Skip to main content
Erschienen in: Updates in Surgery 1/2017

20.01.2017 | Original Article

Preoperative work-up for definition of lymph node risk involvement in early stage endometrial cancer: 5-year follow-up

verfasst von: Pietro Cignini, Salvatore Giovanni Vitale, Antonio Simone Laganà, Antonio Biondi, Valentina Lucia La Rosa, Giuseppe Cutillo

Erschienen in: Updates in Surgery | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This prospective cohort study aimed to analyze the accuracy of magnetic resonance imaging (MRI) and hysteroscopic excisional biopsy (HEB) for predicting the low- and high-risk patients with endometrial carcinoma for nodal involvement at preoperative evaluation. From January 2005 to December 2006, all patients with a diagnosis of endometrial carcinoma were prospectively included in the study and underwent pelvic MRI and HEB. The pelvic MRI (without contrast) was aimed to evaluate the extent of myometrial invasion (MI < 50%, MI ≥ 50%), the possible involvement of cervical stroma, the ovarian, and lymph nodes status. HEB was performed under general anesthesia, retrieving multiple biopsies through a 5-mm, monopolar, loop electrode. According to our data analysis, the integration of MRI and HEB showed an elevated accuracy and high rates of sensitivity (85.0%), specificity (88.5%), negative predictive value (91.9%) and positive predictive value (79.0%) in identifying low-risk patients who do not need comprehensive surgical staging.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lagana AS, Vitale SG, De Dominici R, Padula F, Rapisarda AM, Biondi A, Cianci S, Valenti G, Capriglione S, Frangez HB, Sturlese E (2016) Fertility outcome after laparoscopic salpingostomy or salpingectomy for tubal ectopic pregnancy. A 12-years retrospective cohort study. Ann Ital Chir 87:461–465PubMed Lagana AS, Vitale SG, De Dominici R, Padula F, Rapisarda AM, Biondi A, Cianci S, Valenti G, Capriglione S, Frangez HB, Sturlese E (2016) Fertility outcome after laparoscopic salpingostomy or salpingectomy for tubal ectopic pregnancy. A 12-years retrospective cohort study. Ann Ital Chir 87:461–465PubMed
2.
Zurück zum Zitat Vitale SG, Marilli I, Cignini P, Padula F, D’Emidio L, Mangiafico L, Rapisarda AM, Gulino FA, Cianci S, Biondi A, Giorlandino C (2014) Comparison between modified Misgav-Ladach and Pfannenstiel-Kerr techniques for Cesarean section: review of literature. J Prenat Med 8:36–41PubMedPubMedCentral Vitale SG, Marilli I, Cignini P, Padula F, D’Emidio L, Mangiafico L, Rapisarda AM, Gulino FA, Cianci S, Biondi A, Giorlandino C (2014) Comparison between modified Misgav-Ladach and Pfannenstiel-Kerr techniques for Cesarean section: review of literature. J Prenat Med 8:36–41PubMedPubMedCentral
3.
Zurück zum Zitat Laganà AS, Colonese F, Colonese E, Sofo V, Salmeri FM, Granese R, Chiofalo B, Ciancimino L, Triolo O (2015) Cytogenetic analysis of epithelial ovarian cancer’s stem cells: an overview on new diagnostic and therapeutic perspectives. Eur J Gynaecol Oncol 36:495–505PubMed Laganà AS, Colonese F, Colonese E, Sofo V, Salmeri FM, Granese R, Chiofalo B, Ciancimino L, Triolo O (2015) Cytogenetic analysis of epithelial ovarian cancer’s stem cells: an overview on new diagnostic and therapeutic perspectives. Eur J Gynaecol Oncol 36:495–505PubMed
4.
Zurück zum Zitat Bellia A, Vitale SG, Laganà AS, Cannone F, Houvenaeghel G, Rua S, Ladaique A, Jauffret C, Ettore G, Lambaudie E (2016) Feasibility and surgical outcomes of conventional and robot-assisted laparoscopy for early-stage ovarian cancer: a retrospective, multicenter analysis. Arch Gynecol Obstet 294:615–622. doi:10.1007/s00404-016-4087-9 CrossRefPubMed Bellia A, Vitale SG, Laganà AS, Cannone F, Houvenaeghel G, Rua S, Ladaique A, Jauffret C, Ettore G, Lambaudie E (2016) Feasibility and surgical outcomes of conventional and robot-assisted laparoscopy for early-stage ovarian cancer: a retrospective, multicenter analysis. Arch Gynecol Obstet 294:615–622. doi:10.​1007/​s00404-016-4087-9 CrossRefPubMed
5.
6.
Zurück zum Zitat Rossetti D, Vitale SG, Gulino FA, Rapisarda AMC, Valenti G, Zigarelli M, Sarpietro G, Frigerio L (2016) Laparoendoscopic single-site surgery for the assessment of peritoneal carcinomatosis resectability in patients with advanced ovarian cancer. Eur J Gynaecol Oncol 37:671–673. doi:10.12892/ejgo3234.2016 Rossetti D, Vitale SG, Gulino FA, Rapisarda AMC, Valenti G, Zigarelli M, Sarpietro G, Frigerio L (2016) Laparoendoscopic single-site surgery for the assessment of peritoneal carcinomatosis resectability in patients with advanced ovarian cancer. Eur J Gynaecol Oncol 37:671–673. doi:10.​12892/​ejgo3234.​2016
7.
Zurück zum Zitat Vitale SG, La Rosa VL, Rapisarda AM, Laganà AS (2016) Comment on: “Anxiety and depression in patients with advanced ovarian cancer: a prospective study”. J Psychosom Obstet Gynaecol. doi:10.1080/0167482X.2016.1244182 Vitale SG, La Rosa VL, Rapisarda AM, Laganà AS (2016) Comment on: “Anxiety and depression in patients with advanced ovarian cancer: a prospective study”. J Psychosom Obstet Gynaecol. doi:10.​1080/​0167482X.​2016.​1244182
10.
Zurück zum Zitat Rossetti D, Vitale SG, Gulino FA, Cignini P, Rapisarda AMC, Biondi A, Frigerio L (2016) Concomitant chemoradiation treatment in selected stage I endometrioid endometrial cancers. Eur J Gynaecol Oncol 37:657–661. doi:10.12892/ejgo3125.2016 Rossetti D, Vitale SG, Gulino FA, Cignini P, Rapisarda AMC, Biondi A, Frigerio L (2016) Concomitant chemoradiation treatment in selected stage I endometrioid endometrial cancers. Eur J Gynaecol Oncol 37:657–661. doi:10.​12892/​ejgo3125.​2016
12.
14.
Zurück zum Zitat Vitale SG, Valenti G, Biondi A, Rossetti D, Frigerio L (2015) Recent trends in surgical and reconstructive management of vulvar cancer: review of literature. Updat Surg 67:367–371. doi:10.1007/s13304-015-0303-6 CrossRef Vitale SG, Valenti G, Biondi A, Rossetti D, Frigerio L (2015) Recent trends in surgical and reconstructive management of vulvar cancer: review of literature. Updat Surg 67:367–371. doi:10.​1007/​s13304-015-0303-6 CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Bray F, Dos Santos Silva I, Moller H, Weiderpass E (2005) Endometrial cancer incidence trends in Europe: underlying determinants and prospects for prevention. Cancer Epidemiol Biomark Prev 14:1132–1142. doi:10.1158/1055-9965.EPI-04-0871 CrossRef Bray F, Dos Santos Silva I, Moller H, Weiderpass E (2005) Endometrial cancer incidence trends in Europe: underlying determinants and prospects for prevention. Cancer Epidemiol Biomark Prev 14:1132–1142. doi:10.​1158/​1055-9965.​EPI-04-0871 CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Creasman WT, Odicino F, Maisonneuve P, Quinn MA, Beller U, Benedet JL, Heintz AP, Ngan HY, Pecorelli S (2006) Carcinoma of the corpus uteri. FIGO 26th Annual Report on the Results of Treatment in Gynecological Cancer. Int J Gynaecol Obstet 95(Suppl 1):S105–S143. doi:10.1016/S0020-7292(06)60031-3 CrossRefPubMed Creasman WT, Odicino F, Maisonneuve P, Quinn MA, Beller U, Benedet JL, Heintz AP, Ngan HY, Pecorelli S (2006) Carcinoma of the corpus uteri. FIGO 26th Annual Report on the Results of Treatment in Gynecological Cancer. Int J Gynaecol Obstet 95(Suppl 1):S105–S143. doi:10.​1016/​S0020-7292(06)60031-3 CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Creutzberg CL, van Putten WL, Koper PC, Lybeert ML, Jobsen JJ, Wárlám-Rodenhuis CC, De Winter KA, Lutgens LC, van den Bergh AC, van de Steen-Banasik E, Beerman H, van Lent M (2000) Surgery and postoperative radiotherapy versus surgery alone for patients with stage-1 endometrial carcinoma: multicentre randomised trial. PORTEC Study Group. Post Operative Radiation Therapy in Endometrial Carcinoma. Lancet 355:1404–1411. doi:10.1016/S0140-6736(00)02139-5 CrossRefPubMed Creutzberg CL, van Putten WL, Koper PC, Lybeert ML, Jobsen JJ, Wárlám-Rodenhuis CC, De Winter KA, Lutgens LC, van den Bergh AC, van de Steen-Banasik E, Beerman H, van Lent M (2000) Surgery and postoperative radiotherapy versus surgery alone for patients with stage-1 endometrial carcinoma: multicentre randomised trial. PORTEC Study Group. Post Operative Radiation Therapy in Endometrial Carcinoma. Lancet 355:1404–1411. doi:10.​1016/​S0140-6736(00)02139-5 CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Walker JL, Piedmonte MR, Spirtos NM, Eisenkop SM, Schlaerth JB, Mannel RS, Spiegel G, Barakat R, Pearl ML, Sharma SK (2009) Laparoscopy compared with laparotomy for comprehensive surgical staging of uterine cancer: gynecologic Oncology Group Study LAP2. J Clin Oncol 27:5331–5336. doi:10.1200/JCO.2009.22.3248 CrossRefPubMedPubMedCentral Walker JL, Piedmonte MR, Spirtos NM, Eisenkop SM, Schlaerth JB, Mannel RS, Spiegel G, Barakat R, Pearl ML, Sharma SK (2009) Laparoscopy compared with laparotomy for comprehensive surgical staging of uterine cancer: gynecologic Oncology Group Study LAP2. J Clin Oncol 27:5331–5336. doi:10.​1200/​JCO.​2009.​22.​3248 CrossRefPubMedPubMedCentral
24.
Zurück zum Zitat ASTEC/EN.5 Study Group, Blake P, Swart AM, Orton J, Kitchener H, Whelan T, Lukka H, Eisenhauer E, Bacon M, Tu D, Parmar MK, Amos C, Murray C, Qian W (2009) Adjuvant external beam radiotherapy in the treatment of endometrial cancer (MRC ASTEC and NCIC CTG EN.5 randomised trials): pooled trial results, systematic review, and meta-analysis. Lancet 373:137–146. doi: 10.1016/S0140-6736(08)61767-5 ASTEC/EN.5 Study Group, Blake P, Swart AM, Orton J, Kitchener H, Whelan T, Lukka H, Eisenhauer E, Bacon M, Tu D, Parmar MK, Amos C, Murray C, Qian W (2009) Adjuvant external beam radiotherapy in the treatment of endometrial cancer (MRC ASTEC and NCIC CTG EN.5 randomised trials): pooled trial results, systematic review, and meta-analysis. Lancet 373:137–146. doi: 10.​1016/​S0140-6736(08)61767-5
26.
Zurück zum Zitat Manfredi R, Mirk P, Maresca G, Margariti PA, Testa A, Zannoni GF, Giordano D, Scambia G, Marano P (2004) Local-regional staging of endometrial carcinoma: role of MR imaging in surgical planning. Radiology 231:372–378. doi:10.1148/radiol.2312021184 CrossRefPubMed Manfredi R, Mirk P, Maresca G, Margariti PA, Testa A, Zannoni GF, Giordano D, Scambia G, Marano P (2004) Local-regional staging of endometrial carcinoma: role of MR imaging in surgical planning. Radiology 231:372–378. doi:10.​1148/​radiol.​2312021184 CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Cutillo G, Cignini P, Visca P, Vizza E, Sbiroli C (2007) Endometrial biopsy by means of the hysteroscopic resectoscope for the evaluation of tumor differentiation in endometrial cancer: a pilot study. Eur J Surg Oncol 33:907–910. doi:10.1016/j.ejso.2006.11.020 CrossRefPubMed Cutillo G, Cignini P, Visca P, Vizza E, Sbiroli C (2007) Endometrial biopsy by means of the hysteroscopic resectoscope for the evaluation of tumor differentiation in endometrial cancer: a pilot study. Eur J Surg Oncol 33:907–910. doi:10.​1016/​j.​ejso.​2006.​11.​020 CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat von Elm E, Altman DG, Egger M, Pocock SJ, Gøtzsche PC, Vandenbroucke JP, Initiative STROBE (2014) The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) Statement: guidelines for reporting observational studies. Int J Surg 12:1495–1499. doi:10.1016/j.ijsu.2014.07.013 CrossRef von Elm E, Altman DG, Egger M, Pocock SJ, Gøtzsche PC, Vandenbroucke JP, Initiative STROBE (2014) The Strengthening the Reporting of Observational Studies in Epidemiology (STROBE) Statement: guidelines for reporting observational studies. Int J Surg 12:1495–1499. doi:10.​1016/​j.​ijsu.​2014.​07.​013 CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Benedet JL, Bender H, Jones H 3rd, Ngan HY, Pecorelli S (2000) FIGO staging classifications and clinical practice guidelines in the management of gynecologic cancers. FIGO Committee on Gynecologic Oncology. Int J Gynaecol Obstet 70:209–262CrossRefPubMed Benedet JL, Bender H, Jones H 3rd, Ngan HY, Pecorelli S (2000) FIGO staging classifications and clinical practice guidelines in the management of gynecologic cancers. FIGO Committee on Gynecologic Oncology. Int J Gynaecol Obstet 70:209–262CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Kuzel D, Tóth D, Kobilková J, Dohnalová A (2001) Peritoneal washing cytology on fluid hysteroscopy and after curettage in women with endometrial carcinoma. Acta Cytol 45:931–935. doi:10.1159/000328366 CrossRefPubMed Kuzel D, Tóth D, Kobilková J, Dohnalová A (2001) Peritoneal washing cytology on fluid hysteroscopy and after curettage in women with endometrial carcinoma. Acta Cytol 45:931–935. doi:10.​1159/​000328366 CrossRefPubMed
36.
37.
Zurück zum Zitat Su H, Huang L, Huang KG, Yen CF, Han CM, Lee CL (2015) Accuracy of hysteroscopic biopsy, compared to dilation and curettage, as a predictor of final pathology in patients with endometrial cancer. Taiwan J Obstet Gynecol 54:757–760. doi:10.1016/j.tjog.2015.10.013 CrossRefPubMed Su H, Huang L, Huang KG, Yen CF, Han CM, Lee CL (2015) Accuracy of hysteroscopic biopsy, compared to dilation and curettage, as a predictor of final pathology in patients with endometrial cancer. Taiwan J Obstet Gynecol 54:757–760. doi:10.​1016/​j.​tjog.​2015.​10.​013 CrossRefPubMed
39.
40.
Zurück zum Zitat Vitale SG, Gasbarro N, Lagana AS, Sapia F, Rapisarda AM, Valenti G, Trovato MA, Rossetti D, Chiofalo B, Barrasso G, Tinelli A, Corrado F (2016) Safe introduction of ancillary trocars in gynecological surgery: the“yellow island” anatomical landmark. Ann Ital Chir 87:608–611PubMed Vitale SG, Gasbarro N, Lagana AS, Sapia F, Rapisarda AM, Valenti G, Trovato MA, Rossetti D, Chiofalo B, Barrasso G, Tinelli A, Corrado F (2016) Safe introduction of ancillary trocars in gynecological surgery: the“yellow island” anatomical landmark. Ann Ital Chir 87:608–611PubMed
41.
Zurück zum Zitat Laganà AS, Vitale SG, Muscia V, Rossetti P, Buscema M, Triolo O, Rapisarda AM, Giunta L, Palmara V, Granese R, Frangež HB, Romano A (2016) Endometrial preparation with Dienogest before hysteroscopic surgery: a systematic review. Arch Gynecol Obstet. doi:10.1007/s00404-016-4244-1 Laganà AS, Vitale SG, Muscia V, Rossetti P, Buscema M, Triolo O, Rapisarda AM, Giunta L, Palmara V, Granese R, Frangež HB, Romano A (2016) Endometrial preparation with Dienogest before hysteroscopic surgery: a systematic review. Arch Gynecol Obstet. doi:10.​1007/​s00404-016-4244-1
42.
Zurück zum Zitat Giacobbe V, Rossetti D, Vitale SG, Rapisarda AM, Padula F, Laganà AS, Palmara VI (2016) Otorrhagia and nosebleed as first signs of intravascular absorption syndrome during hysteroscopy: from bench to bedside. Kathmandu Univ Med J (KUMJ) 14:87–89 Giacobbe V, Rossetti D, Vitale SG, Rapisarda AM, Padula F, Laganà AS, Palmara VI (2016) Otorrhagia and nosebleed as first signs of intravascular absorption syndrome during hysteroscopy: from bench to bedside. Kathmandu Univ Med J (KUMJ) 14:87–89
43.
Zurück zum Zitat Laganà AS, Vitale SG, Palmara V, Ban Frangež H, Triolo O (2016) Transvaginal specimen removal in minimally invasive surgery: feasibility and possible complications during the incision of the posterior vaginal wall. World J Urol. doi:10.1007/s00345-016-1955-7 Laganà AS, Vitale SG, Palmara V, Ban Frangež H, Triolo O (2016) Transvaginal specimen removal in minimally invasive surgery: feasibility and possible complications during the incision of the posterior vaginal wall. World J Urol. doi:10.​1007/​s00345-016-1955-7
44.
45.
Zurück zum Zitat Laganà AS, Vitale SG, Trovato MA, Palmara VI, Rapisarda AM, Granese R, Sturlese E, De Dominici R, Alecci S, Padula F, Chiofalo B, Grasso R, Cignini P, D’Amico P, Triolo O (2016) Full-thickness excision versus shaving by laparoscopy for intestinal deep infiltrating endometriosis: rationale and potential treatment options. Biomed Res Int 2016:3617179. doi:10.1155/2016/3617179 CrossRefPubMedPubMedCentral Laganà AS, Vitale SG, Trovato MA, Palmara VI, Rapisarda AM, Granese R, Sturlese E, De Dominici R, Alecci S, Padula F, Chiofalo B, Grasso R, Cignini P, D’Amico P, Triolo O (2016) Full-thickness excision versus shaving by laparoscopy for intestinal deep infiltrating endometriosis: rationale and potential treatment options. Biomed Res Int 2016:3617179. doi:10.​1155/​2016/​3617179 CrossRefPubMedPubMedCentral
46.
Zurück zum Zitat Laganà AS, Sofo V, Salmeri FM, Palmara VI, Triolo O, Terzić MM, Patrelli TS, Lukanovic A, Bokal EV, Santoro G (2016) Oxidative stress during ovarian torsion in pediatric and adolescent patients: changing the perspective of the disease. Int J Fertil Steril 9:416–423PubMed Laganà AS, Sofo V, Salmeri FM, Palmara VI, Triolo O, Terzić MM, Patrelli TS, Lukanovic A, Bokal EV, Santoro G (2016) Oxidative stress during ovarian torsion in pediatric and adolescent patients: changing the perspective of the disease. Int J Fertil Steril 9:416–423PubMed
47.
Zurück zum Zitat Laganà AS, Giacobbe V, Triolo O, Granese R, Ban Frangež H, Vrtačnik-Bokal E, Ietto C, Palmara VI (2016) Dienogest as preoperative treatment of submucous myomas for hysteroscopic surgery: a prospective, randomized study. Gynecol Endocrinol 32:408–411. doi:10.3109/09513590.2015.1128409 CrossRefPubMed Laganà AS, Giacobbe V, Triolo O, Granese R, Ban Frangež H, Vrtačnik-Bokal E, Ietto C, Palmara VI (2016) Dienogest as preoperative treatment of submucous myomas for hysteroscopic surgery: a prospective, randomized study. Gynecol Endocrinol 32:408–411. doi:10.​3109/​09513590.​2015.​1128409 CrossRefPubMed
48.
Zurück zum Zitat Laganà AS, Santoro G, Triolo O, Giacobbe V, Certo R, Palmara V (2015) Hashimoto thyroiditis onset after laparoscopic removal of struma ovarii: an overview to unravel a rare and intriguing finding. Clin Exp Obstet Gynecol 42:673–678PubMed Laganà AS, Santoro G, Triolo O, Giacobbe V, Certo R, Palmara V (2015) Hashimoto thyroiditis onset after laparoscopic removal of struma ovarii: an overview to unravel a rare and intriguing finding. Clin Exp Obstet Gynecol 42:673–678PubMed
49.
Zurück zum Zitat Laganà AS, Ciancimino L, Mancuso A, Chiofalo B, Rizzo P, Triolo O (2014) 3D sonohysterography vs hysteroscopy: a cross-sectional study for the evaluation of endouterine diseases. Arch Gynecol Obstet 290:1173–1178. doi:10.1007/s00404-014-3366-6 CrossRefPubMed Laganà AS, Ciancimino L, Mancuso A, Chiofalo B, Rizzo P, Triolo O (2014) 3D sonohysterography vs hysteroscopy: a cross-sectional study for the evaluation of endouterine diseases. Arch Gynecol Obstet 290:1173–1178. doi:10.​1007/​s00404-014-3366-6 CrossRefPubMed
50.
Zurück zum Zitat Laganà AS, La Rosa VL, Rapisarda AM, Vitale SG (2016) Comment on: “Effect on Sexual Function of Patients and Patients’ Spouses After Midurethal Sling Procedure for Stress Urinary Incontinence: a Prospective Single Center Study”. Low Urin Tract Symptoms. doi:10.1111/luts.12164 PubMed Laganà AS, La Rosa VL, Rapisarda AM, Vitale SG (2016) Comment on: “Effect on Sexual Function of Patients and Patients’ Spouses After Midurethal Sling Procedure for Stress Urinary Incontinence: a Prospective Single Center Study”. Low Urin Tract Symptoms. doi:10.​1111/​luts.​12164 PubMed
Metadaten
Titel
Preoperative work-up for definition of lymph node risk involvement in early stage endometrial cancer: 5-year follow-up
verfasst von
Pietro Cignini
Salvatore Giovanni Vitale
Antonio Simone Laganà
Antonio Biondi
Valentina Lucia La Rosa
Giuseppe Cutillo
Publikationsdatum
20.01.2017
Verlag
Springer Milan
Erschienen in
Updates in Surgery / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 2038-131X
Elektronische ISSN: 2038-3312
DOI
https://doi.org/10.1007/s13304-017-0418-z

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Updates in Surgery 1/2017 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.