Skip to main content
Erschienen in: Abdominal Radiology 6/2004

01.11.2004 | Original article

Proximal small bowel intussusceptions in adults: CT appearance and clinical significance

verfasst von: K. Sandrasegaran, K. K. Kopecky, A. Rajesh, J. Lappas

Erschienen in: Abdominal Radiology | Ausgabe 6/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background: According to the clinical literature, intestinal intussusception in adults is rare, is associated with a pathologic lead point, and is usually treated surgically. Nonobstructing small bowel intussusception has been reported as a transient finding on computed tomographic (CT) studies.
Methods: We evaluated the radiographic and clinical findings in 24 patients who were found to have 26 proximal small bowel intussusceptions on abdominal CT scans performed for a variety of indications.
Results: Twenty patients with intussusceptions had no evidence of small bowel obstruction. The transient and clinically insignificant nature of 22 intussusceptions in these 20 patients was proven radiologically (n = 14), surgically (n = 1), or by clinical follow-up (n = 7). These patients demonstrated a bowel-within-bowel pattern on multiple contiguous images and absence of strangulation or intestinal dilatation. No lead points were demonstrated in these patients. Three other patients had symptoms of low-grade small bowel obstruction and were treated conservatively. Extensive follow-up investigations showed no recurrence of intussusception or a lead point. One patient had high-grade obstructive intussusception with intestinal ischemia and required surgical resection of necrotic bowel.
Conclusions: Proximal small bowel intussusceptions are likely to be transient and nonobstructive and unlikely to have a significant lead point.
Literatur
Zurück zum Zitat Stubenbord, WT, Thorbjarnarson, B 1970Intussusception in adultsAnn Surg172306310PubMed Stubenbord, WT, Thorbjarnarson, B 1970Intussusception in adultsAnn Surg172306310PubMed
Zurück zum Zitat Bar-Ziv, J, Solomon, A 1991Computed tomography in adult intussusceptionGastrointest Radiol16264266PubMed Bar-Ziv, J, Solomon, A 1991Computed tomography in adult intussusceptionGastrointest Radiol16264266PubMed
Zurück zum Zitat Curcio, CM, Feinstein, RS, Humphrey, RL, et al. 1982Computed tomography of entero-enteric intussusceptionJ Comput Assist Tomogr6969974PubMed Curcio, CM, Feinstein, RS, Humphrey, RL,  et al. 1982Computed tomography of entero-enteric intussusceptionJ Comput Assist Tomogr6969974PubMed
Zurück zum Zitat Merine, D, Fishman, EK, Jones, B, Siegelman, SS 1987Enteroenteric intussusception: CT findings in nine patientsAJR14811291132PubMed Merine, D, Fishman, EK, Jones, B, Siegelman, SS 1987Enteroenteric intussusception: CT findings in nine patientsAJR14811291132PubMed
Zurück zum Zitat Carty, HM 2002Paediatric emergencies: non-traumatic abdominal emergenciesEur Radiol1228352848PubMed Carty, HM 2002Paediatric emergencies: non-traumatic abdominal emergenciesEur Radiol1228352848PubMed
Zurück zum Zitat Reijnen, HA, Joosten, HJ, de Boer, HH 1989Diagnosis and treatment of adult intussusceptionAm J Surg1582528CrossRefPubMed Reijnen, HA, Joosten, HJ, de Boer, HH 1989Diagnosis and treatment of adult intussusceptionAm J Surg1582528CrossRefPubMed
Zurück zum Zitat Coleman, MJ, Hugh, TB, May, RE, Jensen, MJ 1981Intussusception in the adultAust N Z J Surg51179180PubMed Coleman, MJ, Hugh, TB, May, RE, Jensen, MJ 1981Intussusception in the adultAust N Z J Surg51179180PubMed
Zurück zum Zitat Nagorney, DM, Sarr, MG, McIlrath, DC 1981Surgical management of intussusception in the adultAnn Surg193230236PubMed Nagorney, DM, Sarr, MG, McIlrath, DC 1981Surgical management of intussusception in the adultAnn Surg193230236PubMed
Zurück zum Zitat Catalano, O 1997Transient small bowel intussusception: CT findings in adultsBr J Radiol70805808PubMed Catalano, O 1997Transient small bowel intussusception: CT findings in adultsBr J Radiol70805808PubMed
Zurück zum Zitat Knox, AM, Donovan, DA, Wilkinson, MR 1990The CT appearances of jejunojejunal intussusceptionAustralas Radiol34264265PubMed Knox, AM, Donovan, DA, Wilkinson, MR 1990The CT appearances of jejunojejunal intussusceptionAustralas Radiol34264265PubMed
Zurück zum Zitat Weilbaecher, D, Bolin, JA, Hearn, D, Ogden, W 1971Intussusception in adults. Review of 160 casesAm J Surg121531535PubMed Weilbaecher, D, Bolin, JA, Hearn, D, Ogden, W 1971Intussusception in adults. Review of 160 casesAm J Surg121531535PubMed
Zurück zum Zitat Lvoff, N, Breiman, RS, Coakley, FV, et al. 2003Distinguishing features of self-limiting adult small-bowel intussusception identified at CTRadiology2276872PubMed Lvoff, N, Breiman, RS, Coakley, FV,  et al. 2003Distinguishing features of self-limiting adult small-bowel intussusception identified at CTRadiology2276872PubMed
Zurück zum Zitat Cohen, MD, Lintott, DJ 1978Transient small bowel intussusception in adult coeliac diseaseClin Radiol29529534PubMed Cohen, MD, Lintott, DJ 1978Transient small bowel intussusception in adult coeliac diseaseClin Radiol29529534PubMed
Zurück zum Zitat Masterson, JB, Sweeney, EC 1976The role of small bowel follow-through examination in the diagnosis of coeliac diseaseBr J Radiol49660664PubMed Masterson, JB, Sweeney, EC 1976The role of small bowel follow-through examination in the diagnosis of coeliac diseaseBr J Radiol49660664PubMed
Zurück zum Zitat Cortell, S, Rieber, EE, Sheehy, TW, Conrad, ME 1967Tropical sprue and intussusception: an unusual association. Report of a caseAm J Dig Dis12216221PubMed Cortell, S, Rieber, EE, Sheehy, TW, Conrad, ME 1967Tropical sprue and intussusception: an unusual association. Report of a caseAm J Dig Dis12216221PubMed
Zurück zum Zitat Isbell, RG, Carlson, HC, Hoffman, HN 1969Roentgenologic-pathologic correlation in malabsorption syndromesAm J Roentgenol Radium Ther Nucl Med107158169PubMed Isbell, RG, Carlson, HC, Hoffman, HN 1969Roentgenologic-pathologic correlation in malabsorption syndromesAm J Roentgenol Radium Ther Nucl Med107158169PubMed
Zurück zum Zitat Knowles, MC, Fishman, EK, Kuhlman, JE, Bayless, TM 1989Transient intussusception in Crohn disease: CT evaluationRadiology170(1814 Knowles, MC, Fishman, EK, Kuhlman, JE, Bayless, TM 1989Transient intussusception in Crohn disease: CT evaluationRadiology170(1814
Zurück zum Zitat Warshauer, DM, Lee, JK 1999Adult intussusception detected at CT or MR imaging: clinical-imaging correlationRadiology212853860PubMed Warshauer, DM, Lee, JK 1999Adult intussusception detected at CT or MR imaging: clinical-imaging correlationRadiology212853860PubMed
Metadaten
Titel
Proximal small bowel intussusceptions in adults: CT appearance and clinical significance
verfasst von
K. Sandrasegaran
K. K. Kopecky
A. Rajesh
J. Lappas
Publikationsdatum
01.11.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Abdominal Radiology / Ausgabe 6/2004
Print ISSN: 2366-004X
Elektronische ISSN: 2366-0058
DOI
https://doi.org/10.1007/s00261-003-0165-0

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2004

Abdominal Radiology 6/2004 Zur Ausgabe

Screening-Mammografie offenbart erhöhtes Herz-Kreislauf-Risiko

26.04.2024 Mammografie Nachrichten

Routinemäßige Mammografien helfen, Brustkrebs frühzeitig zu erkennen. Anhand der Röntgenuntersuchung lassen sich aber auch kardiovaskuläre Risikopatientinnen identifizieren. Als zuverlässiger Anhaltspunkt gilt die Verkalkung der Brustarterien.

S3-Leitlinie zu Pankreaskrebs aktualisiert

23.04.2024 Pankreaskarzinom Nachrichten

Die Empfehlungen zur Therapie des Pankreaskarzinoms wurden um zwei Off-Label-Anwendungen erweitert. Und auch im Bereich der Früherkennung gibt es Aktualisierungen.

Fünf Dinge, die im Kindernotfall besser zu unterlassen sind

18.04.2024 Pädiatrische Notfallmedizin Nachrichten

Im Choosing-Wisely-Programm, das für die deutsche Initiative „Klug entscheiden“ Pate gestanden hat, sind erstmals Empfehlungen zum Umgang mit Notfällen von Kindern erschienen. Fünf Dinge gilt es demnach zu vermeiden.

„Nur wer sich gut aufgehoben fühlt, kann auch für Patientensicherheit sorgen“

13.04.2024 Klinik aktuell Kongressbericht

Die Teilnehmer eines Forums beim DGIM-Kongress waren sich einig: Fehler in der Medizin sind häufig in ungeeigneten Prozessen und mangelnder Kommunikation begründet. Gespräche mit Patienten und im Team können helfen.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.