Skip to main content
Erschienen in: Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie 1/2022

16.07.2021 | Original article

Perception of dental students towards case-based orthodontic education

verfasst von: Professor Burcu Balos Tuncer, Tevhide Sokmen, Professor Bulent Celik, Professor Tuba Tortop

Erschienen in: Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie | Sonderheft 1/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To evaluate perceptions of fifth-year dental students’ towards case-based orthodontic education.

Methods

The sample population consisted of 108 final year dental students (39 men, 69 women) who volunteered to participate in the project during their orthodontic clinical internship. Patient files including extraoral, intraoral photographs, hand–wrist, panoramic and cephalometric radiographs were randomly distributed. Each group presented their evaluations after 1 week. At the end of case discussions, students were given a questionnaire regarding their perceptions of case-based education. Differences in mean scores between groups were compared by independent samples t‑test.

Results

The response rate was 100%. The majority of students strongly agreed that their interest and ability to interpret and diagnose the orthodontic data were increased. More than 60% strongly agreed that this education had a positive effect on their attention and effective learning. More than 45% strongly agreed that their communication with colleagues was increased, and women were significantly more inclined to group work than men (p < 0.05). More than 45% declared no additional burden.

Conclusions

Orthodontic case-based education was well received by final year dental students. The most noted improvement was observed in motivation, ability to comment on the diagnosis and treatment planning of orthodontic cases, without feeling an extra workload.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Chan WP, Hsu CY, Hong CY (2008) Innovative “case-based integrated teaching” in an undergraduate medical curriculum: development and teachers’ and students’ responses. Ann Acad Med Singapore 37(11):952–956 Chan WP, Hsu CY, Hong CY (2008) Innovative “case-based integrated teaching” in an undergraduate medical curriculum: development and teachers’ and students’ responses. Ann Acad Med Singapore 37(11):952–956
Metadaten
Titel
Perception of dental students towards case-based orthodontic education
verfasst von
Professor Burcu Balos Tuncer
Tevhide Sokmen
Professor Bulent Celik
Professor Tuba Tortop
Publikationsdatum
16.07.2021
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie / Ausgabe Sonderheft 1/2022
Print ISSN: 1434-5293
Elektronische ISSN: 1615-6714
DOI
https://doi.org/10.1007/s00056-021-00325-y

Weitere Artikel der Sonderheft 1/2022

Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie 1/2022 Zur Ausgabe

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Parodontalbehandlung verbessert Prognose bei Katheterablation

19.04.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Werden Personen mit Vorhofflimmern in der Blanking-Periode nach einer Katheterablation gegen eine bestehende Parodontitis behandelt, verbessert dies die Erfolgsaussichten. Dafür sprechen die Resultate einer prospektiven Untersuchung.

Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Zahnmedizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.