Skip to main content
main-content

01.08.2008 | original article | Ausgabe 8/2008

Journal of Gastrointestinal Surgery 8/2008

Prognosis of Resected Ampullary Adenocarcinoma by Preoperative Serum CA19-9 Levels and Platelet-Lymphocyte Ratio

Zeitschrift:
Journal of Gastrointestinal Surgery > Ausgabe 8/2008
Autoren:
Richard A. Smith, Paula Ghaneh, Robert Sutton, Michael Raraty, Fiona Campbell, John P. Neoptolemos

Abstract

Background

The objective of this study was to evaluate whether preoperative CA19-9 levels and the platelet–lymphocyte ratio (PLR) might reflect prognostic indices for resected ampullary adenocarcinoma.

Materials and Methods

Data were collected prospectively over a 10-year period for consecutive patients undergoing pancreatoduodenectomy for malignancy.

Results

Both preoperative PLR and CA19-9 results were available in 52 cases of resected ampullary adenocarcinoma. Preoperative CA19-9 levels of ≤150 kU/l (or ≤300 kU/l in the presence of bilirubin levels >35 µmol/l) and a PLR of ≤160 were found to represent the optimal cut-off values to risk stratify patients. If both levels were elevated (n = 8), patients had a median overall survival of 10.1 months. If either CA19-9 or PLR were elevated individually (n = 23), patients had a median survival of 25.2 months. For cases where both levels were less than the cut-off values (n = 21), the median overall survival time was not reached but was greater than 60 months (log rank, p < 0.001). This preoperative risk stratification was found to remain a significant independent predictor of survival on multivariate analysis (Cox, p = 0.001) alongside resection margin status (p = 0.002) and tumor size (p = 0.051).

Conclusions

Preoperative CA19-9 and PLR both merit further evaluation as prognostic indices in resected ampullary adenocarcinoma.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Jetzt bestellen und im ersten Jahr 100€ sparen!Jetzt e.Med zum Sonderpreis bestellen!

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2008

Journal of Gastrointestinal Surgery 8/2008 Zur Ausgabe
  1. Sie können e.Med Chirurgie 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.


 

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Chirurgie und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

Bildnachweise