant ulcerative colitis was treated with infliximab and then with adalimumab; and 3 women (42, 48 and 55 years old), two of them treated with Infliximab and one treated with adalimumab. Two of the women were homozygous for the M694V mutation. All developed severe to moderate adverse events: exacerbation of FMF in 2 of them, myositis and ulcerative colitis exacerbation in the male patient, and staphylococcus aureus sepsis in another patient. Three of them had to stop the TNF α blockade treatment. One patient developed psoriatic rash, with no need to stop the treatment.

Discussion

In our limited experience, TNF α blockade in patients with both intractable FMF and AS is not very effective and may be associated with severe adverse events. Little is known about the possible interaction between intravenous colchicine and anti-TNF treatment.

Disclosure of interest

None declared
This article is published under license to BioMed Central Ltd. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://​creativecommons.​org/​licenses/​by/​2.​0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bilgen SA, Kilic L, Akdogan A, Kiraz S, Kalyoncu U, Karadag O, Ertenli I, Dogan I, Calguneri M: Effects of anti-tumor necrosis factors agents for familial Mediterranean fever patients with chronic arthritis and/ or sacroiliitis who were resistant to colchicine treatment. J clin Rheumatol. 2011, 7: 358-62.CrossRef Bilgen SA, Kilic L, Akdogan A, Kiraz S, Kalyoncu U, Karadag O, Ertenli I, Dogan I, Calguneri M: Effects of anti-tumor necrosis factors agents for familial Mediterranean fever patients with chronic arthritis and/ or sacroiliitis who were resistant to colchicine treatment. J clin Rheumatol. 2011, 7: 358-62.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Rozenbaum M, Boulman N, Feld J, Avshovich N, Petrovich S, Elias M, Slobodin G, Rosner I: Intravenous colchicine treatment for six months: adjunctive therapy in Familial Mediterranean fever (FMF) unresponsive to oral colchicine. Clin Exp Rheumatol. 2009, 27 (2 suppl 53): S 105- Rozenbaum M, Boulman N, Feld J, Avshovich N, Petrovich S, Elias M, Slobodin G, Rosner I: Intravenous colchicine treatment for six months: adjunctive therapy in Familial Mediterranean fever (FMF) unresponsive to oral colchicine. Clin Exp Rheumatol. 2009, 27 (2 suppl 53): S 105-
Metadaten
Titel
P01-010 – Anti-TNF agents in intractable FMF: four cases
verfasst von
L Kaly
D Rimar
G Slobodin
N Jiries
I Rosner
M Rozenbaum
Publikationsdatum
01.11.2013
Verlag
BioMed Central
Erschienen in
Pediatric Rheumatology / Ausgabe Sonderheft 1/2013
Elektronische ISSN: 1546-0096
DOI
https://doi.org/10.1186/1546-0096-11-S1-A14

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2013

Pediatric Rheumatology 1/2013 Zur Ausgabe

Neuer Typ-1-Diabetes bei Kindern am Wochenende eher übersehen

23.04.2024 Typ-1-Diabetes Nachrichten

Wenn Kinder an Werktagen zum Arzt gehen, werden neu auftretender Typ-1-Diabetes und diabetische Ketoazidosen häufiger erkannt als bei Arztbesuchen an Wochenenden oder Feiertagen.

Neue Studienergebnisse zur Myopiekontrolle mit Atropin

22.04.2024 Fehlsichtigkeit Nachrichten

Augentropfen mit niedrig dosiertem Atropin können helfen, das Fortschreiten einer Kurzsichtigkeit bei Kindern zumindest zu verlangsamen, wie die Ergebnisse einer aktuellen Studie mit verschiedenen Dosierungen zeigen.

Spinale Muskelatrophie: Neugeborenen-Screening lohnt sich

18.04.2024 Spinale Muskelatrophien Nachrichten

Seit 2021 ist die Untersuchung auf spinale Muskelatrophie Teil des Neugeborenen-Screenings in Deutschland. Eine Studie liefert weitere Evidenz für den Nutzen der Maßnahme.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.