Skip to main content
Erschienen in: Child's Nervous System 1/2016

01.01.2016 | Original Paper

Perception of children’s faces with unilateral coronal synostosis—an eye-tracking investigation

verfasst von: Christian Linz, Antje B. M. Gerdes, Philipp Meyer-Marcotty, Urs Müller-Richter, Hartmut Böhm, Ralf-Ingo Ernestus, Alexander Kübler, Georg W. Alpers, Tilmann Schweitzer

Erschienen in: Child's Nervous System | Ausgabe 1/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Premature unilateral coronal craniosynostosis results in distinctive cranial and facial abnormalities of varying severity, including orbital dystopia and an abnormal head shape. As the face is affected, these children may encounter stigmatization. To avoid this scenario, many parents elect for their child to undergo surgical correction. Laypeople’s perception of children with either untreated or treated unilateral coronal craniosynostosis (UCS) has not yet been objectively evaluated.

Methods

This study introduces eye tracking as an objective instrument in order to evaluate the perception of 14 children with coronal synostosis, both pre- and postoperatively. Age-matched healthy children served as a control group. Using standardized photos, the involuntary eye movements and the fixations of 30 unaffected laypeople were evaluated.

Results

In the untreated children, whose faces were characterized by striking orbital dystopia, the eyes drew more attention than those of the healthy children. The results of our study demonstrate that the operative correction of unilateral coronal synostosis results in the normalization of the asymmetry of the fronto-orbital region, whereas the C-shaped deformity of the midface, which is not addressed via surgery, subsequently attracts more attention.

Conclusion

Eye tracking objectively evaluates both the perception of craniofacial abnormalities and the extent of the approximation of normality after surgical correction. We introduce eye tracking as an objective measurement tool for craniofacial abnormalities for the first time.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kolar JC (2011) An epidemiological study of nonsyndromal craniosynostoses. J Craniofacial Surg 22:47–49CrossRef Kolar JC (2011) An epidemiological study of nonsyndromal craniosynostoses. J Craniofacial Surg 22:47–49CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bruneteau RJ, Mulliken JB (1992) Frontal plagiocephaly: synostotic, compensational, or deformational. Plast Reconstr Surg 89:21–31, discussion 32-23 CrossRefPubMed Bruneteau RJ, Mulliken JB (1992) Frontal plagiocephaly: synostotic, compensational, or deformational. Plast Reconstr Surg 89:21–31, discussion 32-23 CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Hansen M, Padwa BL, Scott RM, Stieg PE, Mulliken JB (1997) Synostotic frontal plagiocephaly: anthropometric comparison of three techniques for surgical correction. Plast Reconstr Surg 100:1387–1395CrossRefPubMed Hansen M, Padwa BL, Scott RM, Stieg PE, Mulliken JB (1997) Synostotic frontal plagiocephaly: anthropometric comparison of three techniques for surgical correction. Plast Reconstr Surg 100:1387–1395CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Alden TD, Lin KY, Jane JA (1999) Mechanisms of premature closure of cranial sutures. Child Nerv Syst ChNS Off J Int Soc Pediatr Neurosurg 15:670–675CrossRef Alden TD, Lin KY, Jane JA (1999) Mechanisms of premature closure of cranial sutures. Child Nerv Syst ChNS Off J Int Soc Pediatr Neurosurg 15:670–675CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Graham JM Jr, Gomez M, Halberg A, Earl DL, Kreutzman JT, Cui J, Guo X (2005) Management of deformational plagiocephaly: repositioning versus orthotic therapy. J Pediatr 146:258–262CrossRefPubMed Graham JM Jr, Gomez M, Halberg A, Earl DL, Kreutzman JT, Cui J, Guo X (2005) Management of deformational plagiocephaly: repositioning versus orthotic therapy. J Pediatr 146:258–262CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Hansen M, Mulliken JB (1994) Frontal plagiocephaly. Diagnosis and treatment. Clin Plast Surg 21:543–553PubMed Hansen M, Mulliken JB (1994) Frontal plagiocephaly. Diagnosis and treatment. Clin Plast Surg 21:543–553PubMed
7.
Zurück zum Zitat Linz C, Meyer-Marcotty P, Bohm H, Muller-Richter U, Jager B, Hartmann S, Reichert C, Kochel J, Schweitzer T (2014) 3D stereophotogrammetric analysis of operative effects after broad median craniectomy in premature sagittal craniosynostosis. Child Nerv Syst ChNS Off J Int Soc Pediatr Neurosurg 30:313–318CrossRef Linz C, Meyer-Marcotty P, Bohm H, Muller-Richter U, Jager B, Hartmann S, Reichert C, Kochel J, Schweitzer T (2014) 3D stereophotogrammetric analysis of operative effects after broad median craniectomy in premature sagittal craniosynostosis. Child Nerv Syst ChNS Off J Int Soc Pediatr Neurosurg 30:313–318CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Wilbrand JF, Szczukowski A, Blecher JC, Pons-Kuehnemann J, Christophis P, Howaldt HP, Schaaf H (2012) Objectification of cranial vault correction for craniosynostosis by three-dimensional photography. J Cranio-maxillo-facial Surg Off Publ Eur Assoc Cranio-Maxillo-Facial Surg 40:726–730CrossRef Wilbrand JF, Szczukowski A, Blecher JC, Pons-Kuehnemann J, Christophis P, Howaldt HP, Schaaf H (2012) Objectification of cranial vault correction for craniosynostosis by three-dimensional photography. J Cranio-maxillo-facial Surg Off Publ Eur Assoc Cranio-Maxillo-Facial Surg 40:726–730CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Edwards TC, Topolski TD, Kapp-Simon KA, Aspinall CL, Patrick DL (2011) What difference can a minute make? Social skills and first impressions of youth with craniofacial differences. Cleft Palate Craniofac J Off Publ Am Cleft Palate Craniofac Assoc 48:91–97CrossRef Edwards TC, Topolski TD, Kapp-Simon KA, Aspinall CL, Patrick DL (2011) What difference can a minute make? Social skills and first impressions of youth with craniofacial differences. Cleft Palate Craniofac J Off Publ Am Cleft Palate Craniofac Assoc 48:91–97CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Masnari O, Schiestl C, Rossler J, Gutlein SK, Neuhaus K, Weibel L, Meuli M, Landolt MA (2013) Stigmatization predicts psychological adjustment and quality of life in children and adolescents with a facial difference. J Pediatr Psychol 38:162–172CrossRefPubMed Masnari O, Schiestl C, Rossler J, Gutlein SK, Neuhaus K, Weibel L, Meuli M, Landolt MA (2013) Stigmatization predicts psychological adjustment and quality of life in children and adolescents with a facial difference. J Pediatr Psychol 38:162–172CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Feng G (2011) Eye tracking: a brief guide for developmental researchers. J Cogn Dev 12:1–11CrossRef Feng G (2011) Eye tracking: a brief guide for developmental researchers. J Cogn Dev 12:1–11CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hernandez N, Metzger A, Magne R, Bonnet-Brilhaut F, Roux S, Barthelemy C, Martineau J (2009) Exploration of core features of a human face by healthy and autistic adults analyzed by visual scanning. Neuropsychologia 47:1004–1012CrossRefPubMed Hernandez N, Metzger A, Magne R, Bonnet-Brilhaut F, Roux S, Barthelemy C, Martineau J (2009) Exploration of core features of a human face by healthy and autistic adults analyzed by visual scanning. Neuropsychologia 47:1004–1012CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Eisenbarth H, Alpers GW (2011) Happy mouth and sad eyes: scanning emotional facial expressions. Emotion 11:860–865CrossRefPubMed Eisenbarth H, Alpers GW (2011) Happy mouth and sad eyes: scanning emotional facial expressions. Emotion 11:860–865CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Meyer-Marcotty P, Kochel J, Boehm H, Linz C, Klammert U, Stellzig-Eisenhauer A (2011) Face perception in patients with unilateral cleft lip and palate and patients with severe Class III malocclusion compared to controls. J Cranio-maxillo-facial Surg Off Publ Eur Assoc Cranio-Maxillo-Facial Surg 39:158–163CrossRef Meyer-Marcotty P, Kochel J, Boehm H, Linz C, Klammert U, Stellzig-Eisenhauer A (2011) Face perception in patients with unilateral cleft lip and palate and patients with severe Class III malocclusion compared to controls. J Cranio-maxillo-facial Surg Off Publ Eur Assoc Cranio-Maxillo-Facial Surg 39:158–163CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Meyer-Marcotty P, Alpers GW, Gerdes AB, Stellzig-Eisenhauer A (2010) How others perceive orthognathic patients: an eye-tracking study. World J Orthod 11:153–159PubMed Meyer-Marcotty P, Alpers GW, Gerdes AB, Stellzig-Eisenhauer A (2010) How others perceive orthognathic patients: an eye-tracking study. World J Orthod 11:153–159PubMed
16.
Zurück zum Zitat Meyer-Marcotty P, Gerdes AB, Stellzig-Eisenhauer A, Alpers GW (2011) Visual face perception of adults with unilateral cleft lip and palate in comparison to controls--an eye-tracking study. Cleft Palate Craniofac J Off Publ Am Cleft Palate Craniofac Assoc 48:210–216CrossRef Meyer-Marcotty P, Gerdes AB, Stellzig-Eisenhauer A, Alpers GW (2011) Visual face perception of adults with unilateral cleft lip and palate in comparison to controls--an eye-tracking study. Cleft Palate Craniofac J Off Publ Am Cleft Palate Craniofac Assoc 48:210–216CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Hall JK, Hutton SB, Morgan MJ (2010) Sex differences in scanning faces: does attention to the eyes explain female superiority in facial expression recognition. Cogn Emot 24:629–637CrossRef Hall JK, Hutton SB, Morgan MJ (2010) Sex differences in scanning faces: does attention to the eyes explain female superiority in facial expression recognition. Cogn Emot 24:629–637CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Nederhof AJ (1985) Methods of coping with social desirability bias: a review. Eur J Soc Psychol 15:263–280CrossRef Nederhof AJ (1985) Methods of coping with social desirability bias: a review. Eur J Soc Psychol 15:263–280CrossRef
19.
Zurück zum Zitat van de Mortel TF (2008) Faking it: social desirability response bias in self-report research. Aust J Adv Nurs 25:40–48 van de Mortel TF (2008) Faking it: social desirability response bias in self-report research. Aust J Adv Nurs 25:40–48
20.
Zurück zum Zitat Paulhus DL (1991) Measurement and control of response bias. Measures Personal Soc Psychol Attitudes 1:17–59CrossRef Paulhus DL (1991) Measurement and control of response bias. Measures Personal Soc Psychol Attitudes 1:17–59CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Kelly DJ, Liu S, Rodger H, Miellet S, Ge L, Caldara R (2011) Developing cultural differences in face processing. Dev Sci 14:1176–1184CrossRefPubMed Kelly DJ, Liu S, Rodger H, Miellet S, Ge L, Caldara R (2011) Developing cultural differences in face processing. Dev Sci 14:1176–1184CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Engel M, Castrillon-Oberndorfer G, Hoffmann J, Muhling J, Seeberger R, Freudlsperger C (2013) Long-term results in nonsyndromatic unilateral coronal synostosis treated with fronto-orbital advancement. J Cranio-maxillo-facial Surg Off Publ Eur Assoc Cranio-Maxillo-Facial Surg 41:747–754CrossRef Engel M, Castrillon-Oberndorfer G, Hoffmann J, Muhling J, Seeberger R, Freudlsperger C (2013) Long-term results in nonsyndromatic unilateral coronal synostosis treated with fronto-orbital advancement. J Cranio-maxillo-facial Surg Off Publ Eur Assoc Cranio-Maxillo-Facial Surg 41:747–754CrossRef
Metadaten
Titel
Perception of children’s faces with unilateral coronal synostosis—an eye-tracking investigation
verfasst von
Christian Linz
Antje B. M. Gerdes
Philipp Meyer-Marcotty
Urs Müller-Richter
Hartmut Böhm
Ralf-Ingo Ernestus
Alexander Kübler
Georg W. Alpers
Tilmann Schweitzer
Publikationsdatum
01.01.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Child's Nervous System / Ausgabe 1/2016
Print ISSN: 0256-7040
Elektronische ISSN: 1433-0350
DOI
https://doi.org/10.1007/s00381-015-2798-z

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2016

Child's Nervous System 1/2016 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Traumatologische Notfälle Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.