Skip to main content
Erschienen in: Gynecological Surgery 2/2005

01.07.2005 | Case Report

Prehysterectomy embolisation of uterine arteries for large uterine fibroids—a report

verfasst von: Uday Khopkar, Roger M. Williams, Peter Torrie

Erschienen in: Gynecological Surgery | Ausgabe 2/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Hysterectomy for large uterine fibroids can prove to be a technically difficult procedure. The irregular shape of the uterus filling the pelvis may make access to the pedicles difficult. The larger the size of the uterus, the greater the risk of significant blood loss and trauma to the surrounding structures. Uterine artery embolisation (UAE) has been in use since 1991 as a “noninvasive” treatment for uterine fibroids and has had encouraging results. Various workers have reported success rates between 86% and 100%. We present here our experience with two patients who underwent embolisation of the uterine arteries, followed by hysterectomy. In both cases, patients had symptomatic uterine fibroids and no desire to conceive. The patients were counselled about the combined treatment and other treatment alternatives available to enable them make an informed choice.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Royal College of Radiologists and Royal College of Obstetricians and Gynaecologists (2001) Clinical recommendations on the use of uterine artery embolisation in the management of fibroids. Report of a joint working party. RCOG Press, London Royal College of Radiologists and Royal College of Obstetricians and Gynaecologists (2001) Clinical recommendations on the use of uterine artery embolisation in the management of fibroids. Report of a joint working party. RCOG Press, London
2.
Zurück zum Zitat Lumsden MA (2002) Embolisation versus myomectomy versus hysterectomy. Hum Reprod 17:253–259 Lumsden MA (2002) Embolisation versus myomectomy versus hysterectomy. Hum Reprod 17:253–259
3.
Zurück zum Zitat Hillis S, Marchbanks PA, Peterson HB (1996) Uterine size and risk of complications among women undergoing abdominal hysterectomy for leiomyomas. Obstet Gynaecol 87:539–543 Hillis S, Marchbanks PA, Peterson HB (1996) Uterine size and risk of complications among women undergoing abdominal hysterectomy for leiomyomas. Obstet Gynaecol 87:539–543
4.
Zurück zum Zitat Stovall TG, Summit RL Jr, Washburn SA, Ling FW (1995) Gonadotropin releasing hormone agonist use before hysterectomy (comment). Am J Obstet Gynecol 172:1650–1651 Stovall TG, Summit RL Jr, Washburn SA, Ling FW (1995) Gonadotropin releasing hormone agonist use before hysterectomy (comment). Am J Obstet Gynecol 172:1650–1651
5.
Zurück zum Zitat Ravina JH, Merland JJ, Herbreteau D, Houdart E, Bouret JM, Madelenat P (1994) Embolisation pré-opératoire des fibromes utérins. Résultats préliminaries (10 cas). La Presse Médicale Octobre 23:1540 Ravina JH, Merland JJ, Herbreteau D, Houdart E, Bouret JM, Madelenat P (1994) Embolisation pré-opératoire des fibromes utérins. Résultats préliminaries (10 cas). La Presse Médicale Octobre 23:1540
6.
Zurück zum Zitat Ravina JH, Herbreteau D, Ciraru-Vigneron N, Bouret JM, Houdart E, Aymard A, et al. (1995) Arterial embolisation to treat uterine myomata. Lancet 346:671–672CrossRefPubMed Ravina JH, Herbreteau D, Ciraru-Vigneron N, Bouret JM, Houdart E, Aymard A, et al. (1995) Arterial embolisation to treat uterine myomata. Lancet 346:671–672CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat deSouza NM, Williams AD (2002) Uterine arterial embolization for leiomyomas: perfusion and volume changes at MR imaging and relation to outcome. Radiology 222:367–374 deSouza NM, Williams AD (2002) Uterine arterial embolization for leiomyomas: perfusion and volume changes at MR imaging and relation to outcome. Radiology 222:367–374
8.
Zurück zum Zitat Djelmis J, Mayer D, Majerovic M, Radanovic B, Starcevic V (2001) Giant uterine leiomyoma devascularized by embolization prior to surgical removal. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 99:278–280 Djelmis J, Mayer D, Majerovic M, Radanovic B, Starcevic V (2001) Giant uterine leiomyoma devascularized by embolization prior to surgical removal. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 99:278–280
Metadaten
Titel
Prehysterectomy embolisation of uterine arteries for large uterine fibroids—a report
verfasst von
Uday Khopkar
Roger M. Williams
Peter Torrie
Publikationsdatum
01.07.2005
Erschienen in
Gynecological Surgery / Ausgabe 2/2005
Print ISSN: 1613-2076
Elektronische ISSN: 1613-2084
DOI
https://doi.org/10.1007/s10397-005-0087-7

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2005

Gynecological Surgery 2/2005 Zur Ausgabe

ESGE Newsletter

July 2005

Blutdrucksenkung könnte Uterusmyome verhindern

Frauen mit unbehandelter oder neu auftretender Hypertonie haben ein deutlich erhöhtes Risiko für Uterusmyome. Eine Therapie mit Antihypertensiva geht hingegen mit einer verringerten Inzidenz der gutartigen Tumoren einher.

Antikörper-Wirkstoff-Konjugat hält solide Tumoren in Schach

16.05.2024 Zielgerichtete Therapie Nachrichten

Trastuzumab deruxtecan scheint auch jenseits von Lungenkrebs gut gegen solide Tumoren mit HER2-Mutationen zu wirken. Dafür sprechen die Daten einer offenen Pan-Tumor-Studie.

Mammakarzinom: Senken Statine das krebsbedingte Sterberisiko?

15.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen mit lokalem oder metastasiertem Brustkrebs, die Statine einnehmen, haben eine niedrigere krebsspezifische Mortalität als Patientinnen, die dies nicht tun, legen neue Daten aus den USA nahe.

S3-Leitlinie zur unkomplizierten Zystitis: Auf Antibiotika verzichten?

15.05.2024 Harnwegsinfektionen Nachrichten

Welche Antibiotika darf man bei unkomplizierter Zystitis verwenden und wovon sollte man die Finger lassen? Welche pflanzlichen Präparate können helfen? Was taugt der zugelassene Impfstoff? Antworten vom Koordinator der frisch überarbeiteten S3-Leitlinie, Prof. Florian Wagenlehner.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.