Skip to main content
Erschienen in: HAND 3/2015

01.09.2015

Reconstruction of scaphoid non-union and total scaphoid avascular necrosis in a pediatric patient: a case report

verfasst von: Oded Ben-Amotz, Christine Ho, Douglas M. Sammer

Erschienen in: HAND | Ausgabe 3/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

The medial femoral condyle vascularized bone graft has grown in popularity for treating recalcitrant fracture non-unions and has become particularly useful in treating scaphoid non-union with avascular necrosis of the proximal pole. The medial femoral condyle is an excellent source of dense, well-vascularized bone and results in minimal donor site morbidity.

Methods

We describe an unusual case of chronic scaphoid non-union and total scaphoid avascular necrosis in a skeletally immature patient. Scaphoid reconstruction was performed with a vascularized medial femoral condyle graft, with successful graft incorporation, and restoration of pain-free wrist motion.

Conclusions

Technical considerations for harvest of the medial femoral condyle bone graft in the skeletally immature patient are discussed.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Choudry UH, Bakri K, Moran SL, Karacor Z, Shin AY. The vascularized medial femoral condyle periosteal bone flap for the treatment of recalcitrant bony nonunions. Ann Plast Surg. 2008;60(2):174–80.PubMedCrossRef Choudry UH, Bakri K, Moran SL, Karacor Z, Shin AY. The vascularized medial femoral condyle periosteal bone flap for the treatment of recalcitrant bony nonunions. Ann Plast Surg. 2008;60(2):174–80.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Cooney 3rd WP, Dobyns JH, Linscheid RL. Nonunion of the scaphoid: analysis of the results from bone grafting. J Hand Surg [Am]. 1980;5(4):343–54.CrossRef Cooney 3rd WP, Dobyns JH, Linscheid RL. Nonunion of the scaphoid: analysis of the results from bone grafting. J Hand Surg [Am]. 1980;5(4):343–54.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Cooney WP, Dobyns JH, Linscheid RL. Fractures of the scaphoid: a rational approach to management. Clin Orthop Relat Res. 1980;149:90–7.PubMed Cooney WP, Dobyns JH, Linscheid RL. Fractures of the scaphoid: a rational approach to management. Clin Orthop Relat Res. 1980;149:90–7.PubMed
4.
Zurück zum Zitat De Smet L. Treatment of non-union of forearm bones with a free vascularised corticoperiosteal flap from the medial femoral condyle. Acta Orthop Belg. 2009;75:611–5.PubMed De Smet L. Treatment of non-union of forearm bones with a free vascularised corticoperiosteal flap from the medial femoral condyle. Acta Orthop Belg. 2009;75:611–5.PubMed
5.
Zurück zum Zitat Del Pinal F, Garcia-Bernal FJ, Regalado J, Ayala H, Cagigal L, Studer A. Vascularised corticoperiosteal grafts from the medial femoral condyle for difficult non-unions of the upper limb. J Hand Surg. 2007;32E:135–42. Del Pinal F, Garcia-Bernal FJ, Regalado J, Ayala H, Cagigal L, Studer A. Vascularised corticoperiosteal grafts from the medial femoral condyle for difficult non-unions of the upper limb. J Hand Surg. 2007;32E:135–42.
6.
Zurück zum Zitat Dias JJ, Brenkel IJ, Finlay DB. Patterns of union in fractures of the waist of the scaphoid. J Bone Joint Surg (Br). 1989;71(2):307–10. Dias JJ, Brenkel IJ, Finlay DB. Patterns of union in fractures of the waist of the scaphoid. J Bone Joint Surg (Br). 1989;71(2):307–10.
7.
Zurück zum Zitat Doi K, Oda T, Soo-Heong T, Nanda V. Free vascularized bone graft for nonunion of the scaphoid. J Hand Surg [Am]. 2000;25(3):507–19.CrossRef Doi K, Oda T, Soo-Heong T, Nanda V. Free vascularized bone graft for nonunion of the scaphoid. J Hand Surg [Am]. 2000;25(3):507–19.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Doi K, Sakai K. Vascularized periosteal bone graft from the supracondylar region of the femur. Microsurgery. 1994;15:305–15.PubMedCrossRef Doi K, Sakai K. Vascularized periosteal bone graft from the supracondylar region of the femur. Microsurgery. 1994;15:305–15.PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Eddeland A, Eiken O, Hellgren E, Ohlsson NM. Fractures of the scaphoid. Scand J Plast Reconstr Surg. 1975;9(3):234–9.PubMedCrossRef Eddeland A, Eiken O, Hellgren E, Ohlsson NM. Fractures of the scaphoid. Scand J Plast Reconstr Surg. 1975;9(3):234–9.PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Espinosa GA, Michael AS, Wilbur AC, McKusick MA, Kennard DR, Otto R. Osteonecrosis of the distal pole of the carpal navicular following fracture. Mil Med. 1986;151:663–5.PubMed Espinosa GA, Michael AS, Wilbur AC, McKusick MA, Kennard DR, Otto R. Osteonecrosis of the distal pole of the carpal navicular following fracture. Mil Med. 1986;151:663–5.PubMed
11.
Zurück zum Zitat Freedman DM, Botte MJ, Gelberman RH. Vascularity of the carpus. Clin Orthop Relat Res. 2001;383:47–59.PubMedCrossRef Freedman DM, Botte MJ, Gelberman RH. Vascularity of the carpus. Clin Orthop Relat Res. 2001;383:47–59.PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Friedrich JB, Pederson WC, Bishop AT, Galaviz P, Chang J. New workhorse flaps in hand reconstruction. Hand (NY). 2012;7(1):45–54.CrossRef Friedrich JB, Pederson WC, Bishop AT, Galaviz P, Chang J. New workhorse flaps in hand reconstruction. Hand (NY). 2012;7(1):45–54.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Fuchs B, Steinmann SP, Bishop AT. Free vascularized corticoperiosteal bone graft for the treatment of persistent nonunion of the clavicle. J Shoulder Elbow Surg. 2005;14(3):264–8.PubMedCrossRef Fuchs B, Steinmann SP, Bishop AT. Free vascularized corticoperiosteal bone graft for the treatment of persistent nonunion of the clavicle. J Shoulder Elbow Surg. 2005;14(3):264–8.PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Gabl M, Pechlaner S, Zimmermann R. Free vascularized iliac bone graft for the treatment of scaphoid nonunion with avascular proximal fragment. Oper Orthop Traumatol. 2009;21(4–5):386–95.PubMedCrossRef Gabl M, Pechlaner S, Zimmermann R. Free vascularized iliac bone graft for the treatment of scaphoid nonunion with avascular proximal fragment. Oper Orthop Traumatol. 2009;21(4–5):386–95.PubMedCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Grant I, Berger AC, Ireland DC. A vascularised bone graft from the medial femoral condyle for recurrent failed arthrodesis of the distal interphalangeal joint. Br J Plast Surg. 2005;58(7):1011–3.PubMedCrossRef Grant I, Berger AC, Ireland DC. A vascularised bone graft from the medial femoral condyle for recurrent failed arthrodesis of the distal interphalangeal joint. Br J Plast Surg. 2005;58(7):1011–3.PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Henry M. Genicular corticoperiosteal flap salvage of resistant atrophic non-union of the distal radius metaphysis. Hand Surg. 2007;12(3):211–5.PubMedCrossRef Henry M. Genicular corticoperiosteal flap salvage of resistant atrophic non-union of the distal radius metaphysis. Hand Surg. 2007;12(3):211–5.PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Herbert TJ, Fisher WE. Management of the fractured scaphoid using a new bone screw. J Bone Joint Surg (Br). 1984;66(1):114–23. Herbert TJ, Fisher WE. Management of the fractured scaphoid using a new bone screw. J Bone Joint Surg (Br). 1984;66(1):114–23.
18.
Zurück zum Zitat Hertel R, Masquelet AC. The reverse flow medial knee osteoperiosteal flap for skeletal reconstruction of the leg. Description and anatomical basis. Surg Radiol Anat. 1989;11(4):257–62.PubMedCrossRef Hertel R, Masquelet AC. The reverse flow medial knee osteoperiosteal flap for skeletal reconstruction of the leg. Description and anatomical basis. Surg Radiol Anat. 1989;11(4):257–62.PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Hugon S, Koninckx A, Barbier O. Vascularized osteochondral graft from the medial femoral trochlea: anatomical study and clinical perspectives. Surg Radiol Anat. 2010;32(9):817–25.PubMedCrossRef Hugon S, Koninckx A, Barbier O. Vascularized osteochondral graft from the medial femoral trochlea: anatomical study and clinical perspectives. Surg Radiol Anat. 2010;32(9):817–25.PubMedCrossRef
20.
Zurück zum Zitat Iqbal S, Higgins G, Ratcliffe P. Avascular necrosis of both poles of a paediatric waist of scaphoid fracture. Inj Extra. 2007;38:247–9.CrossRef Iqbal S, Higgins G, Ratcliffe P. Avascular necrosis of both poles of a paediatric waist of scaphoid fracture. Inj Extra. 2007;38:247–9.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Jones Jr DB, Burger H, Bishop AT, Shin AY. Treatment of scaphoid waist nonunions with an avascular proximal pole and carpal collapse. A comparison of two vascularized bone grafts. J Bone Joint Surg. 2008;90A:2616–25. Jones Jr DB, Burger H, Bishop AT, Shin AY. Treatment of scaphoid waist nonunions with an avascular proximal pole and carpal collapse. A comparison of two vascularized bone grafts. J Bone Joint Surg. 2008;90A:2616–25.
22.
Zurück zum Zitat Jones Jr DB, Bürger H, Bishop AT, Shin AY. Treatment of scaphoid waist nonunions with an avascular proximal pole and carpal collapse. Surgical technique. J Bone Joint Surg Am. 2009;91 Suppl 2:169–83.PubMed Jones Jr DB, Bürger H, Bishop AT, Shin AY. Treatment of scaphoid waist nonunions with an avascular proximal pole and carpal collapse. Surgical technique. J Bone Joint Surg Am. 2009;91 Suppl 2:169–83.PubMed
23.
Zurück zum Zitat Jones Jr DB, Moran SL, Bishop AT, Shin AY. Free-vascularized medial femoral condyle bone transfer in the treatment of scaphoid nonunions. Plast Reconstr Surg. 2010;125:1176–84.PubMedCrossRef Jones Jr DB, Moran SL, Bishop AT, Shin AY. Free-vascularized medial femoral condyle bone transfer in the treatment of scaphoid nonunions. Plast Reconstr Surg. 2010;125:1176–84.PubMedCrossRef
24.
Zurück zum Zitat Jones Jr DB, Rhee PC, Bishop AT, Shin AY. Free vascularized medial femoral condyle autograft for challenging upper extremity nonunions. Hand Clin. 2012;28(4):493–501.PubMedCrossRef Jones Jr DB, Rhee PC, Bishop AT, Shin AY. Free vascularized medial femoral condyle autograft for challenging upper extremity nonunions. Hand Clin. 2012;28(4):493–501.PubMedCrossRef
25.
Zurück zum Zitat Jones Jr DB, Shin AY. Medial femoral condyle vascularized bone grafts for scaphoid nonunions. Chir Main. 2010;29 Suppl 1:93–103.CrossRef Jones Jr DB, Shin AY. Medial femoral condyle vascularized bone grafts for scaphoid nonunions. Chir Main. 2010;29 Suppl 1:93–103.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Kaminski A, Burger H, Muller EJ. Free vascularised corticoperiosteal bone flaps in the treatment of non-union of long bones: an ignored opportunity? Acta Orthop Belg. 2008;74:235–9.PubMed Kaminski A, Burger H, Muller EJ. Free vascularised corticoperiosteal bone flaps in the treatment of non-union of long bones: an ignored opportunity? Acta Orthop Belg. 2008;74:235–9.PubMed
27.
28.
Zurück zum Zitat Kobayashi S, Kakibuchi M, Masuda T, Ohmori K. Use of vascularized corticoperiosteal flap from the femur for reconstruction of the orbit. Ann Plast Surg. 1994;33:351–7.PubMedCrossRef Kobayashi S, Kakibuchi M, Masuda T, Ohmori K. Use of vascularized corticoperiosteal flap from the femur for reconstruction of the orbit. Ann Plast Surg. 1994;33:351–7.PubMedCrossRef
29.
Zurück zum Zitat Larson AN, Bishop AT, Shin AY. Free medial femoral condyle bone grafting for scaphoid nonunions with humpback deformity and proximal pole avascular necrosis. Tech Hand Upper Extrem Surg. 2007;11:246–58.CrossRef Larson AN, Bishop AT, Shin AY. Free medial femoral condyle bone grafting for scaphoid nonunions with humpback deformity and proximal pole avascular necrosis. Tech Hand Upper Extrem Surg. 2007;11:246–58.CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Leslie IJ, Dickson RA. The fractured carpal scaphoid. Natural history and factors influencing outcome. J Bone Joint Surg (Br). 1981;63B(2):225–30. Leslie IJ, Dickson RA. The fractured carpal scaphoid. Natural history and factors influencing outcome. J Bone Joint Surg (Br). 1981;63B(2):225–30.
31.
Zurück zum Zitat Linscheid RL, Dobyns JH, Beabout JW, Bryan RS. Traumatic instability of the wrist. Diagnosis, classification, and pathomechanics. J Bone Joint Surg Am. 1972;54(8):1612–32.PubMed Linscheid RL, Dobyns JH, Beabout JW, Bryan RS. Traumatic instability of the wrist. Diagnosis, classification, and pathomechanics. J Bone Joint Surg Am. 1972;54(8):1612–32.PubMed
32.
Zurück zum Zitat Martin D, Bitonti-Grillo C, De BJ, Schott H, Mondie JM, Baudet J, et al. Mandibular reconstruction using a free vascularised osteocutaneous flap from the internal condyle of the femur. Br J Plast Surg. 1991;44:397–402.PubMedCrossRef Martin D, Bitonti-Grillo C, De BJ, Schott H, Mondie JM, Baudet J, et al. Mandibular reconstruction using a free vascularised osteocutaneous flap from the internal condyle of the femur. Br J Plast Surg. 1991;44:397–402.PubMedCrossRef
33.
Zurück zum Zitat Muramatsu K, Doi K, Ihara K, Shigetomi M, Kawai S. Recalcitrant posttraumatic nonunion of the humerus: 23 patients reconstructed with vascularized bone graft. Acta Orthop Scand. 2003;74:95–7.PubMedCrossRef Muramatsu K, Doi K, Ihara K, Shigetomi M, Kawai S. Recalcitrant posttraumatic nonunion of the humerus: 23 patients reconstructed with vascularized bone graft. Acta Orthop Scand. 2003;74:95–7.PubMedCrossRef
34.
Zurück zum Zitat Rao SS, Sexton CC, Higgins JP. Medial femoral condyle flap donor-site morbidity: a radiographic assessment. Plast Reconstr Surg. 2013;131(3):357e–62.PubMedCrossRef Rao SS, Sexton CC, Higgins JP. Medial femoral condyle flap donor-site morbidity: a radiographic assessment. Plast Reconstr Surg. 2013;131(3):357e–62.PubMedCrossRef
35.
Zurück zum Zitat Reddy AS, Frederick RW. Evaluation of the intraosseous and extraosseous blood supply to the distal femoral condyles. Am J Sports Med. 1998;26(3):415–9.PubMed Reddy AS, Frederick RW. Evaluation of the intraosseous and extraosseous blood supply to the distal femoral condyles. Am J Sports Med. 1998;26(3):415–9.PubMed
36.
Zurück zum Zitat Russe O. Fracture of the carpal navicular. Diagnosis, non-operative treatment, and operative treatment. J Bone Joint Surg Am. 1960;42-A:759–68.PubMed Russe O. Fracture of the carpal navicular. Diagnosis, non-operative treatment, and operative treatment. J Bone Joint Surg Am. 1960;42-A:759–68.PubMed
37.
Zurück zum Zitat Sakai K, Doi K, Kawai S. Free vascularized thin corticoperiosteal graft. Plast Reconstr Surg. 1991;87(2):290–8.PubMedCrossRef Sakai K, Doi K, Kawai S. Free vascularized thin corticoperiosteal graft. Plast Reconstr Surg. 1991;87(2):290–8.PubMedCrossRef
38.
Zurück zum Zitat Sammer DM, Bishop AT, Shin AY. Vascularized medial femoral condyle graft for thumb metacarpal reconstruction: case report. J Hand Surg. 2009;34A:715–8.CrossRef Sammer DM, Bishop AT, Shin AY. Vascularized medial femoral condyle graft for thumb metacarpal reconstruction: case report. J Hand Surg. 2009;34A:715–8.CrossRef
39.
Zurück zum Zitat Sherman SB, Greenspan A, Norman A. Osteonecrosis of the distal pole of the carpal scaphoid following fracture: a rare complication. Skelet Radiol. 1983;9:189–91.CrossRef Sherman SB, Greenspan A, Norman A. Osteonecrosis of the distal pole of the carpal scaphoid following fracture: a rare complication. Skelet Radiol. 1983;9:189–91.CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Szabo RM, Manske D. Displaced fractures of the scaphoid. Clin Orthop Relat Res. 1988;230:30–8.PubMed Szabo RM, Manske D. Displaced fractures of the scaphoid. Clin Orthop Relat Res. 1988;230:30–8.PubMed
41.
Zurück zum Zitat Van Dijck C, Mattelaer B, De Degreef I, De Smet L. Arterial anatomy of the free vascularised corticoperiosteal graft from the medial femoral condyle. Acta Orthop Belg. 2011;77(4):502–5.PubMed Van Dijck C, Mattelaer B, De Degreef I, De Smet L. Arterial anatomy of the free vascularised corticoperiosteal graft from the medial femoral condyle. Acta Orthop Belg. 2011;77(4):502–5.PubMed
42.
Zurück zum Zitat Yamamoto H, Jones Jr DB, Moran SL, Bishop AT, Shin AY. The arterial anatomy of the medial femoral condyle and its clinical implications. J Hand Surg Eur Vol. 2010;35(7):569–74.PubMedCrossRef Yamamoto H, Jones Jr DB, Moran SL, Bishop AT, Shin AY. The arterial anatomy of the medial femoral condyle and its clinical implications. J Hand Surg Eur Vol. 2010;35(7):569–74.PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Reconstruction of scaphoid non-union and total scaphoid avascular necrosis in a pediatric patient: a case report
verfasst von
Oded Ben-Amotz
Christine Ho
Douglas M. Sammer
Publikationsdatum
01.09.2015
Verlag
Springer US
Erschienen in
HAND / Ausgabe 3/2015
Print ISSN: 1558-9447
Elektronische ISSN: 1558-9455
DOI
https://doi.org/10.1007/s11552-014-9711-1

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2015

HAND 3/2015 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.