Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 4/2015

01.04.2015 | Original Scientific Report

Papillary Thyroid Carcinoma with Exclusive Involvement of a Functioning Recurrent Laryngeal Nerve May Be Treated with Shaving Technique

verfasst von: Hyoung Shin Lee, Sung Won Kim, Taejung Park, Gi Yun Nam, Jong Chul Hong, Kang Dae Lee

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 4/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objectives

We sought to validate the feasibility of preserving a functioning recurrent laryngeal nerve (RLN) invaded by papillary thyroid carcinoma (PTC) using a shaving technique followed by high-dose radioactive iodine (RAI) therapy.

Methods

A retrospective review of 34 patients with locally invasive PTC who had exclusive tumor involvement of a functioning RLN was performed. All patients underwent total thyroidectomy and high-dose RAI therapy. A shaving technique was conducted with the goal of leaving the smallest amount of residual tumor as possible while attempting to preserve nerve function. Clinicopathologic factors and oncologic outcomes of the patients with resected RLN (group A, n = 14) and preserved RLN (group B, n = 20) were compared.

Results

The two groups showed no differences in clinicopathologic factors or follow-up period. Mean dose of radioiodine therapy was 245.0 ± 140.3 mCi (range 100–540 mCi). Permanent postoperative vocal cord paralysis after RLN shaving occurred in two patients of group B (10 %). Only one patient (5 %) in group B had local recurrence at the thyroid bed where the residual tumor was located. The overall recurrence rate was 35.7 % (5/14) and 20.0 % (4/20) in groups A and B, respectively showing no significant difference (p = 0.525). There were no cases of death due to PTC during the median follow-up of 75 months (range 36–159 months).

Conclusions

Patients with locally invasive PTC with exclusive involvement of a functioning RLN may be treated by nerve shaving followed by treatment of the macroscopic residual tumor with high-dose RAI therapy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Davies L, Welch HG (2006) Increasing incidence of thyroid cancer in the United States, 1973–2002. JAMA 295:2164–2167CrossRefPubMed Davies L, Welch HG (2006) Increasing incidence of thyroid cancer in the United States, 1973–2002. JAMA 295:2164–2167CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Shindo ML, Caruana S, Kandil E et al (2014) Management of invasive well-differentiated thyroid cancer an American Head and Neck society consensus statement. Head Neck 36:1379–1390PubMed Shindo ML, Caruana S, Kandil E et al (2014) Management of invasive well-differentiated thyroid cancer an American Head and Neck society consensus statement. Head Neck 36:1379–1390PubMed
3.
Zurück zum Zitat McCaffrey JC (2006) Aerodigestive tract invasion by well differentiated thyroid carcinoma: diagnosis, management, prognosis, and biology. Laryngoscope 116:1–11CrossRefPubMed McCaffrey JC (2006) Aerodigestive tract invasion by well differentiated thyroid carcinoma: diagnosis, management, prognosis, and biology. Laryngoscope 116:1–11CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat McCaffrey TV, Bergstralh EJ, Hay ID (1994) Locally invasive papillary thyroid carcinoma: 1940–1990. Head Neck 16:165–172CrossRefPubMed McCaffrey TV, Bergstralh EJ, Hay ID (1994) Locally invasive papillary thyroid carcinoma: 1940–1990. Head Neck 16:165–172CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Falk SA, McCaffrey TV (1995) Management of the recurrent laryngeal nerve in suspected and proven thyroid cancer. Otolaryngol Head Neck Surg 113:42–48CrossRefPubMed Falk SA, McCaffrey TV (1995) Management of the recurrent laryngeal nerve in suspected and proven thyroid cancer. Otolaryngol Head Neck Surg 113:42–48CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Nishida T, Nakao K, Hamaji M et al (1997) Preservation of recurrent laryngeal nerve invaded by differentiated thyroid cancer. Ann Surg 226:85–91CrossRefPubMedCentralPubMed Nishida T, Nakao K, Hamaji M et al (1997) Preservation of recurrent laryngeal nerve invaded by differentiated thyroid cancer. Ann Surg 226:85–91CrossRefPubMedCentralPubMed
8.
Zurück zum Zitat Lang BH-H, Lo C-Y, Wong KP et al (2013) Should an involved but functioning recurrent laryngeal nerve be shaved or resected in a locally advanced papillary thyroid carcinoma? Ann Surg Oncol 20:2951–2957CrossRefPubMed Lang BH-H, Lo C-Y, Wong KP et al (2013) Should an involved but functioning recurrent laryngeal nerve be shaved or resected in a locally advanced papillary thyroid carcinoma? Ann Surg Oncol 20:2951–2957CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Ito Y, Tomoda C, Uruno T et al (2006) Prognostic significance of extrathyroid extension of papillary thyroid carcinoma: massive but not minimal extension affects the relapse-free survival. World J Surg 30:780–786. doi:10.1007/s00268-005-0270-z CrossRefPubMed Ito Y, Tomoda C, Uruno T et al (2006) Prognostic significance of extrathyroid extension of papillary thyroid carcinoma: massive but not minimal extension affects the relapse-free survival. World J Surg 30:780–786. doi:10.​1007/​s00268-005-0270-z CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Tuttle RM, Rondeau G, Lee NY (2011) A risk-adapted approach to the use of radioactive iodine and external beam radiation in the treatment of well-differentiated thyroid cancer. Cancer Control 18:89–95PubMed Tuttle RM, Rondeau G, Lee NY (2011) A risk-adapted approach to the use of radioactive iodine and external beam radiation in the treatment of well-differentiated thyroid cancer. Cancer Control 18:89–95PubMed
11.
Zurück zum Zitat Kihara M, Miyauchi A, Yabuta T et al (2014) Outcome of vocal cord function after partial layer resection of the recurrent laryngeal nerve in patients with invasive papillary thyroid cancer. Surgery 155:184–189CrossRefPubMed Kihara M, Miyauchi A, Yabuta T et al (2014) Outcome of vocal cord function after partial layer resection of the recurrent laryngeal nerve in patients with invasive papillary thyroid cancer. Surgery 155:184–189CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Papillary Thyroid Carcinoma with Exclusive Involvement of a Functioning Recurrent Laryngeal Nerve May Be Treated with Shaving Technique
verfasst von
Hyoung Shin Lee
Sung Won Kim
Taejung Park
Gi Yun Nam
Jong Chul Hong
Kang Dae Lee
Publikationsdatum
01.04.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 4/2015
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-014-2906-3

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2015

World Journal of Surgery 4/2015 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.