Skip to main content
Erschienen in: Digestive Diseases and Sciences 4/2009

01.04.2009 | Original Article

R0 Liver Resections for Primary Malignant Liver Tumors in the Noncirrhotic Liver: A Diagnosis-Related Analysis

verfasst von: Georgios C. Sotiropoulos, Maximilian Bockhorn, George Sgourakis, Eirini I. Brokalaki, Ernesto P. Molmenti, Markus Neuhäuser, Arnold Radtke, Jeremias Wohlschlaeger, Hideo A. Baba, Christoph E. Broelsch, Hauke Lang

Erschienen in: Digestive Diseases and Sciences | Ausgabe 4/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background Primary liver cancer constitutes an increasingly malignancy in the Western world and one of the leading causes of cancer-related deaths worldwide. The purpose of this study was to evaluate and compare long-term outcomes after R0 resections in noncirrhotic livers for hepatocellular carcinoma (HCC) and intrahepatic cholangiocarcinoma (ICC). Methods Between April 1998 and May 2006 a total of 102 patients with either ICC (n = 41, group 1) or HCC (n = 61, group 2) in the absence of cirrhosis underwent curative liver resection in our department. Demographic characteristics, operative details, perioperative complications, pathologic findings, tumor recurrence and survival were analyzed. Results Gender (P = 0.007), extent of liver resection (P = 0.036), additional surgical procedures (P < 0.001) and operative morbidity (P = 0.018) differed among the two groups. Following resection, after a median follow-up of 28 months, the calculated 5-year survival was 44% and 40% for ICC and HCC, respectively (P = 0.38). The corresponding recurrence-free survival was 25% for both ICC and HCC (P = 0.66). UICC stage was found to predict overall and recurrence-free survival in both types of tumors. Multifocality in the case of ICC, and tumor differentiation and vascular invasion in the case of HCC, were predictive factors for overall and recurrence-free survival, respectively. In multivariable analyses, vascular invasion for HCC was predictive for overall and recurrence-free survival, whereas in the case of ICC significant differences were detected in the recurrence analysis for multifocality and UICC stage. Conclusions R0 resections for both ICC and HCC result to similar long-term outcomes, which are characterized by good overall and acceptable recurrence-free survival rates.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Motola-Kuba D, Zamora-Valdes D, Uribe M, Mendez-Sanchez N (2006) Hepatocellular carcinoma. An overview. Ann Hepatol 5:16–24PubMed Motola-Kuba D, Zamora-Valdes D, Uribe M, Mendez-Sanchez N (2006) Hepatocellular carcinoma. An overview. Ann Hepatol 5:16–24PubMed
5.
Zurück zum Zitat Liver Cancer Study Group of Japan (1990) Primary liver cancer in Japan. Clinicopathologic features and results of surgical treatment. Ann Surg 211:277–287 Liver Cancer Study Group of Japan (1990) Primary liver cancer in Japan. Clinicopathologic features and results of surgical treatment. Ann Surg 211:277–287
9.
Zurück zum Zitat Washburn WK, Lewis WD, Jenkins RL (1995) Aggressive surgical resection for cholangiocarcinoma. Arch Surg 130:270–276PubMed Washburn WK, Lewis WD, Jenkins RL (1995) Aggressive surgical resection for cholangiocarcinoma. Arch Surg 130:270–276PubMed
11.
Zurück zum Zitat Cherqui D, Tantawi B, Alon R, Piedbois P, Rahmouni A, Dhumeaux D et al (1995) Intrahepatic cholangiocarcinoma. Results of aggressive surgical management. Arch Surg 130:1073–1078PubMed Cherqui D, Tantawi B, Alon R, Piedbois P, Rahmouni A, Dhumeaux D et al (1995) Intrahepatic cholangiocarcinoma. Results of aggressive surgical management. Arch Surg 130:1073–1078PubMed
12.
Zurück zum Zitat Lang H, Sotiropoulos GC, Frühauf NR, Dömland M, Paul A, Kind EM et al (2005) Extended hepatectomy for intrahepatic cholangiocellular carcinoma (ICC): when is it worthwhile? Single center experience with 27 resections in 50 patients over a 5-year period. Ann Surg 241:134–143PubMed Lang H, Sotiropoulos GC, Frühauf NR, Dömland M, Paul A, Kind EM et al (2005) Extended hepatectomy for intrahepatic cholangiocellular carcinoma (ICC): when is it worthwhile? Single center experience with 27 resections in 50 patients over a 5-year period. Ann Surg 241:134–143PubMed
13.
Zurück zum Zitat Belghiti J, Regimbeau JM, Durand F, Kianmanesh AR, Dondero F, Terris B et al (2002) Resection of hepatocellular carcinoma: a European experience on 328 cases. Hepatogastroenterology 49:41–46PubMed Belghiti J, Regimbeau JM, Durand F, Kianmanesh AR, Dondero F, Terris B et al (2002) Resection of hepatocellular carcinoma: a European experience on 328 cases. Hepatogastroenterology 49:41–46PubMed
14.
Zurück zum Zitat Ko S, Nakajima Y, Kanehiro H, Hisanaga M, Aomatsu Y, Kin T et al (1996) Significant influence of accompanying chronic hepatitis status on recurrence of hepatocellular carcinoma after hepatectomy—results of multivariate analysis. Ann Surg 224:591–595. doi:10.1097/00000658-199611000-00001 PubMedCrossRef Ko S, Nakajima Y, Kanehiro H, Hisanaga M, Aomatsu Y, Kin T et al (1996) Significant influence of accompanying chronic hepatitis status on recurrence of hepatocellular carcinoma after hepatectomy—results of multivariate analysis. Ann Surg 224:591–595. doi:10.​1097/​00000658-199611000-00001 PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Llovet JM, Bustamante J, Castells A, Vilana R, Ayuso Mdel C, Sala M et al (1999) Natural history of untreated nonsurgical hepatocellular carcinoma: rational for the design and evaluation of therapeutic trials. Hepatology 29:62–67. doi:10.1002/hep.510290145 PubMedCrossRef Llovet JM, Bustamante J, Castells A, Vilana R, Ayuso Mdel C, Sala M et al (1999) Natural history of untreated nonsurgical hepatocellular carcinoma: rational for the design and evaluation of therapeutic trials. Hepatology 29:62–67. doi:10.​1002/​hep.​510290145 PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Lang H, Sotiropoulos GC, Brokalaki EI, Schmitz KJ, Bertona C, Meyer G et al (2007) Survival and recurrence rates after resection for hepatocellular carcinoma in noncirrhotic livers. J Am Coll Surg 205:27–36PubMedCrossRef Lang H, Sotiropoulos GC, Brokalaki EI, Schmitz KJ, Bertona C, Meyer G et al (2007) Survival and recurrence rates after resection for hepatocellular carcinoma in noncirrhotic livers. J Am Coll Surg 205:27–36PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
R0 Liver Resections for Primary Malignant Liver Tumors in the Noncirrhotic Liver: A Diagnosis-Related Analysis
verfasst von
Georgios C. Sotiropoulos
Maximilian Bockhorn
George Sgourakis
Eirini I. Brokalaki
Ernesto P. Molmenti
Markus Neuhäuser
Arnold Radtke
Jeremias Wohlschlaeger
Hideo A. Baba
Christoph E. Broelsch
Hauke Lang
Publikationsdatum
01.04.2009
Verlag
Springer US
Erschienen in
Digestive Diseases and Sciences / Ausgabe 4/2009
Print ISSN: 0163-2116
Elektronische ISSN: 1573-2568
DOI
https://doi.org/10.1007/s10620-008-0408-6

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2009

Digestive Diseases and Sciences 4/2009 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.