Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 12/2017

19.05.2017

Prediction of surgical outcomes of laparoscopic liver resections for hepatocellular carcinoma by defining surgical difficulty

verfasst von: Mohan Periyasamy, Jai Young Cho, Soyeon Ahn, Ho-Seong Han, Yoo-Seok Yoon, YoungRok Choi, Jae Seong Jang, Seong Uk Kwon, Sungho Kim, Jang Kyu Choi, Hanisah Guro

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 12/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Several classification systems for assessing the surgical difficulty of laparoscopic liver resection (LLR) have been proposed. We evaluated three current classification systems, including traditional Major/Minor Classification, Complexity Classification, and the Difficulty Scoring System for predicting the surgical outcomes after LLR.

Methods

We reviewed the clinical data of 301 patients who underwent LLR for hepatocellular carcinoma between March 1, 2004 and June 30, 2015. We compared the intraoperative, pathologic, and postoperative outcomes according to the three classifications. We also compared the prognostic value of the three classifications using receiver operating characteristic (ROC) curves.

Results

The Major/Minor Classification, Complexity Classification, and the Difficulty Scoring System efficiently differentiated surgical difficulty in terms of blood loss (P = 0.001, P = 0.009, and P < 0.001, respectively) and operation time (all P < 0.001). Regarding intraoperative outcomes, the Difficulty Scoring System and Complexity Classification successfully differentiated the transfusion rate (P = 0.001 and P < 0.001, respectively). However, only the Complexity Classification adequately predicted severe postoperative complications (P = 0.032), the severity of complications (P < 0.001), and the length of hospital stay (P = 0.005). In ROC curve analysis, the Complexity Classification (area under the curve [AUC] = 0.611) outperformed the Major/Minor Classification (AUC = 0.544) and the Difficulty Scoring System (AUC = 0.530) for predicting severe postoperative complications. None of the classification systems predicted recurrence or patient survival.

Conclusion

The Complexity Classification was superior to the other methods for assessing surgical difficulty and predicting complications after LLR for hepatocellular carcinoma.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Shehta A, Han HS, Yoon YS, Cho JY, Choi Y (2016) Laparoscopic liver resection for hepatocellular carcinoma in cirrhotic patients: 10-year single-center experience. Surg Endosc 30:638–648CrossRefPubMed Shehta A, Han HS, Yoon YS, Cho JY, Choi Y (2016) Laparoscopic liver resection for hepatocellular carcinoma in cirrhotic patients: 10-year single-center experience. Surg Endosc 30:638–648CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Couinaud C (1956) Contribution of anatomical research to liver surgery. Fr Med 19:5–12PubMed Couinaud C (1956) Contribution of anatomical research to liver surgery. Fr Med 19:5–12PubMed
3.
Zurück zum Zitat Lee MKT, Gao F, Strasberg SM (2015) Perceived complexity of various liver resections: results of a survey of experts with development of a complexity score and classification. J Am Coll Surg 220:64–69CrossRefPubMed Lee MKT, Gao F, Strasberg SM (2015) Perceived complexity of various liver resections: results of a survey of experts with development of a complexity score and classification. J Am Coll Surg 220:64–69CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Lee MKT, Gao F, Strasberg SM (2016) Completion of a liver surgery complexity score and classification based on an international survey of experts. J Am Coll Surg 223(2):332–342CrossRefPubMedPubMedCentral Lee MKT, Gao F, Strasberg SM (2016) Completion of a liver surgery complexity score and classification based on an international survey of experts. J Am Coll Surg 223(2):332–342CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Muangkaew P, Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Jang JY, Choi H, Jang JS, Kwon SU (2016) Defining surgical difficulty according to the perceived complexity of liver resection: validation of a complexity classification in patients with hepatocellular carcinoma. Ann Surg Oncol 23:2602–2609CrossRefPubMed Muangkaew P, Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Jang JY, Choi H, Jang JS, Kwon SU (2016) Defining surgical difficulty according to the perceived complexity of liver resection: validation of a complexity classification in patients with hepatocellular carcinoma. Ann Surg Oncol 23:2602–2609CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Han HS, Shehta A, Ahn S, Yoon YS, Cho JY, Choi Y (2015) Laparoscopic versus open liver resection for hepatocellular carcinoma: case-matched study with propensity score matching. J Hepatol 63:643–650CrossRefPubMed Han HS, Shehta A, Ahn S, Yoon YS, Cho JY, Choi Y (2015) Laparoscopic versus open liver resection for hepatocellular carcinoma: case-matched study with propensity score matching. J Hepatol 63:643–650CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Guro H, Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Periyasamy M (2016) Current status of laparoscopic liver resection for hepatocellular carcinoma. Clin Mol Hepatol 22:212–218CrossRefPubMedPubMedCentral Guro H, Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Periyasamy M (2016) Current status of laparoscopic liver resection for hepatocellular carcinoma. Clin Mol Hepatol 22:212–218CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Buell JF, Cherqui D, Geller DA, O’Rourke N, Iannitti D, Dagher I, Koffron AJ, Thomas M, Gayet B, Han HS, Wakabayashi G, Belli G, Kaneko H, Ker C-G, Scatton O, Laurent A, Abdalla EK, Chaudhury P, Dutson E, Gamblin C, D’Angelica M, Nagorney D, Testa G, Labow D, Manas D, Poon RT, Nelson H, Martin R, Clary B, Pinson WC, Martinie J, Vauthey J-N, Goldstein R, Roayaie S, Barlet D, Espat J, Abecassis M, Rees M, Fong Y, McMasters KM, Broelsch C, Busuttil R, Belghiti J, Strasberg S, Chari RS (2009) The international position on laparoscopic liver surgery. Ann Surg 250:825–830CrossRefPubMed Buell JF, Cherqui D, Geller DA, O’Rourke N, Iannitti D, Dagher I, Koffron AJ, Thomas M, Gayet B, Han HS, Wakabayashi G, Belli G, Kaneko H, Ker C-G, Scatton O, Laurent A, Abdalla EK, Chaudhury P, Dutson E, Gamblin C, D’Angelica M, Nagorney D, Testa G, Labow D, Manas D, Poon RT, Nelson H, Martin R, Clary B, Pinson WC, Martinie J, Vauthey J-N, Goldstein R, Roayaie S, Barlet D, Espat J, Abecassis M, Rees M, Fong Y, McMasters KM, Broelsch C, Busuttil R, Belghiti J, Strasberg S, Chari RS (2009) The international position on laparoscopic liver surgery. Ann Surg 250:825–830CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Wakabayashi G, Cherqui D, Geller DA, Buell JF, Kaneko H, Han HS, Asbun H, O’Rourke N, Tanabe M, Koffron AJ, Tsung A, Soubrane O, Machado MA, Gayet B, Troisi RI, Pessaux P, Van Dam RM, Scatton O, Abu Hilal M, Belli G, Kwon CH, Edwin B, Choi GH, Aldrighetti LA, Cai X, Cleary S, Chen KH, Schon MR, Sugioka A, Tang CN, Herman P, Pekolj J, Chen XP, Dagher I, Jarnagin W, Yamamoto M, Strong R, Jagannath P, Lo CM, Clavien PA, Kokudo N, Barkun J, Strasberg SM (2015) Recommendations for laparoscopic liver resection: a report from the second international consensus conference held in Morioka. Ann Surg 261:619–629PubMed Wakabayashi G, Cherqui D, Geller DA, Buell JF, Kaneko H, Han HS, Asbun H, O’Rourke N, Tanabe M, Koffron AJ, Tsung A, Soubrane O, Machado MA, Gayet B, Troisi RI, Pessaux P, Van Dam RM, Scatton O, Abu Hilal M, Belli G, Kwon CH, Edwin B, Choi GH, Aldrighetti LA, Cai X, Cleary S, Chen KH, Schon MR, Sugioka A, Tang CN, Herman P, Pekolj J, Chen XP, Dagher I, Jarnagin W, Yamamoto M, Strong R, Jagannath P, Lo CM, Clavien PA, Kokudo N, Barkun J, Strasberg SM (2015) Recommendations for laparoscopic liver resection: a report from the second international consensus conference held in Morioka. Ann Surg 261:619–629PubMed
10.
Zurück zum Zitat Ban D, Tanabe M, Ito H, Otsuka Y, Nitta H, Abe Y, Hasegawa Y, Katagiri T, Takagi C, Itano O, Kaneko H, Wakabayashi G (2014) A novel difficulty scoring system for laparoscopic liver resection. J Hepatobiliary Pancreat Sci 21:745–753CrossRefPubMed Ban D, Tanabe M, Ito H, Otsuka Y, Nitta H, Abe Y, Hasegawa Y, Katagiri T, Takagi C, Itano O, Kaneko H, Wakabayashi G (2014) A novel difficulty scoring system for laparoscopic liver resection. J Hepatobiliary Pancreat Sci 21:745–753CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Im C, Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Jang JY, Choi H, Jang JS, Kwon SU (2016) Validation of difficulty scoring system for laparoscopic liver resection in patients who underwent laparoscopic left lateral sectionectomy. Surg Endosc 31(1):430–436CrossRefPubMed Im C, Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Jang JY, Choi H, Jang JS, Kwon SU (2016) Validation of difficulty scoring system for laparoscopic liver resection in patients who underwent laparoscopic left lateral sectionectomy. Surg Endosc 31(1):430–436CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Goodman ZD (2007) Grading and staging systems for inflammation and fibrosis in chronic liver diseases. J Hepatol 47:598–607CrossRefPubMed Goodman ZD (2007) Grading and staging systems for inflammation and fibrosis in chronic liver diseases. J Hepatol 47:598–607CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Im C, Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Jang JY, Choi H, Jang JS, Kwon SU, Kim H (2016) Laparoscopic left lateral sectionectomy in patients with histologically confirmed cirrhosis. Surg Oncol 25:132–138CrossRefPubMed Im C, Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Jang JY, Choi H, Jang JS, Kwon SU, Kim H (2016) Laparoscopic left lateral sectionectomy in patients with histologically confirmed cirrhosis. Surg Oncol 25:132–138CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240:205–213CrossRefPubMedPubMedCentral Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240:205–213CrossRefPubMedPubMedCentral
15.
Zurück zum Zitat Vauthey JN, Chaoui A, Do KA, Bilimoria MM, Fenstermacher MJ, Charnsangavej C, Hicks M, Alsfasser G, Lauwers G, Hawkins IF, Caridi J (2000) Standardized measurement of the future liver remnant prior to extended liver resection: methodology and clinical associations. Surgery 127:512–519CrossRefPubMed Vauthey JN, Chaoui A, Do KA, Bilimoria MM, Fenstermacher MJ, Charnsangavej C, Hicks M, Alsfasser G, Lauwers G, Hawkins IF, Caridi J (2000) Standardized measurement of the future liver remnant prior to extended liver resection: methodology and clinical associations. Surgery 127:512–519CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Lee W (2015) Outcomes of laparoscopic right posterior sectionectomy in patients with hepatocellular carcinoma in the era of laparoscopic surgery. Surgery 158:135–141CrossRefPubMed Cho JY, Han HS, Yoon YS, Choi Y, Lee W (2015) Outcomes of laparoscopic right posterior sectionectomy in patients with hepatocellular carcinoma in the era of laparoscopic surgery. Surgery 158:135–141CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Yoon YS, Han HS, Cho JY, Kim JH, Kwon Y (2013) Laparoscopic liver resection for centrally located tumors close to the hilum, major hepatic veins, or inferior vena cava. Surgery 153:502–509CrossRefPubMed Yoon YS, Han HS, Cho JY, Kim JH, Kwon Y (2013) Laparoscopic liver resection for centrally located tumors close to the hilum, major hepatic veins, or inferior vena cava. Surgery 153:502–509CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Cho JY, Han HS, Yoon YS, Shin SH (2008) Feasibility of laparoscopic liver resection for tumors located in the posterosuperior segments of the liver, with a special reference to overcoming current limitations on tumor location. Surgery 144:32–38CrossRefPubMed Cho JY, Han HS, Yoon YS, Shin SH (2008) Feasibility of laparoscopic liver resection for tumors located in the posterosuperior segments of the liver, with a special reference to overcoming current limitations on tumor location. Surgery 144:32–38CrossRefPubMed
19.
Zurück zum Zitat Reddy SK, Barbas AS, Turley RS, Steel JL, Tsung A, Marsh JW, Geller DA, Clary BM (2011) A standard definition of major hepatectomy: resection of four or more liver segments. HPB 13:494–502CrossRefPubMedPubMedCentral Reddy SK, Barbas AS, Turley RS, Steel JL, Tsung A, Marsh JW, Geller DA, Clary BM (2011) A standard definition of major hepatectomy: resection of four or more liver segments. HPB 13:494–502CrossRefPubMedPubMedCentral
20.
Zurück zum Zitat Cho JY, Han HS, Yoon YS, Shin SH (2008) Experiences of laparoscopic liver resection including lesions in the posterosuperior segments of the liver. Surg Endosc 22:2344–2349CrossRefPubMed Cho JY, Han HS, Yoon YS, Shin SH (2008) Experiences of laparoscopic liver resection including lesions in the posterosuperior segments of the liver. Surg Endosc 22:2344–2349CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Hasegawa Y, Nitta H, Takahara T, Katagiri H, Baba S, Takeda D, Makabe K, Wakabayashi G, Sasaki A (2016) Safely extending the indications of laparoscopic liver resection: when should we start laparoscopic major hepatectomy? Surg Endosc 31(1):309–316CrossRefPubMed Hasegawa Y, Nitta H, Takahara T, Katagiri H, Baba S, Takeda D, Makabe K, Wakabayashi G, Sasaki A (2016) Safely extending the indications of laparoscopic liver resection: when should we start laparoscopic major hepatectomy? Surg Endosc 31(1):309–316CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Ban D, Kudo A, Ito H, Mitsunori Y, Matsumura S, Aihara A, Ochiai T, Tanaka S, Tanabe M, Itano O, Kaneko H, Wakabayashi G (2015) The difficulty of laparoscopic liver resection. Updates Surg 67:123–128CrossRefPubMed Ban D, Kudo A, Ito H, Mitsunori Y, Matsumura S, Aihara A, Ochiai T, Tanaka S, Tanabe M, Itano O, Kaneko H, Wakabayashi G (2015) The difficulty of laparoscopic liver resection. Updates Surg 67:123–128CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Prediction of surgical outcomes of laparoscopic liver resections for hepatocellular carcinoma by defining surgical difficulty
verfasst von
Mohan Periyasamy
Jai Young Cho
Soyeon Ahn
Ho-Seong Han
Yoo-Seok Yoon
YoungRok Choi
Jae Seong Jang
Seong Uk Kwon
Sungho Kim
Jang Kyu Choi
Hanisah Guro
Publikationsdatum
19.05.2017
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 12/2017
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-017-5589-7

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2017

Surgical Endoscopy 12/2017 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.