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Surgical Endoscopy

Ausgabe 10/2014

Inhalt (34 Artikel)

SAGES research agenda in gastrointestinal and endoscopic surgery: updated results of a Delphi study

Dimitrios Stefanidis, Paul Montero, David R. Urbach, Alia Qureshi, Kyle Perry, Sharon L. Bachman, Atul Madan, Rebecca Petersen, Aurora D. Pryor

Impact of a hands-on component on learning in the Fundamental Use of Surgical Energy™ (FUSE) curriculum: a randomized-controlled trial in surgical trainees

Amin Madani, Yusuke Watanabe, Melina C. Vassiliou, Pascal Fuchshuber, Daniel B. Jones, Steven D. Schwaitzberg, Gerald M. Fried, Liane S. Feldman

Decision-making in Colorectal Cancer Tumor Board meetings: Results of a prospective observational assessment

S. Shah, S. Arora, G. Atkin, R. Glynne-Jones, P. Mathur, A. Darzi, N. Sevdalis

Predicting regression of Barrett’s esophagus: results from a retrospective cohort of 1342 patients

Craig S. Brown, Brittany Lapin, Chi Wang, Jay L. Goldstein, John G. Linn, Woody Denham, Stephen P. Haggerty, Mark S. Talamonti, John A. Howington, Joann Carbray, Michael B. Ujiki

Preoperative re-endoscopy in colorectal cancer patients: an institutional experience and analysis of influencing factors

Thamer Al Abbasi, Fady Saleh, Timothy D. Jackson, Allan Okrainec, Fayez A. Quereshy

Multidimensional analyses of the learning curve of robotic low anterior resection for rectal cancer: 3-phase learning process comparison

Eun Jung Park, Chang Woo Kim, Min Soo Cho, Seung Hyuk Baik, Dong Wook Kim, Byung Soh Min, Kang Young Lee, Nam Kyu Kim

Long-term results of hepatic hydatid disease managed using palanivelu hydatid system: Indian experience in tertiary center

P. Senthilnathan, Swati Inamdar, V. P. Nalankilli, Anand Vijay, S. Rajapandian, R. Parthsarathi, Praveen Raj, C. Palanivelu

An extended proximal esophageal myotomy is necessary to normalize EGJ distensibility during Heller myotomy for achalasia, but not POEM

Ezra N. Teitelbaum, Nathaniel J. Soper, John E. Pandolfino, Peter J. Kahrilas, Lubomyr Boris, Frédéric Nicodème, Zhiyue Lin, Eric S. Hungness

Validation of the VBLaST peg transfer task: a first step toward an alternate training standard

A. Chellali, L. Zhang, G. Sankaranarayanan, V. S. Arikatla, W. Ahn, A. Derevianko, S. D. Schwaitzberg, D. B. Jones, M. DeMoya, C. G. L. Cao

Relationship between stent characteristics and treatment outcomes in endoscopic transmural drainage of uncomplicated pancreatic pseudocysts

Ji Young Bang, C. Mel Wilcox, Jessica M. Trevino, Jayapal Ramesh, Muhammad Hasan, Robert H. Hawes, Shyam Varadarajulu

Single-port laparoscopic colorectal resections in obese patients are as safe and effective as conventional laparoscopy

Erman Aytac, Matthias Turina, Emre Gorgun, Luca Stocchi, Feza H. Remzi, Meagan M. Costedio

High incidence of trocar site hernia after laparoscopic or robotic Roux-en-Y gastric bypass

Gitana Scozzari, Marcello Zanini, Francesca Cravero, Roberto Passera, Fabrizio Rebecchi, Mario Morino

Frequent occurrence of fever in patients who have undergone endoscopic submucosal dissection for colorectal tumor, but bacteremia is not a significant cause

Kentaro Izumi, Taro Osada, Naoto Sakamoto, Tomohiro Kodani, Yoshie Higashihara, Hideaki Ritsuno, Tomoyoshi Shibuya, Akihito Nagahara, Tatsuo Ogihara, Ken Kikuchi, Sumio Watanabe

Laparoscopic resection of large gastric GISTs: feasibility and long-term results

Luigi Masoni, Ivan Gentili, Riccardo Maglio, Massimo Meucci, Giancarlo D’Ambra, Emilio Di Giulio, Giovanni Di Nardo, Vito Domenico Corleto

Laparoendoscopic single-site adrenalectomy versus conventional laparoscopic adrenalectomy: a comparison of surgical outcomes and an analysis of a single surgeon’s learning curve

Yosuke Hirasawa, Akira Miyajima, Seiya Hattori, Kazutoshi Miyashita, Isao Kurihara, Hirotaka Shibata, Eiji Kikuchi, Ken Nakagawa, Mototsugu Oya

A tailored approach for endoscopic treatment of small rectal neuroendocrine tumor

Jun Heo, Seong Woo Jeon, Min Kyu Jung, Sung Kook Kim, Geun Young Shin, Sang Man Park, Sun Young Ahn, Won Kyung Yoon, Min Kim, Yong Hwan Kwon

Monitoring c-reactive protein after laparoscopic colorectal surgery excludes infectious complications and allows for safe and early discharge

Michel Adamina, Rene Warschkow, Franziska Näf, Bianka Hummel, Thomas Rduch, Jochen Lange, Thomas Steffen

Open Access

Univariate and multivariate analyses of preoperative factors influencing symptomatic outcomes of transoral fundoplication

Reginald C. W. Bell, Mark A. Fox, William E. Barnes, Peter G. Mavrelis, Robert W. Sewell, Bart J. Carter, Glenn M. Ihde, Karim S. Trad, David Dargis, Kevin M. Hoddinott, Katherine D. Freeman, Tanja Gunsberger, Mark G. Hausmann, Brian DaCosta Gill, Erik Wilson

Factors affecting the technical difficulty and clinical outcome of endoscopic submucosal dissection for colorectal tumors

Koichiro Sato, Sayo Ito, Tomoyuki Kitagawa, Mitsuru Kato, Kenji Tominaga, Takeshi Suzuki, Iruru Maetani

Outcome and complications of endoscopic balloon dilatations in various types of ileocaecal and colonic stenosis in patients with Crohn’s disease

Alexander F. Hagel, Anna Hahn, Wolfgang Dauth, Klaus Matzel, Peter C. Konturek, Markus F. Neurath, Martin Raithel

Perioperative outcomes of laparoscopic and robot-assisted major hepatectomies: an Italian multi-institutional comparative study

Marcello Giuseppe Spampinato, Andrea Coratti, Luigi Bianco, Fabio Caniglia, Andrea Laurenzi, Francesco Puleo, Giuseppe Maria Ettorre, Ugo Boggi

Feasibility of transumbilical anatomic pulmonary lobectomy in a canine model

Shun-Ying Yin, Yen Chu, Yi-Cheng Wu, Chi-Ju Yeh, Chien-Ying Liu, Ming-Ju Hsieh, Yun-Hen Liu

Open Access

Risk factors for anastomotic leakage after laparoscopic low anterior resection with DST anastomosis

Kenji Kawada, Suguru Hasegawa, Koya Hida, Kenjiro Hirai, Kae Okoshi, Akinari Nomura, Junichiro Kawamura, Satoshi Nagayama, Yoshiharu Sakai

Erratum

Erratum to: Risk factors for anastomotic leakage after laparoscopic low anterior resection with DST anastomosis

Kenji Kawada, Suguru Hasegawa, Koya Hida, Kenjiro Hirai, Kae Okoshi, Akinari Nomura, Junichiro Kawamura, Satoshi Nagayama, Yoshiharu Sakai

Hand-assisted laparoscopic versus laparoscopy-assisted D2 radical gastrectomy: a prospective study

JiaQing Gong, YongKuan Cao, YunMing Li, GuoHu Zhang, PeiHong Wang, GuoDe Luo

Technique

Pure transumbilical SILS gastric bypass with mechanical circular gastrojejunal anastomosis feasibility

Denis Pitot, Mazen Takieddine, Ziad Abbassi, Apostolos Agrafiotis, Laurence Bruyns, Michel Ceuterick, Nabil Daoudi, Amaury Dolimont, Abdelak Soulimani, Pol Vaneukem

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.