Skip to main content
Erschienen in: Endocrine 3/2007

01.06.2007 | Original Paper

Placental villous vascular endothelial growth factor expression and vascularization after estrogen suppression during the last two-thirds of baboon pregnancy

verfasst von: Victoria A. Robb, Gerald J. Pepe, Eugene D. Albrecht

Erschienen in: Endocrine | Ausgabe 3/2007

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We have recently shown that placental cytotrophoblast vascular endothelial growth factor (VEGF) expression and vessel density were increased by elevating estrogen and decreased by suppressing estrogen in early baboon pregnancy. The present study determined whether the elevation in estrogen which occurs in the last two-thirds of baboon pregnancy also has a role in the regulation of placental villous VEGF expression and angiogenesis. Placentas were obtained on day 170 of gestation (term, 184 days) from baboons untreated or treated with the aromatase inhibitor CGS 20267 or CGS 20267 plus estradiol daily on days 30–169. Serum estradiol levels in CGS 20267-treated baboons were decreased (P < 0.001) by 95%, however, placental cytotrophoblast VEGF mRNA levels (means ± SE, attomoles/μg RNA) were similar in untreated (25,807 ± 5,873), CGS 20267-treated (23,900 ± 1,940) and CGS 20267 plus estradiol-treated (26,885 ± 2,569) baboons. VEGF mRNA levels in the syncytiotrophoblast (2,008 ± 405) and inner villous stromal cell (1,724 ± 287) fractions of untreated baboons also were not altered by CGS 20267. However, whole villous VEGF mRNA levels in CGS 20267-treated baboons (18,590 ± 2,315) were 4-fold greater (P < 0.001) than in untreated animals and restored to normal by estradiol. Percent vascularized area (15.88 ± 0.88%) and vessel density (1,375 ± 71/mm2) of the villous placenta in untreated animals were not altered by estrogen deprivation. We propose that villous cytotrophoblasts lose their responsivity to estrogen and that placental villous cytotrophoblast VEGF expression and angiogenesis are regulated by estrogen in a cell- and gestational age-specific manner, and that factors other than estrogen maintain VEGF expression in the last two-thirds of pregnancy.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat A.M. Sharkey, D.S. Charnock-Jones, C.A. Boocock, K.D. Brown, S.K. Smith, J. Reprod. Fertil. 99, 609–615 (1993)PubMedCrossRef A.M. Sharkey, D.S. Charnock-Jones, C.A. Boocock, K.D. Brown, S.K. Smith, J. Reprod. Fertil. 99, 609–615 (1993)PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat A. Ahmed, X.F. Li, C. Dunk, M.J. Whittle, D.I. Rushton, T. Rollason, Growth Factors 12, 235–243 (1995)PubMed A. Ahmed, X.F. Li, C. Dunk, M.J. Whittle, D.I. Rushton, T. Rollason, Growth Factors 12, 235–243 (1995)PubMed
4.
Zurück zum Zitat V.A. Hildebrandt, J.S. Babischkin, R.D. Koos, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, Endocrinology 142, 2050–2057 (2001)PubMedCrossRef V.A. Hildebrandt, J.S. Babischkin, R.D. Koos, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, Endocrinology 142, 2050–2057 (2001)PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat C. Wulff, H. Wilson, S.E. Dickson, S.J. Wiegand, H.M. Fraser, Biol. Reprod. 66, 802–812 (2002)PubMedCrossRef C. Wulff, H. Wilson, S.E. Dickson, S.J. Wiegand, H.M. Fraser, Biol. Reprod. 66, 802–812 (2002)PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat R. Demir, U.A. Kayisli, Y. Seval, C. Celik-Ozenci, E.T. Korgun, A.Y. Demir-Weusten et al, Placenta 25, 560–572 (2004)PubMedCrossRef R. Demir, U.A. Kayisli, Y. Seval, C. Celik-Ozenci, E.T. Korgun, A.Y. Demir-Weusten et al, Placenta 25, 560–572 (2004)PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat B. Barleon, S. Hauser, C. Schollmann, K. Weindel, D. Marme, A. Yayon, H.A. Weich, J. Cell Biochem. 54, 56–66 (1994)PubMedCrossRef B. Barleon, S. Hauser, C. Schollmann, K. Weindel, D. Marme, A. Yayon, H.A. Weich, J. Cell Biochem. 54, 56–66 (1994)PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat D.E. Clark, S.K. Smith, A.M. Sharkey, D.S. Charnock-Jones, Human Reprod. 11, 1090–1098 (1996) D.E. Clark, S.K. Smith, A.M. Sharkey, D.S. Charnock-Jones, Human Reprod. 11, 1090–1098 (1996)
10.
12.
13.
Zurück zum Zitat A.L. Niklaus, G.W. Aberdeen, J.S. Babischkin, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, Biol. Reprod. 68, 1997–2004 (2003)PubMedCrossRef A.L. Niklaus, G.W. Aberdeen, J.S. Babischkin, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, Biol. Reprod. 68, 1997–2004 (2003)PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat E.D. Albrecht, G.W. Aberdeen, A.L. Niklaus, J.S. Babischkin, D.L. Suresch, G.J. Pepe, J. Clin. Endocrinol. Metabol. 88, 2844–2852 (2003)CrossRef E.D. Albrecht, G.W. Aberdeen, A.L. Niklaus, J.S. Babischkin, D.L. Suresch, G.J. Pepe, J. Clin. Endocrinol. Metabol. 88, 2844–2852 (2003)CrossRef
15.
Zurück zum Zitat J.L. Shifren, J.F. Tseng, C.J. Zaloudek, I.P. Ryan, Y.G. Meng, N. Ferrara, R.B. Jaffe, R.N. Taylor, J. Clin. Endocrinol. Metab. 81, 3112–3118 (1996)PubMedCrossRef J.L. Shifren, J.F. Tseng, C.J. Zaloudek, I.P. Ryan, Y.G. Meng, N. Ferrara, R.B. Jaffe, R.N. Taylor, J. Clin. Endocrinol. Metab. 81, 3112–3118 (1996)PubMedCrossRef
16.
17.
Zurück zum Zitat A. Johns, A.D. Freay, W. Fraser, K.S. Korach, G.M. Rubanyi, Endocrinology. 137, 4511–4513 (1996)PubMedCrossRef A. Johns, A.D. Freay, W. Fraser, K.S. Korach, G.M. Rubanyi, Endocrinology. 137, 4511–4513 (1996)PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat L.P. Reynolds, J.D. Kirsch, K.C. Kraft, D.L. Knutson, W.J. McClaflin, D.A. Redmer, Biol. Reprod. 59, 606–612 (1998)PubMedCrossRef L.P. Reynolds, J.D. Kirsch, K.C. Kraft, D.L. Knutson, W.J. McClaflin, D.A. Redmer, Biol. Reprod. 59, 606–612 (1998)PubMedCrossRef
20.
24.
Zurück zum Zitat T.W. Bonagura, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, J. Soc. Gynecol. Investig. 13, (2006) Abst 354 T.W. Bonagura, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, J. Soc. Gynecol. Investig. 13, (2006) Abst 354
25.
Zurück zum Zitat D. Coradini, C. Pellizzaro, A. Speranza, M.G. Daidone, Cell Mol. Life Sci. 61, 76–82 (2004)PubMedCrossRef D. Coradini, C. Pellizzaro, A. Speranza, M.G. Daidone, Cell Mol. Life Sci. 61, 76–82 (2004)PubMedCrossRef
26.
Zurück zum Zitat J.E. Lee, K.W. Chung, W. Han, S.W. Kim, S.W. Kim, H.J. Shin, J.Y. Bae, D.Y. Noh, Anticancer Res. 24, 3961–3964 (2004)PubMed J.E. Lee, K.W. Chung, W. Han, S.W. Kim, S.W. Kim, H.J. Shin, J.Y. Bae, D.Y. Noh, Anticancer Res. 24, 3961–3964 (2004)PubMed
27.
Zurück zum Zitat G.J. Pepe, W.A. Davies, K.W. Dong, H. Luo, E.D. Albrecht, Biochim. Biophys. Acta. 1444, 101–110 (1999)PubMed G.J. Pepe, W.A. Davies, K.W. Dong, H. Luo, E.D. Albrecht, Biochim. Biophys. Acta. 1444, 101–110 (1999)PubMed
28.
Zurück zum Zitat A. Bukovsky, M.R. Caudle, M. Cekanova, R.I. Fernando, J. Wimalasena, J.S. Foster, D.C. Henley, R.F. Elder, Reprod. Biol. Endocrinol. 1, 36–56 (2003)PubMedCrossRef A. Bukovsky, M.R. Caudle, M. Cekanova, R.I. Fernando, J. Wimalasena, J.S. Foster, D.C. Henley, R.F. Elder, Reprod. Biol. Endocrinol. 1, 36–56 (2003)PubMedCrossRef
31.
32.
Zurück zum Zitat V.H. Shore, T.H. Wang, C.L. Wang, R.J. Torry, M.R. Caudle, D.S. Torry, Placenta. 18, 657–665 (1997)PubMedCrossRef V.H. Shore, T.H. Wang, C.L. Wang, R.J. Torry, M.R. Caudle, D.S. Torry, Placenta. 18, 657–665 (1997)PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat G.W. Aberdeen, A.A. Baschat, C.R. Harman, C.P. Weiner, P.W. Langenberg, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, Reprod Sci. (provisionally accepted) (2007) G.W. Aberdeen, A.A. Baschat, C.R. Harman, C.P. Weiner, P.W. Langenberg, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, Reprod Sci. (provisionally accepted) (2007)
35.
Zurück zum Zitat J.C. Cooper, A.M. Sharkey, J. McLaren, D.S. Charnock-Jones, S.K. Smith, J. Reprod. Fertil. 105, 205–213 (1995)PubMedCrossRef J.C. Cooper, A.M. Sharkey, J. McLaren, D.S. Charnock-Jones, S.K. Smith, J. Reprod. Fertil. 105, 205–213 (1995)PubMedCrossRef
36.
Zurück zum Zitat D.S. Torry, D. Mukherjea, J. Arroyo, R.J. Torry, J. Soc. Gynecol. Invest. 10, 178–188 (2003)CrossRef D.S. Torry, D. Mukherjea, J. Arroyo, R.J. Torry, J. Soc. Gynecol. Invest. 10, 178–188 (2003)CrossRef
39.
40.
41.
Zurück zum Zitat M.C. Henson, J.S. Babischkin, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, Endocrinology 122, 2019–2026 (1988)PubMedCrossRef M.C. Henson, J.S. Babischkin, G.J. Pepe, E.D. Albrecht, Endocrinology 122, 2019–2026 (1988)PubMedCrossRef
42.
Zurück zum Zitat H.J. Kliman, J.E. Nestler, E. Sermasi, J.M. Sanger, J.F. Strauss III, Endocrinology 118, 1567–1582 (1986)PubMed H.J. Kliman, J.E. Nestler, E. Sermasi, J.M. Sanger, J.F. Strauss III, Endocrinology 118, 1567–1582 (1986)PubMed
43.
Zurück zum Zitat M.C. Riedy, E.A. Timm Jr., C.C. Stewart, Biotechniques 18, 70–76 (1995)PubMed M.C. Riedy, E.A. Timm Jr., C.C. Stewart, Biotechniques 18, 70–76 (1995)PubMed
45.
Zurück zum Zitat E. Tischer, R. Mitchell, T. Hartman, M. Silva, D. Gospodarowicz, J.C. Fiddes et al, J. Biol. Chem. 266, 11947–11954 (1991)PubMed E. Tischer, R. Mitchell, T. Hartman, M. Silva, D. Gospodarowicz, J.C. Fiddes et al, J. Biol. Chem. 266, 11947–11954 (1991)PubMed
Metadaten
Titel
Placental villous vascular endothelial growth factor expression and vascularization after estrogen suppression during the last two-thirds of baboon pregnancy
verfasst von
Victoria A. Robb
Gerald J. Pepe
Eugene D. Albrecht
Publikationsdatum
01.06.2007
Verlag
Humana Press Inc
Erschienen in
Endocrine / Ausgabe 3/2007
Print ISSN: 1355-008X
Elektronische ISSN: 1559-0100
DOI
https://doi.org/10.1007/s12020-007-0036-5

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2007

Endocrine 3/2007 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.