Skip to main content
Erschienen in: Journal of Neurology 7/2019

27.03.2019 | Original Communication

Rituximab as induction therapy in refractory myasthenia gravis: 18 month follow-up study

verfasst von: Nishita Singh, Vinay Goyal

Erschienen in: Journal of Neurology | Ausgabe 7/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Myasthenia gravis is an immune-mediated disorder characterized by easy fatigability and diurnal variation in skeletal muscle weakness. Aim of therapy is to prevent crisis and maintain remission. However, despite standard therapy, some remain refractory to treatment.

Aims and objectives

To look for efficacy of rituximab in treating refractory myasthenia gravis (MG) in the form of MGFA-PIS score, number of crisis, and dose reduction in immunotherapies.

Material and methods

A retrospective study was performed in patients with myasthenia gravis (MG) referred to the All India Institute of Medical Sciences (AIIMS) from January 2012 to December 2017 with follow-up of at least 6 months.

Results

Eight refractory MG patients (six AchR positive and two Musk-positive) were identified on oral corticosteroids and azathioprine. After four cycles of rituximab, all patients showed a dose reduction of whom seven were completely tapered off prednisone and there was a 53.8% dose reduction in azathioprine. All patients were continued on AZA after RTX infusion unless contraindicated. Seven achieved minimal manifestation (MM)—2 status as per the MGFA-PIS scale. None of the patients had infusion associated reactions or cytopenia post-RTX infusion.

Conclusion

In this small retrospective study, we used RTX as induction therapy and results suggest that repeated RTX infusions may not be necessary as it adds to cost of therapy, especially in LMIC like India.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Carr AS, Cardwell CR, McCarron PO, McConville J (2010) A systematic review of population based epidemiological studies in Myasthenia Gravis. BMC Neurol 18(10):46CrossRef Carr AS, Cardwell CR, McCarron PO, McConville J (2010) A systematic review of population based epidemiological studies in Myasthenia Gravis. BMC Neurol 18(10):46CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Dalakas MC (2008) Invited article: inhibition of B cell functions: implications for neurology. Neurology. 70(23):2252–2260CrossRefPubMed Dalakas MC (2008) Invited article: inhibition of B cell functions: implications for neurology. Neurology. 70(23):2252–2260CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Tandan R, Hehir MK, Waheed W, Howard DB (2017) Rituximab treatment of myasthenia gravis: a systematic review. Muscle Nerve 56(2):185–196CrossRefPubMed Tandan R, Hehir MK, Waheed W, Howard DB (2017) Rituximab treatment of myasthenia gravis: a systematic review. Muscle Nerve 56(2):185–196CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Sanders DB, Wolfe GI, Benatar M, Evoli A, Gilhus NE, Illa I et al (2016) International consensus guidance for management of myasthenia gravis: executive summary. Neurology. 87(4):419–425CrossRefPubMedPubMedCentral Sanders DB, Wolfe GI, Benatar M, Evoli A, Gilhus NE, Illa I et al (2016) International consensus guidance for management of myasthenia gravis: executive summary. Neurology. 87(4):419–425CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Gotterer L, Li Y (2016) Maintenance immunosuppression in myasthenia gravis. J Neurol Sci 15(369):294–302CrossRef Gotterer L, Li Y (2016) Maintenance immunosuppression in myasthenia gravis. J Neurol Sci 15(369):294–302CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Silvestri NJ, Wolfe GI (2014) Treatment-refractory myasthenia gravis. J Clin Neuromuscul Dis. 15(4):167–178CrossRefPubMed Silvestri NJ, Wolfe GI (2014) Treatment-refractory myasthenia gravis. J Clin Neuromuscul Dis. 15(4):167–178CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Berinstein NL, Grillo-López AJ, White CA, Bence-Bruckler I, Maloney D, Czuczman M et al (1998) Association of serum Rituximab (IDEC-C2B8) concentration and anti-tumor response in the treatment of recurrent low-grade or follicular non-Hodgkin’s lymphoma. Ann Oncol Off J Eur Soc Med Oncol 9(9):995–1001CrossRef Berinstein NL, Grillo-López AJ, White CA, Bence-Bruckler I, Maloney D, Czuczman M et al (1998) Association of serum Rituximab (IDEC-C2B8) concentration and anti-tumor response in the treatment of recurrent low-grade or follicular non-Hodgkin’s lymphoma. Ann Oncol Off J Eur Soc Med Oncol 9(9):995–1001CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Guptill JT, Yi JS, Sanders DB, Guidon AC, Juel VC, Massey JM et al (2015) Characterization of B cells in muscle-specific kinase antibody myasthenia gravis. Neurol Neuroimmunol Neuroinflammation 2(2):e77CrossRef Guptill JT, Yi JS, Sanders DB, Guidon AC, Juel VC, Massey JM et al (2015) Characterization of B cells in muscle-specific kinase antibody myasthenia gravis. Neurol Neuroimmunol Neuroinflammation 2(2):e77CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Howard JF Jr, Utsugisawa K, Benatar M, Murai H, Barohn RJ, Illa I, Jacob S et al, REGAIN Study Group (2017) Safety and efficacy of eculizumab in anti-acetylcholine receptor antibody-positive refractory generalised myasthenia gravis (REGAIN): a phase 3, randomised, double-blind, placebo-controlled, multicentre study. Lancet Neurol. 16(12):976–986. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(17)30369-1 CrossRefPubMed Howard JF Jr, Utsugisawa K, Benatar M, Murai H, Barohn RJ, Illa I, Jacob S et al, REGAIN Study Group (2017) Safety and efficacy of eculizumab in anti-acetylcholine receptor antibody-positive refractory generalised myasthenia gravis (REGAIN): a phase 3, randomised, double-blind, placebo-controlled, multicentre study. Lancet Neurol. 16(12):976–986. https://​doi.​org/​10.​1016/​S1474-4422(17)30369-1 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Rituximab as induction therapy in refractory myasthenia gravis: 18 month follow-up study
verfasst von
Nishita Singh
Vinay Goyal
Publikationsdatum
27.03.2019
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Journal of Neurology / Ausgabe 7/2019
Print ISSN: 0340-5354
Elektronische ISSN: 1432-1459
DOI
https://doi.org/10.1007/s00415-019-09296-y

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2019

Journal of Neurology 7/2019 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Frühe Alzheimertherapie lohnt sich

25.04.2024 AAN-Jahrestagung 2024 Nachrichten

Ist die Tau-Last noch gering, scheint der Vorteil von Lecanemab besonders groß zu sein. Und beginnen Erkrankte verzögert mit der Behandlung, erreichen sie nicht mehr die kognitive Leistung wie bei einem früheren Start. Darauf deuten neue Analysen der Phase-3-Studie Clarity AD.

Viel Bewegung in der Parkinsonforschung

25.04.2024 Parkinson-Krankheit Nachrichten

Neue arznei- und zellbasierte Ansätze, Frühdiagnose mit Bewegungssensoren, Rückenmarkstimulation gegen Gehblockaden – in der Parkinsonforschung tut sich einiges. Auf dem Deutschen Parkinsonkongress ging es auch viel um technische Innovationen.

Demenzkranke durch Antipsychotika vielfach gefährdet

23.04.2024 Demenz Nachrichten

Wenn Demenzkranke aufgrund von Symptomen wie Agitation oder Aggressivität mit Antipsychotika behandelt werden, sind damit offenbar noch mehr Risiken verbunden als bislang angenommen.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.