Skip to main content
Erschienen in: Dysphagia 4/2005

01.10.2005

Sensitivity of Upper Endoscopy in Diagnosing Esophageal Cancer

verfasst von: Richard S. Bloomfeld, MD, David I. Bridgers III, MD, Benoit C. Pineau, MD, MSc (Epid)

Erschienen in: Dysphagia | Ausgabe 4/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Esophageal cancer is a common cause of dysphagia and upper endoscopy is the accepted standard for making the diagnosis; however, the accuracy of endoscopy is not known. The purpose of this study is to determine the sensitivity of upper endoscopy in making the diagnosis of esophageal cancer in clinical practice. All patients with a new diagnosis of esophageal cancer from 1997 to 2001 in the Tumor Registry of Wake Forest University Baptist Medical Center were identified. The medical records were reviewed to identify all patients who had undergone a previous endoscopy within two years that failed to diagnose esophageal cancer. The reason for failure was recorded. One hundred ten new cases of esophageal carcinoma were identified, and ten patients had had a previous false-negative endoscopy within two years for a sensitivity of 90.9% in clinical practice. The reasons for the failure of endoscopy were (1) lesion not seen in seven patients, (2) lesion seen and biopsied with benign histology in two patients, and (3) lesion seen but felt to be benign and not biopsied in one patient. Given the uncertain natural history of esophageal cancer, the data were also analyzed using a one-year window; this resulted in a sensitivity of 94.5%. The sensitivity of upper endoscopy in the diagnosis of esophageal cancer in general clinical practice is 90.9% using a two-year window and 94.5% using a one-year window. Understanding the reasons for the failure of endoscopy may allow us to improve the practice of endoscopy.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Jemal A, Murray T, Samuels A, Ghafoor A, Ward E, Thun MJ: Cancer statistics, 2003. CA Cancer J Clin 53:5–26, 2003PubMed Jemal A, Murray T, Samuels A, Ghafoor A, Ward E, Thun MJ: Cancer statistics, 2003. CA Cancer J Clin 53:5–26, 2003PubMed
2.
Zurück zum Zitat Lambert R: Diagnosis of esophagogastric tumors. Endoscopy 34:129–138, 2002PubMed Lambert R: Diagnosis of esophagogastric tumors. Endoscopy 34:129–138, 2002PubMed
3.
Zurück zum Zitat Shaheen NJ, Provenzale D, Sandler RS: Upper endoscopy as a screening and surveillance tool in esophageal adenocarcinoma: a review of the evidence. Am J Gastroenterol 97:1319–1327, 2002CrossRefPubMed Shaheen NJ, Provenzale D, Sandler RS: Upper endoscopy as a screening and surveillance tool in esophageal adenocarcinoma: a review of the evidence. Am J Gastroenterol 97:1319–1327, 2002CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat El Serag HB, Mason AC, Petersen N, Key CR: Epidemiological differences between adenocarcinoma of the oesophagus and adenocarcinoma of the gastric cardia in the USA. Gut 50:368–372, 2002PubMed El Serag HB, Mason AC, Petersen N, Key CR: Epidemiological differences between adenocarcinoma of the oesophagus and adenocarcinoma of the gastric cardia in the USA. Gut 50:368–372, 2002PubMed
5.
Zurück zum Zitat Pottern LM, Morris LE, Blot WJ, Ziegler RG, Fraumeni JF: Esophageal cancer among black men in Washington, D.C. I. Alcohol, tobacco, and other risk factors. J Natl Cancer Inst 67:777–783, 1981PubMed Pottern LM, Morris LE, Blot WJ, Ziegler RG, Fraumeni JF: Esophageal cancer among black men in Washington, D.C. I. Alcohol, tobacco, and other risk factors. J Natl Cancer Inst 67:777–783, 1981PubMed
6.
Zurück zum Zitat Rex DK, Rahmani EY, Haseman JH, Lemmel GT, Kaster S, Buckley JS: Relative sensitivity of colonoscopy and barium enema for detection of colorectal cancer in clinical practice. Gastroenterology 112:17–23, 1997PubMed Rex DK, Rahmani EY, Haseman JH, Lemmel GT, Kaster S, Buckley JS: Relative sensitivity of colonoscopy and barium enema for detection of colorectal cancer in clinical practice. Gastroenterology 112:17–23, 1997PubMed
7.
Zurück zum Zitat Hosokawa O, Tsuda S, Kidani E, Watanabe K, Tanigawa Y, Shirasaki S, et al.: Diagnosis of gastric cancer up to three years after negative upper gastrointestinal endoscopy. Endoscopy 30:669–674, 1998PubMed Hosokawa O, Tsuda S, Kidani E, Watanabe K, Tanigawa Y, Shirasaki S, et al.: Diagnosis of gastric cancer up to three years after negative upper gastrointestinal endoscopy. Endoscopy 30:669–674, 1998PubMed
8.
Zurück zum Zitat Lambert R, Rey JF: Endoscopy and early neoplasia: better but not the best. Endoscopy 33:348–352, 2001PubMed Lambert R, Rey JF: Endoscopy and early neoplasia: better but not the best. Endoscopy 33:348–352, 2001PubMed
9.
Zurück zum Zitat Younes M, Henson DE, Ertan A, Miller CC: Incidence and survival trends of esophageal carcinoma in the United States: Racial and gender differences by histological type. Scand J Gastroenterol 12:1359–1365, 2002 Younes M, Henson DE, Ertan A, Miller CC: Incidence and survival trends of esophageal carcinoma in the United States: Racial and gender differences by histological type. Scand J Gastroenterol 12:1359–1365, 2002
10.
Zurück zum Zitat Graham DY, Schwartz JT, Cain GD, Gyorkey F: Prospective evaluation of biopsy number in the diagnosis of esophageal and gastric carcinoma. Gastroenterology 82:228–231, 1982PubMed Graham DY, Schwartz JT, Cain GD, Gyorkey F: Prospective evaluation of biopsy number in the diagnosis of esophageal and gastric carcinoma. Gastroenterology 82:228–231, 1982PubMed
Metadaten
Titel
Sensitivity of Upper Endoscopy in Diagnosing Esophageal Cancer
verfasst von
Richard S. Bloomfeld, MD
David I. Bridgers III, MD
Benoit C. Pineau, MD, MSc (Epid)
Publikationsdatum
01.10.2005
Erschienen in
Dysphagia / Ausgabe 4/2005
Print ISSN: 0179-051X
Elektronische ISSN: 1432-0460
DOI
https://doi.org/10.1007/s00455-005-0025-x

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2005

Dysphagia 4/2005 Zur Ausgabe

Erratum

Erratum I

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

HNO-Op. auch mit über 90?

16.04.2024 HNO-Chirurgie Nachrichten

Mit Blick auf das Risiko für Komplikationen nach elektiven Eingriffen im HNO-Bereich scheint das Alter der Patienten kein ausschlaggebender Faktor zu sein. Entscheidend ist offenbar, wie fit die Betroffenen tatsächlich sind.

Intrakapsuläre Tonsillektomie gewinnt an Boden

16.04.2024 Tonsillektomie Nachrichten

Gegenüber der vollständigen Entfernung der Gaumenmandeln hat die intrakapsuläre Tonsillektomie einige Vorteile, wie HNO-Fachleute aus den USA hervorheben. Sie haben die aktuelle Literatur zu dem Verfahren gesichtet.

Bilateraler Hörsturz hat eine schlechte Prognose

15.04.2024 Hörsturz Nachrichten

Die Mehrzahl der Menschen mit Hörsturz ist einseitig betroffen, doch auch ein beidseitiger Hörsturz ist möglich. Wie häufig solche Fälle sind und wie sich ihr Verlauf darstellt, hat eine HNO-Expertenrunde aus den USA untersucht.

Update HNO

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.