Skip to main content
Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy 7/2014

01.09.2014 | Original Article

Relationship between the ansa cervicalis and the omohyoid muscle: clinical consequences in parathyroid surgery

verfasst von: A. Bellier, G. Cavalié, Y. Robert, Philippe C. J. Chaffanjon

Erschienen in: Surgical and Radiologic Anatomy | Ausgabe 7/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To determine the position of the lower loop of the ansa cervicalis (AC) compared to the inferior edge of the omohyoid muscle to guide minimally invasive surgery for the lateral oblique approach of parathyroid glands.

Methods

Authors performed 36 anatomical dissections in the laboratory of anatomy (Laboratoire d’Anatomie Des Alpes Françaises) of the Grenoble medical school in 2012 on human cadavers. They independently measured the distance between the caudal extremity of the AC and the lower edge of the superior belly of the omohyoid muscle. Then, they controlled this measure on pictures.

Results

The study shows a majority of long AC (under the omohyoid muscle) in 66.7 % of cases. In addition, the AC was located on an average value of 0.1 cm below the lower edge of the omohyoid muscle (median −0.5 cm). Thus, two-thirds of AC are between 0 and −2 cm under the omohyoid muscle. Furthermore, the AC is generally non-symmetrical: there is a mean difference of 1.3 cm between the left and right AC. In this series, there are as many long AC on the right side as on the left side.

Conclusions

These results are in contradiction with literature data. To preserve the ansa cervicalis and its phonatory functions, it is necessary for the surgeon to perform a systematic per operative identification of the AC because the position of the AC is mainly under the omohyoid muscle and because of an asymmetry. Per operative neurostimulation and/or magnified lenses might be helpful during the surgical approach.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Bellantone R, Raffaelli M, De Crea C et al (2011) Minimally-invasive parathyroid surgery. Acta Otorhinolaryngol Ital 31:207–215PubMedCentralPubMed Bellantone R, Raffaelli M, De Crea C et al (2011) Minimally-invasive parathyroid surgery. Acta Otorhinolaryngol Ital 31:207–215PubMedCentralPubMed
3.
Zurück zum Zitat Beutter P, Laccourreye L, Lescanne E et al. (2008) Lobo-isthmectomie et thyroïdectomie totale. In: Elsevier-Masson (ed) Chirurgie cervico-faciale, pp 167–172 Beutter P, Laccourreye L, Lescanne E et al. (2008) Lobo-isthmectomie et thyroïdectomie totale. In: Elsevier-Masson (ed) Chirurgie cervico-faciale, pp 167–172
4.
Zurück zum Zitat Beutter P, Laccourreye L, Lescanne E et al (2008) Parathyroïdectomie. In: Elsevier-Masson (ed) Chirurgie cervico-faciale, pp 173–177 Beutter P, Laccourreye L, Lescanne E et al (2008) Parathyroïdectomie. In: Elsevier-Masson (ed) Chirurgie cervico-faciale, pp 173–177
5.
Zurück zum Zitat Brunaud L, Ayav A, Bresler L et al (2006) Open minimally invasive parathyroid and thyroid surgery. Ann Chir 131:62–67PubMedCrossRef Brunaud L, Ayav A, Bresler L et al (2006) Open minimally invasive parathyroid and thyroid surgery. Ann Chir 131:62–67PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Caliot P, Dumont D, Bousquet V et al (1986) A note on the anastomoses between the hypoglossal nerve and the cervical plexus. Surg Radiol Anat 8:75–79PubMedCrossRef Caliot P, Dumont D, Bousquet V et al (1986) A note on the anastomoses between the hypoglossal nerve and the cervical plexus. Surg Radiol Anat 8:75–79PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Chhetri DK, Berke GS (1997) Ansa cervicalis nerve: review of the topographic anatomy and morphology. Laryngoscope 107:1366–1372PubMedCrossRef Chhetri DK, Berke GS (1997) Ansa cervicalis nerve: review of the topographic anatomy and morphology. Laryngoscope 107:1366–1372PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Conte-Devolx B, Jean-François Henry JF (2000) Traitement de l’hyperparathyroïdie primitive. MTE Méd Thérap Endocrin 2(4):335–339 Conte-Devolx B, Jean-François Henry JF (2000) Traitement de l’hyperparathyroïdie primitive. MTE Méd Thérap Endocrin 2(4):335–339
10.
Zurück zum Zitat Dhouib H, Hammami B, Ben Thabet A et al (2006) Traitement chirurgical de l’hyperparathyroïdie primaire: techniques et résultats. J Tun ORL 16:8–11 Dhouib H, Hammami B, Ben Thabet A et al (2006) Traitement chirurgical de l’hyperparathyroïdie primaire: techniques et résultats. J Tun ORL 16:8–11
11.
Zurück zum Zitat Henry JF, Sebag F (2006) Lateral endoscopic approach for thyroid and parathyroid surgery. Ann Surg 131(1):51–56 Henry JF, Sebag F (2006) Lateral endoscopic approach for thyroid and parathyroid surgery. Ann Surg 131(1):51–56
12.
Zurück zum Zitat Liguoro D, Vital JM, Guerin J et al (1992) Anatomical basis of the anterior cervical spine approach: topographic study of the nerve structure. Surg Radiol Anat 14:203–208PubMedCrossRef Liguoro D, Vital JM, Guerin J et al (1992) Anatomical basis of the anterior cervical spine approach: topographic study of the nerve structure. Surg Radiol Anat 14:203–208PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Loukas M, Thorsell A, Tubbs RS et al (2007) The ansa cervicalis revisited. Folia Morphol 66(2):120–124 Loukas M, Thorsell A, Tubbs RS et al (2007) The ansa cervicalis revisited. Folia Morphol 66(2):120–124
14.
Zurück zum Zitat Machalek L, Charamza J, Kikalova K et al (2009) A variant case of ansa cervicalis. Int J Ana Var 2:150–152 Machalek L, Charamza J, Kikalova K et al (2009) A variant case of ansa cervicalis. Int J Ana Var 2:150–152
15.
Zurück zum Zitat Mwachaka PM, Ranketi SS, Elbusaidy et al (2010) Variations in the anatomy of ansa cervicalis. Folia Morphol 69(3):160–163 Mwachaka PM, Ranketi SS, Elbusaidy et al (2010) Variations in the anatomy of ansa cervicalis. Folia Morphol 69(3):160–163
16.
Zurück zum Zitat Osmak-Tizon L, Cougard P (2006) Video-assisted endoscopic parathyroidectomy and thyroidectomy. Ann Surg 131:57–61 Osmak-Tizon L, Cougard P (2006) Video-assisted endoscopic parathyroidectomy and thyroidectomy. Ann Surg 131:57–61
17.
Zurück zum Zitat Patra P, Gunness TK, Robert R et al (1988) Physiologic variations of the internal jugular vein surface, role of the omohyoid muscle, a preliminary echographic study. Surg Radiol Anat 10(2):107–112. doi:10.1007/BF02307818 PubMedCrossRef Patra P, Gunness TK, Robert R et al (1988) Physiologic variations of the internal jugular vein surface, role of the omohyoid muscle, a preliminary echographic study. Surg Radiol Anat 10(2):107–112. doi:10.​1007/​BF02307818 PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Roubeau B, Chevrie-Muller C (1993) Mécanismes vibratoires laryngés et contrôle neuro-musculaire de la fréquence fondamentale. Travaux Universitaires—Thèse nouveau doctorat, 93PA11 2273 Roubeau B, Chevrie-Muller C (1993) Mécanismes vibratoires laryngés et contrôle neuro-musculaire de la fréquence fondamentale. Travaux Universitaires—Thèse nouveau doctorat, 93PA11 2273
20.
Zurück zum Zitat Vacher C, Caix P (2004) Anatomy of the hypoglossal ansa cervicalis couple. Rev Stomatol Chir Maxillofac 105(3):160–164PubMedCrossRef Vacher C, Caix P (2004) Anatomy of the hypoglossal ansa cervicalis couple. Rev Stomatol Chir Maxillofac 105(3):160–164PubMedCrossRef
21.
Zurück zum Zitat Vanneuville G, Mondie JM, Scheye T et al (1986) Anatomic and physiologic considerations about human omohyoid muscle innervation and function. Bulletin de l’association des anatomistes 70(211):55–59PubMed Vanneuville G, Mondie JM, Scheye T et al (1986) Anatomic and physiologic considerations about human omohyoid muscle innervation and function. Bulletin de l’association des anatomistes 70(211):55–59PubMed
22.
Zurück zum Zitat Venugopal SP, Mallula SB (2010) Ansa cervicalis without loop. Int J Ana Var 3:153–155 Venugopal SP, Mallula SB (2010) Ansa cervicalis without loop. Int J Ana Var 3:153–155
Metadaten
Titel
Relationship between the ansa cervicalis and the omohyoid muscle: clinical consequences in parathyroid surgery
verfasst von
A. Bellier
G. Cavalié
Y. Robert
Philippe C. J. Chaffanjon
Publikationsdatum
01.09.2014
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
Surgical and Radiologic Anatomy / Ausgabe 7/2014
Print ISSN: 0930-1038
Elektronische ISSN: 1279-8517
DOI
https://doi.org/10.1007/s00276-013-1216-z

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2014

Surgical and Radiologic Anatomy 7/2014 Zur Ausgabe

Mammakarzinom: Brustdichte beeinflusst rezidivfreies Überleben

26.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Frauen, die zum Zeitpunkt der Brustkrebsdiagnose eine hohe mammografische Brustdichte aufweisen, haben ein erhöhtes Risiko für ein baldiges Rezidiv, legen neue Daten nahe.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Radiologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.