Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology 2/2020

15.01.2020 | Original Article

Retroperitoneal Sarcomas: Prognostic Factors and Outcomes of a Series of Patients Treated at a Single Institution

verfasst von: Shraddha Patkar, Abhay K Kattepur, Rajesh Shinde, Mahesh Goel

Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology | Ausgabe 2/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Retroperitoneal sarcomas (RPS) are rare heterogeneous tumors arising in the retroperitoneum with unique biological and behavioral patterns that are thought to be closely linked to histology. The aim of the study was to audit our results and analyze various clinico-pathological factors including surgical excision, histology, and their implications on the recurrences and survival outcomes in RPS. Retrospective analysis of patients treated at a tertiary referral center in India from March 2008 to July 2017 was performed. The clinico-pathological variables were analyzed for their association with tumor recurrence and survival with special emphasis on histological subtype. The primary outcome was overall survival (OS). One hundred consecutive patients operated for RPS were analyzed. Of these, 27 were operated for recurrent tumors. Liposarcomas (LPS) and leiomyosarcomas (LMS) constituted 50% (n = 50) and 30% (n = 30) of patients respectively. Complete tumor excision was achieved in 83%, with 43% patients undergoing adjacent organ resection. At a median follow-up of 25.3 months, the median disease-free survival (DFS) and overall survival (OS) were 30 months and 87.8 months respectively. On multivariate analysis, tumor grade was the only factor to significantly affect survival (p = 0.001 for DFS and 0.005 for OS). There was no difference in survival outcomes between infiltrative and adhesive tumors with respect to adjacent organ invasion (p = 0.361 for OS). Tumor grade remains an important prognostic factor affecting disease-free and overall survival in retroperitoneal sarcomas irrespective of tumor size, site, and histology.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Panda N, Das R, Banerjee S, Chatterjee S, Gumta M, Bandyopadhyay SK (2015) Retroperitoneal sarcoma: outcome analysis in a teaching hospital in Eastern India- a perspective. Indian J Surg Oncol 6(2):99–105CrossRef Panda N, Das R, Banerjee S, Chatterjee S, Gumta M, Bandyopadhyay SK (2015) Retroperitoneal sarcoma: outcome analysis in a teaching hospital in Eastern India- a perspective. Indian J Surg Oncol 6(2):99–105CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Tan MCB, Brennan MF, Kuk D, Agaram NP, Antonescu CR, Qin LX, Moraco N, Crago AM, Singer S (2016) Histology-based classification predicts pattern of recurrence and improves risk stratification in primary retroperitoneal sarcoma. Ann Surg 263(3):593–600CrossRef Tan MCB, Brennan MF, Kuk D, Agaram NP, Antonescu CR, Qin LX, Moraco N, Crago AM, Singer S (2016) Histology-based classification predicts pattern of recurrence and improves risk stratification in primary retroperitoneal sarcoma. Ann Surg 263(3):593–600CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Francis IR, Cohan RH, Varma DGK, Sondak VK (2005) Retroperitoneal sarcomas. Cancer Imaging 5:89–94CrossRef Francis IR, Cohan RH, Varma DGK, Sondak VK (2005) Retroperitoneal sarcomas. Cancer Imaging 5:89–94CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Matthyssens LE, Creytens D, Ceelen WP (2015) Retroperitoneal liposarcoma: current insights in diagnosis and treatment. Front Surg 2:4CrossRef Matthyssens LE, Creytens D, Ceelen WP (2015) Retroperitoneal liposarcoma: current insights in diagnosis and treatment. Front Surg 2:4CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Coindre JM (2006) Grading of soft tissue sarcomas: review and update. Arch Pathol Lab Med 130:1448–1453PubMed Coindre JM (2006) Grading of soft tissue sarcomas: review and update. Arch Pathol Lab Med 130:1448–1453PubMed
7.
Zurück zum Zitat Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240(2):205–213CrossRef Dindo D, Demartines N, Clavien PA (2004) Classification of surgical complications: a new proposal with evaluation in a cohort of 6336 patients and results of a survey. Ann Surg 240(2):205–213CrossRef
8.
Zurück zum Zitat MacNeill AJ, Gronchi A, Miceli R, Bonvalot S, Swallow CJ, Hohenberger P, van Coevorden F, Rutkowski P, Callegaro D, Hayes AJ, Honoré C, Fairweather M, Cannell A, Jakob J, Haas RL, Szacht M, Fiore M, Casali PG, Pollock RE, Barretta F, Raut CP, Strauss DC (2018) Postoperative morbidity after radical resection of primary retroperitoneal sarcoma: a report from the Transatlantic RPS Working Group. Ann Surg 267(5):959–964CrossRef MacNeill AJ, Gronchi A, Miceli R, Bonvalot S, Swallow CJ, Hohenberger P, van Coevorden F, Rutkowski P, Callegaro D, Hayes AJ, Honoré C, Fairweather M, Cannell A, Jakob J, Haas RL, Szacht M, Fiore M, Casali PG, Pollock RE, Barretta F, Raut CP, Strauss DC (2018) Postoperative morbidity after radical resection of primary retroperitoneal sarcoma: a report from the Transatlantic RPS Working Group. Ann Surg 267(5):959–964CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Hogg HDJ, Manas DM, Lee D, Dildey P, Scott J, Lunec J, French JJ (2016) Surgical outcome and patterns of recurrence for retroperitoneal sarcoma at a single centre. Ann R Coll Surg Engl 98:192–197CrossRef Hogg HDJ, Manas DM, Lee D, Dildey P, Scott J, Lunec J, French JJ (2016) Surgical outcome and patterns of recurrence for retroperitoneal sarcoma at a single centre. Ann R Coll Surg Engl 98:192–197CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Wan Jie NG, Tan GHC, Chia CS et al (2017) Tumor biology remains the main determinant of prognosis in retroperitoneal sarcomas: a 14-year single-center experience. Asia-Pac J Clin Oncol 13:e458–e465CrossRef Wan Jie NG, Tan GHC, Chia CS et al (2017) Tumor biology remains the main determinant of prognosis in retroperitoneal sarcomas: a 14-year single-center experience. Asia-Pac J Clin Oncol 13:e458–e465CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Fairweather M, Wang J, Jo VY, Baldini EH, Bertagnolli MM, Raut CP (2017) Incidence and adverse prognostic implications of histopathologic organ invasion in primary retroperitoneal sarcoma. J Am Coll Surg 224:876–883CrossRef Fairweather M, Wang J, Jo VY, Baldini EH, Bertagnolli MM, Raut CP (2017) Incidence and adverse prognostic implications of histopathologic organ invasion in primary retroperitoneal sarcoma. J Am Coll Surg 224:876–883CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Gronchi A, Miceli R, Shurell E, Eilber FC, Eilber FR, Anaya DA, Kattan MW, Honoré C, Lev DC, Colombo C, Bonvalot S, Mariani L, Pollock RE (2013) Outcome prediction in primary resected retroperitoneal soft tissue sarcoma: histology-specific overall survival and disease-free survival nomograms built on major sarcoma center data sets. J Clin Oncol 31:1649–1655CrossRef Gronchi A, Miceli R, Shurell E, Eilber FC, Eilber FR, Anaya DA, Kattan MW, Honoré C, Lev DC, Colombo C, Bonvalot S, Mariani L, Pollock RE (2013) Outcome prediction in primary resected retroperitoneal soft tissue sarcoma: histology-specific overall survival and disease-free survival nomograms built on major sarcoma center data sets. J Clin Oncol 31:1649–1655CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Sandrucci S, Ponzetti A, Gianotti C et al (2018) Different quality of treatment in retroperitoneal sarcomas (RPS) according to hospital-case volume and surgeon-case volume: a retrospective regional analysis in Italy. Clin Sarcoma Res 8:3CrossRef Sandrucci S, Ponzetti A, Gianotti C et al (2018) Different quality of treatment in retroperitoneal sarcomas (RPS) according to hospital-case volume and surgeon-case volume: a retrospective regional analysis in Italy. Clin Sarcoma Res 8:3CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Abdelfatah E, Guzzetta AA, Nagarajan N, Wolfgang CL, Pawlik TM, Choti MA, Schulick R, Montgomery EA, Meyer C, Thornton K, Herman J, Terezakis S, Frassica D, Ahuja N (2016) Long-term outcomes in treatment of retroperitoneal sarcomas: a 15 year single-institution evaluation of prognostic features. J Surg Oncol 114(1):56–64CrossRef Abdelfatah E, Guzzetta AA, Nagarajan N, Wolfgang CL, Pawlik TM, Choti MA, Schulick R, Montgomery EA, Meyer C, Thornton K, Herman J, Terezakis S, Frassica D, Ahuja N (2016) Long-term outcomes in treatment of retroperitoneal sarcomas: a 15 year single-institution evaluation of prognostic features. J Surg Oncol 114(1):56–64CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Wang Z, Wu J, Lv A, Li CP, Tian XY, Hao CY (2018) Anterior approach to en bloc resection in left-sided retroperitoneal sarcoma with adjacent organ involvement: a study of 25 patients in a single center. Med Sci Monit 24:961–969CrossRef Wang Z, Wu J, Lv A, Li CP, Tian XY, Hao CY (2018) Anterior approach to en bloc resection in left-sided retroperitoneal sarcoma with adjacent organ involvement: a study of 25 patients in a single center. Med Sci Monit 24:961–969CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Stahl JM, Corso CD, Park HS, An Y, Rutter CE, Han D, Roberts KB (2017) The effect of microscopic margin status on survival in adult retroperitoneal soft tissue sarcomas. Eur J Surg Oncol 43:168–174CrossRef Stahl JM, Corso CD, Park HS, An Y, Rutter CE, Han D, Roberts KB (2017) The effect of microscopic margin status on survival in adult retroperitoneal soft tissue sarcomas. Eur J Surg Oncol 43:168–174CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Klooster B, Rajeev R, Chrabaszcz S et al (2016) Is long-term survival possible after margin-positive resection of retroperitoneal sarcoma (RPS)? J Surg Oncol 113:823–827CrossRef Klooster B, Rajeev R, Chrabaszcz S et al (2016) Is long-term survival possible after margin-positive resection of retroperitoneal sarcoma (RPS)? J Surg Oncol 113:823–827CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Guiliano K, Nagarajan N, Canner JK et al (2016) Predictors of improved survival for patients with retroperitoneal sarcoma. Surgery 160:1628–1635CrossRef Guiliano K, Nagarajan N, Canner JK et al (2016) Predictors of improved survival for patients with retroperitoneal sarcoma. Surgery 160:1628–1635CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Berger NG, Silva JP, Mogal H et al (2018) Overall survival after resection of retroperitoneal sarcoma at academic cancer centers versus community cancer centers: an analysis of the National Cancer Data Base. Surgery 163:318–323CrossRef Berger NG, Silva JP, Mogal H et al (2018) Overall survival after resection of retroperitoneal sarcoma at academic cancer centers versus community cancer centers: an analysis of the National Cancer Data Base. Surgery 163:318–323CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Rosa F, Fiorillo C, Tortorelli AP et al (2016) Surgical management of retroperitoneal soft tissue sarcomas: role of curative resection. Am Surg 82(2):128–133PubMed Rosa F, Fiorillo C, Tortorelli AP et al (2016) Surgical management of retroperitoneal soft tissue sarcomas: role of curative resection. Am Surg 82(2):128–133PubMed
23.
Zurück zum Zitat Maurice MJ, Yih JM, Ammori JB, Abouassaly R (2017) Predictors of surgical quality for retroperitoneal sarcoma: volume matters. J Surg Oncol 116:766–774CrossRef Maurice MJ, Yih JM, Ammori JB, Abouassaly R (2017) Predictors of surgical quality for retroperitoneal sarcoma: volume matters. J Surg Oncol 116:766–774CrossRef
Metadaten
Titel
Retroperitoneal Sarcomas: Prognostic Factors and Outcomes of a Series of Patients Treated at a Single Institution
verfasst von
Shraddha Patkar
Abhay K Kattepur
Rajesh Shinde
Mahesh Goel
Publikationsdatum
15.01.2020
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgical Oncology / Ausgabe 2/2020
Print ISSN: 0975-7651
Elektronische ISSN: 0976-6952
DOI
https://doi.org/10.1007/s13193-020-01036-3

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2020

Indian Journal of Surgical Oncology 2/2020 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.