Skip to main content
Erschienen in: Pediatric Rheumatology 1/2013

Open Access 01.11.2013 | Meeting abstract

P01-037 – Genetic analysis practice prior to FMF diagnosis

verfasst von: Y Shinar, Y Berkun, A Livneh, S Padeh

Erschienen in: Pediatric Rheumatology | Sonderheft 1/2013

download
DOWNLOAD
print
DRUCKEN
insite
SUCHEN

Introduction

Despite accepted clinical diagnostic criteria overruling both negative and positive genetic results, Mediterranean fever gene (MEFV) testing for Familial Mediterranean Fever (FMF) is regular practice.

Objectives

This study aimed at identifying the benefits and impact of this practice.

Methods

Previously diagnosed pediatric patients (N=681), at a tertiary pediatric FMF clinic, were stratified according to the availability of genetic results at colchicine prescription, and according to their phenotype, defined as typical or atypical at colchicine prescription. Subgroups were compared with respect to their genetic features.

Results

At colchicine prescription, genetic results were not available for 229/681 patients (34%). A typical phenotype was significantly more common in this subgroup than in patients with genetic testing at prescription (212/229, 92%, vs. 260/452, 58%, OR=9.2 95% CI 5.4-15.6, p=0.0001). Of note, despite the high frequency of typical phenotype in this group, the rate of 2 pathogenic variants of MEFV was higher (61.5% vs. 49.3%, p=0.002), the rate of genetic negative FMF was lower (7% vs. 17.4%, p<0.0001), and the rate of p.M694V homozygosity tended to be higher (31% % vs. 25, a trend) in those with gene analysis available at prescription. When focusing on typical presentation alone (n=472), the distinction between the groups increased, as in the subgroup with typical phenotype plus genetic analysis prior to prescription the rates of 2 pathogenic variants and homozygosity to M694V were higher than in typical phenotype without genetic testing (60.7% vs. 50%, p=0.02, and 37% vs. 27%, p= 0.037 respectively).

Conclusion

It appears that in real life most FMF patients awaited genetic testing before colchicine prescription, with particular predilection to atypical patients. This practice results in a better match between clinical and genetic diagnosis of FMF. Of interest, an overall similar distribution of MEFV genotypes in typical and atypical patients suggests substantial modulation of the MEFV genotype–phenotype correlation in atypical patients, by yet unknown factors.

Disclosure of interest

None declared.
This article is published under license to BioMed Central Ltd. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://​creativecommons.​org/​licenses/​by/​2.​0), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Metadaten
Titel
P01-037 – Genetic analysis practice prior to FMF diagnosis
verfasst von
Y Shinar
Y Berkun
A Livneh
S Padeh
Publikationsdatum
01.11.2013
Verlag
BioMed Central
Erschienen in
Pediatric Rheumatology / Ausgabe Sonderheft 1/2013
Elektronische ISSN: 1546-0096
DOI
https://doi.org/10.1186/1546-0096-11-S1-A41

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2013

Pediatric Rheumatology 1/2013 Zur Ausgabe

Neuer Typ-1-Diabetes bei Kindern am Wochenende eher übersehen

23.04.2024 Typ-1-Diabetes Nachrichten

Wenn Kinder an Werktagen zum Arzt gehen, werden neu auftretender Typ-1-Diabetes und diabetische Ketoazidosen häufiger erkannt als bei Arztbesuchen an Wochenenden oder Feiertagen.

Neue Studienergebnisse zur Myopiekontrolle mit Atropin

22.04.2024 Fehlsichtigkeit Nachrichten

Augentropfen mit niedrig dosiertem Atropin können helfen, das Fortschreiten einer Kurzsichtigkeit bei Kindern zumindest zu verlangsamen, wie die Ergebnisse einer aktuellen Studie mit verschiedenen Dosierungen zeigen.

Spinale Muskelatrophie: Neugeborenen-Screening lohnt sich

18.04.2024 Spinale Muskelatrophien Nachrichten

Seit 2021 ist die Untersuchung auf spinale Muskelatrophie Teil des Neugeborenen-Screenings in Deutschland. Eine Studie liefert weitere Evidenz für den Nutzen der Maßnahme.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

Update Pädiatrie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.