Skip to main content
Erschienen in: Surgical Endoscopy 10/2014

01.10.2014

SAGES research agenda in gastrointestinal and endoscopic surgery: updated results of a Delphi study

verfasst von: Dimitrios Stefanidis, Paul Montero, David R. Urbach, Alia Qureshi, Kyle Perry, Sharon L. Bachman, Atul Madan, Rebecca Petersen, Aurora D. Pryor

Erschienen in: Surgical Endoscopy | Ausgabe 10/2014

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Research in gastrointestinal and endoscopic surgery has witnessed unprecedented growth since the introduction of minimally invasive techniques in surgery. Coordination and focus of research efforts could further advance this rapidly expanding field. The objective of this study was to update the SAGES research agenda for gastrointestinal and endoscopic surgery.

Methods

A modified Delphi methodology was used to create the research agenda. Using an iterative, anonymous web-based survey, the general membership and leadership of SAGES were asked for input over three rounds. Initially submitted research questions were reviewed and consolidated by an expert panel and redistributed to the membership for priority ranking using a 5-point Likert scale of importance. The top 40 research questions of this round were then redistributed to and re-rated by members, and a final ranking was established. Comparisons were made between membership and leadership responses.

Results

283 initially submitted research questions were condensed into 89 distinct questions, which were rated by 388 respondents to determine the top 40 questions. 460 respondents established the final ranking of these 40 most important research questions. Topics represented included training and technique, gastrointestinal, hernia, GERD, bariatric surgery, and endoscopy. The top question was, “How do we best train, assess, and maintain proficiency of surgeons and surgical trainees in flexible endoscopy, laparoscopy, and open surgery?” 28 % of responders were leadership and the rest general members with the majority of ratings (73 %) being similar between the groups. While SAGES leadership rated the majority of questions (89 %) lower, they rated nonclinical questions higher compared with general membership.

Conclusions

An updated research agenda for gastrointestinal and endoscopic surgery was developed using a systematic methodology. This agenda may assist investigators and funding organizations to concentrate their efforts in the highest research priority areas and editors and reviewers in assessing the merit and relevance of scientific work.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Urbach DR, Horvath KD, Baxer NN et al (2007) A research agenda for gastrointestinal and endoscopic surgery. Surg Endosc 21(9):1518–1525PubMedCrossRef Urbach DR, Horvath KD, Baxer NN et al (2007) A research agenda for gastrointestinal and endoscopic surgery. Surg Endosc 21(9):1518–1525PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Dalkey NC (1969) The Delphi method: an experimental study of group opinion. R. Corporation, Santa Monica, CA Dalkey NC (1969) The Delphi method: an experimental study of group opinion. R. Corporation, Santa Monica, CA
3.
4.
Zurück zum Zitat Adler M, Ziglio E (1996) Gazing into the Oracle: the Delphi method and its application to social policy and public health. Jessica Kingsley Publishers, London Adler M, Ziglio E (1996) Gazing into the Oracle: the Delphi method and its application to social policy and public health. Jessica Kingsley Publishers, London
5.
Zurück zum Zitat Park RE, Fink A, Brook RH, Chassin MR, Kahn KL, Merrick NJ, Kosecoff J, Solomon DH (1986) Physician ratings of appropriate indications for six medical and surgical procedures. Am J Public Health 76:766–772PubMedCrossRefPubMedCentral Park RE, Fink A, Brook RH, Chassin MR, Kahn KL, Merrick NJ, Kosecoff J, Solomon DH (1986) Physician ratings of appropriate indications for six medical and surgical procedures. Am J Public Health 76:766–772PubMedCrossRefPubMedCentral
6.
Zurück zum Zitat Seematter-Bagnoud L, Vader JP, Wietlisbach V, Froehlich F, Gonvers JJ, Burnand B (1999) Overuse and underuse of diagnostic upper gastrointestinal endoscopy in various clinical settings. Int J Qual Health Care 11:301–308PubMedCrossRef Seematter-Bagnoud L, Vader JP, Wietlisbach V, Froehlich F, Gonvers JJ, Burnand B (1999) Overuse and underuse of diagnostic upper gastrointestinal endoscopy in various clinical settings. Int J Qual Health Care 11:301–308PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Daar AS, Thorsteinsdóttir H, Martin DK, Smith AC, Nast S, Singer PA (2002) Top ten biotechnologies for improving health in developing countries. Nat Genet 32(2):229–232PubMedCrossRef Daar AS, Thorsteinsdóttir H, Martin DK, Smith AC, Nast S, Singer PA (2002) Top ten biotechnologies for improving health in developing countries. Nat Genet 32(2):229–232PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Nathens AB, Rivara FP, Jurkovich GJ, Maier RV, Johansen JM, Thompson DC (2003) Management of the injured patient: identification of research topics for systematic review using the Delphi technique. J Trauma 54:595–601PubMedCrossRef Nathens AB, Rivara FP, Jurkovich GJ, Maier RV, Johansen JM, Thompson DC (2003) Management of the injured patient: identification of research topics for systematic review using the Delphi technique. J Trauma 54:595–601PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Stefanidis D, Arora S, Parrack DM, Hamad GG, Capella J, Grantcharov T, Urbach DR, Scott DJ, Jones DB, Association for Surgical Education Simulation Committee (2012) Research priorities in surgical simulation for the 21st century. Am J Surg 203(1):49–53PubMedCrossRefPubMedCentral Stefanidis D, Arora S, Parrack DM, Hamad GG, Capella J, Grantcharov T, Urbach DR, Scott DJ, Jones DB, Association for Surgical Education Simulation Committee (2012) Research priorities in surgical simulation for the 21st century. Am J Surg 203(1):49–53PubMedCrossRefPubMedCentral
Metadaten
Titel
SAGES research agenda in gastrointestinal and endoscopic surgery: updated results of a Delphi study
verfasst von
Dimitrios Stefanidis
Paul Montero
David R. Urbach
Alia Qureshi
Kyle Perry
Sharon L. Bachman
Atul Madan
Rebecca Petersen
Aurora D. Pryor
Publikationsdatum
01.10.2014
Verlag
Springer US
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 10/2014
Print ISSN: 0930-2794
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-014-3535-5

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2014

Surgical Endoscopy 10/2014 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.